PDA

View Full Version : Hip To Be Square


retrocaddy
14-08-2007, 23:40
onderweg vanuit de states, onze nieuwe gezinswagen!
(voor in het weekend)

eindelijk ook eens de stap gemaakt naar luchtgekoeld!


staat op de boot, als het goed is het einde van de maand voor de deur!..................................................................

http://members.home.nl/cleaned/typ3/typ3-2.jpg http://members.home.nl/cleaned/typ3/typ3-3.jpg http://members.home.nl/cleaned/typ3/typ3-4.jpg http://members.home.nl/cleaned/typ3/typ3-5.jpg http://members.home.nl/cleaned/typ3/typ3-6.jpg

maartenunplukt
15-08-2007, 00:20
Doe ff normaal.........

Of in andere woorden: DIKKE BAK!

Wat zijn de plannen ermee?

Mark1
15-08-2007, 01:44
Strak :cool:

retrocaddy
15-08-2007, 07:21
Wat zijn de plannen ermee?


niet te veel, een stukje omlaag lekker cruisen!

grtz bram

Area51
15-08-2007, 07:31
Mooie wagen zo te zien .. 1600 injectie en automaat zal best lekker cruizen :cool:

Jammer van dat gescheurde dashboard topje .. mooie zijn lastig te krijgen, maar
dat geldt zowiezo voor alle type3 onderdelen.

Marcski
15-08-2007, 07:47
zo, die ziet er netjes uit... spannend..

retrocaddy
15-08-2007, 08:24
Mooie wagen zo te zien .. 1600 injectie en automaat zal best lekker cruizen :cool:

Jammer van dat gescheurde dashboard topje .. mooie zijn lastig te krijgen, maar
dat geldt zowiezo voor alle type3 onderdelen.



klopt!! jammer van het dash!

ik heb wel verschillende bedrijven gevonden die reproducties verkopen.
ik weet niet wat de kwaliteit dan is!

mocht er iemand zo'n dash hebben liggen dan hoor ik het graag!

grtz B

jetta mk1 '82
15-08-2007, 08:35
dat ziet er echt netjes uit !!!!


gr. Martijn

Melvin
15-08-2007, 08:43
Zo he, die is mooi! Origineel of gerestaureerd? En is het een Variant? Zo te zien wel toch?

retrocaddy
15-08-2007, 09:22
Zo he, die is mooi! Origineel of gerestaureerd? En is het een Variant? Zo te zien wel toch?

yep variant(iek)

1969

retrocaddy
15-08-2007, 09:23
Zo he, die is mooi! Origineel of gerestaureerd? En is het een Variant? Zo te zien wel toch?

2 jaar geleden gerestaureerd, zowel optisch als motorisch.

het lijkt allemaal goed gedaan.
afwachten is de kwaliteit van de lak!
dat is niet te beoordelen van de foto.

maar dat risico heb ik genomen!

hajee
15-08-2007, 11:52
coole car!!
:wee:

VWAirlines
15-08-2007, 12:52
Is echt een super wagentje lange!

zoals ik al zei, binnekort rijden ze allemaal familie wagens bij ons :D :D

kom zeker kijken als ie er is!! :thumbup:

(S)Low-Rider
27-08-2007, 10:19
Iederéén aan de kááááánt, vur den derde variáááááánt.

evilnyntje
27-08-2007, 10:27
Hey Bram, staat hij al voor de deur?

RubenD
27-08-2007, 11:17
Wat een super auto zeg, hopelijk komt tie heel over!

(S)Low-Rider
27-08-2007, 11:33
Hey Bram, staat hij al voor de deur?

Hij komt de 28e aan met de boot en zodra tie dan ingeklaard is kan hij hem gaan ophalen

retrocaddy
27-08-2007, 12:15
Hij komt de 28e aan met de boot en zodra tie dan ingeklaard is kan hij hem gaan ophalen


heej, (s)lowrider, ga de mee donderdag? 05.30 naar amsterdam? moet voor 12.00 bij de RDW zijn !

(S)Low-Rider
27-08-2007, 15:45
heej, (s)lowrider, ga de mee donderdag? 05.30 naar amsterdam? moet voor 12.00 bij de RDW zijn !

Dan lepelen we da V6 blok wel in de variant, dan zijn we zeker op tijd bij de RDW

retrocaddy
28-08-2007, 11:46
Dan lepelen we da V6 blok wel in de variant, dan zijn we zeker op tijd bij de RDW


V6??????

V8 4.2!!!!!!(zijn we er nog sneller!)

retrocaddy
28-08-2007, 15:08
tijdelijk kenteken is verstuurd!
donderdag cruisen met de variant!

meteen naar de RDW, en apk keuring.
Was verplicht, voor een auto buiten de EU!

dus pas op voor een blauwe variant komende donderdag!

grtz

VWAirlines
28-08-2007, 15:27
laat maar weten als je weer in de grote stad bent gearriveerd!

ik kom zeker even kijken..!

retrocaddy
31-08-2007, 16:54
De variant is binnen!
We zijn om 5.30 vertrokken en ik was om 22.30 thuis!
Het had heel wat voeten in de aarde!!

pics Volgen!

retrocaddy
31-08-2007, 17:07
hierbij de pics, verhaal volgt later!


http://members.home.nl/cleaned/typ3/haven1.jpg

http://members.home.nl/cleaned/typ3/haven2.jpg

http://members.home.nl/cleaned/typ3/haven3.jpg

http://members.home.nl/cleaned/typ3/haven4.jpg

http://members.home.nl/cleaned/typ3/haven5.jpg

Ruud
31-08-2007, 17:23
Ziet er netjes uit :thumbup:

gr ruud

retro hans
31-08-2007, 17:36
superrr!!

evilnyntje
31-08-2007, 22:07
Probs al opgelost? Hoorde het van Ron.

retrocaddy
01-09-2007, 07:31
Probs al opgelost? Hoorde het van Ron.


