View Full Version : MB (Spr)Intercooler Mk1 inbouwen past niet
Okay, ik heb weer wat. Iedereen bouwt ff een Intercooler in van een MB Sprinter / VW LT, maar ik niet.
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/IC1.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/IC2.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/IC3.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/IC4.jpg
Ben ik nou zo'n ongelofelijke knoop of hoe zit dat :screwy:
Als je voor de auto staat, rechts moet onder, en links moet boven zitten.. Tenminste, dan is er meer kans dat het past.
Iemand foto's van een Sprintercooler in een MK1?
Accu dwars zetten of achterin plaatsen ontkom je niet aan...en aan de rechterkant,waar de aansluiting dus onder zit,moet je denk iets je chassisbalk aanpassen dmv wat flinke klappen...is allemaal mm werk...misschien idee om eerst die onderste slang te monteren,en dan de ic in de auto plaatsen..
Ik kan m'n chassisbalk wel in elkaar gaan slaan, maar de IC komt gewoon tegen m'n linker koplamp aan. En die kan ik niet naar achteren plaatsen zoals de accu :tongue:
Rallyegolf20vt
28-06-2007, 20:24
Weg met die sprinter intercooler !
Gewoon een zoeken die wel goed past/te pas te maken is.
jettaracing
28-06-2007, 20:41
Weg met die sprinter intercooler !
Gewoon een zoeken die wel goed past/te pas te maken is.
Alles is pas te maken ,maar om nou in je chassisbalken deuken te gaan slaan.....Ben het met je eens Klaas!
Misschien beter een iets kleinere zoeken,of heel erg creatief zijn met je accu en chassisbalk :rolleyes:
Accu is wel te verplaatsen, maar chassisbalken ga ik niet aan prutsen... Volgens mij komt het omdat de koplampen van een Jetta verder naar binnen zitten dan bij een Golf. Die ruimte kom ik net tekort :(
Maargoed, ik ga morgen even de sloop opzoeken :) Iemand enig idee voor een model waar ik naar moet zoeken?
jettaracing
28-06-2007, 21:31
Je hebt inderdaad minder ruimte dan bij een golf front ,dus deze intercooler past niet .
Zou zo niet 123 weten welke wel zou passen ,de meeste sloperijen hebben de intercoolers wel los te liggen op de plank ,dan kun je zo de best passende uitzoeken .
Succes!
rallye16vt
28-06-2007, 21:32
http://www.volksforum.com/albums/files/2/8/6/2/DSC01865_517432.JPG
Ik heb geen deuken in mijn langsdragers hoeven te slaan, iets van de interkoeler halen ( Zijkant) plastic en in het front de voorspijltjes iets platter maken, dan komt ie mooi voorin te zitten.
En de accu draaien.
rallye16vt
28-06-2007, 21:33
Oh je hebt een jetta zie ik.....dat weet ik niet :redface: .
Hihi, oke ;)
Om deze intercooler op maat te maken is niet te doen lijkt me..? Hoe wordt dat luchtdicht gemaakt? Tin ofzo?
Ik heb wel een g60 cooler liggen
die al lager is gemaakt voor één golf 1.
Helaas heb ik er de slang aan sluittingen afgeslepen
en moeten die nu dus nog verlast worden.
Als ik je er mee kan helpen mag je hem zo komen ophalen.
Je moet dan wel iemand hebben die aluminium kan lassen. :rolleyes:
ik hoor het wel .
gr ruud
jettaracing
28-06-2007, 22:04
aluminium lassen ,dat is het enige ,maar dat schijnt nogal lastig te zijn om te doen
niet geschoten is altijd mis...
kon je toch solderen met een of ander goedje, stond op essen zoon gast mee.. ging hendig en was nog sterk ook..
rallye16vt
28-06-2007, 22:08
Het probleem van alu lassen is dat het heel goed schoon moet zijn, een interkoeler is vaak vet van binnen, en alu is een beetje ruw /poreus en er gaat dus olie in de porieen zitten. En dat is lastig lassen. Maar als je het goed ontvet lukt het wel.
Bedankt voor het aanbod Ruud :)
Wanneer het morgen op de sloop niks wordt laat ik je meer weten. Heb het liefste een "plug&play" intercooler, ook al is deze gratis ;)
Hoe ziet die G60 intercooler er trouwens uit? Een Corrado G60 IC heeft toch het model van een klein trommeltje?
golf g60 ic :rolleyes:
dus dan kost hij helemaal niet veel. :D
model sprinter alleen dan ongeveer 10 cm smaller.
