PDA

View Full Version : Zoemen en knarsen vanaf de achteras.


breadfan83
12-08-2007, 22:26
Wie kan me helpen, want ik krijg hoofdpijn! :(

Toen ik de Golf een half jaartje geleden kocht had ze een zachte zoem die vanuit de kofferbak regionen kwam. Ik dacht eerst dat het kwam doordat er geen tapijt of niks anders met iets van dempende werking in de koffer lag. Maar nadat het tapijt er in lag was het geluid er nog. :mad:

Over die paar maanden is het steeds harder gaan zoemen. Het klinkt alsof het van de achteras ofzo vandaan komt. Het is eigenlijk constant aanwezig, maar wordt luider naarmate de snelheid toeneemt tot een kilometertje of 110. Daarna, tot 125-130 is ie weer wat rustiger, en daar boven gaat ie weer als een malle tekeer.

Het is geen constante zoem, maar gaat een beetje met het ritme van het draaien van de wielen mee.

De auto is slecht uitgelijnd, en de schokbrekers zijn niet meer echt wat ze moeten zijn. D'r komt eind van de week een schroefset onder en de auto wordt bij de dealer nieuw uitgelijnd. Maar voordat ik dit laat doen had ik graag geweten wat het kan zijn. Als ik dit bij de dealer laat nakijken ben ik het uurloon kwijt over de tijd dat ze nodig hebben de zooi na te kijken, en Volkswagen kennende... :screwy:

Alle hulp is welkom. :woowoo:

Jurgen Santana
12-08-2007, 22:38
Het ritme van het draaien van de wielen.

Je zou songwriter moeten worden;)

Heb je al op wiellagerspeling gecontroleerd? Even de auto opkrikken, wiellagerspeling checken en de wielen een slinger geven om zo even te luisteren. Banden die lawaai maken kan het natuurlijk ook zijn. Even voor en achter wisselen.

Verd4er zou ik nog even naar de ophangrubbers van de as kijken.

Stijn
12-08-2007, 22:45
Ik ga met Jurgen mee, ik zet in op versleten wiellagers

Dennis@polo86c.nl
12-08-2007, 22:47
Waarom bij de dealer uitlijnen?
Denk dat je beter af bent bij een uitlijn-specialist.

Ik zet ook in op een wiellager.
Of kunnen het ook gecupte/versleten banden zijn?

breadfan83
12-08-2007, 23:05
Het ritme van het draaien van de wielen.

Je zou songwriter moeten worden;)

Heb je al op wiellagerspeling gecontroleerd? Even de auto opkrikken, wiellagerspeling checken en de wielen een slinger geven om zo even te luisteren. Banden die lawaai maken kan het natuurlijk ook zijn. Even voor en achter wisselen.

Verd4er zou ik nog even naar de ophangrubbers van de as kijken.

:D

Wiellager is al nagekeken, dat was het in ieder geval niet. Daar dacht ik ook als eerste aan eigenlijk.
De banden... denk het niet. Is door de uitlijning al de derde set die er onder zit. De banden waren allemaal de beste niet meer, maar ik had het nog hier liggen dus heb het er voor de nood maar onder gezet.

De rubbers heb ik nog niet nagekeken.

breadfan83
12-08-2007, 23:07
Waarom bij de dealer uitlijnen?
Denk dat je beter af bent bij een uitlijn-specialist.

Ik zet ook in op een wiellager.
Of kunnen het ook gecupte/versleten banden zijn?

Omdat er meer dingen moeten gebeuren, en ik de auto dan dus gelijk laat uitlijnen. Als ie eenmaal in orde is kan ie er weer tegenaan. Naar de specialist kan ik altijd nog.

golf mkII 16v
12-08-2007, 23:12
Wielbouten die net iets te lang zijn en tegen de remschoenen aanlopen
Veer van de handremkabel die tegen de trommel aanloopt

breadfan83
12-08-2007, 23:18
Wielbouten die net iets te lang zijn en tegen de remschoenen aanlopen
Veer van de handremkabel die tegen de trommel aanloopt

Kabel zal ik morgen eens naar kijken, maar denk 't niet. Het geluid is veel te hard daar voor, en het wordt ook steeds erger.

De kopse kanten van de bouten zijn net zo bruin (roest) als de rest van de bout, dus ik denk niet dat die ergens tegenaan slijpen.

Berserker
13-08-2007, 10:52
En TOCH zou ik nog eens even naar je wiellagers kijken... ;)

Tomvw
13-08-2007, 19:05
Als je de auto om hoog krikt tot het wiel van de grond is kan je even kijken of er speling op het lager zit door en horizontaal proberen te bewegen en ook onder en boven dus verticaal.
Als er speling op zit dan is het niet goed.
Wat voor motor zit er in?
anders kan het nog je brandstofpomp zijn n.l.
succes

lwin
13-08-2007, 19:32
je moet ook niet naar de wiellagers kijken
luisteren moet je kreng :D

Jayy
13-08-2007, 21:47
Hai, ik heb een zelfde soort probleem. Ik heb een tijdje geleden een nieuwe handremkabel rechtsachter ingebouwd. Alles ging prima. Nu net een paar weken terug mijn rammelende uitlaat gefixt. Die begint alleen steeds harder te rammelen, nog een keer naar kijken binnenkort. Maar: ik hoor dus sinds gisteren ook een zoem door de hele auto, al vanaf 50 en vooral bij 80 en 120. Soms harder en zachter. Als ik bij hoge snelheid de koppeling intrap en mn motor stationair laat draaien blijft het zoemen.