Ja helaas hebben ze door dat ze niet wisten hoe de auto gestart moest worden het contactlot gesloopt! Daardoor kreeg de startmotor coninu signaal en liep hij mee met de motor. Resultaat, kapotte startmotor(was nieuw) en contactslot. startmotor is al vervangen, slot hoop ik vandaag! Wel balen, maar verder ben ik wel tevreden.

Technisch is de auto in een super goede staat, ik vind hem redelijk goed gespoten(dat was een risico) 1 deur is niet zo strak, als ik die een keer op laat knappen is het een prachtige wagen!

komt dus allemaal goed!

evilnyntje
01-09-2007, 14:40
Goed om te lezen, zal hem binnenkort eens live gaan bekijken.

Djoek
02-09-2007, 11:36
naaais ...mooie bak !

Sciroccomiepje
03-09-2007, 21:55
Wow! Super zeg!

René
03-09-2007, 21:57
lekkere combi zo!

Airtime
04-09-2007, 07:22
lekkere combi zo!

Hahaha, ja! Type3 op trailer achter T3. ;)

Maar in ieder geval gaaf ding! :woowoo: Gefeliciteerd en veel plezier ermee! :cool:

Tommy
04-09-2007, 09:26
kun je zown auto niet beter achterstevoren op de aanhanger zetten?

ziet er strak uit verder

Peppie
18-09-2007, 19:44
Helemaal goed! Weer een vari erbij :cool:

ziet er op de foto's errug goed uit in ieder geval.

Voor een dashboard zou je eens kunnen kijken bij Hennie in Krimpen www.hbvankranen.nl.

a.busser
18-09-2007, 20:12
Super gaaf! Van harte!

bjornt3
12-11-2007, 00:29
Ziet er super uit!

Ik heb 2 weken geleden ook een variant gekocht in amerika. Heb er 2 maanden rondgezworven was eigenlijk opzoek naar een busje. Maar toen kwam dees op mijn pad en kon hem niet laten staan.
Hij staat nu in de haven van LA te wachten op de boot.
Nog tips voor bij de rdw?

Peppie
12-11-2007, 17:32
Moet ik het nog zeggen.... :tongue:
:postpics:

evilnyntje
12-11-2007, 17:40
Live is hij ook mooi idd, komop Bram, foto's maken :)

bjornt3
15-11-2007, 13:42
op ebay in duitsland staat ook een dashboard te koop hier de link: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270186019834&ru=http%3A%2F%2Fsearch.ebay.de%3A80%2Fsearch%2Fsearch.dll%3Ffrom%3DR40%26_trksid%3Dm37%26satitle%3D270186019834%26category0%3D%26fvi%3D1

ik hoop dat hij werkt..
groet bjorn

Pedaalemmer
15-11-2007, 15:27
Erg gaaf dat importeren, is dat een heel duur geintje? Mooie VW zal ongetwijfeld een goed tehuis krijgen

retrocaddy
29-11-2007, 12:23
Ziet er super uit!

Ik heb 2 weken geleden ook een variant gekocht in amerika. Heb er 2 maanden rondgezworven was eigenlijk opzoek naar een busje. Maar toen kwam dees op mijn pad en kon hem niet laten staan.
Hij staat nu in de haven van LA te wachten op de boot.
Nog tips voor bij de rdw?


Hallo,

spannend, ik ben benieuwd!
RDW, tips heb je niet nodig want het stelt niet zo veel voor. Je moet alleen goeie zin hebben, want snel gaat het niet. Omdat de typ 3 van buiten de eu komt moet je ook apk laten doen, maar dat stelt ook niet zo veel voor. Als het niet goed is is het niet goed. Ik had een afkeur i.v.m. een stuur kogel en ruiten sproeier werkte niet. zelfde dag gemaakt en weer gekeurd en klaar. 3 dagen later had ik het kenteken binnen.

heb je al foto's?

groet Bram

retrocaddy
29-11-2007, 12:27
Erg gaaf dat importeren, is dat een heel duur geintje? Mooie VW zal ongetwijfeld een goed tehuis krijgen

valt wel mee,

ik heb een goed adres opgedaan. Daar regelen ze alles, en niet eens zo duur. je moet denken aan 1000 a 1500 euro.

Ik heb laatst voor een maat van me geinformeerd voor een T1, sond in Las Vegas. Daar ophalen naar de haven brengen en uiteindelijk thuis voor de deur voor 1800 euro


grtz

retrocaddy
29-11-2007, 12:34
Live is hij ook mooi idd, komop Bram, foto's maken :)


heeej,

de verbouwing loopt momenteel als een sneltrein, dus weinig tijd gehad. Ik zet sinds een paar maanden weer eens op het forum te kijken. Vandaar ook deze late reactie.

