PDA

View Full Version : Van 4 naar 5 bak


kawouter
09-08-2007, 16:34
hey hey,

Ik heb even een vraagje,
Vandaag ben ik langs de garege geweest en die constateerde dat mijn versnellings bak van mijn Polo Coupe uit 94 olie lekt. Nu kan ik hem wel laten maken maar dat kost waarschijnlijk net zoveel als een andere bak halen op de sloop.
Nu heb ik zelf een 4 bak er in liggen en zou wel over willen gaan op een 5 bak. Kom ik problemen tegen of is de maat van een 4 bak hetzelfde als van een 5 bak. Als dat hetzelfde is dan is het volgens mij geen probleem toch?

En dan de 2e vraag: heeft er iemand nog een goede 5 bak liggen?
Gr. Kawouter

fre-golf1-16v
09-08-2007, 18:20
Wat voor motor zit erin ?
En bij de garage omlaten bouwen zal wel niet goedkoop zijn.

Bas
09-08-2007, 18:35
Waar lekt de versnellingsbak? Grote kans dat het de keerring is bij de schakelstang. Deze keerring kost iets van 5,- bij de dealer.

Er zijn verder geen grote problemen bij de ombouw naar 5-bak.
- bij de oudere Polo's heb je nog verschillende schakelstangen waar je op moet letten, maar dat is voor een '94 er niet van toepassing. Volgens mij zijn de baksteunen ook gelijk.

Het enige wat me zo te binnen schiet is dat je voor de startmotor een langere bout nodig hebt die door de bak gaat.

Maar misschien handig om eerst eens te kijken hoe erg de lekkage is.

kawouter
09-08-2007, 18:46
Hmmm ja waar lekt ie. Er hangen druppels onder en hij zit aan de onderkant helemaal onder de olie. Meer weet ik niet.

Maar er werd mij verteld dat een keerring vervangen ook veel geld kost. moet de hele bak uit elkaar zei die man. Das toch ook duur dan?

Het is een 1300 motor met 44 kw als ik me niet vergis.

Bas
09-08-2007, 18:55
Je kunt de bak en het blok schoonmaken en dan na een dag of wat weer kijken om te zien waar het vandaan komt.

Die keerring van de schakelstang vervangen stelt niet zoveel voor, je kunt er vanaf de buitenkant bij. De bak kan gewoon aan het blok blijven hangen.

Je zult alleen wel de bakolie moeten aftappen of de keerring snel vervangen :)


Ik kan me niet voorstellen dat een garage langer dan een half uur bezig is met het aftappen van de bakolie en het vervangen van de keerring.

Dat het een lastig en duur klusje zou zijn is dus een broodje-aap verhaal.

kawouter
09-08-2007, 20:14
O dan kan ik dat gewoon laten doen. Schoonmaken en dan en dag later kijken word lastig. Dan moet ie 2 keer op de brug want ik kan er lang niet onder komen.

Dan gaat ie gewoon naar de garage.

Bedankt

sander_beer
09-08-2007, 21:48
van 4 naar 5 bak gaat makkelijk past gewoon alleen zorg dan dat d voorste baksteun van de 5 bak erbij zit want die is anders alsbij de 5 bak
als ie lekt langs de schakelstangkeerkring olie van de bak aflaten gaatje in de kerkring boren schroefje erin draaien en er zo uittrekken met een tang de nieuwe er voorzichtig terug intikken

Dennis@polo86c.nl
10-08-2007, 10:05
Olie hoeft er niet eens uit, zonder keerring komt er amper wat uit.
En je moet door het lekken zowieso de olie bijvullen.

Sjon
10-08-2007, 15:45
.

kawouter
11-08-2007, 17:05
ja als ik weet waar dat ergens zit die bak. Ik ben echt a tchnisch.
Ik kan er niet onder kijken onder de auto.

Golf_1_gts
11-08-2007, 17:39
ja als ik weet waar dat ergens zit die bak. Ik ben echt a tchnisch.
Ik kan er niet onder kijken onder de auto.

Dik hoofd?

Lieuwe
11-08-2007, 20:35
Verlaagd ?

