PDA

View Full Version : derby op CBR carbs


berendd
28-07-2007, 21:59
Ik heb mijn derby inmiddels alweer een paar jaar, destijds overgenomen van speedfactory in maarheze.

hier samen met mijn daily paar maandjes terug (toen het nog wel lekker weer was)

http://82.192.89.100/~w9664087/berendd/swift/P1000357.JPG

http://82.192.89.100/~w9664087/berendd/swift/P1000358.JPG

ruim een jaar geleden (ergens voorjaar 2006) een motorswap gedaan van de originele 1100cc HB met 55pk naar een 1300cc MH met ook 55pk maar wel 20Nm meer koppel wat goed te merken was.

echter de ori carb van de MH was niet echt lekker lopend te krijgen vooral omdat er meer stekkers op zaten als er standaard kabeltjes waren.. na een halfjaartje geklooid te hebben met de MH carb besloten voor de CBR carbs swap te gaan en Serge opgebeld..

het heeft even geduurd aangezien serge het erg druk had maar vorige week was mijn inlaatje klaar en de ik kon het spulletje ophalen

berendd
28-07-2007, 22:00
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs016.jpg

op aanwijzen van de expert die mijn inlaatje heeft gebakken vervolgens de sproeiers uitgeboord tot 1,5mm (was 1,35 mm op 1 en 4 en 1,38 op 2 en 3, dit aangezien de middelste cylinders bij een motorfiets aanzienlijk warmer worden door de compacte bouwwijze en de hoge toeren)

eerst vlotterkamer openschroeven:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs001.jpg

de hoofdsproeiers eruit schroeven:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs002.jpg

sproeier:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs004.jpg

uitboren:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs006.jpg

en de 150 micrometer sproeier is geboren:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs007.jpg

alles in omgekeerde volgorde weer terug, piece of cake...
van de week even langs een motorzaak om de CO schroeven eruit te laten draaien, deze zijn vlak van boven met een hoekje eruit en met een schroevendraaier niet los te krijgen. deze laat ik er uit draaien en dan maak ik er met een ijzerzaagje gleufjes in. deze draai ik helemaal in en dan gooi ik ze allemaal 2 halve slagen los (ja 1 hele dus) en dan zou de CO goed moeten staan. wel handig dit van tevoren te doen aangezien ze in ingebouwde toestand lastig te bereiken zijn.

de carbs waren voorzien van een gaskleppositiesensor, deze gaf een signaal aan de computer *:roll: van de motorfiets. aangezien ik alleen thuis een laptopje heb en niet in de auto kan deze er dus af:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs012.jpg

zonet even langs de praxis gereden en een rolletje montageband gekocht, dit om de carbs niet alleen aan de inlaat te laten hangen, dit rammelt vast los namelijk, maar ze ook aan de kop te fixeren.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs017.jpg

Helaas is de originele gaskabel niet te gebruiken omdat deze een verkeerd busje aan het einde heeft zitten maar ook omdat deze geknikt is (anders was er nog een ander busje op te maken. deze ook bij de motorzaak na laten maken met de juiste busjes.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs013.jpg

de chokekabel zou wel moeten passen, echter deze was al in een eerder stadium gesneuveld. wellicht is deze van een motorfiets over te zetten maar ik vrees dat die te kort zijn. Ik moet er 1 hebben met hendel er aan vast, welke je door een rond gat in het dash steekt en dan met een moer vast zet en aan het andere uiteinde moet de kabel gewoon uitsteken.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs014.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs015.jpg

berendd
28-07-2007, 22:01
moest uiteindelijk toch even langs de honda specialist, groeneveld motoren oid.. gaskabeltje met t goede tonnetje eraan gehaald voor 5E

de chokeschroefjes wisten ze me te vertellen zaten kapjes overheen en eronder zaten de chokeschroeven, kennelijk amerikaans model..

ze hadden het er over dat ie dan standaard te arm zou staan dus dichtdraaien en 2 slagen open zou goed zijn, voor de polo ook? of waren het nou halve slagen serge?

daarna nog even langs de halfords gereden en een universele buitenkabel gehaald om mijn originele chokekabel mee te fixen.

kabels:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/kabel1.jpg

dit dopje van de kabel af schroeven
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/kabel4.jpg

het kunststof kapje uitboren en het stalen eindstukje van de kabel erin timmeren
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/kabel5.jpg

dan de kabel erin steken
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/kabel6.jpg

gaatje boren in de chokehendel van de carbs zelf
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/kabel7.jpg

de chokekabel komt door het gaatje en word op het klemmetje erachter vast gezet, door aan de hendel te trekken duwt de buitenkabel de chokehendel aan, werkt prima!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/kabel8.jpg

berendd
28-07-2007, 22:02
toch voor de zekerheid ff langs de dealer gereden waar ik een paar maanden terug het plaatje had besteld (gisteren bij een andere vestiging gevraagd maar die konden niks vinden in het systeem) na een tijd rommelen in het magazijn kwam het volgende naar boven:

