Log in

View Full Version : Intercooler


LRR
16-07-2007, 14:44
Luitjes,

Ik als motor-leek vroeg me zo af op welke motoren een intercooler eigenlijk meerwaarde heeft (qua prestaties), en wat is eigenlijk het effect van een intercooler precies ??

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

LRR

Gijs
16-07-2007, 15:06
Koelere lucht voor de turbo = meer vermogen, kort door de bocht :) (bij een 1,6 TD scheeld het iets van 4 a 5pk)

LRR
16-07-2007, 15:08
Dus een intercooler is alleen van toepassing op een "geblazen" motor ???

Pedaalemmer
16-07-2007, 15:14
Een intercooler is een warmtewisselaar welke vooral bij verbrandingsmotoren uitgerust met een turbolader of compressor gebruikt wordt.

Bij een turbomotor wordt de aangezogen lucht door de turbocompressor onder druk naar het inlaatspuitstuk gebracht waardoor er meer lucht naar de verbrandingsruimte gaat en de motor beter presteert. Het nadeel hiervan is wel dat als men lucht samenperst deze zal opwarmen en dus een deel van de volumeverkleining weer ongedaan maakt. Het plaatsen van koeling tussen de turbolader en het inlaatspuitstuk (de intercooler) zorgt derhalve voor een daling van de temperatuur. Met als gevolg dat de aangezogen lucht krimpt. Hierdoor kan er meer lucht in de verbrandingskamers geperst worden en dus effectief ook meer zuurstof (per eenheid lucht).



Voor een atmosferische moter is het niet echt nuttig

Gijs
16-07-2007, 15:23
Dus een intercooler is alleen van toepassing op een "geblazen" motor ???
Juistem :)

LRR
16-07-2007, 15:27
Ok, thanx voor de info heren !!!


Maar brengt het ook iets extra's om een 1800 8v te voorzien van een turbo ?? Qua pk's/Nms ??

knarfmk1
16-07-2007, 15:34
Ok, thanx voor de info heren !!!


Maar brengt het ook iets extra's om een 1800 8v te voorzien van een turbo ?? Qua pk's/Nms ??
Uiteraard, je zult alleen wel veel moeten aanpassen, zo zul je o.a. je compressie moeten verlagen, een uitlaat- + inlaatspruitstuk moeten bouwen, injectie (wrsch.) aanpassen, en dit alles moet geregeld worden door een systeem als DTA of Megasquirt. Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden, maar veel aanpassen is het meestal wel.

Maar daar krijg je vaak ook wel een berg vermogen voor terug.. :rock:

Gijs
16-07-2007, 15:36
Haha, ja dat zul je zeker wel merken. Qua vermogen zou ik het niet weten. Trekkracht is aanzienlijk meer. Er moet wel veel aangepast worden volgens mij :)

Je hebt een DX motor toch? Misschien dat er al mensen zijn die daar ervaring mee hebben. Op een KR is heb ik het wel eens gezien :)

Pedaalemmer
16-07-2007, 15:52
Ok, thanx voor de info heren !!!


Maar brengt het ook iets extra's om een 1800 8v te voorzien van een turbo ?? Qua pk's/Nms ??

Zoek en gij zult vinden, over het wel of niet van een turbo monteren zijn al heel veel topics geweest en discussies

golf mkII 16v
16-07-2007, 16:20
Ok, thanx voor de info heren !!!


Maar brengt het ook iets extra's om een 1800 8v te voorzien van een turbo ?? Qua pk's/Nms ??
Een G60 8v [160pk] :thumbup: