PDA

View Full Version : Europese verkiezingen, wat stem jij?


Zestienkleppen
09-06-2004, 23:19
na een lange historie waarin we het recht hebben gekregen te gaan stemmen ben ik wel benieuwd hoe jullie het vandaag gaan doen. Helaas kunnen alleen de 10 grootste partijen meegenomen worden in de poll, dus de optie "ik mag nog nie stemmen want ik ben pas 7" zit er niet bij.

TIP: kijk even op www.stemwijzer.nl en beantwoord de vragen om te kijken welke partij overeenstemt met jou ideeen.

Gert
09-06-2004, 23:37
Partij voor de Dieren staat er helaas niet bij
ja het is een tegenstem ..

Marcski
09-06-2004, 23:57
Helaas kunnen alleen de 10 grootste partijen meegenomen worden in de poll, dus de optie "ik mag nog nie stemmen want ik ben pas 7" zit er niet bij.


ik mag er meer toevoegen, dus heb dat ff voor je gedaan ;)

sjampoo
10-06-2004, 06:30
Best belangrijk ;-) Duh!

Weet nu wel wat zestienkleppen stemt!

Zestienkleppen
10-06-2004, 09:19
Best belangrijk ;-) Duh!

Weet nu wel wat zestienkleppen stemt!

Doe er je voordeel mee! :biggrin:

evilnyntje
10-06-2004, 10:57
Ik stem op Camiel "photoshop face" Eurlings!


Just kiddin' :)

Brazen
10-06-2004, 11:19
Ik stem helemaal nix.....er is geen voorlichting (nagenoeg niet) en niemand weet zo ongeveer waar de partijen voor staan en dan zou je .... net als wat Wouter Bos was overkomen, op een partij moeten stemmen omdat ie toevallig (volgens vele) een lekker bekkie heeft en je moet toch wat ?????? Raar.....

sjampoo
10-06-2004, 11:21
Kies dan de laatste optie :-)

Maar ehmz: stemwijzer . nl is de enige optie voor mij om info te verzamelen, en: dit was t nieuws..

Heleen
10-06-2004, 17:07
De stemwijzer doet het nu (ff) niet meer, dus ik weet niet wat daaruit zou zijn gekomen.. ik heb PvdA gestemd, mevr. Mastenbroek (puur uit feministische overwegingen :) ). CDA zou ik absoluut nooit stemmen, D66 heb ik de vorige keer gestemd na mij een dagje in het geheel verdiept te hebben (nagenoeg níet dus). Maar goed, ik hoef mijn keus eigenlijk niet te verantwoorden :D Voor de mensen die niet hebben gestemd en het ook niet meer van plan zijn vandaag:

Hirsi Ali: Doe het, alstublieft!
Door Ayaan Hirsi Ali

Ouders die graag willen dat hun kinderen hun bord leegeten, moedigen hen vaak aan door te zeggen:,,Denk maar eens aan al die arme kinderen in Afrika die niets te eten hebben.''


Daar moet ik altijd aan denken als er verkiezingen zijn. Iedereen in Nederland die stemrecht heeft, wil ik op het hart drukken vandaag toch vooral naar de stembus te gaan. Denk maar eens aan al die arme mensen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika die geen stemrecht hebben. Volwassen mannen en vrouwen die onder het juk van dictators leven. Miljoenen andere mensen, vooral in Afrika, die helemaal geen vorm van bestuur kennen.

Een leven in anarchie, zoals dat van mensen in Somalië, mijn geboorteland, is een leven in ellende. De mensen daar zijn niet in staat zich zo te organiseren dat ze met elkaar kunnen samenleven. Alle pogingen om een democratie te scheppen zijn tot nu toe mislukt.

Burgers vertrouwen elkaar niet. Ze hebben bij zichzelf niet het vermogen ontdekt om de creativiteit van de burgers zo te organiseren dat ze samen, met de weinige grondstoffen die ze hebben, meer productie op gang kunnen brengen zodat er voldoende eten is voor iedereen. In Nederland, en andere Europese landen, is dat wel gelukt.

Ik voel het verschil in omstandigheden tussen mijn land van herkomst en mijn land van toekomst het scherpst tijdens de verkiezingen. Hier kan ik kiezen, de toekomst van mijn land meebepalen. In mijn land van herkomst wonen mensen die deze schaarse mogelijkheid niet hebben. Vandaar dat ouders hier tegen hun kind zeggen: eet je bord leeg.

Je kunt altijd als tegenargument inbrengen dat als een kind hier zijn bord leeg eet, een kind in Afrika evengoed toch nog honger heeft. Als wij vandaag stemmen dan komt er in Afrika als gevolg hiervan geen democratie. Dat is zo. Maar de moraal van het verhaal is dat stemrecht een voorrecht is. Een voorrecht dat degenen die het hebben, moeten koesteren. Stemrecht is vrijheid. En vrijheid is een schaars goed.

Stemt u, alstublieft. Laat blijken dat u uw vrijheid op waarde stelt.


Dit is dus precies de reden waarom ik altijd stem, ook al ben ik het met geen enkele partij 100% eens.. wie is het in zijn leven ooit wel 100% met een ander mens eens? We moeten er toch met zijn allen uit zien te komen...

Gert
10-06-2004, 17:15
Jan Wolkers

Blij dat ik op de schrijver kon en mag stemmen van het enige boek wat ik ooit voor school heb moeten lezen : Kort Amerikaans

Marco
10-06-2004, 17:28
Jan Wolkers

Blij dat ik op de schrijver kon en mag stemmen van het enige boek wat ik ooit voor school heb moeten lezen : Kort Amerikaans

Dat is dan nu ook nog eens goed van pas gekomen :)

Tjaap
11-06-2004, 15:07
D66, normaal pak ik PVDA, maar m'n vriendin was hier en die kon niet stemmen omdat ze normaal in Haarlem woont (was d'r stemkaart vergeten)..... zij wilde VVD dus D66 vonden we een mooi alternatief.... :p plus dat de rest van het huis ook bijna helemaal D66 is en ik de vorige keer ook al zat te twijfelen tussen D66 en PVDA

niels_g60-power
11-06-2004, 17:25
Ik stem ook op helemaal niks.

Pedaalemmer
12-07-2004, 09:22
D66, normaal pak ik PVDA, maar m'n vriendin was hier en die kon niet stemmen omdat ze normaal in Haarlem woont (was d'r stemkaart vergeten)..... zij wilde VVD dus D66 vonden we een mooi alternatief.... :p plus dat de rest van het huis ook bijna helemaal D66 is en ik de vorige keer ook al zat te twijfelen tussen D66 en PVDA

December1966...sucks...had dan de vvd genomen :biggrin: