PDA

View Full Version : tweetacter stapt over op een T3


tweetact
20-07-2007, 23:22
even korte intro
ik heb enkele jaren sleutelervaring met Wartburg en Trabant en ben zo brutaal geweest om een T3 campertje te kopen.
Het is een 1.6 TD bj '86
vrijwel direct deden er zich wat problemen voor.
olielek(langs pijlstokhuis en door scheurtje in vulpijp) heb ik verholpen.
Nu het volgende: de motor slaat op hol blijft hoog toeren draaien terwijl ik gas terug neem of afrem.
Dit is door af te remmen op de motor(slijtage plaat) of enkele keren gaspedaal in trappen wel te stoppen.
Aangezien ik totaal blond ben met diesels langs wat bedrijven gegaan.
De diagnose is divers:-nix aan de hand -ontlucht je brandstofleidingen -vervang je verstuivers -je turbo is stuk - je brandstofpomp is kapot.

Heb later met de bosch service aan de lijn gehangen en die waren stellig.. brandstofpomp moet je laten reviseren.
Ik heb nu een 2dehands brandstofpomp met 6 mnd garantie(wordt komende woensdag geplaatst) verder wil ik de gloeibougies vervangen(vanwege de lange tijd die het duurt na het voorgloeien voor de motor aanslaat)
Sorry.. toch een veel te lange intro..

nu aan de forumleden de volgende vraag:
is het verstandig de verstuivers te vervangen? ik kan in den haag bij Mulder dieselservice nieuwe verstuivers kopen voor 25 euri 't stuk maar weet niet wat voor kwaliteit/cq druk
wie heeft tips

arnus71
21-07-2007, 09:00
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn T3, gas blijft hangen terwijl ik al een andere pomp erop heb gezet en de pomp bij een specialist heb laten afstellen. Ook de turbo is in orde, waarschijnlijk is het blok aan zijn einde waardoor hij z'n eigen olie opbrand (en dus blijft hangen). Misschien is het bij jou ook het geval. En zaken als verstuivers, gloeibougies enz zijn altijd goed om in orde te hebben, kan je dat weer wegstrepen!

Check anders ook www.bus-forum.nl - daar kun je veel info vinden over diesel T3's. Teveel!

Stijn
21-07-2007, 09:09
Ik persoonlijk denk dat het probleem in de brandstofpomp zit, dus het zal waarschijnlijk met het plaatsen van een andere pomp verholpen zijn. Kijk wel uit met het plaatsen van 'tweedehands' pompen: als ze ook maar enkele maanden op de plank hebben gelegen kan binnenin corrosie ontstaan (ook als ze vol staan met diesel), en wordt het nooit wat. Mijn ervaring: 4 op de 5 pompen 'van de plank' zijn niet goed.
Overigens kun je met dit soort problemen Bosch service stations blind vertrouwen, die weten echt waar ze over praten.
Verstuivers vervangen kan, alhoewel ze niet de oorzaak zijn van je probleem denk ik. 25 euro is niet duur als ze gereviseerd zijn. Wel nieuwe brandplaatjes plaatsen eronder (anders lekkage), aantrekken met 70Nm.

Edit/tip: als je toch de pomp gaat vervangen, vervang dan ook de distributieriem. Is niet veel meer werk als de boel toch al los ligt.

tweetact
21-07-2007, 14:07
Geweldig die snelle reactie van jullie.. alvast mijn dank :)

in het geval dat hij zijn eigen olie verbrand moet je een olieverbruik hebben van hier tot tokio. Dat heb ik niet.
De verstuivers van 25 euro zijn nieuw weet niet op hoeveel bar ze zijn geperst maar dat ga ik navragen als ik ze ga kopen.
Ik ga er inderdaad maar van uit dat de bosch service weet waar ze over praten en dat het idd de pomp is.
De pomp die ik er op ga zetten komt van een rijdende T3 dus ga ik er van uit dat ie niet te lang droog heeft gestaan.
De distributie riem ga ik nakijken maar die zit er net 1000km op.
De huidige vernevelaars zijn een maand geleden voorzien van nieuwe brandplaatjes(voordat ik de T3 kocht) maar ook die zal ik natuurlijk checken en z.n. vervangen

Tjaap
21-07-2007, 14:16
trabants en bij denhaag in de buurt?? toevallig uit Maasdijk?

tweetact
21-07-2007, 18:44
trabants en bij denhaag in de buurt?? toevallig uit Maasdijk?

Hartje Den Haag

Tjaap
21-07-2007, 19:40
ook goed :tongue:

Stijn
21-07-2007, 19:43
De verstuivers zouden op 155 bar moeten zijn gezet (standaard tenminste).
Het gaat er niet zo zeer om hoe uit de brandplaatjes zijn, al hebben ze niet eens gelopen: toch vervangen. Je draait ze een beetje plat bij het vastzetten van de verstuivers wat zorgt voor een goede sluiting.

ruben
21-07-2007, 20:07
Hoi!

als ie op zijn eigen olie loopt zou je flink carterdruk moeten hebben. Je kan kijken of er flink rook uit het peilstokgat komt bij gasgeven--> versleten zuigers.
Je kan ook de carterontluchting ontkoppelen en filtertje op plaatsen --> zal ie nooit meer op zijn eigen olie kunnen lopen.

Succes ermee!

tweetact
21-07-2007, 21:37
zal de brandplaatjes vervangen wanneer ik idd nieuwe verstuivers ga plaatsen.
is 155 bar/de standaard goed of moet ik ze hoger/lager laten stellen?

Ik heb nagenoeg geen carterdruk als ik de vuldop voor de olie erafdraai tijdens 't stationair draaien ook geen rook via vulpijp of peilstokgat dus dat zit wel goed lijkt me.
Woensdag pomp vervangen en kijken hoe dan mijn motortje zoemt.
ik zal hier berichten hoe het verlopen is

tweetact
24-07-2007, 19:34
even een tussendoor vraag.
bij het vullen van hde ruitenwisser vloeistof loopt het water er onder de wagen weer even hard uit(op straat)
zou een losse of gescheurde vulslang kunnen zijn maar hoe kom ik bij het reservoir? :screwy:

tweetact
26-07-2007, 19:40
De brandstofpomp die ik via onderdelenzoeker.nl kocht voor 300 euro is van een slechte kwaliteit.
Werd tegen mij gezegd dat ie van een lopende motor kwam, maar later in een telefoongesprek versprak de demonteerdert zich en zei dat de pomp nog maar een paar maandjes op de plank lag.
De originele pomp is mogelijk gewoon goed. Tijdens het sleutelen bleek de pakking van de turbo te lekken. Naar alle waarschijnlijkheid is de turbo stuk, wat dan weer het olieverlies verklaard(5 liter bij moeten vullen op 400 km)
De brandstof pomp gaat retour en gewisseld voor een turbo.

Enm of het allemaal niet genoeg is werd mijn campertje rechtsvoor tegen een pijler van de brug gereden met als gevolg veel lakschade, deuken kapotte spiegel en bumperhoekje.
ik was niet te pruimen in de trein van Maastricht naar den haag vanmiddag :tongue:
Wordt de komende week vervolgd
Spiegel en bumperhoekje zijn al weer besteld, maar je schiet er nix mee op.

jetta mk1 '82
26-07-2007, 19:52
het zit je niet mee man :( !!

succes !

gr. Martijn

arnus71
31-07-2007, 14:03
in het geval dat hij zijn eigen olie verbrand moet je een olieverbruik hebben van hier tot tokio. Dat heb ik niet.

Naar alle waarschijnlijkheid is de turbo stuk, wat dan weer het olieverlies verklaard(5 liter bij moeten vullen op 400 km)

:confused:

tweetact
01-08-2007, 16:11
Hoi Arnus71
Het klinkt inderdaad supertegenstrijdig, maar toen ik mijn lekkages verholpen had leek het er op dat ik van mijn olie probleem af was
De stukken die ik in de stad proef gereden heb daar kon ik aan de pijlstok geen verschil merken.
op de snelweg echter had ik wel degelijk een olie verbruik van hier naar Tokio
De brandstof pomp in gezond verklaard(het wisselstuk= stuk die ga ik dus terug brengen)
De vernevelaars worden gereviseerd. (volgens de garagehouder zouden die niet goed werken en verandwoordelijk kunnen zijn voor het olie verbruik(wat ik niet snap en ook betwijfel))
Als het goed is is de camper vrijdag klaar en ga ik hem ophalen.

(wordt vervolgd)

Bruders
14-08-2007, 19:57
Toevallig een rooie Wartburg gereden..een station alias campinguitvoering???

grtz..Vic

tweetact
15-08-2007, 05:05
Toevallig een rooie Wartburg gereden..een station alias campinguitvoering???

grtz..Vic
ik had een 312 camping DDR-oranje met witte streep en een 312 sedan blauw-wit van kleur en tevens een beige trabant.

tweetact
15-08-2007, 05:10
:confused: :woowoo: Na dat de verstuivers gereviseerd waren bleek afgelopen week dat de Turbo naar zijn grootje is. Deze vervangen door een gereviseerd exemplaar.

