View Full Version : Het APK- en RDW-ouwehoertopic
MMgolfnut1
07-07-2007, 16:32
Aangezien het topic van de Golf 1 VR6 meer over de apk- en rdwkeuring ging dan over de auto zelf bij deze een topic speciaal voor dat soort gezanik :D
Begin gelijk zelf. Ik heb dus begrepen dat ik m'n 16-klapper mag ombouwen naar VR6, zonder dat dit bij de apk-keuring problemen oplevert. Ik heb m'n verzekeraar ook gebeld. Die maakt er al helemaal geen probleem van. Betekent dit dat ik deze winter zou kunnen gaan bouwen??
Hele goeie vraag waar ik zelf ook erg benieuwd naar ben! Als je verzekeraar je fiat geeft is de weg vrij zou je zeggen.
Jurgen Santana
07-07-2007, 16:49
Aangezien het topic van de Golf 1 VR6 meer over de apk- en rdwkeuring ging dan over de auto zelf bij deze een topic speciaal voor dat soort gezanik :D
Begin gelijk zelf. Ik heb dus begrepen dat ik m'n 16-klapper mag ombouwen naar VR6, zonder dat dit bij de apk-keuring problemen oplevert. Ik heb m'n verzekeraar ook gebeld. Die maakt er al helemaal geen probleem van. Betekent dit dat ik deze winter zou kunnen gaan bouwen??
Je mag je 16-klepper niet ombouwen naar VR6, alleen doe je dit wel heb je GEEN problemen met de APK. Met een grootscheepse controle door de Politie kan je wel door de mand vallen.
Net als dat er geen APK-norm is voor het lawaai dat een uitlaat maakt bijv. Je kunt er echter wel een bekeuring voor krijgen....
Jurgen Santana
07-07-2007, 16:51
Hele goeie vraag waar ik zelf ook erg benieuwd naar ben! Als je verzekeraar je fiat geeft is de weg vrij zou je zeggen.
Inderdaad, als je word aangehouden even je verzekeraar bellen en de telefoon aan Oom Agent geven is er niks aan de hand :screwy:
serge pot
07-07-2007, 17:45
apk regels verschillen volgens de wettelijke regels ,vandaar dat hier in dit pokke land zoveel kan en mag gedoogd worden .
wil je het goed doen laat je de auto rdw keuren ,en zelfs daar ligt het aan wat voor een keurmeester je krijgt .meer info via www.rdw.nl
let wel dat je er dus de remmen opzet van de vr6 inclusief abs ,goed aangepast onderstel(liefste een schroefset met tuv papieren en niet te laag ingesteld )uitlaat met originele nummers(het zij iets pas gemaakt )
aangezien je auto dus volledig nagekeken wordt zorg ook dat de rest volledig in orde is .
.je krijgt een remmen test ,rij test ,geluidstest ,body test .is niet goedkoop ,maar wel een hoop gezeik armer als je alles voor elkaar hebt .je moet tevens ook de papieren hebben van de donor auto waar de motor uit komt
Een goed onderstel is een onderstel wat onder alle omstandigheden voorspelbaar en niet extreem reageert. Dit realiseer je niet met behulp van een schroefset. Wel met een goede doorrekeningen van een compleet nieuwe wielophangings geometrie bij de gewenste rijhoogte.
En daarna kan er begonnen worden met een veerconstante berekening en dempingsfactor berekening. Maar met een schroefset zorg je inderdaad al dat hij niet meer veel over zou hellen.
APK is niet meer dan een lijstje met punten die ze moeten kontroleren.
Omdat er 10 punten van de lijst zijn afgegaan, waaronder het aantal cilinders.
Denkt iedereen er mee te kunnen rommelen.
Je blijft zelf gewoon aansprakelijk voor je auto.
Deze moet gewoon aan alle voorschriften doen zoals op kenteken staat.
Zelfs (bij overspuiten) de kleur moet op kenteken aangepast zijn.
En de type goedkeuring in nederland gaat nogsteeds op een golf 1 maar tot 120 pk.
Hier mag je met 40% over heen.