Ik zal eens kijken of ik wat kan plaatsen

groet Bram

PS hoest met mn bussie? is het al een woody?

VWrijder
29-11-2007, 12:52
Respect. Weer een beauty erbij op 's lands wegen! :thumbup:

bjornt3
02-12-2007, 14:23
Hallo,

spannend, ik ben benieuwd!
RDW, tips heb je niet nodig want het stelt niet zo veel voor. Je moet alleen goeie zin hebben, want snel gaat het niet. Omdat de typ 3 van buiten de eu komt moet je ook apk laten doen, maar dat stelt ook niet zo veel voor. Als het niet goed is is het niet goed. Ik had een afkeur i.v.m. een stuur kogel en ruiten sproeier werkte niet. zelfde dag gemaakt en weer gekeurd en klaar. 3 dagen later had ik het kenteken binnen.

heb je al foto's?

groet Bram


ja ik heb foto's maar ik begin ff een eigen topic over mijn project, is wat makkelijker dan het er bij jou allemaal in te zetten

Fahrvergnugen
03-11-2009, 20:01
Ik heb geen scanner, dus ik heb even een fotoke getrokken :D

De Laatste uitgave van de VolksWorld.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/6/5/BramEBI3.jpg

Paul

retrocaddy
04-11-2009, 23:59
Ik heb geen scanner, dus ik heb even een fotoke getrokken :D

De Laatste uitgave van de VolksWorld.

Paul


Vet!!!

Thanks Paul!!! ga snel kijken of ik nog een exemplaar kan vinden!

10-4

Bram

Fahrvergnugen
12-11-2010, 21:47
Nu is hij echt hip :thumbup:

Goed bezig Bram :cool: http://www.youtube.com/watch?v=EdBqXwPcue8&feature=player_embedded

marcel #2
13-11-2010, 02:56
Geweldig !

De Titel, Huey Lewis and The News :thumbup:

Peppie
13-11-2010, 18:44
Helemaal goed!

Zijn er meer foto's / gegevens van deze variant?

Fahrvergnugen
13-11-2010, 20:59
Helemaal goed!

Zijn er meer foto's / gegevens van deze variant?


http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=25157&start=60

evilnyntje
13-11-2010, 21:06
Bram post hier eens wat meer pics :)

retrocaddy
18-11-2010, 18:02
Hallo,

Afgelopen weken dag en nacht gewerkt voor de onthulling....
Geen tijd gehad voor de computer, maar zie dat er online al wel het één en ander gepost is!

Gisteren naar de RDW geweest.
Wat keken ze hun ogen uit! :) (de eerste in Rijen)

Hij is overigens wel afgekeurd, maar dat kwam enkel omdat hij te laag was! :D
Vandaag heeft de boxer hem een tandje omhoog gezet en morgen ga ik terug voor de herkeuring.

Op de elektrische installatie was geen enkele opmerking! :thumbup:

Ik heb nog wel een paar weken nodig om het interieur verder af te bouwen.
Bekleding etc......
Waarschijnlijk ga ik naar het KWF(eerste meeting) als de vrouw dan niet aan het bevallen is, want die kans is aanwezig.. Dus ik wil in de tussentijd de zaak netjes opbouwen en inregelen.

Zal morgen wat foto's maken van de huidige staat!

groet bram

evilnyntje
18-11-2010, 19:27
Ik ben benieuwd :)

retrocaddy
19-11-2010, 17:43
Vanmiddag naar de RDW geweest voor de herkeuring..
Alles ok! nu nog een paar dagen wachten op het nieuwe kenteken en dan kan het echte werk beginnen.
Ik heb overigens wel een tijdelijk document wat aangeeft dat ik op een nieuw kentekenpapier wacht.
Dus ik kan wel zo rijden!

Net nog wat foto's gemaakt, zal vanavond(laat) kijken of ik wat online kan zetten..(even kijken of mijn webspace het nog doet!)

groet Bram

evilnyntje
20-11-2010, 09:57
Nice! En anders mag je ze gewoon hier uploaden hoor.

retrocaddy
21-11-2010, 17:00
Ik zal proberen een korte toelichting te geven over de weg tot nu toe:

Zodra de keuze gemaakt was voor de variant is het passen en meten begonnen. 50 accu's verdelen door de auto valt niet mee.
Hieronder het concept schema voor de basis onderdelen:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/1a.jpg

Na een paar weken / maanden speurwerk en veel contact met mensen in de USA heb ik een pakket samengesteld met de benodigde onderdelen.
Zie hieronder een groot deel van het pakket:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/1.jpg

De Boxer in Tilburg is gestart met de aanpassing van automaat naar handgeschakelde bak. Voorafgaand heb ik hem wat opgeknapt.
Daarna is Ron gestart met de accu bakken en dus ook het plaats maken voor de bakken:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/2.jpg

In de tussentijd heb ik de bodem ontdaan van alle bitumen en andere rommel, schoongeborsteld en voorzien van een coating. Gelukkig was er nergens laswerk nodig:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/3.jpg

Daarna bakken zetten voor de accu's aan de voorzijde.
10 t.p.v. de tank en uiteindelijk 8 t.p.v. het reserve wiel:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/4.jpg

