View Full Version : Speling aandrijflijn gas geven / gas los
kvcuijck
26-08-2007, 12:52
Hoi hoi,
Ben ik weer met een vraagje... (gaan er nog meer volgen want ben nog niet klaar ;))
Mijn Golf heeft ergens wat speling op de aandrijflijn. Als ik bij rijden op de snelweg het gas loslaat en vervolgens weer voorzichtig gas ga geven dan krijg je bijna altijd een "schok". Heb vaker in auto's gereden die dat hebben en vind het persoonlijk erg storend.
Heb het idee dat ergens vanaf het vliegwiel iets niet helemaal "strak" in elkaar steekt. De koppeling van mijn Golf is ook helemaal op dus die ga ik binnenkort vervangen (daar kom ik in een ander thread nog wel op terug soon).
Wat kan de speling / tik in aandrijflijn veroorzaken?:
- versleten koppeling
- versleten versnellingsbak (schakelt goed, na nieuwe olie geen gekraak meer)
- versleten aandrijfas(sen) (hierbij moet ik melden dat toen ik mijn Golf zo'n 5000km geleden van nieuwe olie / filters voorzag ik kon voelen dat op de versnellingsbakzijde LV homokineet ongeveer 1-2cm speling zit! Als je de as vastpakt kun je deze dus met de hand een stukje ronddraaien zonder dat de versnellingsbak mee gaat draaien.)
Als het de aandrijfas / binnenste homokineet is, wat is dan wijsheid? Nieuwe homokineet kopen en deze bevestigen op de aandrijfas of is het waarschijnlijk goedkoper om een andere aandrijfas 2e hands op de kop te tikken?
Ben benieuwd naar jullie visie / reacties!
Groet,
Koen
BTW: Golf 2 1.6 TD Ecodiesel 5-bak
Versleten motorsteun, en waarschijnlijk je voorste motorsteun :)
Versleten motorsteun, en waarschijnlijk je voorste motorsteun :)
Dat lijkt mij ook de enige oorzaak die dit euvel kan hebben.
kvcuijck
26-08-2007, 20:29
Mmmmm,
Daar had ik helemaal niet bij stil gestaan. Zoiets gemakkelijk te controleren cq vervangen?
Is het normaal dat er speling zit op een aandrijfas of moet ik daar ook iets aan doen?
Groet,
Koen
golf mkII 16v
26-08-2007, 20:40
Speling op de as aan de bakkant zit in het difrentieel
Of de bouten zitten los
Of de homokineet kopeling is gaar
De steun kun je kontroleren of die kapot is door de auto op de handrem te zetten en dan in de achteruitversnelling[als tie kapot is dan klimt het blok omhoog]
Moet er 1persoon voor de auto gaan staan en kijken wat het motorblok beweegt als je de kopeling laat opkomen
Als hij kapot is kun je dat gelijk met de kopeling doen
Dan gaat de steun toch los als er de bak er achter weg gaat
kvcuijck
26-08-2007, 21:06
Het is niet het differentieel denk ik aangezien bevestiging aan de bak gewoon strak blijft zitten en ik de as + wiel een beetje rond kan draaien links/rechts. Speling lijkt dus in de homokinetische koppeling aan de bakzijde te zitten.
Maar wist niet dat een motorsteun ook een "schokkende" overgang kan veroorzaken van gas los naar weer gas erop.
Nu moet ik alleen zien te ontdekken welke van de twee mogelijkheden de oorzaak is...
Voor mijn Mazda kon ik redelijk goedkoop op de sloop een nieuwe aandrijfas scoren met goede homokineten / hoezen. Heeft hier nog iemand een aandrijfas LV liggen voor een nette prijs? (5-bak, 1V motor)
Groet,
Koen
Kap open.
Motorblok vastpakken aan de bovenkant en schudden maar, dan zie je vanzelf hoe los die zit.
Het lijkt me niet dat in een homokineet zoveel speling komt te zitten dat het echt een schuddend effect heeft.
Krik onder je motor en omhoog krikken. 99% zeker dat je motorsteun kapot is. Zijn heel vaak kapot bij Golfjes 2. Ik zou alleen een nieuwe kopen, die je op de sloop vind zijn vaak ook kapot. Nieuw kosten ze wel 70 euro, maar het verschil is enorm.
Maar wist niet dat een motorsteun ook een "schokkende" overgang kan veroorzaken van gas los naar weer gas erop.
Dat is nou de functie van een motorsteun; schokken opvangen. Als je gas geeft kantelt je blok naar achteren (kracht op de voorste motorsteun). Laat je je gas los, kletst het motorblok terug op die steun. Als de desbetreffende steun kapot is, is het ijzer op ijzer = schokken/bonken.
Van je versnellingsbak etc moet je afblijven, daar zal weinig aan kapot zijn. Wat is je km-stand eigenlijk?
kvcuijck
27-08-2007, 17:43
Hoi hoi!
@Dexter: Het is geen schudden hoor. Gewoon één schok(je) als je gas geeft nadat het gas helemaal los is geweest.