Een golf 1 16s zou tot 139 pk type goedkeuring moeten hebben, maar deze zijn alleen in frankrijk geleverd, dus dat geld in nederland ook al niet.
En omkeuren is zo makkelijk dat ik zelfs niemand ken die dat met zijn g60 of 20v turbo heeft gedaan.
En dat is natuurlijk ook eigen verandwoording.
En de type goedkeuring in nederland gaat nogsteeds op een golf 1 maar tot 120 pk.
Hier mag je met 40% over heen.
Een golf 1 16s zou tot 139 pk type goedkeuring moeten hebben, maar deze zijn alleen in frankrijk geleverd, dus dat geld in nederland ook al niet.
hoe zit dat dan met europese regelgeving?
een auto die in frankrijk goed is zou in nederland toch ook goed moeten zijn?
of zou daarvoor eerst je golfje in frankrijk moeten laten keuren?
Een golf 1 16s zou tot 139 pk type goedkeuring moeten hebben, maar deze zijn alleen in frankrijk geleverd, dus dat geld in nederland ook al niet.
de oettinger van Hans stond dus wel met de 136pk ( geen 139, tis geen pl of kr)op nederlands kenteken en als oettinger 16s.
retro hans
07-07-2007, 20:31
ik sloop gewoon voor de apk alles er af en schroef de boel omhoog.
is effe werk maar ben je er ook in 1 keer af.
daarna de boel er weer op.
scheelt een hoop gezeik
Inderdaad, als je word aangehouden even je verzekeraar bellen en de telefoon aan Oom Agent geven is er niks aan de hand :screwy:
Dat blijft dan het enige risico wat je neemt. Als je een ongeval veroorzaakt en je hebt de wijzigingen bekend gemaakt aan je verzekeraar en hij gaat ermee akkoord, zal hij uitbetalen. Blijft dus over het risico om door de mand te vallen bij een grootscheepse contrôle, de grote vraag is dus even wat daar dan de consequenties van zijn. Omkeuren kan dan altijd nog, simpele rekensom dus... ;)
Een goed onderstel is een onderstel wat onder alle omstandigheden voorspelbaar en niet extreem reageert. Dit realiseer je niet met behulp van een schroefset. Wel met een goede doorrekeningen van een compleet nieuwe wielophangings geometrie bij de gewenste rijhoogte.
En daarna kan er begonnen worden met een veerconstante berekening en dempingsfactor berekening. Maar met een schroefset zorg je inderdaad al dat hij niet meer veel over zou hellen.
Dit vind ik dan weer zo'n Autotechniek Bullshit!!
Alleen omdat je motor meer vermogen heeft hoef je niet meteen opnieuw de geometrie door te rekenen of de veerconstante te bepalen... En om helemaal fancy te zijn met een dempingsfactor berekening sla je helemaal de plank mis... totaal onnodig, laat staan dat de RDW weet waar je het over hebt!
Sorry, maar wat jij doet is gewoon die powerpoint sheets van dhr. Mekel of Voortman hier neer kalken...
breadfan83
07-07-2007, 22:20
Is toch niet zo heel moeilijk lijkt me...
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=26109
Zucht.
MMgolfnut1
07-07-2007, 23:26
Je mag je 16-klepper niet ombouwen naar VR6, alleen doe je dit wel heb je GEEN problemen met de APK. Met een grootscheepse controle door de Politie kan je wel door de mand vallen.
Net als dat er geen APK-norm is voor het lawaai dat een uitlaat maakt bijv. Je kunt er echter wel een bekeuring voor krijgen....
Maar wat voor boete gaan ze je geven dan?
En inderdaad, m'n verzekeraar betaald bij een ongeval dus gewoon uit, dus het apk- en verzekeringsprobleem bestaat niet meer. Dan resteert bovenstaande vraag.
breadfan83
07-07-2007, 23:52
Maar wat voor boete gaan ze je geven dan?
En inderdaad, m'n verzekeraar betaald bij een ongeval dus gewoon uit, dus het apk- en verzekeringsprobleem bestaat niet meer. Dan resteerdt bovenstaande vraag.