Koop een krik.

carbreaker de autosloper
11-08-2007, 21:59
500 monteren plus 5 bak kan je weer ...

sander_beer
12-08-2007, 00:47
dat is een mooi prijsje

Willy1987
04-09-2007, 17:09
ahllo weet niet of je het al gefixt heb ;)

maar van 4 naar 5 kan gewoon... heb ik ook gedaan...
Het is miss een idee om te kijken naar een 5 bak van een seat ibiza uit 95/96.. is helemaal het zelfde, is stukke nieuwer, en meer slopers hebben hem... dus is ie ook wat goedkoper ;)..

Groetjes Wilco!

kawouter
04-09-2007, 21:00
Willy bedankt.

Dat is een goede tip.

Moet alles nog regelen. Heb er nu ff niet de centjes voor.

Willy1987
04-09-2007, 21:20
zou gewoon is informeren bij slopers in de buurt!

ik ben ook kwartiertje aan het bellen geweest en had toen een bak voor 225 euro.. kwam onder seat weg uit 96 als ik me niet vergis...

Alleen begrijp dat jij hem er onder wilt laten bouwen... das idd vrij prijzig :eek: ... ik heb het zelf gedaan ! koste me weekje elke avond ff 2 a 3 uurtjes bezig.. alleen ik kwam toen meer dingen tegen :rolleyes: heeft me toen nog een x 250 euro er overheen gekost geloof ik :(

Mja toen was wel alles weer klaar...

En als je dat toch gaat doen zou ik ook als tip geven om koppeling + drukgroep te vervangen !... en kijken hoe het met je waterpomp staat... dat zijn van die dingen waarvoor je blok ook lost moet :P

Groetjes Wilco ;)

VwPolo89
05-09-2007, 07:50
bak overbouwen, dagje werk in een garage met alleen handgereedschap en een krik :D
dat maakt sleutelen toch zo leuk :)


als je het moet laten doen gaat het in elk geval zeer prijzig uitkomen :s
als je geen krik hebt om eens onder de auto te kijken kan je eventueel de auto op 2 houten blokken rijden vooraan zoda deze toch al hoger van de grond komt

Dennis@polo86c.nl
05-09-2007, 08:51
Zonder brug ben je idd zo een dagje bezig, mét brug kan het wat sneller :)

Willy1987
05-09-2007, 16:36
klopt,, maar als je alleen 's avonds elke avond 2 a 3 uurtjes hebt ;) en je komt een paar ruime homokineten tegen + stukke aandrijf as + kapotte veer... dan word het verhaaltje iets anders geloof ik :P Dan de standaardjes nog even vervangen... Benzine slang en filter en lucht filter bla bla bla ;)

Maar Garage is echt een afrader !...
Als je auto telaag is voor oprijstukken ofzo...
pak dan heel veel verschillende hoogtes plankjes... leg deze van laag naar hoog en zo kun je zelfs een verhoogde auto hoog op de blokken zetten ;)...

en heb je dat ook niet :S ... probeer een hoge stoep... kun je er in iedergeval onder kijken :P

polo team 2-low
06-09-2007, 15:41
je kan zo over gaan naar een 5 bak maar zie maar in een 5 bak te vinden ik heb ook het probleem
er past een 5bak van een golf 2 1.3 op of een van seat 1.4 bouwjaar 1998/2000

kawouter
06-09-2007, 19:04
ja maar als het heel duur word als k het moet laten doen dan blijf ik wel met een 4 bak rijden. Ik kan dat echt niet zelf. Tenminste laat ik het zo zeggen: ik heb het nog nooit gedaan. Ik heb wel even er onder gekeken en er hangen allemaal druppeltjes onder aan de bak.

Willy1987
06-09-2007, 21:16
4 bak erop laten bouwen of een 5 bak dat maakt geen verschil !!

miss is het een kwestie van kering vervangen van de bak... maar miss niet.. dit zou je moeten laten vast-stellen ... maar ik zou persoonlijk toch echt even paar slopers in de omgeving gaan rond bellen ... en niet vergeten dat bakken van seat ibiza ook passen ;) ... en dat rijd als een droom ... kan ik je vertellen uit persoonlijke ervaring ;):D

kawouter
02-04-2008, 09:12
Ik haal dit topic maar weer even naar boven omdat ik er nu toch echt over zit te denken om er een 5 bak in te zetten. (ja is nog niet gebeurt).

