Log in

View Full Version : aanlopen aandrijfas !?

jetta mk1 '82
19-06-2007, 20:55
beste mede VW-ers,

ik zit met het volgende probleem :

na het monteren van mij supersport schroefset is het volgende probleem ontstaan !
ik heb de set tot -10 cm gedraaid en toen ik ging proef rijden bleek mijn aandrijfas aan te lopen tegen het chassis :( !?
het gaat om een 1.5 jb met een aandrijfas (bijrijders kant) van +-4cm dik !
is er iemand met het zelfde probleem die een oplossing heeft !?
zie het namelijk niet zitten om de spijptol in de golf te zetten :screwy: !

dus wil eigenlijk weten of ik een andere/dunnere aandrijfas kan monteren !?

b.v.d.

gr. Martijn

Ralph
19-06-2007, 21:45
Helaas !! Dit hebben waarschijnlijk alle supersport bezitters.
Zelf bij mijn golf 1 GTI heb iik ook een stuk uit de balk geslepen en weer mooi dicht gelast.
Helaas ontkom je hier niet aan.

sanderz
19-06-2007, 21:55
Helaas !! Dit hebben waarschijnlijk alle supersport bezitters.
Zelf bij mijn golf 1 GTI heb iik ook een stuk uit de balk geslepen en weer mooi dicht gelast.
Helaas ontkom je hier niet aan.

niet alleen supersport bezitters hebben daar last van ;)

g-men
19-06-2007, 22:21
Zonde om een stuk uit te slijpen lijkt me dan, ziet het er niet uit dan met 8cm verlaging, heb je soms 13 inch?

Erik
20-06-2007, 07:14
niet alleen supersport bezitters hebben daar last van ;) :iamwithst
merk er ook wat van, alleen heb ik de laatste keer helemaal niks kunnen vinden van aanloop sporen. Misschien dat wat plattere bandjes en wat omhoog draaien wat helpt.
In je carosserie gaan slijpen zou ik nooit doen :eek: :woowoo: , zo valt en deel stevigheid weg en zou me er niet prettig bij voelen als er happen uit mijn carosserie waren geslepen

evilnyntje
20-06-2007, 07:30
:iamwithst
merk er ook wat van, alleen heb ik de laatste keer helemaal niks kunnen vinden van aanloop sporen. Misschien met dat wat plattere bandjes en wat omhoog draaien wat helpt.
In je carosserie gaan slijpen zou ik nooit doen :eek: :woowoo: , zo valt en deel stevigheid weg en zou me er niet prettig bij voelen als er happen uit mijn carosserie waren geslepen

Wegslijpen kan best als je het gat wat onstaat maar weer dichtlast, gister nog gezien. Kan best, verliest niks aan stevigheid. En je ziet er niks van, het zit toch achter je scherm verstopt. Als je laag wilt gaan moet je er wat voor over hebben.

DÁ-BRT
20-06-2007, 10:36
Klopt is een kwaal bij extreme verlaging. Die van mij liep ook aan onder tegen de kokerbalk. Mooi rond een stukje uit geslepen en een stuk halve buis er weer ingelast. (wel lastig met al die wax in de kokers)

Het gaat inderdaad om enkele cm's en als het weer goed gelast is heb je zeker geen verlies aan stevigheid.

Erik
20-06-2007, 10:38
voorbeeld foto's ??

DÁ-BRT
20-06-2007, 10:54
Nop niet gemaakt en de gouden jetta is al verkocht.

De huidige daily krijgt deze mod ook zodra de nieuwe opahanging binnen is. Dan maak ik daar wel foto's van.

Marcski
20-06-2007, 11:02
Klopt is een kwaal bij extreme verlaging. Die van mij liep ook aan onder tegen de kokerbalk. Mooi rond een stukje uit geslepen en een stuk halve buis er weer ingelast. (wel lastig met al die wax in de kokers)

Het gaat inderdaad om enkele cm's en als het weer goed gelast is heb je zeker geen verlies aan stevigheid.

dit spreekt toch voor zich? Kijk waar je aandrijfas de koker raakt, slijp dat eruit en die halve maan las je terug...

Erik
20-06-2007, 11:09
Maar als je redeneert, als je hoge banden erop hebt zitten (stel 195-50 op 6j) em je auto ligt erg laag, banden in de kasten, dan staan de aandrijfassen dus ook meer omhoog en richting de kokers waardoor ze eerder zullen raken.
Wanneer je dan plattere bandjes erom gooit komt de auto lager (wellicht zal hij iets omhoog geschroeft moeten worden) en dan komt de aandrijfas rechter te staan.
Zo hoef je niet in je carosserie te gaan slijpen.

En daarnaast heb ik gehoord dat sommige motortypen hier extra last van hebben. Een 16V heeft hier veel meer last van als bijvoorbeeld een G60.
Als er echt geen andere manier is dan zul je inderdaad plaats voor moeten maken.

evilnyntje
20-06-2007, 11:14
Een rechtere aandrijfas was in mijn geval niet bevorderlijk voor de homokyneten, die gingen om de 200km stuk aan 1 kant.