Je vraagt toch wat mag en wat niet mag, of zit ik er nou helemaal naast?
Als jij wil rondrijden met een auto die volgens RDW en Politie niet is toegestaan enkel omdat je verzekering toch al je stomiteiten dekt, ga je gang.
Ben benieuwd hoe de verzekering het op gaat lossen als je iemand voor de rest van z'n leven ongelukkig rijdt omdat je remmen je auto niet op tijd konden laten stoppen omdat ze niet op het vermogen berekend waren, of omdat je net dat bochtje niet haalt omdat je onderstel je niet toestaat je auto onder controle te houden...
Maar ach, als de verzekering betaald is het goed, toch?
Kortom, je zult dus wel zo KUNNEN rondrijden, en eventuele schade wordt door de verzekering zo goed mogelijk gedekt. Maar het is niet toegestaan volgens de wet en als ze je er op controleren riskeer je een bekeuring en je auto kan zelfs in beslag worden genomen. Je zou de eerste niet zijn.
Melvin, ik weet dat jij niet meer op de HTS zit. Maar lezen is kennelijk ook niet je sterkste punt (om even in jouw krachttermen te praten, ik hou de zaken liever netter, via PB e.d.).
Ik quote even wat ik zei:
bij de gewenste rijhoogte
Met andere woorden, als je de auto wilt verlagen en je wilt het echt goed doen dan moet je de zaken zo aanpakken als ik omschreef. Maar ik zeg ook de RDW zal het allemaal wel op de eigen manier testen. Hoe weet ik ook niet maar niet zoals een fabrikant het aanpakt.
De dempingsfactor is afhankelijk van de veerconstante. Wordt de veerconstante hoger, dan word de demper beperkt in zijn slag (als er gekeken word bij een eenzelfde kracht die bij het wiel opgenomen word). De veerconstante veranderd dus moet de dempingsfactor ook aangepast worden. Mits je even vaak in en uit wilt veren als voorheen.
Vandaar dat verlagingsset ook een aangepaste dempingsfactor hebben -> de veerconstante gaat immers omhoog. Of zoals jij zegt, lekke dempers? Gewoon laten zitten, je merkt niks van de veranderde veerconstante.
Wat je ook doet, je stelt de auto af naar je eigen wensen, voor zover dat haalbaar is in de praktijk. En je moet ook voldoen aan de wet.
Maargoed, dat is hier niet echt interessant. Dus heb er wel weer genoeg over gezegt in dit topic.
Sorry, ontopic maar weer!
@ MMgolfnut1, ik neem aan dat je auto dan in beslag genomen kan worden. Omdat wat op papier staat (kentekenpapieren) niet meer klopt met de werkelijkheid. En wat je veel hoort, binnen zoveel weken terug komen met een in originele staat verkerende auto ter controle.
breadfan83
08-07-2007, 00:13
@ MMgolfnut1, ik neem aan dat je auto dan in beslag genomen kan worden. Omdat wat op papier staat (kentekenpapieren) niet meer klopt met de werkelijkheid. En wat je veel hoort, binnen zoveel weken terug komen met een in originele staat verkerende auto ter controle.
Lees dit maar effe.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=31510
Zoals ik al zei, het kan wel, en de verzekering bla bla bla...
Als de politie je van de weg plukt en je auto in beslag neemt of naar de RDW stuurt ben je voorlopig nog niet klaar. Dus doe gewoon verstandig, bel de RDW op en zeg dat je d'r aan komt, en laat hem effe keuren. Klaar, en ben je van alle gezeik af.
Je vraagt toch wat mag en wat niet mag, of zit ik er nou helemaal naast?
Als jij wil rondrijden met een auto die volgens RDW en Politie niet is toegestaan enkel omdat je verzekering toch al je stomiteiten dekt, ga je gang.
Ben benieuwd hoe de verzekering het op gaat lossen als je iemand voor de rest van z'n leven ongelukkig rijdt omdat je remmen je auto niet op tijd konden laten stoppen omdat ze niet op het vermogen berekend waren, of omdat je net dat bochtje niet haalt omdat je onderstel je niet toestaat je auto onder controle te houden...
