PDA

View Full Version : VW Transporter T3


Maarten
19-06-2007, 22:38
Mijn wagenpark is nu compleet :cool:

Ik had voor mijn zaakje een bus nodig dus na een lange zoektocht eindelijk een T3 gekocht :)

Dichte enkelcabine bus (3 zitplaatsen dus)
Bj '91
1700D

Deels afgetimmerd aan de binnenkant met een bank en tafel waarbij de leuning van de tafel gebruikt kan worden om de laadvloer bijna vlak te maken voor een matras :)

Het enige grote minpuntje is dat de motor een nu erg kapotte koppakking heeft, ik wist dat de koppakking lek was maar ben op goed geluk met 2 potjes koel-waterantilekgoedje erin en een extra gefabriceerde overlooptank vanuit amsterdam naar tilburg gereden. De rit werd net voor Utrecht onderbroken omdat de koppakking ipv van cylinder naar koelwater nu ook koelwater naar buiten lekte.. nahja, meer spoot... heel de bus vol met stoom dus ik ben zsm aan de kant gegaan en de achterklep open gezet.

Een oplettende KLPD volvo zag het op een afstand en parkeerde erachter om te kijken of de auto niet in de fik stond :mad: neuh zeg ik tegen de agent, koppakkingkje... onder politiebegleiding werd ik naar de volgende afslag geleid.

De rest van de rit heb ik dus aan een touwtje achter mijn eigen Audi voltooid, morgen blok kaal maken en onderdelen verzamelen voor de ombouw naar 1.9TD AAZ (blok uit mijn ex-caddy mk1) :eek:

http://home.planet.nl/~mn_groen/bust3.jpg

Morgen 1.7 eruit en starten met de ombouw :woowoo:

Tjaap
19-06-2007, 22:44
heb je die gekocht bij die oude botenbouwers? dat vrijpark voor krakers en kunstenaars?

Maarten
19-06-2007, 22:50
heb je die gekocht bij die oude botenbouwers? dat vrijpark voor krakers en kunstenaars?

In amsterdam west idd bij de kraakboel op de oude haagseweg :)

Tjaap
19-06-2007, 22:57
cool, dacht dat buitenstaanders niet meer door de poort mochten tegenwoordig. zelfs de politie komt er niet in zonder afspraak

Maarten
19-06-2007, 22:58
Waar ik de bus van heb gekocht was 1 van de langste bewoners vertelde hij mij... reed zo door de poort met mijn A3 ;)

Benji
20-06-2007, 21:48
Hola, weer een T3'tje erbij op het forum. Goed bezig!!
Ik zit er aan te denken ook een 1.9D erin te gooien, maar dan zonder turbo. Die mét turbo draaien minder toeren dan de gewone diesel, dus moet er een andere of aangepaste bak onder. Wat ga jij daar aan doen? Ben wel benieuwd.

Maarten
22-06-2007, 08:28
Die mét turbo draaien minder toeren dan de gewone diesel, dus moet er een andere of aangepaste bak onder.

Dat zeg je niet helemaal correct ;)

Met turbo kan je op hetzelfde toerental meer koppel/vermogen ontwikkelen.

Als je en 1.9TD ipv een 1.9D kan kopen zou ik dat zeker doen, niet alleen omdat je een bus van 1450+ kg voort moet slepen. Maar ook omdat het ook zuiniger en lekkerder rijd, Als de motor rustiger kan draaien: minder toeren = minder warmte en ook minder slijtage.

Ik heb er een TD 4-bak bijgekregen dus die ga ik eerst proberen, maar waarschijnlijk zal ik snel overgaan tot een 5-bak met evt aangepaste versnellingen/ eind-overbrenging en grotere wielomtrek.

Benji
22-06-2007, 15:48
Als het niet zo is dat de TD minder toeren draait, dan ga ik ook voor de TD. Enige verschil tussen de 1.6d en de 1.6td basis is de tunnelbak. Maar gaat dit problemen geven wanneer je een 1.6d omwisseld voor een 1.9td.
Een 5-bak is natuurlijk stukken beter. Mijn vader had een 1.6d met 5-bak. Deze was stiller, en vooral een stuk sneller. Waren die krengen maar niet zo duur!