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs018.jpg

voor die E5,10 *:D

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs019.jpg

fits like a glove...

tapeinden er niet uit gehaald onder het motto zet ik het spruitstuk daar wel op vast, maar helaas paste de moer er niet echt op, boutjes al gebruikt voor de benzinepompplaat dus laat ik die 2 maar los, echt bewegen kan het niet spruitstukje zit muurvast

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/carbs020.jpg

even een mock up gedaan om te kijken waar ik de benzinepomp kwijt kon. en er bleek al een gat te zitten waar een boutje doorkon vlakbij de accu op het scutbord dus daar de pomp aan vast gemaakt.

chokekabel erin gelegd, precies goed..

morgen kijken of ik een oplossing voor de waterslangen kan vinden en de rest kan aansluiten.

berendd
28-07-2007, 22:02
inmiddels alles aangesloten, wat kvs bijgevuld, een nieuwe accu gekocht en eens gestart..

http://www.youtube.com/watch?v=7BHJ3s1PZSU


gaskabel moet nog wat korter want het pedaal zit onderin en reageert een beetje langzaam en is moeilijk te doseren.

VwPolo89
29-07-2007, 08:48
zeer mooi geluidje dat eruit komt.

ook mooi in beeld gebracht hoe je alles gedaan hebt.

1 kleine opmerking: ik vind die groene pinkers niet zo mooi :)

berendd
29-07-2007, 11:27
gaat niet om het mooie he.... magoed ze komen op de foto feller over en ik vind ze wel grappig..

gaskabel moet nog wat korter maar dat komt na de vakantie wel..

Domi
29-07-2007, 12:02
Wat is dat voor klapperend geluid als je het gas loslaat?????????????????

serge pot
29-07-2007, 12:28
een uitlaat die lekker nablaft,ontsteking moet iets vroeger

berendd
29-07-2007, 13:16
idd das de uitlaat...

klappert lekker, maar is ook beetje lek..

ontsteking staat al rond de 2x plastick stripje, dus 14 graden ongeveer, maar zal m nog iets eerder draaien.. vaccuum is afgedopt ieg..

Tapestaartje
29-07-2007, 13:18
Ziet er goed uit Berend!

Heb je ook al wat testritjes gemaakt?
Ik heb de laatste twee dagen namelijk niets anders gedaan... :)

berendd
29-07-2007, 16:03
nope nog niet gereden.. (behalve dan de oprit op en neer)
kon nog niet zonder wielspin wegrijden en trok als een beer...

apk na de vakantie eens voor elkaar maken, dan kan ik testritten gaan maken..

ook moet de gaskabel nog flink ingekort worden dan reageert het gas wellicht wat lekkerder.. 0-100% is echt kort nu

heb m wel op eigen kracht terug de garage in gereden en dat ging best goed, dus wellicht is het ook wel een stukje wennen.

Tapestaartje
30-07-2007, 08:50
Ik heb dat "korte" gas nu ook inderdaad.
Ligt in principe aan de cabrurateurs, de slag van het gas is gewoon niet groter.
Gewoon even wennen, :)!

Dennis@polo86c.nl
30-07-2007, 23:37
Via een heveltje de slag van het pedaal wat langer maken.
Verder: goed bezig :thumbup:

serge pot
31-07-2007, 03:19
hoe dunner de binnenkabel van je gaskabel des te hortiger de overbreng van pendaal tot carb (oftewel niks,niks niks niks ,alles)
originele gaskabel; van de motorfiets verbouwen levert een soepel gaspendaal

a.busser
31-07-2007, 10:20
Interesante topic!
werkt dit ook op een 1.0?

Sjon
01-08-2007, 08:55
.

Stijn
01-08-2007, 09:08
Zie het topic nu pas. Nice!

Siroj.
05-08-2007, 10:57
Pfff wat zou ik dit graat op mn 1 liter willen! Echt super :D. Kom je hier trouwens nog wel mee door de apk i.v.m CO meting. Of is dit verder geen probleem?

Groet Joris

berendd
13-08-2007, 00:41
kreeg wat vraagjes van johan8vplus via de PM, hierbij met mijn antwoorden erbij..

-heb je op elk spruitstukje een aansluiting voor vacuum?

nee maar op 1 van de buisjes, alleen naar de rembekrachtiger toe.

-hoe lang zijn je spruitstukjes? 5-7 cm?

zo ongeveer ja, denk eerder nog 4cm

-moest je 4 vacuum slangetjes aansluiten,dus per carb?

ehm, geen vaccuum slangetjes aan de carbs, waar zouden die aan vast moeten?

- waar loopt je vacuum slangetje van de onderdrukdoos ontsteking naar toe?

afdoppen en ontsteking eerder zetten (richtwaarde 14 graden voor bdp, bij knallen uit de uitlaat nog iets eerder)

-heb je dezelfde hoek van de spruitstukjes aangehouden als origineel?

nee, hoek zodanig dat de vlotterkamers van de carbs horizontaal zijn

-waar heb je t electrische benzine pompje op aangesloten

aansluiting voor de stationaire afslagklep wordt overbodig (zwart draadje aan de huidige carb) deze kan je voor je benzinepomp gebruiken.

over de CO meting bij de apk, moet volgens horen zeggen geen probleem zijn, zelfs veel beter dan origineel, maar ga eind van de week misschien even een nieuwe apk erop zetten en dan krijg ik het wel te horen.