Maar ach, als de verzekering betaald is het goed, toch?
Kortom, je zult dus wel zo KUNNEN rondrijden, en eventuele schade wordt door de verzekering zo goed mogelijk gedekt. Maar het is niet toegestaan volgens de wet en als ze je er op controleren riskeer je een bekeuring en je auto kan zelfs in beslag worden genomen. Je zou de eerste niet zijn.
En als jij een ongeluk hebt gemaakt doordat je een bocht niet haalt, hoe kom je er dan achter dat het komt door je onderstel?? En niet door snelheid, wegomstandigheden, onoplettendheid, mede-weggebruikers etc?
En als jij iemand voor de rest van z'n leven ongelukkig rijd omdat je niet meer kon remmen, wie zegt dan dat je remmen niet goed zijn? Mss was je zelf te laat, weg niet goed etc etc... Als jij 80 rijd met een VR6 motor in een originele 1.1 moet je net zo hard remmen als dat je 80 zou rijden met de originele 1.1 motor erin... Het ENIGE verschil wat je dan hebt is dat de VR6 iets zwaarder is voorin... that's all (nu wel overdreven verschil natuurlijk met 1.1 t.o.v. VR6)
Wil niet zeggen dat ik vind dat je alles goed geregeld moet hebben, moet er zelf ook niet aan denken dat je een motorombouw doet en je hebt het niet goed geregeld, dan ben je gewoon onverantwoordelijk! Maar ik reageer alleen kritisch ;)...
@RubenD: Heeft niks te maken met dat ik geen autotechniek meer doe... ik was dat std gezeur over geometrie en dempingsfactoren toch al zat.. ik weet hoe het werkt, ik weet wat het inhoud, maar ik vind het niet relevant bij een motorombouw. Ben benieuwd hoe jij je G2 hebt doorgerekend omdat ie verlaagd is etc, toch ook niet? Daarom... Maar het maakt ook niet uit, we houden er idd gewoon over op alles is gezegd toch!
breadfan83
08-07-2007, 10:11
En als jij een ongeluk hebt gemaakt doordat je een bocht niet haalt, hoe kom je er dan achter dat het komt door je onderstel?? En niet door snelheid, wegomstandigheden, onoplettendheid, mede-weggebruikers etc?
En als jij iemand voor de rest van z'n leven ongelukkig rijd omdat je niet meer kon remmen, wie zegt dan dat je remmen niet goed zijn? Mss was je zelf te laat, weg niet goed etc etc... Als jij 80 rijd met een VR6 motor in een originele 1.1 moet je net zo hard remmen als dat je 80 zou rijden met de originele 1.1 motor erin... Het ENIGE verschil wat je dan hebt is dat de VR6 iets zwaarder is voorin... that's all (nu wel overdreven verschil natuurlijk met 1.1 t.o.v. VR6)
Wil niet zeggen dat ik vind dat je alles goed geregeld moet hebben, moet er zelf ook niet aan denken dat je een motorombouw doet en je hebt het niet goed geregeld, dan ben je gewoon onverantwoordelijk! Maar ik reageer alleen kritisch ;)...
Ok, zet het dan ook maar gelijk effe op een zuipen, want misschien rij je wel iemand kapot doordat het wegdek nat was, en niet doordat je 2,7 promille in je bloed hebt...
Ik zeg alleen wat ALS het daardoor komt? Ik weet dat er genoeg mogelijke oorzaken zijn voor een ongeluk, maar er zijn ook genoeg manieren om dit aantal bij jouw auto zo laag mogelijk te houden. Eén daarvan is door hem na te laten kijken door mensen die er kritisch naar kijken en checken of alles wat jij veranderd hebt in orde is ed..
Zoals ik al zeg, ik geef enkel antwoord op de oorspronkelijke vraag. Het feit dat iedereen zo gauw de woorden RDW en motorombouw in één zin gebruikt worden begint door te draven maakt het er niet veel duidelijker op.