Stijn
22-06-2007, 15:51
De overbrengingsverhouding in de hoogste versnelling bij zowel de 4 als de 5 bak zijn hetzelfde, je hoeft dus niet op zoek naar een 5 bak om minder toeren te draaien op de snelweg.

Benji
22-06-2007, 16:21
Waarom draaide die bus dan 15 tot 20km sneller? ;) Er zijn bergen verschillende 5-bakken voor de T3.

Stijn
23-06-2007, 00:21
Je hebt gelijk, heeft iemand me ooit verteld (en het strookte met mijn eigen ervaring).

Heb nog wat leuks gevonden :)

http://home.planet.nl/~koni1691/BAK.xls

Maarten
23-06-2007, 14:40
Het ligt er natuurlijk wel aan welke 4 en 5 bak je vergelijkt, maar over het algemeen is de 5-bak net iets langer in de hoogste versnelling dan de 4 bak.

http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf

Dit is helemaal handig:

http://home.planet.nl/~mn_groen/Getriebe.zip

per versnelling ingeven (of een T3 bak uit de lijst kiezen), de bandenmaat erbijen dan zie je in een grafiek hoe hard je dan gaat bij welk toerental :cool: (kan je dus ook gebruiken voor niet T3 bakken).


Als het past zou een eindoverbrenging van een 5-bak in een 4-bak wel wat meer zoden aan de dijk zetten. Dan zit je in de toerenbegrenzing ~4800rpm op 175km/u :D

Stijn
23-06-2007, 14:44
Mijn T3 liep van de teller af (180+) :D

Maarten
24-06-2007, 00:10
Mijn T3 liep van de teller af (180+) :D

Wat voor vliegtuigmotor had je er daarvoor ingelegd? :eek:

Gijs
24-06-2007, 00:23
Wat dat die doka Stijn? Deze (http://home.planet.nl/~koni1691/88/88.htm) toch? :rock:

Stijn
24-06-2007, 00:36
Yes, 1.9 16V turbo :)

Maarten
24-06-2007, 10:38
Yes, 1.9 16V turbo :)


Nice :cool: Spucknapf komt er bij mij ook in :woowoo:

Heb je ergens een project topic?

Gisteren heb ik een 1.6TD uitlaatspruitstuk en een kapotte dieselpomp opgehaald. Van de dieselpomp heb ik de bovenste deksel omdat de LDA paddestoel van de AAZ misschien te hoog is.

Motorsteunen, carter ed ga ik van het KY blok gebruiken, even kijken of ik dan wegkom met de olieretour die nu de zijkant van het blok ingaat ipv het carter.

Stijn
24-06-2007, 10:57
Ik heb recent nog de 1.7D van mijn pa naar 1.7TD omgebouwd.
Als je inderdaad het uitlaatspruitstuk al hebt ben je een eind op weg, maar ook het buizenwerk aan de turbo is vrij vreemd (motorsteun zit gruwelijk in de weg daar). Je zou dus ook nog een origineel TD carter moeten hebben met retour (wel zo makkelijk), en vergeet niet de oliepomp om te bouwen (vanwege de rare vorm van het carter heeft een buspomp een andere aanzuigbuis).

Je moet inderdaad een bus TD pomp deksel hebben met een drukpotje naast de pom als LDA, de paddestoel als op andere pompen komt niet uit met het deksel.

Maarten
24-06-2007, 17:54
Oliepomp+ buis stond inderdaad al op verlanglijstje (enige deel wat ik niet heb vervangen in dat blok tijdens de revisie)

Denk je dat ik de 1.9TD olieretour niet aan kan sluiten op de banjo in de zijkant van het blok met die steun daar? (anders kan ik dus het 1.7D carter gebruiken)

Ik weet een TD carter te liggen maar die vent wil er €150,- voor hebben :eek:

1 van de problemen zal inderdaad de intercooler + buizen gaan worden.. misschien een watergekoelde ergens voor/naast de motor met een extra radiateur ergens onder de bus.