Mark1
13-08-2007, 05:05
...

over de CO meting bij de apk, moet volgens horen zeggen geen probleem zijn, zelfs veel beter dan origineel, ...

Jup, dit is nog van het 900tje op CBR's :rolleyes:
Scheelt maar een "klein beetje" met de maximale 4,5 die ie mocht hebben.. :D

http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/gallery/Mark/project_topic/CO_meten.JPG

serge pot
14-08-2007, 20:25
of zoiets loopt op cbr carbs ,hier het bewijs is in derde versnelling op 8p bak van 80 naar 176 ,startend vanaf 4000rpm klik en geluid snoeihard aan ,btw ja dat is mijn polo en sorry voor het klote beeld (http://www.youtube.com/watch?v=0p9cTQiZpBU)

berendd
14-08-2007, 20:39
hehe...

moet de kabelboom ff verversen ben ik bang, was al niet helemaal fris meer maar nu is het helemaal kloten..

1e keer prima starten
5min later niets meer
10min later wel rondgaan maar niet aanslaan
5min wachten weer starten alsof er niks gebeurd is
en een tijdje later weer niks..

dus maar ff een andere kabelboom met zekeringkast erin en dan ben ik hopelijk ook van die waardeloze draadbende af.

Melvin
14-08-2007, 20:41
@Serge: WTF, dat ding is snel zeg, reageert ook echt supersnel!!

berendd
15-08-2007, 16:13
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/derby.jpg

duidelijk een hoop aan gehobbied dus tijd voor een nieuwe...

Berserker
16-08-2007, 10:04
Onderweg ;)

berendd
16-08-2007, 22:40
hangt er al op half zeven in..

alleen nog ff een nieuwe stekker erop zetten voor de tellerbak. van 10 polig naar 14 polig, die 4 signalen verzinnen we wel bij...

berendd
22-08-2007, 18:22
kabelboom aangesloten (behalve de tellerbak... staat teveel abacadabra op)

filmpje want hij doet het weer...

http://www.youtube.com/watch?v=P4XND5veuZo

martiepartie
22-08-2007, 20:13
zet die DB-riem nou eens losser... Hij giert het uit!

P.s. heb je de oude 2E3 carb nog? Zo ja, heb ik wel belang bij!

berendd
23-08-2007, 21:12
meer dan 1...

idd moet m eens losser zetten... maar eerst het dash eens fixen..

Gertjan
25-08-2007, 16:00
Wat een ongelooflijk vet geluidje komt daaruit zeg :thumbup:

martiepartie
25-08-2007, 17:22
hmm, als je nog een 2E3 wilt verkopen, laat het me dan even weten. Ik zoek nog eentje voor mijn steilheck. Deze is niet goed, en krijg hem naar veelvuldig proberen ook niet beter..

Schoonmaken etc. hielp allemaal niet. De ene keer gaat alles prima, de andere keer is het echt helemaal niks..

berendd
26-08-2007, 21:58
heb er nog wel 1

maja geen garantie, heb er niet voor niets motorcarbs op geklust, eigenlijk gewoon omdat die 2e3's KUT (Kwalitatief Uitermate Teleurstellend) zijn

martiepartie
26-08-2007, 23:07
tja.. Dan kan ik beter mijn eigen 2E3 helemaal laten checken/reviseren.

De motorcarbs heb ik ook liggen, ben nu bezig met een inlaatje.. Einde van de week wil ik de carbs er op hebben zitten.

misschien is een motorcarbs setje nog goedkoper/beter dan een gereviseerde 2E3 bedenk ik me net..

serge pot
27-08-2007, 03:31
weet het wel zeker

martiepartie
27-08-2007, 09:31
overtuigd!

mk1owner
28-08-2007, 18:23
ziet er goed uit jongens! Polo van serge loopt ook weer lekker zo te zien. laatste keer in real life gezien op meeting budel met de polo. Blijf t toch leuk vinden cbr carbs op een 1300 icm nokkenas en kopje bewerkt. Gr arjan

serge pot
28-08-2007, 18:25
budel ,help me ff

mk1owner
28-08-2007, 18:32
afrit tankstation zwarte of grijze saab 93 turbo,,,,, :D

Rétrokroezer
01-09-2007, 09:36
Is dit alles nog met originele nokkenas erin?
Echt mooi gedaan!

Sjon
03-09-2007, 16:38
.

René
03-09-2007, 16:43
Ja dat weet ik ook nog wel dat hij het daarover had na de meeting..

serge pot
03-09-2007, 18:04
liep wel als vergif toen

mk1owner
08-09-2007, 08:00
bunnik!! dat was hem haha. Achja blijft wel een mooie herrinering. Was een leuk treffen. Gr arjan