Maar zoals ik al eerder zei, ik ben op dat gebeid echt een nul. Is er een goede handleiding waar in staat hoe je dat moet doen? Of is er iemand die mij voor een mooi prijsje wil helpen?

Gr. Kawouter

martiepartie
02-04-2008, 09:29
de VRAAGBAAK!
Erg handig als je zelf aan je auto wilt klussen.

4/5 bak wisselen maakt dus geen enkel verschil voor de polo van jou.

Alle 084(4-bak) / 085(5-bak) versnellingsbakken passen op het motorblok. Als je alles goed voorbereid kan een geschikte (merkloze) garage je vast ook wel helpen. Een brug is wel erg handig met zulke klussen, net als goed gereedschap. Liggend onder een auto kan je toch minder goed werken dan staand op werkhoogte :)
Zorg anders voor een goede set oprijbokken, zodat je auto een stuk van de grond staat.

meijer1972
02-04-2008, 20:10
Het is dat Lelystad een beetje te ver is, maar als er iemand uit de buurt komt kan deze hem dan helpen?
Ik heb het omgekeerde gedaan. Van 5 naar 4 bak. Gewoon loshalen en in omgekeerde volgorde weer vastmaken. (wel met een andere bak!!) Alleen de motorsteun die aan de bak zit, die is anders bij een 4 of 5 bak.
Succes

kawouter
02-04-2008, 21:13
Waarom ben jij naar een 4 bak gegaan als ik vragen mag?

Maar is het echt zo makkelijk als het klinkt?

martiepartie
02-04-2008, 21:38
wdjz?? Oftewel Wat Denk Je Zelf??

Het is niet lastig, het is veel werk en voor een leek is het ook nog eens heel belangrijk dat je alles netjes losmaakt en niets sloopt.
*Aandrijfassen moeten los
*schakelstang moet los
*baksteun moet los
*koppelingskabel moet los
*bak moet los van de motor
*startmotor moet losgekoppeld
en dan is er vast nog wel meer wat in de weg zit voordat je bak er uit kan.

Koop dan iig het juiste gereedschap om de aandrijfassen los te maken en een goede momentsleutel om alle bouten weer op het juiste aanhaalmoment vast te zetten.
Nogmaals, een brug is verdomde handig en anders oprijbokken.


Gewoon losmaken en in omgekeerde volgorde weer vastmaken gaat ook op voor je gulp, maar ook net zo goed voor alle andere klussen. Niet een hele nuttige tip, al zeg ik het zelf.

meijer1972
02-04-2008, 22:01
Reden dat ik naar een 4 bak ben gegaan: de bak was kapot. Ik kon goedkoop een compleet blok kopen van een golf 2 inclusief bak. Dit was een 4 bak. Ik heb daarna het blok weer verkocht zonder bak. De bak heeft mij uiteindelijk -20 euro gekost.
De polo gebruikten we als overdekte fiets, dus een 5 bak had niet echt een meerwaarde.

Oudelut
12-04-2008, 17:22
Heb nog nergens een opmerking over de stabilisator-stang gelezen? Die is voor 4-bak toch echt anders dan voor 5-bak, en dus essentieel dat je wel de goede hebt.
Zit er al een juiste stang onder (geen idee of die in de loop der tijd standaard werden geplaatst?) dan is het niet moeilijk.
Als je de stabilisator-stang moet vervangen is het iets lastiger, maar moet je er ook zeker aan denken om de auto opnieuw uit te laten lijnen?!

martiepartie
13-04-2008, 11:37
stabistang vervangen is echt niet moeilijk. 4 bouten, 2 moeren en flink wat kruipolie.

Bij de auto van Kawouter (TS) zit al een stabistang die geschikt is voor een 5 bak. De uitsparing is daar ruimer, zodat de stabi niet tegen de bak schuurt.

Sjon
13-04-2008, 22:04
.