Achter de bank een bak voor 14 accu's gezet van 2 mm plaatstaal en afgelast in de auto. In de motor ruimte de adapter + elektro motor geplaatst.
Met links en rechts een accu bak voor ieder 5 accu's. Boven op de motor een steun voor de controller(aansturing van de motor):

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/5.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/6.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/7.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/8.jpg

Daarna de accu's + controller geplaatst:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/9.jpg


accu's onder de bank 2 x 4 stuks:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/10.jpg

10 accu's geplaatst waar vroeger de tank zat:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/11.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/12.jpg

Daarna wat geknutseld met hout, voor het maken van vacuum vorm mallen.
Dit om later de accu's mee te bedekken.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/13.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/14.jpg

Ondertussen de kunstof bakken geplaatst en een verhoogde motordeksel gemaakt:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/15.jpg

de motorruimte:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/16.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/17.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/18.jpg

de accu deksel met doorkijk venster:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/19.jpg

De inrichting voor in de koffer is nog niet klaar, deze moet ik komende tijd nog afwerken. Je ziet in het midden en onder de accu bakken en links een dc-dc converter. Omdat ik geen dynamo meer heb pakt dit apparaat stroom van het totale accu pakket en vormt het om van 160 volt naar 12 volt. Vandaar dat tegen de achterwand een extra 12 volt accu staat. Deze is voor het reguliere 12 volt systeem(verlichting, claxon etc.) Rechts staat de lader uit de USA, deze zit ingebouwd, zodat ik overal waar ik maar 220 volt kan vinden hem aan kan sluiten:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/20.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/21.jpg

Op de plaats van de klok zit nu een digitale meter die alle benodigde info geeft.(stroom verbruik, capaciteit etc.)

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/22.jpg

Hieronder de folie kunstenaars aan het werk. De auto volledig restaureren en spuiten was qwa budget niet mogelijk. Het doel was ook geen show auto te maken, maar een frisse look zodat hij opvalt. Het blijft een oude auto die ergens rond 2000 is opgeknapt in de USA en dat kun je nu ook wel zien.
Maar ik ben zeer tevreden over het resultaat!

http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/23.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/24.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/25.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/26.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/27.jpg

Hieronder de foto's van de onthulling en het eindresultaat wat de buitenkant betreft. Komende weken is er nog veel werk aan de binnenkant.)nieuwe vloerbedekking, isoleren binnenkant voorzien van folie etc.):


http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/28.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/29.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/30.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/31.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/32.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/7/7/9/33.jpg

Tot zover, ik zal vorderingen t.z.t. weer uploaden...

a.busser
21-11-2010, 17:18
Heel erg gaaf!
Hoe ver is er mee te rijden voor hij weer aan de stekker moet?

retrocaddy
21-11-2010, 17:43
Heel erg gaaf!
Hoe ver is er mee te rijden voor hij weer aan de stekker moet?


Dat moet zich in de praktijk nog uitwijzen, maar ergens rond de 200km met gemixte belasting. Dus snelweg en stads kilometers door elkaar.

Is ook nog afhankelijk van het weer en natuurlijk hoe hard je op wilt trekken....
Want dat is leuk met een elektro motor, maar kost je ook veel stroommm

Peppie
22-11-2010, 18:30
Ziet er zeer netjes en professioneel uit zeg!

Is de auto veel zwaarder geworden? Ziet er wel zo uit met al die accu's.

evilnyntje
22-11-2010, 18:51
En Bram, is dat een beetje fijn cruisen zo? Erg tof hoor! Kom wel een keer live kijken.

retrocaddy
22-11-2010, 19:04
Ziet er zeer netjes en professioneel uit zeg!

Is de auto veel zwaarder geworden? Ziet er wel zo uit met al die accu's.


Dank je!

De auto is inderdaad wel wat zwaarder geworden.
In totaal is er 350 kilo aan accu's in gekomen en hebben we er een kleine 200 kilo aan materiaal uitgehaald. In totaal + alle kleine kabeltjes en grote kabels zitten we zo'n 250 kilo hoger.

We hebben uiteindelijk gekozen voor loadadjusters zowel voor als achter.
Zo hebben we een prima gewicht verdeling wat vering betreft.

De elektromotor kan het totaalgewicht makkelijk aan..

retrocaddy
22-11-2010, 19:06
En Bram, is dat een beetje fijn cruisen zo? Erg tof hoor! Kom wel een keer live kijken.

Jazeker, in de stad vooral omdat ik hem dan alleen in z'n 2 heb staan.
Als je stopt hoef je de koppeling niet in te trappen omdat de motor dan gewoon stil staat. relaxed cruisen dus!

retrocaddy
25-11-2010, 11:49
vanmiddag live op de radio vanuit de Boxer in Tilburg!

Tussen 14.45 en 15.15 uur.

luisteren!


http://www.omroepbrabant.nl/Live.aspx?mode=radio

Jorp
09-12-2010, 17:48
Heel gaaf project dit. Lijkt me ook ideaal voor de toekomst. Is het rendabeler om elektrisch te rijden tov LPG? Hoeveel jaar doe je er over om de aanschaf kosten er uit te hebben?

retrocaddy
10-12-2010, 00:59
in vergelijk met een reguliere benzine auto:

Bij 12.000km / jaar is de brandstof besparing rond de 1400,-
Daarnaast is er veel minder onderhoud, dus kan dat ook al snel 400,- per jaar extra opleveren(beurten, olie, andere vloerstoffen, riemen etc.)

geen belasting voor elektrische auto's..(zijn natuurlijk meer auto's die nu nog belasting vrij zijn..waaronder natuurlijk ook oldtimers....(nog wel)..