DÁ-BRT
20-06-2007, 11:18
Dit is niet motor afhankelijk! Wel aandrijfas afhankelijk. De dunne assen zullen de koets minder snel raken.

De hart van de dif zit op gelijke positie of je nu een 020 of een 02A bak erin hebt liggen. Tenminste met mijn 02A/02J versnellingsbaksteunen voor een type 1.

Goed het kan zijn dat het bij de 1100 en 1300 anders is doordat dit smallblocks zijn.

Marcski
20-06-2007, 11:19
bandenmaat maakt geen ruk uit, net als motortype...

de stand van je aandrijfas wordt namelijk bepaald door de versnellingsbak en je fusee/schokbreker/schroefveer

Erik
20-06-2007, 11:31
Klopt aandrijfas maakt ook niet uit maar de versnellingsbak wat erachter hangt zorgt hier meer voor. Maar dat er zit wel degelijk verschil in het aanlopen van de aandrijfas tussen een 16v en een g60 !! (komt door versnellingsbak)

Wat ik bedoel met bandenmaat is dat je hem nu zo laag afschroeft dat je carosserie fatsoenlijk ligt (met ballonbanden), leg je hier nu platte bandjes om zal de carosserie zo laag komen te liggen dat je hem iets omhoog kunt schroeven en zo het aanlopen verhelpt. Best redelijk toch, alhoewel ik het feit van een rechte aandrijfas niet snap.....

Marcski
20-06-2007, 11:34
dat zei je niet, maar goed....
we hebben het hier over een golf 1, he, geen golf 2 ;)

pim1987
20-06-2007, 12:05
als je een vr6 erin zet heb je er ook geen last meer van:);)

Melvin
20-06-2007, 12:09
hoezo zou je dan geen last meer hebben?

Erik
20-06-2007, 12:11
dat zei je niet, maar goed....
we hebben het hier over een golf 1, he, geen golf 2 ;)aanlopen is aanlopen ;)

wellicht heeft hij er wat aan :)

evilnyntje
20-06-2007, 12:33
Klopt aandrijfas maakt ook niet uit maar de versnellingsbak wat erachter hangt zorgt hier meer voor. Maar dat er zit wel degelijk verschil in het aanlopen van de aandrijfas tussen een 16v en een g60 !! (komt door versnellingsbak)

Wat ik bedoel met bandenmaat is dat je hem nu zo laag afschroeft dat je carosserie fatsoenlijk ligt (met ballonbanden), leg je hier nu platte bandjes om zal de carosserie zo laag komen te liggen dat je hem iets omhoog kunt schroeven en zo het aanlopen verhelpt. Best redelijk toch, alhoewel ik het feit van een rechte aandrijfas niet snap.....

Omdat ze recht staan zijn de assen net te lang waardoor ze wringen en de homokyneet stuk gaat.

Marcski
20-06-2007, 12:48
aanlopen is aanlopen ;)

wellicht heeft hij er wat aan :)

ja, maar een golf 2 kan je veel lager zetten zonder dat er iets aanloopt, niet zo eigenwijs...

Erik
20-06-2007, 12:56
niet zo eigenwijs...
:rolleyes: :nana: ;)

arnus71
20-06-2007, 13:30
Kijk hier effe (http://www.volksforum.com/forum/showpost.php?p=438640&postcount=88)

Melvin
20-06-2007, 13:40
Nog steeds mijn vraag: waarom zou je er met een vr6 geen last van hebben... kan 2 opties verzinnen die beiden niet slim zijn, maar ik ben benieuwd naar je verhaal!

Kevin20v
20-06-2007, 16:06
2 kortere assen? waardoor het niet meer aanloopt?

of het blok ligt er zo laag in dat je niet meer kunt verlagen want dan ligt de carterpan op de grond

jetta mk1 '82
20-06-2007, 16:18
als het goed is gaan zaterdag de wieltjes er onder en dan kijken hoe laag ik kan !?
heb toevallig net mellyville's topic gelezen en denk toch dat er (als het nodig blijkt) een kleine aanpassing moet gebeuren !
MAAR WIE KAN MIJ HIER MEE HELPEN ??????

bedankt voor de vele reactie's ;) !!!!

gr. Martijn

sanderz
20-06-2007, 19:05
als het goed is gaan zaterdag de wieltjes er onder en dan kijken hoe laag ik kan !?
heb toevallig net mellyville's topic gelezen en denk toch dat er (als het nodig blijkt) een kleine aanpassing moet gebeuren !
MAAR WIE KAN MIJ HIER MEE HELPEN ??????

bedankt voor de vele reactie's ;) !!!!

gr. Martijn

hej martijn ik had hetzelfde als jouw met m'n aandijfas, zit een goede groef in nu :redface: . heb hem vandaag maar een stukkie omhoog gedraait.

dw1986mk1
23-06-2007, 16:09
Mijn schroefset komt begin komende week ook eronder :)

Dan zal ik er ook aan moeten geloven aangezien hij zo laag mogelijk moet ivm de 13ers :eek:

Ik zal dan proberen ook wat duidelijke foto's te maken en mss wel een howto , met wat maten ed..... zou wel handig zijn