Bouw jij zelf een andere motor in je auto, is het regel dat die door de RDW wordt nagekeken en gekeurd. Als je zelf voor een andere optie kiest moet je zelf weten, maar dit is zoals het wettelijk gezien juist is, en dat is het antwoord op de oorspronkelijke vraag: MAG HET? Mag hij zijn 16v ombouwen naar VR6 zonder dat dit problemen oplevert bij de APK.
Als hij bij de APK een steekproef krijgt heeft ie een probleem, zo simpel is het. Vandaar de link die ik al eerder gaf: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=26109
Berserker
08-07-2007, 10:22
ik sloop gewoon voor de apk alles er af en schroef de boel omhoog.
is effe werk maar ben je er ook in 1 keer af.
daarna de boel er weer op.
scheelt een hoop gezeik
Wat moet jij er dan afslopen wat niet apk-waardig is???
MMgolfnut1
08-07-2007, 11:17
Je vraagt toch wat mag en wat niet mag, of zit ik er nou helemaal naast?
Ja, maar gezien al je reacties hierboven..............ga ik er maar niet meer op in. :dunno:
Corrado_G60
08-07-2007, 12:34
Als je een motorombouw doet, en je laat je auto keuren bij de RDW, dan houdt je toch gewoon je kenteken (je krijgt toch geen nieuwe met een recente datum ivm verzekering en belasting)?
Ok, zet het dan ook maar gelijk effe op een zuipen, want misschien rij je wel iemand kapot doordat het wegdek nat was, en niet doordat je 2,7 promille in je bloed hebt...
Ik zeg alleen wat ALS het daardoor komt? Ik weet dat er genoeg mogelijke oorzaken zijn voor een ongeluk, maar er zijn ook genoeg manieren om dit aantal bij jouw auto zo laag mogelijk te houden. Eén daarvan is door hem na te laten kijken door mensen die er kritisch naar kijken en checken of alles wat jij veranderd hebt in orde is ed..
Idd, maar zo bedoel ik het ook niet helemaal... weet nu ff niet hoe ik het moet zeggen maar maakt ook niet meer uit! Je hebt gelijk iig!
Als je een motorombouw doet, en je laat je auto keuren bij de RDW, dan houdt je toch gewoon je kenteken (je krijgt toch geen nieuwe met een recente datum ivm verzekering en belasting)?
je houd je kenteken, je krijgt een nieuwe typegoedkeuring ;)
golf mkII 16v
08-07-2007, 18:35
Gewoon je golfje GTI orgineel houden 1600/1800
Krijg je ook geen gezijk
Als je dan iets snellers wilt koop dan zo iets[W12 650 golf5]
Jurgen Santana
08-07-2007, 20:57
Maar wat voor boete gaan ze je geven dan?
En inderdaad, m'n verzekeraar betaald bij een ongeval dus gewoon uit, dus het apk- en verzekeringsprobleem bestaat niet meer. Dan resteert bovenstaande vraag.
Een boete? Denk dat dat niet je grootste zorg is op dat moment.
Je zult je auto of autopapieren in orde moeten maken. Of je tot die tijd mag doorrijden zou ik niet weten.
Hoe zit dat eigenlijk bij auto's waar geen vermogen en cylinder-inhoud op kenteken staat...
Voorbeeld, mijn bus;
Voertuigsoort Info Personenauto
Merk Info VOLKSWAGEN
Handelsbenaming Info 231011
Kleur(en) Info Blauw
Brandstof Info Benzine
G3 Installatie Info N.v.t.
Aantal cilinders Info 4
Cilinderinhoud Info 0 cm3
Vermogen Info 0 kW
Aantal zitplaatsen Info 0
Aantal staanplaatsen Info N.v.t.
Hoe zit dat eigenlijk bij auto's waar geen vermogen en cylinder-inhoud op kenteken staat...
Voorbeeld, mijn bus;
Voertuigsoort Info Personenauto
Merk Info VOLKSWAGEN
Handelsbenaming Info 231011
Kleur(en) Info Blauw
Brandstof Info Benzine
G3 Installatie Info N.v.t.