Op dit moment is het nog aan de dure kant voor de consument, de prijs wordt bepaald door de accu's. En wil je een beetje bereik.. dan kosten de accu's al snel 10.000,- euro en dan komt er nog het elektro systeem bij.

Je hebt dus wel een paar jaartjes nodig om het er uit te rijden..
Maar de accu's zullen snel in prijs dalen is mijn inschatting.
Ze zijn op dit moment in China diversen fabrieken uit de grond aan het stampen.. meer aanbod zal de prijs verlagen..

Daarnaast hopen we op meer stimulering van de overheid..

Het is dus afhankelijk van diverse factoren... maar besparen kun je zeker!
In ieder geval het milieu!

joostvw
10-12-2010, 04:29
heb me ooit laten vertellen:
electrisch rijden is net zo goed fossiele brandstof, Lithium word namelijk schaars nu er zoveel lithium-ion batterijen worden geproduceerd. houd dus ook een keer op.
en misschien dat daardoor de accuprijs hoog blijft.

maar of dit allemaal waar is durf ik niet te garanderen.
maar wel een interessante discussie :D

maar vind het echt een gaaf project! :thumbup:

Zollie
10-12-2010, 08:16
Gaaf ding dit, maar toch blijf ik sceptisch over elektrisch rijden... Natuurlijk is het rendement van een elektromotor meer dan 95%, maar wat is het rendement van een duitse bruinkoolcentrale? Of ga je er dan vanuit dat de stroom waar je zelf op rijdt met windmolens of waterkracht is geproduceerd? Je houdt de vervuiling uit de stad en het landschap, maar ergens zeer lokaal is er alsnog veel vervuiling bij de energiecentrale.
En dan inderdaad die accu's, behalve de schaarse grondstoffen die ze moeten winnen moeten de accu's ook geproduceerd, volgens mij bepaald geen milieuvriendelijk proces. Maar het grote wachten is op de dag dat alle elektrowagens nieuwe accu's moeten, wat gebeurt er met de grote stapel oude vuile accu's?

Voor mij is het nog niet bepaald dat elektro-rijden de toekomst is... ik wacht het af!

Dasher
10-12-2010, 08:54
Ze zijn op dit moment in China diversen fabrieken uit de grond aan het stampen.. meer aanbod zal de prijs verlagen..

Het is dus afhankelijk van diverse factoren... maar besparen kun je zeker!
In ieder geval het milieu!

Dus ze zijn fabrieken uit de grond aan het stampen om het milieu te sparen :screwy:

Dus een van de meeste vervuilde en vervuilende landen op deze bol wordt nog milieuvervuilender :confused:

Marcski
10-12-2010, 11:01
een actieradius van 200km is best netjes, zeg! Maar hoelang moet hij daarna aan de lader liggen?

Oudelut
10-12-2010, 11:08
Sodeju, dat heb je allemaal netjes gedaan... Restecpa!

Area51
10-12-2010, 11:23
Gaaf ding dit, maar toch blijf ik sceptisch over elektrisch rijden... Natuurlijk is het rendement van een elektromotor meer dan 95%, maar wat is het rendement van een duitse bruinkoolcentrale? Of ga je er dan vanuit dat de stroom waar je zelf op rijdt met windmolens of waterkracht is geproduceerd? Je houdt de vervuiling uit de stad en het landschap, maar ergens zeer lokaal is er alsnog veel vervuiling bij de energiecentrale.
En dan inderdaad die accu's, behalve de schaarse grondstoffen die ze moeten winnen moeten de accu's ook geproduceerd, volgens mij bepaald geen milieuvriendelijk proces. Maar het grote wachten is op de dag dat alle elektrowagens nieuwe accu's moeten, wat gebeurt er met de grote stapel oude vuile accu's?

Voor mij is het nog niet bepaald dat elektro-rijden de toekomst is... ik wacht het af!

:thumbup:

Jorp
10-12-2010, 17:31
10.000 aan accu's?? OMG! Het leek me een leuk idee...

de Rooij
10-12-2010, 17:43
Gaaf ding dit, maar toch blijf ik sceptisch over elektrisch rijden... Natuurlijk is het rendement van een elektromotor meer dan 95%, maar wat is het rendement van een duitse bruinkoolcentrale? Of ga je er dan vanuit dat de stroom waar je zelf op rijdt met windmolens of waterkracht is geproduceerd? Je houdt de vervuiling uit de stad en het landschap, maar ergens zeer lokaal is er alsnog veel vervuiling bij de energiecentrale.
En dan inderdaad die accu's, behalve de schaarse grondstoffen die ze moeten winnen moeten de accu's ook geproduceerd, volgens mij bepaald geen milieuvriendelijk proces. Maar het grote wachten is op de dag dat alle elektrowagens nieuwe accu's moeten, wat gebeurt er met de grote stapel oude vuile accu's?

Voor mij is het nog niet bepaald dat elektro-rijden de toekomst is... ik wacht het af!

