View Full Version : Aandachtspunten bij aanschaf Golf II / III diesel
kvcuijck
01-07-2007, 01:50
Beste forumleden,
Vorig jaar december is mijn Golf IV TDI 115pk gestolen voor de deur... toen heb ik omdat ik snel een andere auto nodig had een Mazda 323F op benzine gekocht. (Nog geen 1000 euro en het ding is technisch in perfecte staat!)
Maargoed, ik rijd tussen de 25000 en 30000km per jaar dus het loopt nu toch een beetje uit de klauwen met de benzinekosten. Aangezien ik het ook erg leuk vind om een beetje te klussen aan een auto ben ik nu op zoek naar een zuinige diesel voor weinig geld.
Nu vind ik dat VW altijd fantastische diesels heeft gemaakt en ben ik eigenlijk op zoek naar een Mk2 of Mk3 Golf met veel km's op de teller.
Als ik op zoek ga naar een Golf Mk2 of Mk3 op diesel, waar moet ik dan op letten en wat zijn typisch zwakke punten m.b.t.:
- Motor (1.6, 1.9, TD, TDI, distributieriemen, lekkages, cylinderkoppen)
- Versnellingsbak (wil liefst een 5 bak)
- Carrosserie (roest?!)
- Electronica (als dat al aanwezig is ;))
Zijn er bepaalde modellen / motoren die je beter kunt mijden of die juist erg goed zijn?
Ben benieuwd, ik kon een soortgelijke vraag niet vinden met de Search optie dus wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen!
Bij voorbaat dank..
Groet,
Koen
Kijk mijn project topic door en je weet waar de roest kan zitten bij een Mk2, bij een Mk3 is het gemiddeld gezien erger...
Versnellingsbak is vanaf TD origineel 5 bak meen ik.
1.6 1.9 TD ingescheurde koppen door de voorverbrandingskamers.
TDI luchtmassameter vervuild -> slechte lucht meting (lijkt minder lucht) -> weinig vermogen
breadfan83
01-07-2007, 02:49
- Roest:
- - in de bak van het reservewiel.
- - onder de raamrubbers.
- - op de spatborden.
- - onder de sierstrips, sideskirts en spatbord randen.
- - aan de achterklep.
- - aan de dorpels.
- - onder de accu.
- - onder de deurgrepen door inbraakschade.
- Niet of slechts deels werkende verwarming.
- Tikkende kleppen.
- Afhankelijk van het model: de carb. Vooral bij de 1.6.
Ok, ik heb mijn deel gedaan. Buiten dit kijk je de dingen nog even na die je bij elke auto nakijkt en zoek ook even beter in de search-optie. Er is al genoeg over dit onderwerp gediscussieerd.
kvcuijck
01-07-2007, 13:17
@RubenD: Haha, ben "effe" door je project heen gelezen. Kostte me volgens mij ongeveer 2 uur! Wow, wat een hoop werk zit daar in. Respect dat je dat allemaal zelf kunt en doet.. Heel interessant en leerzaam voor mij en waarschijnlijk ook voor vele anderen. Wat betreft die LMM in de TDI's dat is me bekend. (Heb inmiddels 3x een TDI mogen bezitten in het verleden.)
@breadfan83: Ze kunnen dus ongeveer overal roesten :( Wat is meestal de oorzaak van tikkende kleppen bij een diesel? Klepstoters of nokkenas? (Mits het niet aan afstelling ligt.) Met de search functie kon ik niet echt vinden waar ik naar op zoek ben.
Is het aan te raden bijv. een 1.6 of een 1.6TD te zoeken ivm betrouwbaarheid turbo of andere issues? Prestaties staan ongeveer op de laatste plaats. Betrouwbaarheid met een gunstig verbruik (ik rijd 95% snelweg = 5 bak) van ong. 1 op 20 is het belangrijkste. (En 1 op 20 kreeg ik zelfs voor elkaar met Golfje(s) IV TDI.)
De looks zijn van ondergeschikt belang, het is alleen belangrijk dat er geen "APK-delen" rot zijn en dat de auto veilig is (betrouwbare remmen e..d.).
Koen
Marcel_VW
01-07-2007, 13:25
persoonlijk zou ik voor een 1.6TD gaan en geen turboloze 1.6. De TD is even zuinig of zuiniger (hangt van je rijstijl af) en is wat vlotter.
breadfan83
01-07-2007, 14:55
@breadfan83: Ze kunnen dus ongeveer overal roesten :( Wat is meestal de oorzaak van tikkende kleppen bij een diesel? Klepstoters of nokkenas? (Mits het niet aan afstelling ligt.) Met de search functie kon ik niet echt vinden waar ik naar op zoek ben.
Sorry, had niet gelezen dat het persé een diesel moest zijn. Hier heb ik geen ervaring mee, enkel met de benzine, en dan wil bij vooral de 1.6 nog wel eens het een en ander gaan tikken en de carb gaat daarbij vaak stuk.
En helaas kunnen ze inderdaad zo goed als overal gaan roesten. Maar dit zijn de echte aandachts punten. Vooral onder de raamrubbers en op de schermen.