Aantal cilinders Info 4
Cilinderinhoud Info 0 cm3
Vermogen Info 0 kW
Aantal zitplaatsen Info 0
Aantal staanplaatsen Info N.v.t.
Er staat toch gewoon dat er 4 cilinders in zitten niet dan?
Maar geen vermogen en geen cilinderinhoud. Vergelijk maar een 1.1 met een 1.8 G60. Allebei 4 cilinders, maar...
mijn post was nog niet af... :D
dat bedoelde ik ook... stel dat ik hier een 4 cyl. motor met 200 pk inbouw, terwijl hij origineel 50 heeft.. Hoe moeilijk kunnen ze dan doen? Er staat niets op kenteken..
trouwens, 140% van 0 kW is 0 kW :screwy:
Stel dat ik in mijn corrado G60 (118 kW) een audi S3 blok met 154 kW bouw en dus binnen de 40% vermogengsstijging blijf. Verder bouw bouw ik dit vrij netjes en deugdelijk in.
Kan ik dit nu op kenteken krijgen zonder papieren van de donorauto (heb wel een optielijst ervan) en zonder naar Lelystad te hoeven gaan? En zo ja wat heb ik dan allemaal nodig en wat gaat dit kostten?
mijn post was nog niet af... :D
dat bedoelde ik ook... stel dat ik hier een 4 cyl. motor met 200 pk inbouw, terwijl hij origineel 50 heeft.. Hoe moeilijk kunnen ze dan doen? Er staat niets op kenteken..
trouwens, 140% van 0 kW is 0 kW :screwy:
dit is wel interessant! mn '76er rocco is ook niet meer over bekend dan 4 cyl. en wil op den duur ook een rappere motor inbouwen. ik blijf dit even volgen...
jetta mk1 '82
12-09-2007, 11:10
een oud colega reed met een c kadett met een gekietelde 1.9 !
werd aangehouden en moest zijn kenteken papieren afgeven !
na paar minuutjes stond meneer agent weer naast hem en kreeg zijn papieren weer terug !
meneer agent dacht een bon uit te kunnen schrijven maar omdat er alleen 4 cyl. op papier stond kon hij niks beginnen !
gr. Martijn
Up:
Stel dat ik in mijn corrado G60 (118 kW) een audi S3 blok met 154 kW bouw en dus binnen de 40% vermogengsstijging blijf. Verder bouw bouw ik dit vrij netjes en deugdelijk in.
Kan ik dit nu op kenteken krijgen zonder papieren van de donorauto (heb wel een optielijst ervan) en zonder naar Lelystad te hoeven gaan? En zo ja wat heb ik dan allemaal nodig en wat gaat dit kostten?
Kevin20v
14-09-2007, 11:59
Ik ga mijn mk1 cabrio van 1983 naar 1.8 20vt ombouwen, moet ik dan ook een kat monteren?
Deze vraag kwam bij me op omdat een auto voor een bepaald bouwjaar geen kat hoeft te hebben, maar als ik er een nieuwere motor inbouw geld dit dan nog?
De lambdasonde kan er gewoon uitgeprogrammeerd worden, dat zal het probleem niet zijn!
Ik verwacht sowieso geen superluid uitlaatgeluid te krijgen doordat een groot deel al door de turbo gedempt word...
Gewoon je golfje GTI orgineel houden 1600/1800
Krijg je ook geen gezijk
Als je dan iets snellers wilt koop dan zo iets[W12 650 golf5]
Zucht... Dit topic gaat juist over over dergelijke ombouwen, wat is het nut dan van deze reactie? Ga lekker ergens anders spammen...
martiepartie
14-09-2007, 13:51
Ik ga mijn mk1 cabrio van 1983 naar 1.8 20vt ombouwen, moet ik dan ook een kat monteren?
Deze vraag kwam bij me op omdat een auto voor een bepaald bouwjaar geen kat hoeft te hebben, maar als ik er een nieuwere motor inbouw geld dit dan nog?
De lambdasonde kan er gewoon uitgeprogrammeerd worden, dat zal het probleem niet zijn!