X 2

retrocaddy
02-01-2011, 12:26
heb me ooit laten vertellen:
electrisch rijden is net zo goed fossiele brandstof, Lithium word namelijk schaars nu er zoveel lithium-ion batterijen worden geproduceerd. houd dus ook een keer op.
en misschien dat daardoor de accuprijs hoog blijft.

maar of dit allemaal waar is durf ik niet te garanderen.
maar wel een interessante discussie :D

maar vind het echt een gaaf project! :thumbup:


Hallo,

Leuk dat er wat discussie los komt!
Het was even druk aan het einde van het jaar.....vandaar mijn late reactie.
Ik zal proberen het één en ander toe te lichten.

Overigens heb ik ook niet alle wijsheid in pacht, en zijn de geleerden het nog wel eens met elkaar oneens.......maar we moeten ergens beginnen....laten we maar zeggen.


De discussie over lithium accu's:


Naar schatting is de totale hoeveelheid van de grondstof lithium volgens de USGS nog zo’n 25.5 miljoen ton. Dat is ruim 1,000 keer de totale hoeveelheid lithium die we op dit moment met z’n allen jaarlijks gebruiken. Uitgedrukt in termen die we bij olie, gas en kolen ook gebruiken: we hebben nog voor meer dan 1,000 jaar lithium over bij het huidige gebruiksniveau.

Er is dus nog lithium genoeg!
maar: Ruim 16 miljoen van die 25,5 miljoen ton is dus op dit moment niet rendabel te winnen. 9.5 miljoen ton wel. Dat is genoeg voor 380 jaar met het huidige gebruik. Dat is wel even wat anders dan 43 jaar voor olie, 58 voor gas en 123 jaar voor kolen met het huidige gebruik (berekend op basis van USGS statistieken). En na die 380 jaar? Je kunt lithium prima recyclen. Het is dus niet zoals bij olie, kolen en gas, dat wanneer je het verbrandt, je het dan definitief kwijt bent. Lithium kan worden teruggewonnen uit batterijen. Op dit moment wordt dat overigens nauwelijks gedaan, omdat nieuw gewonnen lithium simpelweg te goedkoop is .

retrocaddy
02-01-2011, 12:48
Gaaf ding dit, maar toch blijf ik sceptisch over elektrisch rijden... Natuurlijk is het rendement van een elektromotor meer dan 95%, maar wat is het rendement van een duitse bruinkoolcentrale? Of ga je er dan vanuit dat de stroom waar je zelf op rijdt met windmolens of waterkracht is geproduceerd? Je houdt de vervuiling uit de stad en het landschap, maar ergens zeer lokaal is er alsnog veel vervuiling bij de energiecentrale.
En dan inderdaad die accu's, behalve de schaarse grondstoffen die ze moeten winnen moeten de accu's ook geproduceerd, volgens mij bepaald geen milieuvriendelijk proces. Maar het grote wachten is op de dag dat alle elektrowagens nieuwe accu's moeten, wat gebeurt er met de grote stapel oude vuile accu's?

Voor mij is het nog niet bepaald dat elektro-rijden de toekomst is... ik wacht het af!


Hallo,

Bedankt voor de reactie.
Ik begrijp dat je sceptisch bent, iedere verandering is moeilijk en moet zichzelf nog bewijzen. Daar hebben we mensen voor nodig die vooruit willen/durven lopen....pioniers

Het zal dus nog wel een tijdje duren voordat het grote publiek zich elektrisch gaat vervoeren. En gezien de huidige ontwikkelingen zal de techniek even snel mee veranderen / verbeteren. Of het puur alleen elektrisch rijden moet worden weet ik niet, maar het is voorlopig één van de betere alternatieven.
De olie industrie heeft lang genoeg deze ontwikkelingen tegen gehouden. Maar nu is er een nieuwe periode aangebroken.

Om te reageren op je opmerkingen:

De laatste opmerking wat de accu's betreft heb ik in het vorige stukje al beantwoord, ze zijn namelijk prima te recyclen. Het is op dit moment alleen nog niet interessant omdat de nieuwe lithium in verhouding te goedkoop is.

Natuurlijk zijn we pas echt goed bezig als we duurzame stroom gebruiken.
Dit is ook een proces wat verandering zal moeten doorstaan. Ik wil zo spoedig mogelijk op mijn werk een laadpaal gaan gebruiken die volledig groene stroom geeft, dan ben ik al weer een stukje beter op weg...

Maar in de tussentijd:

Een elektromotor presteert inderdaad een stuk beter dan een benzine- of dieselmotor. De efficiëntie van de elektromotor ligt op zo’n 85-95%, afhankelijk van het type. Dit betekent dat nagenoeg alle energie die je erin stopt, omgezet wordt in beweging. Hoe anders is dat bij een benzine- of dieselmotor, waar maar 25 to 30% wordt omgezet in beweging. De rest gaat verloren in de vorm van warmte. Het efficiëntie verlies bij de elektrische auto zit hem in de elektriciteitsopwekking en distributie.

Waarom is elektrisch rijden dan nog steeds milieuvriendelijker als rijden op brandstof?

Een benzine motor is slechts 20% efficiënt in het omzetten van brandstof naar energie.
Een elektromotor is 80% efficiënt in het omzetten van energie.
Een centrale op kolen, olie of gas is 40% efficiënt omdat een centrale altijd op een optimale verbranding werkt. Een benzine auto bereikt met wisselende toerentallen vrijwel nooit optimale verbranding en veel energie gaat verloren aan warmte.

Het komt er dus op neer dat een benzinemotor 20% energie uit een liter brandstof haalt en een elektromotor omgerekend 40% * 80% = 32% energie uit een liter brandstof haalt.
Met andere woorden: een elektrisch aangedreven voertuig rijdt ook op bruine stroom nog een stuk zuiniger dan een brandstof auto.

retrocaddy
02-01-2011, 12:57
een actieradius van 200km is best netjes, zeg! Maar hoelang moet hij daarna aan de lader liggen?

Hallo,

Met de huidige ingebouwde lader zo'n 5uur.
Op zich kan dat prima als je op kantoor of thuis 's nachts in de garage kunt laden.
Als je meer dan 200km op een dag moet rijden zul je dus zorgvuldig moeten plannen. Maar ga jezelf eens na, hoeveel dagen per jaar rijden we meer dan 200km. Ik heel weinig, en ik denk de gemiddelde Nederlander ook.(natuurlijk al die meeting rijders die heel Nederland, België, Duitsland en zelfs Oostenrijk door rijden niet).

Maar voor dagelijks woon werk verkeer is een bereik van 200km een heel eind in de goede richting.
En dan doe ik dat bijvoorbeeld graag in deze ludieke elektrische auto!

Melvin
02-01-2011, 13:43
Ik weet niet of het al gevraagd is, maar waarom heb je het geen automaat gelaten? Persoonlijke voorkeur of is het een rendementskwestie?

retrocaddy
02-01-2011, 13:53
Ik weet niet of het al gevraagd is, maar waarom heb je het geen automaat gelaten? Persoonlijke voorkeur of is het een rendementskwestie?

Hallo,

Het is inderdaad een rendementskwestie.
Een automaat verbruikt i.v.m. de koppelomvormer ook energie.
Die gaat dus verloren.

In principe staat de variant in de stad alleen in de 2e versnelling.
Je trekt op uit z'n 2 en tot 80km/h kun je makkelijk in z'n 2 blijven rijden.
Daarna schakel je op.

Melvin
06-01-2011, 07:49
Het scheelt wel weinig hoor, je auto verbruikt ook maar een 10% meer, dan zou je hier op 180km ipv 200km uitkomen... zou ik er wel voor over hebben om niet te hoeven schakelen :)

Ik gok dat schakelen best lastig is nu? Je hoort immers niet wanneer het 'moet' ?

hajee
06-01-2011, 08:14
heel erg mooi projekt! afwerking is ook mooi gedaan..
en erg vernieuwend in de luchtgekoelde vw wereld..

retrocaddy
06-01-2011, 09:23
Het scheelt wel weinig hoor, je auto verbruikt ook maar een 10% meer, dan zou je hier op 180km ipv 200km uitkomen... zou ik er wel voor over hebben om niet te hoeven schakelen :)

Ik gok dat schakelen best lastig is nu? Je hoort immers niet wanneer het 'moet' ?



Let wel dit is in het geval van bruine stroom.
Nu heb ik gisteren begrepen dat één van de grote stroom leveranciers in Nederland een convenant afgesloten heeft dat zij alleen nog maar groene stroom gaan leveren..

Dan wordt het 20% tegen 80%...


Het schakelen is als in iedere andere auto.
Ik kijk in dit geval naar het amperage wat de motor trekt, en mijn meter aangeeft. Op basis daarvan schakel ik en zie ik het amperage dalen.


groet Bram

retrocaddy
06-01-2011, 09:24
heel erg mooi projekt! afwerking is ook mooi gedaan..
en erg vernieuwend in de luchtgekoelde vw wereld..


Dank je,

Moet overigens nog genoeg kleine zaken afwerken, maar het begint er op te lijken.

grtz Bram

Dasher
06-01-2011, 09:32
Maar het feit dat er in China en misschien wel in meer landen zware industrie uit de grond wordt gestampt om de prijs te drukken vindt je normaal?

Er wordt dus meer zware en zeer giftige industrie bijgebouwd om groene denkers een goed gevoel te geven in hun electrische of hybride auto.

Laatste een docu gezien over het bouwen van een Prius :screwy: echt goed voor het milieu die industrie.

retrocaddy
06-01-2011, 12:45
Maar het feit dat er in China en misschien wel in meer landen zware industrie uit de grond wordt gestampt om de prijs te drukken vindt je normaal?

Er wordt dus meer zware en zeer giftige industrie bijgebouwd om groene denkers een goed gevoel te geven in hun electrische of hybride auto.

Laatste een docu gezien over het bouwen van een Prius :screwy: echt goed voor het milieu die industrie.


Dat blijft een lastige discussie, waar ik gewoon ook niet het fijne van weet.
Don't get me wrong, maar ga jezelf eens na.. Als jij morgen geen producten meer gaat gebruiken die uit china afkomstig zijn heb je denk ik een probleem.
Er komt waarschijnlijk meer uit China als je denkt!(mischien wel onderdelen uit je eigen volkswagen!)
En dat is inderdaad om de prijs voor ons westerse consumenten te drukken.
Als we daar wat aan willen doen moeten we wereldwijd een nieuwe discussie gaan opstarten, en dat niet alleen op het gebied van elektrisch rijden en of accu's.

Overigens is een groot deel van de lithium voorraad aanwezig in Amerika, waar op dit moment ook nieuwe accu's geproduceerd worden. Evenals in Zwitserland en Duitsland.....