Maarten
18-07-2007, 14:50
http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1620.JPG

De smerige KY is eruit... en op dit moment al ontdaan van alle delen die ik nodig heb voor op mijn 1.9. Die delen zal ik eerst gaan reinigen/poedercoaten en dan de boel weer terug inbouwen.

Maarten
21-07-2007, 16:08
http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1630.JPG

De motorsteun maar eens even gepast om te checken of de olieretour banjo in de weg zou zitten, dat past dus dat scheelt een TD carter (gebruikt ~150 euro) + olieretourbuis :)

http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1631.JPG

Even wat spullen bij elkaar gesprokkeld en schoongemaakt.

http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1633.JPG

Carter en oliepomp gedemonteerd, een nieuwe oliepomp is al binnen (enige wat ik bij revisie niet mee had genomen) alleen moet ik het raakvlak van de aanzuigbuis even laten vlakken ivm loopsporen.

vd week nog even wat onderdeeltjes en o-ringen halen dan kan het weer terug in elkaar :)

Maarten
07-08-2007, 17:08
Ik vond nog en leuke bagde in mijn rommelbak:

http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1647.JPG

:D

Na enige vertraging ben ik weer bezig aan het blok:

http://home.planet.nl/~mn_groen/aaz1.JPG

Nieuw gebalanceerd vliegwiel

http://home.planet.nl/~mn_groen/aaz2.JPG

Drukgroep erop en nog een hoop andere kleine dingen...

Alleen liep ik tegen iets vreemds aan bij het nieuwe vliegwiel:

http://home.planet.nl/~mn_groen/aaz3.JPG

2 centerpunten ipv markeringen voor BDP :???:

http://home.planet.nl/~mn_groen/aaz4.JPG

Maarten
07-08-2007, 18:04
probleem al opgelost:

http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1659.JPG

De V inkeping in de drukgroep is BDP...

Maarten
21-08-2007, 08:20
http://home.planet.nl/~mn_groen/aax12.jpg

Bus omhoog

http://home.planet.nl/~mn_groen/aax15.jpg

Blok +bak vanaf onder erin

http://home.planet.nl/~mn_groen/aax14.jpg

motorsteun monteren

http://home.planet.nl/~mn_groen/aaz11.JPG

Blokje erin :cool:

het echte werk kan nu eigenlijk pas beginnen, op maat maten van uitlaat met KKK K24 turbo en het inlaattraject met (water) intercooler..

Maarten
22-08-2007, 15:51
Ik ga het 1.6TD bus spruitstuk niet gebruiken ivm de turbo dan met de inlaat op ~5cm van de motorsteun zit:

http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1673.JPG

De flow lijkt me ook niet ideaal met de turbo ter hoogte van cyl 4...


http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1678.JPG

Met het originele AAZ spruitstuk heb ik ruimte genoeg tussen turbo en zijkant motorruimte (>5cm) en ruimte aan de onderkant voor de olieretour terug naar de zijkant van het blok.

Mockup intercooler (de bestelde IC is nog niet binnen):

http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1681.JPG
http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1680.JPG

Past precies, elleboogje vanaf de compressor de IC in, IC uit kan dan via een iets langer elleboogje zo de inlaat in. Water af en aanvoer zijn maar 1" slangen dus die zijn er altijd wel in te passen.

Inlaat van de turbo komt waarschijnlijk onder het achterlicht door, langs de IC omhoog naar het rooster, of als dat niet past zijn er nog andere opties.

Uitlaat kan met een grote 180 graden pijp richting de achterzijde. (mogelijk pas ik mijn 3" downpipe uit mijn ex- caddy mk1 aan)

De motor is bijna afgebouwd en voorzien van hier en daar wat nieuwe slangen, klemmen en andere prul.