Ik heb er ook nog 1 van een tt liggen en 1 van een a3 tdi.
helaas niet voor het zelfde geld. :D
Hebbie maten en kosten? :) Wellicht intresse :cool:
niet geschoten is altijd mis...
kon je toch solderen met een of ander goedje, stond op essen zoon gast mee.. ging hendig en was nog sterk ook..
ik kan je verzekeren dat dat daarmee niet gaat :rolleyes:
gewoon miggen dus
martiepartie
29-06-2007, 10:41
jeah right.. Alu miggen bij een IC is wel erg moeilijk, aangezien die alu behuizing heeeel erg dun is.
Daar brand je zo een gat in met een MIG apparaat.
Ik zou het lekker LATEN TIG lassen door iemand die het vaker gedaan heeft. Heb een poosje geleden een benzinetank en drysump tank laten TIGGEN (0.8mm alu). Dat ging heel erg netjes.
Toen diezelfde gozer een alu radiateur moest aanpassen (aansluiting 90° draaien) had hij er toch heel veel moeite mee om het netjes dicht te bakken.
Heb op de sloop een andere IC gevonden. Eentje van een beamer 3 serie 1.8TD ofzo :) Moet iets aangepast worden, maar dat is volgens mij wel te doen :rolleyes:
Hmmm had het laatst al gelezen, maar vergeten het te melden.
Die past simpelweg niet bij de Jetta. Daar zijn ze te breed voor. Daarnaast zou ik ze ook niet willen hebben, maar goed.
Ik pak voor de Jetta altijd een Iveco TurboDaily Ic. Deze zijn volledig alu en passen mooi tussen de koplampen met daar omheen de radiateur.
Bert, zoals deze;
http://www.inloggen.com/tekstinvoer/index.php?bid=42&pic=intercoolerS13.jpg&full=1
Wat zijn ongeveer de prijzen en afmetingen van zo'n intercooler?
Die intercooler die ik net gekocht heb (van die BMW 3-serie) had ik op de sloop langs een radiateur van een Golf 2 gehouden. Wat blijkt nu; was het een 1600 Benzine radiateur en niet van een 1600 diesel (die dus 10cm breed zijn :redface: Nu past deze dus NET niet...
Zou de radiateur van een 1600 benzine ook genoeg koeling geven aan mijn 1600TD? :rolleyes:
Ik zou zeker voor een 1600D of 1600TD radiateur gaan.
Maar nee, het is niet dezelfde IC. Ik heb het over een volledig alu IC. Ouder type waarschijnlijk.
Meet anders de ruimte tussen de koplampen op, dan weet je wat je kwijt kan. Ik ben niet thuis en kan ook niet ff snel kijken.
Heb nog eens even lopen passen en denken.. De IC van de BMW kan er wel in, maar dan moet ik een kleine aanpassing doen aan het front.. De IC komt dan recht achter de bumper.
Op de sloop lag ook nog een IC van een of andere Lancia. Was bijna vierkant, en de in en output zaten aan een kant.. Lijkt op onderstaande;
http://www.student.kun.nl/p.oonincx/various/intercooler%20foto%27s/Lancia%20Dedra%20Integrale%208v%20(core%20300x200x65,%20slang%2052).jpg
Als de originele diesel radiateur nou 3cm smaller was, was het probleem opgelost..
Zou een benzine radiateur zoveel minder koelen? 't Scheeld bijna 10cm, en dat lijkt me toch net te veel...
Diesel rad;
525x322x34
Benzine rad;
430x322x34
Nu zit ik op H-base te kijken, en daar zie ik dat er op een Scirocco II 1.6GLI/GTI EG een radiateur van 480x322x34 zit.. Morgen weer eens meten :rolleyes:
jettaracing
30-06-2007, 21:39
Ik heb ook een benzine radiateur voor mijn jetta TD ,en heb er geen enkel probleem mee gehad tot nu toe ,en rijd er al 2 jaar zo mee ,dus dat moet denk ik geen probleem opleveren
Anders paste mijn intercooler er ook niet voor ......
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/intercooler004.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/intercooler010.jpg
Ja die kleine is de radiateur :D
Weh enne gek zeg :D
Zou je voor mij eens op kunnen meten hoe groot het koeloppervlak is van die ben. rad.? :rolleyes: 430x322x34..? :)
Btw, wat voor IC is dat?
jettaracing
30-06-2007, 22:33
Intercooler is van een volvo 960 ,maar dat is ook zeker geen plug&play hoor !
Ik zal de maten wel even opmeten voor je !
Er zijn meerdere met een benzine radiateur, eigenlijk maar weinig problemen gehoord. Misschien wel als je er aardig wat vermogen uit wil halen.
Ik reed in mijn 1.9TD caddy mk1 met een Renault Master II IC. die is ~20 hoog, 4cm dik en past precies om een dieselradiateur heen. Alleen de accu heb ik 90 graden moeten draaien om de buis aan die kant genoeg ruimte te geven. Aan de andere kant kan je met een 45 graden bocht precies over de dynamo, over de kleppendeksel naar de turbo.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.