Ik heb ook wel eens een ducumantaire gezien, waar wetenschappers duidelijk probeerde te maken dat een Hummer co2 neutraler was dan een prius. Door alle componenten en wereldwijd transport van de onderdelen. t.o.v. de hummer die locaal geproduceerd wordt......

We zijn nu eenmaal bezig met een ommekeer...en ik zeg niet dat het elektrisch rijden word, maar we moeten ergens starten. Langzaam zal het wereldwijd veranderen..... en uiteindelijk ook de productie processen etc.

Maar discussie is goed en houdt ons scherp! :thumbup:

Melvin
06-01-2011, 14:16
Ik denk dat de discussie niet aan jou gericht moet zijn retrocaddy, maar ik begrijp wel dat het nu bovenkomt. Ik vraag me ook af wat er nu beter is, maar daar is geen eenduidig antwoord op te geven...

Wat ik wel weet is dat ik het echt een tof project vind! Ik zou ook wel zo rond willen rijden eigenlijk... kostdat :)?

vwmk2driver
15-02-2011, 22:49
retro caddy,

wat denk je van pwm gestuurde dynamo's op je wielen?
zet een zware dynamo op elk wiel,constueer een controlertje,dat wanneer je decelereert of remt. de dynamo's 100% bekrachtigd worden.
zo rem je af op de dynamo en laad je gelijk je accu's bij.

weer een stukje groene stroom, en het spaard je remmen

wanneer je optrekt zet je de pwm op 0%

RubenD
16-02-2011, 00:06
Ik vind het een fantastisch project. Ik zal later nog eens de moeite nemen om het nader toe te lichten.

Maar het heeft o.a. te maken met mijn eigen achtergrond, het kip-en-ei verhaal en tot slot de vicieuze cirkel ;)

Kenneth_polo
28-02-2011, 00:20
Nu is het nog hipper to be square:D
Groeten kenneth

yuli
02-03-2011, 14:18
@Retrocaddy
Ik vind het een heel interessant project. Echt mooi respect voor het werk. Ik vind dat jij een pionier bent om onze hobby VW in de toekomst mogelijk te houden.

Nu de benzine prijzen richting de 2 Euro per liter gaan met al die toestanden in Albanie en het feit dat de olie in de toekomst gewoon op is moeten we toch veranderen.
Alle andere BIO brandstoffen kleven ook allerlei nadelen aan.

Ook al ben ik geen milieu freak helemaal negeren kan ik het ook niet. Ik vind het verschrikkelijk als er f*ck-ups worden gemaakt zoals de BP vorig jaar.

Wat mij tegenstaat is dat de ontwikkeling van de Accu zeer weinig rendement heeft behaald vanaf de tweede wereld oorlog. Dat je maar liefst 50 accu's nodig hebt om 200 kilometer te halen..

Als de ontwikkeling van de accu echt op is denk ik dat de combinatie waterstof / elektromotor de toekomst heeft waarmee je lange afstanden kan behalen en snel kan tanken. Alleen dit valt en staat weer of er draagvlak in de markt wordt gecreëerd.

retrocaddy
10-03-2011, 10:42
retro caddy,

wat denk je van pwm gestuurde dynamo's op je wielen?
zet een zware dynamo op elk wiel,constueer een controlertje,dat wanneer je decelereert of remt. de dynamo's 100% bekrachtigd worden.
zo rem je af op de dynamo en laad je gelijk je accu's bij.

weer een stukje groene stroom, en het spaard je remmen

wanneer je optrekt zet je de pwm op 0%


Beste,

Dit gebeurd i.p. al..
Een electromotor is namelijk hetzelfde als een dynamo.
Je kunt de motor tijdens het remmen dus ook laten functioneren als een dynamo. Regeneratief remmen..
Aangezien het hier in Holland redelijk vlak is en de manier waar op de variant nu gebruikt wordt, heb ik er voor gekozen om daar niets mee te doen. Het rendement is dan nihil.

In landen waar veel heuvelachtige wegen zijn is dit wel de moeite..

retrocaddy
10-03-2011, 11:35
@Retrocaddy

Wat mij tegenstaat is dat de ontwikkeling van de Accu zeer weinig rendement heeft behaald vanaf de tweede wereld oorlog. Dat je maar liefst 50 accu's nodig hebt om 200 kilometer te halen..

Als de ontwikkeling van de accu echt op is denk ik dat de combinatie waterstof / elektromotor de toekomst heeft waarmee je lange afstanden kan behalen en snel kan tanken. Alleen dit valt en staat weer of er draagvlak in de markt wordt gecreëerd.


50 accu's staat voor 50 cellen, deze zijn wat anders van formaat dan de gewone auto accu... maargoed het zou met minder beter moeten kunnen...dat ben ik met je eens..
Die mogelijkheden zijn er overigens waarschijnlijk al wel, maar nog niet betaalbaar...

De toekomst is lastig to voorspellen...

Wij zetten voor alsnog in op custom projecten voor promotionele activiteiten..
Wie weet wat de toekomst brengt!

esli1993
07-07-2011, 21:33
echt een super ding!!!

evilnyntje
08-07-2011, 09:24
Deze schoonheid is op Volksdub te bezichtingen zondag! Bram tof dat je er bij bent!