Maarten
26-08-2007, 16:13
Gisteren kreeg ik het blok niet aan de gang met starten, vannacht dus even 2 accus opgeladen en net even geprobeerd... Ik had het vermoeden dat er nog lucht in de dieselleidingen zat omdat bij cyl 1 geen diesel uit de leiding kwam (even los gemaakt en gestart)... ik dus even een juup (vol met diesel ;)) eraan gehangen om te testen, de pomp zoog de juup sneller leeg dan ik, maar nog steeds geen diesel uit de leiding van cyl 1... Ik checken of er wel spanning op de dieselafsluiter stond (rood/zwart), daar zat dus het probleem, dus even een draadje vanaf de accu op de afsluiter, gloeien en de motor sloeg meteen aan :cool:

http://home.planet.nl/~mn_groen/aazjuup.JPG


Morgen word het dus een motorsteun fixen zodat ik uit de weg kan met de turbo.

Tjaap
26-08-2007, 16:21
nice.. mooi project..

Maarten
27-08-2007, 20:23
De intercooler is vandaag bezorgt:

http://home.planet.nl/~mn_groen/aazic1.JPG

kniestuk + verloop+ slangaansluiting van de bouwmarkt

http://home.planet.nl/~mn_groen/aazic2.JPG

De IC op zijn plaats... de IC viel toch en enkele CM groter uit dan in de beschijving op ebay stond dus dat word even een klein stukje van de wielbinnenkuip aanpassen zodat de IC vlak kan liggen.

Ik zit alleen nog te zoeken naar een geschikte radiateur, het liefst met niet al te grote aansluitingen, misschien 1 of 2 kachelradiateuren ipv 1 grote. (kan ik ook wat makkelijker kwijt bij de versnellingsbak)

Maarten
05-09-2007, 17:33
Naar model van een steun voor een TDI:

http://home.planet.nl/~mn_groen/aazsteun1.JPG
http://home.planet.nl/~mn_groen/aazsteun2.JPG
http://home.planet.nl/~mn_groen/aazretour.JPG

Luchttraject en uitlaat traject afbouw kan eindelijk beginnen :)

ruben
06-09-2007, 10:25
huisgemaakt?

Maarten
07-09-2007, 08:54
Deels.. samen met De Boxer in Tilburg :) Ik kan wel een leuk stukje lassen met mijn CO2 apparaat maar voor een motorsteun heb ik het toch liever aan iemand over gelaten die dagelijk dit soort dingen tegen komt.

Zo nog even 10.8 boutjes ophalen en de boel laten poederen... uitlaatflens moet ook onderhand klaar zijn dus dan kan ik morgen eindelijk de uitlaat gaan fabriceren.

Maarten
09-09-2007, 19:24
http://home.planet.nl/~mn_groen/aazuit1.jpg

Ook bij mij zit het weleens tegen, bij het uitdraaien van imbusboutjes uit de pomp (om de gaskabelsteun over te zetten
) draaide er 1 door... na het verwijderen van de dieselleidingen kon ik die gelukken rond kappen met een beitel.

http://home.planet.nl/~mn_groen/aazuit2.jpg

Uitlaatje fixen.

http://home.planet.nl/~mn_groen/aazuit3.jpg
http://home.planet.nl/~mn_groen/aazuit4.jpg

Past als een bus... die gaat vd week langs de verzinker :cool:

Maarten
12-09-2007, 21:14
Vandaag de uitlaat verder af gemaakt:

http://home.planet.nl/~mn_groen/uitlaat1.jpg
http://home.planet.nl/~mn_groen/uitlaat2.jpg

Trush glasspack dempertje :D

Alleen nu nog even zoeken naar een geschikt 57mm eindpijpje wat 90 graden draait (liefst dubbelloops) iemand een idee?

Maarten
13-09-2007, 18:37
http://www.morninglight.nl/a3/busaaz.wmv

:D

Nienke Bug
13-09-2007, 19:47
Leuk projekt, heb je al gereden? :)

grt Bonne

Maarten
14-09-2007, 07:45
nog niet echt, 1 meter voor en achteruit...

