PDA

View Full Version : Tellerafwijking golf 2

Haplo
10-08-2007, 20:54
Hallo.
Ben hier nieuw en gooi er gelijk eens even een vraag tegen aan.
Mijn broer rijd momenteel met een golf 2 uit 1984.
Nou heeft deze een gruwelijke snelheidsmeterafwijking van ongeveer een 30 km!! posities.
Als ik met mijn auto 80 rijd heeft hij ongeveer een 110 op de klok staan.
Snelheidsmeter wil af en toe ook nog wel eens terugvallen en komt laat op.
Bij het rijden in de eerste trap (betreft een automaat) schommelt de teller wat en maakt een wat piepend geluid.
Ik heb het vermoeden dat de teller "gesmeerd" wordt met olie uit de transmissie bak.
Is er een manier om dit wat op te lossen?
Ik had al wat gelezen hier op het forum over een fiets computer.
Dit ben ik eigelijk niet van plan.
Moet gewoon op de correcte manier worden opgelost.
Wie kan mij hier wat mee helpen?

Alvast bedankt.

JurjenV
10-08-2007, 23:30
Een mepje op het dashboard helpt ook niet? Anders unit er eens uithalen en schoonmaken?

Erik
11-08-2007, 08:37
Haal je tellerbak eens eruit (is niet veel werk) en controleer je kilometerkabel eens.
Dit kun je ook doen voor de versnellingsbak zijde. Beete wd40 kan hier en daar helpen.
Oudere modellen hebben idd vaak last van best een ruime km afwijking.
Als dat niet helpt wellicht een nieuwe kabel erin zetten.

Haplo
11-08-2007, 21:34
Klap op het dashbord helpt niet.
Als ik nog harder zou moeten slaan ligt de teller op de bodem.
Kan niet de bedoeling zijn lijkt me.
Maar dan heb ik hem er wel uit. :D

Hoe zit dit in elkaar en wat moet ik loshebben?
Niet dat ik straks het complete dashbord buiten heb liggen.
Kan iemand mij eens een scan maken uit een boekje of zo?
Alvast bedankt.

breadfan83
11-08-2007, 22:56
Sloop effe je knoppen uit het dash, en trek de kabels er aan de achterkant uit. Je hoeft niks echt te nummere, want elke stekker past maar in één knopje.

Dan trek je de knop en de schuifjes (kan zijn dat je hier wat kracht moet zetten) uit de verwarmingsregelaardinges. Dan kun je de regelaar er ook zo uit trekken. Hier zit ook weer een stekkertje achter dat je als ik me niet vergis naar beneden er uit kunt schuiven.

Hierna haal je alle schroefjes uit het frame waar de knoppen en de verwarmingsregelaardinges in zaten. Sommige schroefjes zitten in het zicht, anderen zitten een beetje verstopt. Er zitten er ook nog dacht ik twee tegen het hemeltje van de tellerbak, dus even van onder er tegenaan kijken.

Hierna kun je dit framepje er zo uit halen. Dan zit de tellerbak nog dacht ik met 2 of 4 schroefjes vast. Als je die los haalt kun je de teller kantelen en er uit halen. Zo gauw je een beetje ruimte hebt ga je met je hand achter de teller langs en klik je de kabels er uit zodat je de bak er uit kunt halen.

Monteren weer in omgekeerde volgorde.
Succes. :D