Qua electro... ga er maar van uit dat alleen de derde stand van je kachel het doet. :D
kvcuijck
02-07-2007, 14:07
Ahzo! Uit mijn eigen ervaring weet ik toevallig dat een 1.9 TDI zuiniger rijdt dan een 1.9 SDI. (Uiteraard gaat dit alleen op als je er dezelfde rijstijl op na houdt.)
Zo eens even gaan zoeken hoe het met de gemiddelde turbo ervoor staat als deze 200.000-300.000 gelopen heeft. (Zie trouwens dat de meeste onderdelen voor de 1.6 blokjes wel meevallen m.b.t. prijs. bron: http://vwdieselparts.com/ )
In mijn Porsche 944 werkt ook alleen de hoogste stand van de ventilator.. haha. One big happy family ;)
Koen
Intelligence
04-07-2007, 10:23
Heb zelf ook een Golf 2 1.6TD 44kw, een eco dus ;)
Rijd best pittig en ik rijd 1 op 17, zeer fijne auto :)
Km stand, .... 403.000!
ik had een ouwe golfII 1,6D. met 650d op de klok. belangrijkste was dat er nog geen bypass in t blok lag, dus begon bij stoplichten spontaan te draaien en roken als een malle.
ff slang en kolafles aangesloten, en dit was bijna helemaal opgelost :)
de 5bak had een lastige 1ste versnelling, kon je bijna alleen inkomen direct vanuit zn 2. en dan oppassen dat je m niet toch perongeluk in zn achteruit zette..
daarna had ik een 1,6TD. grotere rembekrachtiger, das prettig! maar dat blok ligt nu de koppakking eruit, omdat de koelvloeistofsensor zn werk niet lekker doet... 5bak met nagenoeg dezelfde problemen...
kvcuijck
04-07-2007, 23:23
Klinkt goed die kmstanden...
Ik zal de komende tijd mijn ogen goed open houden en proberen een verstandige aankoop te doen!
Bedankt voor alle informatie.
Koen
Versnellingsbakken gaan allemaal kraken in 2de en 3de versnellings als hij koud staat. (toch zeker met km stand van over de 200.000km).
Mijn '84er Golf2 1.6 diesel heeft al zo'n 4 ton gedraaid. Na aanschaf heb ik de auto direkt een grote beurt gegeven. (olie, filters,distributieriem,etc..) Daarna heb ik van het schakelmechaniek alle stangen en nylonbusjes vervangen. Dat was enorm versleten, maar nu schakelt ie weer als nieuw! Na vele probleemloze kilometers ging mijn uitlaat lekken. Die heb ik toen ook vervangen. En vorige week een nieuwe koppeling. Voor de rest heb ik er nooooit wat mee. Kortom, voor zo'n oude auto met zoveel kilometers op de klok is het allemaal probleemloos. Een superkar!
kvcuijck
15-07-2007, 22:05
Mmm, moet even afwachten tot ik goede documentatie (vraagbaak en ETKA) heb, maar dan zal ik eens kijken of ik de versnellingsbak weer wat "strakker" kan krijgen.
Morgen was ik van plan de thermostaat te vervangen aangezien de temp te laag blijft en de waterslang boven direct warm wordt na motorstart. (Ik verwacht dus dat thermostaat open blijft staan.)
Moet ik alleen even uitvogelen waar de thermostaat bij de waterpomp ergens zit. Er lopen zo vreselijk veel water/vacuumleidinkjes ;)
Was ook nog van plan de multiriem iets strakker te zetten aangezien deze "klappert" bij stationair toerental en dat leek mij niet helemaal de bedoeling. Hoor ook een licht droog piepend geluidje bij draaiende motor waarvan ik vermoed dat het of de waterpomp aan het einde van zijn latijn is of wellicht de spanrol(lagers?) van de distributieriem.
Verder wil ik me binnenkort ook wagen aan de distributieriem zelf, maar daar ga ik echt niet aan beginnen voordat ik zeker weet hoe alles in elkaar zit....
Groet,
Koen
P.s. En uiteraard olie en filters..
kvcuijck
16-07-2007, 15:45
Zo, de thermostaat heb ik vervangen! (En ook het luchtfiltertje maar even meegepakt, want die keek zwart..)
Vond het nog een duur grapje bij de dealer:
Thermostaat 25,80
Pakking thermostaat 1,29
Filter element (luchtfilter) 16,75
Koelvloeistof 7l x 4euro 28,00
Alles ex. BTW en dat kost dus incl. BTW 85,49. Volgende keer toch maar even naar Brezan rijden, scheelt wel wat!
Temperatuur van KVS gaat nu naar net links van midden op de indicator in het instrumentenpaneel. Laat ik de auto lang genoeg met warme motor met verhoogd stationair toerental draaien dan gaat de temperatuur naar iets rechts van het midden met als gevolg direct aanslaan van de radiator ventilator. Verder geen lekkages gespot dus tevreden!
Nu nog olie en filters. (Distributieriem zag er goed uit en mag nog ongeveer 20.000km dus daar wacht ik mee.)