Ik ga vandaag een 90 graden slang van de turbo naar de inlaat halen bij biesheuvel (tijdelijk, IC komt er later in)

Maarten
19-09-2007, 07:26
Kleine update:

http://www.morninglight.nl/a3/klaptouch.jpg

Klaptouchscherm met radio en VGA aansluiting en Audio-system 13cm coaxs speakertjes ingebouwd... :cool: het scherm ga ik uiteindelijk mijn carputer aan hangen voor navigatie/internet/entertainment.

Ik heb al een aantal proefritten op zitten, rijd opzich best ok. Nog een paar puntjes op de i zetten:

- Olielekje aan oliefilter (steun, filter of afdichtruibbers van de warmtewisselaar)
- Dieselpomp opnieuw afstellen.
- nagelt op 1 cylinder, waarschijnlijk 1 van de 1.6GTD verstuivers toch niet goed na ultra-soon reinigen.
- Gashevel verdraaien op de as, kan geen volgas geven nu
- Uitlaat eindbochtje laten maken, ik vergas fietsers op het moment

ruben
26-09-2007, 18:11
"rijd opzich best ok"

Nog nie helemaal tevree? hijs tuurlijk wel wat zwaarder dan een caddy!

Grt!

Ruben

Maarten
26-09-2007, 21:56
Dat rijd opzich best ok was eigenlijk meer dat de motor wel goed liep en de bus goed vooruit kwam, toen deweg een beetje nat kon ik met een teentje gas de achterwielen al laten spinnen :woowoo:

De motor heeft nog wel last van een vervelend nageltje, de pomp heb ik al op diverse standen geprobeerd (0.90-1.05, krukas/nokkenas/pomp staan 100% ok), verstuivers ook al terug gewisseld naar de originele maar het blijft vreselijk nagelen onder belasting. Mocht iemand een 1.9TD aaz dieselpomp hebben liggen voor de verkoop (of evt even te leen om te testen)?

Maarten
06-10-2007, 14:28
Problemen met de nieuwe cylinderkop :( Bus staat nu bij het revisiebedrijf waar de kop vandaan komt voor nadere inspectie van de verstuiverzitting 3e cyl.

Verstuiverzitting is aangevreten en lekt... waarschijnlijk door scheef ingefreesde zitting waardoor het brandplaatje/verstuiver niet 100% afdichtte.

Kop moet er hoe dan ook weer vanaf want opnieuw inslijpen van de zitting kan niet in de auto vermoed ik, dat schiet weer lekker op :mad:

Maarten
09-10-2007, 09:30
Net telefoon gehad van het revisiebedrijf, ze hebben de reden van het invreten van de verstuiverzitting niet kunnen vinden. Ik heb de verstuivers met nieuwe brandplaatjes op VW spec moment vast gezet dus of een kleine vervuiling of een scheve/niet prefecte zitting zal het geweest zijn.

Maar omdat ik daar voor die motor al een aardige schep geld achter heb gelaten maakte hij er verder geen probleem van en ging de zitting opnieuw infrezen, hij ging proberen of het met de motor erin kon.. anders word het ff daar samen het blok eruit joppen.

Top service mag bij naam genoemt worden: Van Geel bv Tilburg :thumbup:

ruben
04-12-2007, 18:55
He maarten!

hoe staat t met de bus?

Groeten,

Ruben

Maarten
04-12-2007, 18:58
Hey ruben,

eigenlijk niet zo goed... lang geen tijd gehad dus pas dit weekend de kop er maar weer afgehaald omdat er nog steeds een rare klop in bleef zitten... bleek er een scheur bij de 3e verstuiver te zitten (dezelfde van de foute zitting), kop gaat morgen terug naar van geel... :(

hopen dat het kopverhaal nu zon beetje ten einde gaat lopen want ik wil er nu onderhand weleens in rijden.

Berserker
05-12-2007, 08:36
Zie t project nu pas voor t eerst, echt cool, ga je ook nog iets aan de buitenkant doen??

