PDA

View Full Version : ApK geslaagd Motor overleden


tweetact
16-08-2007, 00:49
Heb zelf een Volkswagen Transporter T3 TD (zie ook tweetacter stapt over op een T3 )
Na de roetmeting tijdens de APK is zo wordt vermoed de Turbo kapot gegaan en ook de motor heeft een vreemd tikkend geluid.
Het vermoeden bestaat dat tijdens de roetmeting de boel kapot is gegaan door de hoge toeren

Wie heeft er soortgelijke ervaring?
of kan wat er hier gesuggereerd wordt in de praktijk niet plaatsvinden?
alvast bedankt voor de reacties

Eric

hajee
16-08-2007, 06:36
het feit is dat er bij de roetmeting onbelast, dwz stilstaand de motor minimaal 1 keer op vollle toeren wordt getrapt. en dat kan wel net funnest zijn, als er een of ander lager al slecht is geweest.
in normaal gebruik kom je niet of nauwelijks in dat toerengebied.

Chr-ome Weber
16-08-2007, 08:37
Kan wel degelijk voor komen heb zelfs een keer een ouwe transit zien/horen kapotlopen tijdens roetmeting

Lieuwe
16-08-2007, 16:52
Valt dat ook te achterhalen dan ? Lijkt me van niet iig. Anders koop ik een oude diesel en zorg ik ervoor dat ie de volgende roetmeting niet heel door komt :rolleyes: Heb ik daarna lekker een nieuw blok erin ;)

Melvin
16-08-2007, 16:56
@Lieuwe: Dat zou je ook kunnen proberen, maar zou knap zijn als jij voor elkaar krijgt dat ie precies DAN kapot gaat ;)

Maar is dat idd te achterhalen? Want ik heb een 81er diesel en moet dus ook een roetmeting ondergaan met de apk... Ben ik niet happy mee want het is gewoon een lompe boeren methode om een motor te testen :S

hajee
16-08-2007, 17:25
normaal gesproken is de roetmeting voor eigen risico..

Mister Cool
16-08-2007, 17:47
Ik zorg dat ie daar warm aankomt en de roetmeting 't eerste is wat gebeurt :D

ronnie_v
16-08-2007, 18:29
heb ook al eens een mercedes 190d, kapot zien gaan, tijdens de roetmeting.

Jetta MaNiA
16-08-2007, 18:39
Bij onze 1600d deden ze 5 keer roetmeting achterelkaar!!
Kwam een beste pluim uit zal ik je vertellen, bij de 5e keer kwam er niks meer uit:P

Volgende keer roetstop terugdraaien:@

Domi
16-08-2007, 18:46
Onze golf 3 TD met 380dkm op de klok deden ze 3x. Daarna was er niks aan de hand. reed zelfs nog beter ;)
Toen daarna de pomp ook maar weer opengeschroeft. Toen pluimde hij weer fijn. :D

Dennis@polo86c.nl
17-08-2007, 03:49
Toen daarna de pomp ook maar weer opengeschroeft. Toen pluimde hij weer fijn. :D

Uiteraard, want dat is stoer toch? :screwy:

Gezonde motor moet een roetmeting gewoon zonder schade door kunnen komen lijkt mij.

Jetta MaNiA
17-08-2007, 12:25
Uiteraard, want dat is stoer toch? :screwy:

Gezonde motor moet een roetmeting gewoon zonder schade door kunnen komen lijkt mij.

Blijkbaar ook wel 5 keer :D

Domi
04-09-2007, 18:41
Uiteraard, want dat is stoer toch? :screwy:


Ja echt wel. Want anders hoor je er tegenwoordig niet meer bij he. :rolleyes: :screwy:

Met de pomp open liep ie ook wat sneller ;)

Dexter
04-09-2007, 20:05
Gezonde motor moet een roetmeting gewoon zonder schade door kunnen komen lijkt mij.

In princiepe wel maar onbelast op maximale toeren is een behoorlijke aanslag op je motor.

Overgens is routmeting geheel op eigen risico, het enige dat je kan doen is goed onderhouden en hopen.

Die van mij moet in november.. 1.6 TD met 340.000 op de klok, dat wordt ook hopen.

DeNB3rt
05-09-2007, 00:04
Toen pluimde hij weer fijn. :D
Dat we morgen nog fris kunnen ademen.

Ferry24
05-09-2007, 05:52
ja het is gewoon een lompe methode. En dat zal het ook blijven!!

Jetta MaNiA
05-09-2007, 12:18
Slick50! Ik zweer erbij.:)

Melvin
05-09-2007, 21:56
Slick50?

Jetta MaNiA
06-09-2007, 11:40
Slick50?

http://images.ciao.com/ide/images/products/normal/017/Slick_50__165017.jpg
:)

vwjopie
06-09-2007, 11:55
laatste keer dat we met de GTD van mijn broertje gingen voor de keuring werd er gezegd die is te oud...
dat risico gaan we niet lopen dat ie in elkaar draait dus roet meting over geslagen...

Maarten
06-09-2007, 12:32
laatste keer dat we met de GTD van mijn broertje gingen voor de keuring werd er gezegd die is te oud...
dat risico gaan we niet lopen dat ie in elkaar draait dus roet meting over geslagen...

Als die dan een steekproef krijgt is de keurmeester wel de sjaak...

Roetmeting word een motor niet vrolijk van maar als die in goede staat is moet het geen probleem zijn.

tweetact>

Waarschijnlijk waren er al problemen in de motor of turbolagers en is dit de druppel geweest.. zonder roetmeting had je misschien nog veel kms kunnen rijden.

VWAirlines
06-09-2007, 12:35
mijn dieseltje 1.9d 1Y motor draait dagelijks ongeveer 5500 toeren max..
rij al 3 jaar (100.000 km ) zo.

elk jaar bij de roetmeting stelschroef op de pomp terug.. ding draait net 5000 toeren dan.. eindresultaat, geen roet in de pijp..

als ik bij de keuring ergens niet bang voor ben is het de roetmeting :D
vind die juist het leukste.. elke keer die keurmeesters verbaasd :D :D

tot heden toe nog nooit problemen gehad :thumbup:

Dennuz
06-09-2007, 17:08
bij ons doen we geen roetmeting, omdat het egt niet goed is voor een diesel die al dik 3ton heeft gelopen, alleen als we steekproef krijgen doen we het,

heb ook vandaag een a4 met 637dkm op de teller staan, maar durfde geen roetmeting te doen

VWAirlines
06-09-2007, 20:46
mijne heeft er al dik 330.000 op staan en geen centje pijn..
is al wel wat gewend met mij denk haha..

Melvin
06-09-2007, 21:14
En is het niet een optie om, heel simpel gedacht, een blok hout onder je gaspedaal te binden?

Ff serieus: Zorgen dat het gas net niet helemaal open kan? Slim?