Gisteren na 10 minuten stationair draaien hoorde de garagist een vreemde tik in de motor..
conclusie.. mijn vakantie met mijn campertje gaat niet door.
De motor moet uit elkaar om te kijken wat er mis is.
-zuigers?
-cylinders?
-hele blok?

wordt dus vervolgd

arnus71
15-08-2007, 06:43
Dat is balen - ik weet hoe het voelt. Mijn bus krijgt volgende maand een gereviseerde 1,9 AAZ turbo diesel ingebouwd. Na veel geld en onderzoek te hebben gepleegd in de 1600 td bleek 'ie toch versleten te zijn. Mijn advies: pak het meteen goed aan zodat je er van kunt genieten na de revisie/verbouwing. Het is even balen en betalen, maar die bussen zijn geweldig als vakantie voertuig, en dagelijks vervoer!

tweetact
15-08-2007, 07:56
Dat is balen - ik weet hoe het voelt. Mijn bus krijgt volgende maand een gereviseerde 1,9 AAZ turbo diesel ingebouwd. Na veel geld en onderzoek te hebben gepleegd in de 1600 td bleek 'ie toch versleten te zijn. Mijn advies: pak het meteen goed aan zodat je er van kunt genieten na de revisie/verbouwing. Het is even balen en betalen, maar die bussen zijn geweldig als vakantie voertuig, en dagelijks vervoer!

je hebt gelijk
tot nu toe is alles wat kapot was vervangen door nieuw of gereviseerd en op die weg ga ik door.
Als ik weet wat nu precies kapot is.. blok kompleet of kop met zuigers , kan ik verder gaan kijken.
feit is dat ik mijn vakantie effe anders had voorgesteld maar plan B lag al wel klaar.
Mocht iemand een gereviseerde kop met zuigers en of dito blok voor me weten hoor ik het graag.
Mocht iemand weten wat het kost om bestaande blok en of kop met zuigers te laten reviseren voor een schappelijke prijs + adres Hoor ik dat natuurlijk ook graag. Wat zijn jullie positieve ervaringen met de diverse bedrijven?

arnus71
15-08-2007, 14:32
Je kunt het beste bepalen waar het probleem ligt - je (onder)blok kan gaar zijn, oftewel dat er teveel speling tussen zuiger/cylinder is waardoor hij z'n eigen olie opbrandt. Je turbo kan gaar zijn (weet je dat al?), je kop kan gescheurd zijn, etc. Het is wel lastig te bepalen, een specialist kan je inderdaad meer vertellen over de staat van je blok.

Ik laat Rene Vis (Delta revisie, op Texel) mijn blok opbouwen, daar ben ik ook geweest voor een expert opinie over mijn huidige motor. Hij neemt een 1900 onderblok, wordt uitgehoond, alles nieuwe opgebouwd met TDI krukas, nieuwe VW AAZ kop, versterkte koppeling... uitlaatspruitstuk + turbo wordt van mijn 1600 td overgenomen, als ook de brandstofpomp, dynamo... Ook komt er een langere 4-bak van een benzine bus onder zodat de 1900 beter tot zijn recht komt qua overbrengingen. Kost wat, maar dan heb je ook wat...

tweetact
10-04-2008, 00:31
De motor is gereviseerd
alles wat verslijten kan, was dat ook en is vervangen.
De kop was gescheurd en is ook vervangen.
Vrijdag gaan we de olie vervangen na de eerste 1000-1500 kilometer.
Het voorgloeirelais lijkt op zijn laatste beentjes te lopen dus die vervang ik vandaag nog.

Verder rij ik zo veel mogelijk met de camper. We moeten elkaar goed leren kennen. Als je altijd gewend bent iets met motorkap in te parkeren is dit een hele ervaring. Voorlopig parkeer ik zo veel mogelijk in insteekvakken.

Hoe kan ik hier foto's plaatsen?

tweetact
23-04-2008, 05:59
Gisteren de dynamo laten reviseren.
Hij was mechanisch en electrisch overleden.
Jammer dat de slijtage(lagers compleet versleten) niet opvalt tijdens de revisie van een motor.
Verder voor de 2de keer in 2 weken koelwater moeten bijvullen.
Hopelijk tgv een trage ontluchting ik hoop nl niet dat ze de koppakking verkeerd hebben geplaatst.