Maarten
05-12-2007, 09:32
Zie t project nu pas voor t eerst, echt cool, ga je ook nog iets aan de buitenkant doen??

Zal ik er een poll voor starten of de bus deze kleur moet blijven? ;)

Hier en daar wat roest op de nanden, 1 gat van cm bij de lv deur.. en dan overpainten, welke kleur of wat precies ben ik nog niet uit, eerst rijden.

Maarten
16-02-2008, 08:30
Met van geel ben ik er helaas niet uit gekomen, hun zeggen dat alles binnen toleranties is.. maar waar kwam die klop dan vandaan en hoe kan een kop scheuren aan de zijkant :screwy: :eek:

http://home.planet.nl/~mn_groen/image_011.jpg
http://home.planet.nl/~mn_groen/image_012.jpg
http://home.planet.nl/~mn_groen/image_013.jpg

Ik heb het AAZ blok er weer uit getrokken en een redelijk net blok uit een '98er Caddy (1Y 1900D) erin gelepeld :cool:

http://home.planet.nl/~mn_groen/1y1.jpg
http://home.planet.nl/~mn_groen/1y2.jpg

Vandaag nog even de koelwatertankjes vervangen en het systeem ontluchten :)

Ik had de bus gekocht met nog 3/4e jaar keuring, 14 maart moet de bus er weer naar toe :dunno:

GertJan Vento
16-02-2008, 08:51
zo blijf je bezig, sommige revisie bedrijven hebben andere toleranties, heb al eens een kop laten vlakken en laten controleren na de tijd zou hij goed zijn en waren de kleppen zo lek als een ....

ruben
16-02-2008, 12:08
He maarten!

als ik jou was zou ik op de 1Y de pomp van de AAZ zetten icm K14. Denk dat dat ondanks de wat zwakkere lagering etc toch wel zou moet lukken.

Grt

Maarten
16-02-2008, 12:22
zo blijf je bezig, sommige revisie bedrijven hebben andere toleranties,

dat zou je toch zeggen dat de toleranties overal het zelfde zijn.... :screwy:


Als ik jou was zou ik op de 1Y de pomp van de AAZ zetten icm K14. Denk dat dat ondanks de wat zwakkere lagering etc toch wel zou moet lukken.



Dat is inderdaad een optie, eerst maar de 2 maanden garantie op de motor voorbij laten gaan ;)

GertJan Vento
16-02-2008, 13:56
dat zou je toch zeggen dat de toleranties overal het zelfde zijn.... :screwy:




Dat is inderdaad een optie, eerst maar de 2 maanden garantie op de motor voorbij laten gaan ;)

jah inderdaad maar sommigen gooien er met de pet naar :mad:

Maarten
19-03-2008, 23:05
Vorige week is het busje weer APK goedgekeurd :cool:

Geen ruitensproeier, tank met pompje gemonteerd (hing er niet onder :screwy: )
Remverschil achter, goede poetsbeurt van de mechanismes verhielp dat.
KM tellerkabel gefixt
Koplampen gesteld


http://home.planet.nl/~mn_groen/aap.jpg

Ik vond laatste een _nieuw_ logo op een rommelmarkt voor 50ct :rolleyes:

De 1.9D rijd opzich wel ok in de stad en op de snelweg.. Echt vermogen te kort kom ik niet, alleen zou een 5e versnelling boven mijn _al_redelijk_lange_ TD bak wel fijn zijn. Ik gok 4000rpm @120kmph, cruisen op 100km klinkt een stuk lekkerder.

Dus ik vond het wel tijd om het busje wat te verwennen:

http://home.planet.nl/~mn_groen/t3s4.jpg
http://home.planet.nl/~mn_groen/t3s41.jpg

Audi S4 7.5x17 ET35
Bandjes 225/45R17

:D

De naven heb ik voor uit moeten draaien tot 60mm, achter de 1e 4cm tot 66mm. De wielen zijn multisteek dus ik kan ze ook onder de A3 (met opvulringen) hangen :)

Binnenkort de verlagingsset maar eens monteren... eerst tijd vinden ;)