PDA

View Full Version : Temperatuur koelvloeistof Mk2 1.6TD Eco

kvcuijck
18-08-2007, 23:52
Hoi hoi!

Heb inmiddels mijn Golf 2 iets meer dan een maand en een dikke 4000km verder bevalt deze auto zeer goed! (Ook in de bergen in Frankrijk stond ie z'n mannetje, en ondanks zijn leeftijd en km's reed ie de Citroens, Renaults en Peugeots die met pech langs de weg stonden :) voorbij..)

De eerste reparatie die ik heb gedaan aan mijn exemplaar is het vervangen van de thermostaat. De temperatuur kwam voorheen net uit de "dikke" band links. Nu staat de temperatuur eigenlijk altijd net rechts van het eerste streepje links van het midden en in de file bij warm weer slaat de fan aan als de temperatuurwijzer net wat rechts van het midden staat. Gelukkig zakt de temperatuur dan snel terug naar zijn oorspronkelijke waarde.

Wat ik me nou af vraag: Wat is de temperatuur behorende bij het eerste streepje links van het midden. Oftewel: Welke temperatuur heeft het koelwater op de ingevoegde foto...

http://www.captainspeaking.com/cars/golf2/IMG_0191.JPG

Heb er alweer een veel te lang verhaal van gemaakt voor zo'n klein vraagje ;)

Alvast bedankt.

Groet,

Koen

Melvin
19-08-2007, 09:24
Waarschijnlijk ligt die temperatuur daar zo rond de 90 graden bij normaal gebruik geloof ik!

Gijs
19-08-2007, 11:11
Hehe, dan blijft de jouwe lekker koel ;) De mijne komt soms op het tweede streepje van recht (dan heb ik hem wel even voluit gegooit :))

kvcuijck
19-08-2007, 11:28
Mmmm, zo'n Intercooled TD heeft natuurlijk ook wat meer warmte af te voeren en waarschijnlijk zit er evenveel koelvloeistof in het systeem....
Oja, ik geef nooit volgas! Eerste reden is omdat ik graag meer dan 20km met 1 ltr brandstof wil rijden en de tweede reden is dat de koppeling gaat slippen bij volgas in zijn 5.

Jullie kunnen vast raden wat mijn volgende "project" gaat worden ;)

Maare, kan niemand harde temperatuursgetallen plaatsen bij de streepjes? (Bijv. 85 / 100 / 115 gr. celcius)

Groet,

Koen

Gijs
19-08-2007, 11:31
Zo'n temp. metertje is nooit precies. Een goede motortemp is volgens mij tussen de 90 en 100 (100 = koken = niet goed).
Momenteel zit er bij water in en geen koelvloeistof en is de intercooler nog niet aangesloten ;)

Succes met je koppeling vervangen ;)

MauSeR35
19-08-2007, 18:32
Zo'n temp. metertje is nooit precies. Een goede motortemp is volgens mij tussen de 90 en 100 (100 = koken = niet goed).
Momenteel zit er bij water in en geen koelvloeistof en is de intercooler nog niet aangesloten ;)

Succes met je koppeling vervangen ;)
Als het goed is staat je koelsysteem onder enige druk dus dan kookt het niet bij 100graden. zo kan het systeem makkelijker warmte afvoeren omdat het temp verschil met de buitenlucht dan groter is.
Dit is trouwens ook de reden dat je nooit zomaar de kop van je vloeistofvat af mag draaien als t warm is. dan valt de druk weg en kookt het direct!

kvcuijck
19-08-2007, 23:37
Haha, daar komt de natuurkunde les weer omhoog.. In de Alpen kon je water laten koken met een veel lager kookpunt!

Waarschijnlijk ook één van de redenen dat er 3000psi zit op het hydraulische systeem voor de remmen.

Om de koelvloeistof te ontluchten moet je de dop er toch af hebben dacht ik? Dan is het geen probleem?

Groet,

Koen

Zollie
20-08-2007, 10:33
Ik geloof dat een golfje de thermostaat opengooit bij 87 graden.

De ervaring met MB W123 240TD is dat de thermostaat bij 80 opengaat, en dat de temperatuur altijd netjes 84 is.

dus ik zou zeggen, als alles in orde is, zal ie rond de 90 graden zijn! als de meter schommelt, of de meter is klote, of er is iets raar in je watersysteem...