Ik verwacht sowieso geen superluid uitlaatgeluid te krijgen doordat een groot deel al door de turbo gedempt word...
volgens mij hou je dan nog steeds dezelfde uitstooteisen voor de golf cabrio uit '83.
Waarschijnlijk is een 1.8 20vt zonder kat ook al schoner dan het originele blok.
Btw. je lambda hoeft niet te verdwijnen; die kan je toch ergens anders in je uitlaattraject plaatsen? lijkt me wel zo handig, dan weet je zeker dat het blokje goed loopt.
martiepartie
14-09-2007, 13:53
Stel dat ik in mijn corrado G60 (118 kW) een audi S3 blok met 154 kW bouw en dus binnen de 40% vermogengsstijging blijf. Verder bouw bouw ik dit vrij netjes en deugdelijk in.
Kan ik dit nu op kenteken krijgen zonder papieren van de donorauto (heb wel een optielijst ervan) en zonder naar Lelystad te hoeven gaan? En zo ja wat heb ik dan allemaal nodig en wat gaat dit kostten?
Volgens mij kom je er niet onder uit om naar de RDW in Lelystad te gaan. Je bouwt een blok in de corrado dat niet geleverd is, er is dus geen typegoedkeuring voor.
even wat anders. waar mag je uitlaat allemaal uitkomen?
heb ooit gehoord dat het achter het plaatwerk uit moest komen, maar gezien de meeste moderne auto's ze onder de bumper hebben geld dat neem ik aan niet meer.
Sidepipe.. mag dat? en dan beiden kanten op? of bijv. alleen links om de wandelaars op de stoep te ontzien? (heb namelijk ook weer gehoord dat zo'n kever jetpipe altijd naar links moet wijzen?)
en nu mijn belangrijkste vraag. Is er maximale hoogte waarop een uitlaat mag zitten?
of kan ik een stack plaatsen?
ronnie_v
15-09-2007, 09:27
nog even over die steekproef, daar heeft de eigenaar vd auto dus geen problemen mee, maar de keurmeester die de auto afmeld. ( en het bedrijf natuurlijk) Dus als de keurmeester de gok wil wagen, is het zijn probleem.
Berserker
15-09-2007, 13:08
even wat anders. waar mag je uitlaat allemaal uitkomen?
heb ooit gehoord dat het achter het plaatwerk uit moest komen, maar gezien de meeste moderne auto's ze onder de bumper hebben geld dat neem ik aan niet meer.
Sidepipe.. mag dat? en dan beiden kanten op? of bijv. alleen links om de wandelaars op de stoep te ontzien? (heb namelijk ook weer gehoord dat zo'n kever jetpipe altijd naar links moet wijzen?)
en nu mijn belangrijkste vraag. Is er maximale hoogte waarop een uitlaat mag zitten?
of kan ik een stack plaatsen?
Volgens mij moet de uitlaat achter t laatst te openen raam uitkomen, en geloof alleen aan de linkerkant vanwege fietsers en voetgangers...
als dat de regel is... HATSIKIDEE
vwbullit
18-09-2007, 23:34
Volgens mij moet de uitlaat achter t laatst te openen raam uitkomen, en geloof alleen aan de linkerkant vanwege fietsers en voetgangers...
nee omdat je tankopening aan de andere kant moet zitten als de kant waar je uitlaat zit.
Dat heb ik altijd begrepen, maar waarom zijn dan die dubbele pijpen .
Houd in dat die regel niet bestaat. anders zouden die dubbele uitlaten ook niet mogen.
Huh? Welke dubbele uitlaten 'mogen' volgens jou? En welke dubbele uitlaten komen links en rechts bij je tankopening uit? Bij welke auto is dat standaard zo geleverd?
Achter de auto mag altijd, en ik heb idd ook begrepen na het laatst te openen raam, dan mag het ook aan de zijkant...
Hoewel busjes het vaak weer aan de onderkant hebben (redelijk wat Iveco's) en andere busjes het standaard weer aan de zijkant hebben, terwijl er dan toch nog een te openen raam is...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.