Ik zal morgen eens even testen of het de motorsteun is of toch iets anders. Een 2e hands motorsteun lijkt me inderdaad geen goed plan... Da's verkeerde zuinigheid.
I'll keep you informed!
Thanks.
Koen
@Dexter: Het is geen schudden hoor. Gewoon één schok(je) als je gas geeft nadat het gas helemaal los is geweest.
Ik bedoel dat je gewoon even aan je motorblok moet schudden [met de hand] dan kan je een beetje zien of die erg los zit en of die motorsteun nog wel goed is.
kvcuijck
29-08-2007, 14:17
Hallo again!
Heb even wat getest en geprobeerd, maar het lijkt mij niet dat de motorsteun(en) defect zijn. Blok klimt nauwelijks omhoog en met de hand is er misschien 1-2mm beweging in te krijgen. Voelt in ieder geval redelijk solide allemaal.
Voor mijn gevoel is het nog steeds de LV aandrijfas. Iemand enig idee waar ik tegen een nette prijs een andere aandrijfas kan scoren?
Bij voorbaat dank.
Groet,
Koen
Je kan het op de sloop proberen. Aandrijfasje met 2 homokineten kost hier op de sloop € 40,-
golf mkII 16v
29-08-2007, 17:12
Staan er hier opt Forum ook wel te koop
De speling op je assen is ook wel te voelen volgens mij... Ff flink aan je banden en je assen hangen.
kvcuijck
30-08-2007, 01:12
@Gijs: Speling is zeker goed te voelen op LV aandrijfas!
@Dexter: Wat is een goede VW Golf II sloop in de buurt van Utrecht? (Of tussen en zuidelijk van Rotterdam - Utrecht - Nijmegen?) (Behalve golf mkII 16v ;))
@Jan: Heb jij er toevallig ook nog ééntje liggen?
Heeft de 5-bak die in mijn 1.6TD gebruikt wordt dezelfde aandrijfassen als bij andere Golf II 5-bak benzine/diesel modellen of zit er verschil tussen?
Time to sleep!
Groet,
Koen
Volgens mij zijn de benzine-aandrijfassen hetzelfde. Helemaal zeker durf ik dat niet te zeggen.
Een goede Golf II sloop; elke sloop is goed. Golfjes 2 liggen overal :)
En heeft de RV aandrijfas zo'n zelfde speling als LV?
kvcuijck
30-08-2007, 10:36
Aandrijfas RV heeft geen speling vergeleken met aandrijfas LV.
Neem wel aan dat er verschil is tussen aandrijfassen 4-bak en 5-bak? Meestal is er ook verschil bij sterkere motorvarianten wat in zou houden dat bijv. GTI's ook andere aandrijfassen hebben? Kan iemand dat bevestigen?
Bij voorbaat dank!
Groet,
Koen
Je moet assen hebben voor een 020 bak (type versnellings bak, zogenaamde "Big-block). Een 020 bak kan een 4 of een 5 bak zijn.
Ook zijn er assen voor 084 bakken (dat zijn de zogenaamde "Small-block" bakken). Dit is volgens mij altijd een 4-bak.
Bij GTI's zijn de assen hetzelfde, behalve bij de G60 en de 16v (dacht ik). Deze hebben een flens van 100mm. Andere Golfjes hebben een flens van 90mm.
Jammer, want ik had 2 weken gelezen nog een setje goede assen liggen van een Golf GTD. Maar niet getreurd, de sloop ligt er vol mee :)
kvcuijck
30-08-2007, 11:50
Thanks! Ga ik komende maand eens even zoeken!!
Groet,
Koen
golf mkII 16v
30-08-2007, 19:39
He Koen
de assen boven de 66kw hebben de diameter van 100mm
Onder de 66kw heeft 90mm
Als je een as hebt van een 020 bak of een 084 zijn de homokineten uitwisselbaar
Waar je ook op moet letten is het bouwjaar vd auto
Vanaf 08-87 is de aanligrand van de buitenst homokineet 53mm en de eerdere modellen 50mm
Rechts is gelijk aan lengte [020 of 084] 677,2mm
Links is anders [084]465mm en [020] 443mm
Of ik iets heb moet ik even gaan zoeken
Denk het wel
golf mkII 16v
30-08-2007, 20:55
@Jan: Heb jij er toevallig ook nog ééntje liggen?
Koen
Heb de binnenste homokineten liggen 90mm en 100mm
@Dexter: Wat is een goede VW Golf II sloop in de buurt van Utrecht? (Of tussen en zuidelijk van Rotterdam - Utrecht - Nijmegen?) (Behalve golf mkII 16v ;))
Ik heb werkelijkwaar, maar dan ook echt geen flauw idee. Ik kom uit alkmaar he.
kvcuijck
06-09-2007, 23:21
Ga proberen binnenste homokineet zelf te vervangen (tegelijk met koppeling).
Bedankt voor de hulp zover, laat nog weten of het lukt...
Groet,
Koen
P.s. Bij mijn vorige Mazda 323F kregen we de homokineten onmogelijk van de as... hope things work out better this time!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.