De oude thermostaat leek wel goed te werken in een pannetje met kokend water, ware het niet dat de rubber afdichting in de thermostaat versleten was. Wellicht ging daar toch teveel vloeistof doorheen.
Nu moet ik eens kijken of ik het raam aan de bestuurderskant kan fixen want dat ging laatst niet meer fatsoenlijk omhoog en moest met redelijk grof geweld omhoog geslingerd worden... Volgens mij een niet onbekend euvel...
Hoop dat ik snel wat documentatie krijg want dat schroeft gemakkelijker ;)
Groet,
Koen
kvcuijck
24-07-2007, 18:38
Zo!
De eerste 1000km's zijn een feit met een gemiddeld verbruik van 1l op 20,7km's. Lijkt me erg aardig.. (Alleen maar snelweg overigens.)
Hij roet ook wel lekker als ik een beetje door accelereer bij het invoegen. Rookt een goed afgestelde 1.6TD altijd een beetje bij meer dan half gas?
Groet,
Koen
Zo!
De eerste 1000km's zijn een feit met een gemiddeld verbruik van 1l op 20,7km's. Lijkt me erg aardig.. (Alleen maar snelweg overigens.)
Hij roet ook wel lekker als ik een beetje door accelereer bij het invoegen. Rookt een goed afgestelde 1.6TD altijd een beetje bij meer dan half gas?
Groet,
Koen
als ie een tijdje stil heeft gelegen of er aan geklust is... maar na 1000km moet t niet echt opvallen. wat is jouw halfgas? roken bij planken lukt me altijd wel.
kvcuijck
24-07-2007, 20:50
Hij is goed warm gereden de afgelopen 2 weken dus daar kan het niet aan liggen. Misschien is het ook wel driekwart gas. Heb geen toerenteller, maar ongeveer op het toerental waar het meeste koppel vrij komt. Wellicht is het wel 3/4e gas.
Tijdens cruise (100-120 km/u) rookt ie volgens mij niet. (Of minder want dat is natuurlijk moeilijk te zien aangezien het direct uit elkaar waait.)
Kan ook niet zeggen dat het oliepeil schrikbarend gedaald is...
Koen
Mister Cool
24-07-2007, 21:21
Zo!
Groet,
Koen
Das heel normaal als je behoorlijk gas geeft. Heb ook een td 44kw, vooral als je flink gas geeft rookt ie als een gek, maar dan blaast ie de boel even goed leeg. Niks mis mee, niks aan doen. Heb overigens de kat er onderweg gehaald, en dat rijd al een stuk beter, en dan rookt -ie wat constanter :D. En hij werd er zelfs zuiniger door :thumbup: .
kvcuijck
24-07-2007, 21:33
Good to know.. Blokkie moet eigenlijk ook nog een km of 200.000 kunnen doen vind ik eigenlijk :)
Ga komende week wat simpele werkzaamheden verrichten als verwisselen olie+filter, brandstoffilter en olie versnellingsbak.
Heb nog niet de gelegenheid gehad "onder de rok" van mijn Golfje te kijken dus dat wordt nog een verrassing.. Maare, de aftapboutjes van de versnellingsbak dat is een inbus bout maatje 17 begreep ik. De vraag is nu: Heb ik daar een nieuw ringetje voor nodig bij het terugdraaien, zoals bij de carterbout, of is dat bij een (deze) inbusbout niet nodig?
Verder erger ik mij aan het stuur van mijn CL omdat het rubber om het ijzeren/stalen "stuurchassis" beweegt. Is niet echt prettig sturen. Zijn er stuurtjes op de sloop te vinden van GL of GTD's die zomaar passen en dit probleem niet hebben? (En de aansluiting van de claxon ook nog werkt.)
Verder ben ik nog op zoek naar een hoedenplank omdat ik er nu geen heb. Wie weet er goede sloperijen in de buurt van Utrecht waar veel Golfjes staan? (Mogen ook best gaten inzitten hoor, gaat om het idee dat er IETS in zit.)
Ga ook eens een bus Ajax ontvetter scoren en het motorruim een beurt geven! (Aan de buitenkant valt bij mijn rode Golf niet veel eer te behalen vrees ik.)
Veel vragen maar wie weet komen er ook veel of goede antwoorden!
Alvast bedankt,
Koen
kvcuijck
30-07-2007, 17:07
Zo! Inmiddels is de teller 270.000 gepasseerd en loopt het motortje naar tevredenheid.
Als beloning zijn alle filters en olie incl. versnellingsbak vervangen. Als ie de komende vakantie naar Frankrijk overleeft en dan nog een km of 6000 erbij wil doen krijgt ie een nieuwe distributie met waterpomp etc.. (En wellicht een koppakking aangezien er een klein druppeltje koelvloeistof lekt aan de voorkant. (En aan de achterkant wat olie, maar te weinig om bij te hoeven vullen.)
Weet niemand een goede VW sloop in de provincie Utrecht of daar in de buurt?
Ontdekte dat er wat speling zat op de homokineet aan de bakkant LV. Die kan ongeveer een vrije slag van een 1cm maken. (Is vervelend met file / stad rijden.)
Maar vind het een leuk karretje voor weinig :)
Groet,
Koen
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.