Ik heb de auto opgekrikt en het rechterachterwiel draait een stuk stroever dan linksachter. Ik hoor niet echt gekraak, maar alsof mn remblok heel licht aanloopt.

De voorwielen draaien overigens ook stroever, maar dat is bij allebei en neem ik aan omdat die in verbinding staan met de versnellingsbak. Ook hebben ze wat speling in de draairichting, is dit ook normaal?

En kan die zoem dus komen doordat mn handrem rechtsachter strakker staat dan links?

Jayy
29-08-2007, 16:18
volgens mij is het toch mn wiellager. Het gezoem wordt harder in een bocht naar links, dus toch duidelijk het wiel rechtsachter en het is niet de handrem. Kortom ff een nieuwe kopen. Ik heb ff gebeld en Brezan heeft ze voor € 41.65. Kan het goedkoper dan dit?

Tjaap
29-08-2007, 16:24
ja duitse Ebay, kan het voor de helft

breadfan83
29-08-2007, 16:34
En krijg je dat zelf vervangen zonder al te bijzonder gereedschap?

Pedaalemmer
29-08-2007, 16:48
Een wielager zelf vervangen moet geen probleem zijn alleen een brug is wel handig

Jurgen Santana
29-08-2007, 16:54
Een wielager zelf vervangen moet geen probleem zijn alleen een brug is wel handig

Met een krik krijg je het ook goed voor elkaar.

breadfan83
29-08-2007, 17:02
Met een krik krijg je het ook goed voor elkaar.

Ok, doen we dat. :)

Jayy
29-08-2007, 21:18
(onder andere) dit mailde ik naar een Duitse verkoper op Ebay:

Ich habe eine VW Jetta aus '91, JETTA CL 51KW U9, 1595 cm3, benzin.

En dit zei hij:

my English is not very good, but I´ll try to write. I dont have wheel bearing kits for Jetta CL. My katalog shows me only

* Jetta I (16)
* Jetta II (19E, 1G2)
* Jetta III (1K2)

Which of these 3 Jetta´s do you have? The transport to Niederlande will cost 9,50 €.
--
Mit freundlichen Grüßen / Best regards


Is dit jammer maar helaas? Is het toevallig zo dat ik een 19E of een 1G2 Jetta heb? Hoe kom ik daar achter?

J-9A-N
29-08-2007, 21:33
De jetta's type 1 en 2 hebben allemaal hetzelfde type achterwiellager.
SKF nr : vkba 529
Dus deze kun je zonder probleem bestellen.
GR Jan.

Mister Cool
29-08-2007, 21:41
Heb hetzelfde gehad. Ik geloof dat ik voor 2 tientjes een nieuw setje had. Klusje is thuis goed te doen met een krik :thumbup:

TTF
29-08-2007, 22:11
zit zo'n lager niet geperst?

Jayy
29-08-2007, 22:16
nope, je haalt je wiel eraf en vervolgens de onderdelen die je tegenkomt. De remtrommel lijkt lastig los te komen, maar gewoon rustig recht naar voren trekken.

Dennis@polo86c.nl
29-08-2007, 23:00
volgens mij is het toch mn wiellager. Het gezoem wordt harder in een bocht naar links, dus toch duidelijk het wiel rechtsachter en het is niet de handrem. Kortom ff een nieuwe kopen. Ik heb ff gebeld en Brezan heeft ze voor € 41.65. Kan het goedkoper dan dit?

Achterwiellagersetje bij de automaterialenhandel kost ongeveer 15 euro.
Daarvoor kreeg ik een setje van Febi/Bilstein, dat is een toeleverancier van VAG.
Bij een eBay-handelaar koop je vaak merkloos spul.
Zeker weten dat dat geen prijs was voor een voorwiellager?
Daar kan het geluid trouwens ook best wegkomen, als het verandert bij het nemen van een bocht.

Jayy
30-08-2007, 10:59
Welke automaterialenhandel was dat dan? Ik heb ff rondgebeld en kom niet onder € 40 bij een aantal zaken in Delft, Den Haag en omstreken.

Kan het kwaad bovendien, zo'n lager uit Duitsland? Als het toch een SKF lager blijkt te zijn.

Dennis@polo86c.nl
30-08-2007, 12:09
Bij hbase.nl en partsbase.nl kom ik ook op rond de 40 euro.
Heb het setje toen gekocht bij ASD (http://www.asdautomaterialen.nl/) in Leek.

breadfan83
30-08-2007, 22:04
Als het allemaal maar een paar tientjes kost en het zelf te maken is ga ik d'r maar eens mee aan de slag van 't weekend of komende week.

Kwaad kan het in ieder geval niet.

En in de bochten blijft het redelijk gelijk. Lijkt alleen wel of het geluid meer van het wiel in de buitenbocht af komt (door de hogere belasting op dat wiel?).

Jayy
31-08-2007, 01:34
De Duitse ebay verkoper vertelde me dat het klopt, dat Jetta's I en II allemaal hetzelfde achterwiellager hebben, de SKF vkba 529. Hij kost 6 euro plus 9 euro verzenden, dus die 15 euro lijkt me beter dan 40 hier bij een automaterialenzaak.

breadfan83
31-08-2007, 01:38
De Duitse ebay verkoper vertelde me dat het klopt, dat Jetta's I en II allemaal hetzelfde achterwiellager hebben, de SKF vkba 529. Hij kost 6 euro plus 9 euro verzenden, dus die 15 euro lijkt me beter dan 40 hier bij een automaterialenzaak.

Zou je hem misschien voor twee setjes kunnen vragen? :D