View Full Version : Oliedruk?!
GTD Special
20-06-2004, 13:59
Ik rijd net op de autosnelweg en ik moest even iemand inhalen, om de afslag nog te kunnen halen. Na ongeveer 160 km/h moest ik dan ook behoorlijk hard afremmen om daarna een "s-bocht" in te duiken (recht links bocht). Toen ik bovenaan de bocht stond (was dus einde autosnelweg) begon m'n olielampje te branden in combinatie met m'n oliezoemer :( :frown: toen ik daarna weer optrok was het direct weg. Daarna heb ik maar even rustig aan gedaan... ik was toch al bijna thuis dus dat scheelt...
Wat kan dit zijn? Is door het hard afremmen, de oliedruk weggevallen of zo? Of heeft de oliepomp heel even geen olie aan kunnen zuigen?? Ik heb dit nog nooit gehad, en om eerlijk te zijn rijd ik ook nooit zo hard... maar nogmaals anders had ik de afslag gemist...
In de ongeveer 3,5 jaar dat ik deze wagen heb is dit pas de tweede keer dat ik uberhaupt over de 160 km/h heen ga, normaal rijd ik meestal tussen de 110 en 120 km/h :)
ps. oliepeil was goed, en olie + filter zitten er pas 4000 kilometer onder... oliedruksensoren zijn ruim een jaar geleden nog vervangen...
Ik denk dan ook dat ik van de week even de oliedruk laat meten... :frown:
VeeDubber
20-06-2004, 14:45
Ik denk dat ie heel ff zonder olie heeft gezeten, de pomp
GTD Special
20-06-2004, 14:47
Ik heb net weer even gereden en volgens mij is het probleem ontstaan door die "s-bocht".
Bij die hogere toerentallen (maakt eigenlijk niet uit in welke versnelling) zou het probleem zich altijd moeten voordoen. Ik heb m'n diesel eens in de 3e versnelling tot in de begrenzer gereden en daarna een afslag genomen (= hard remmen!) en er was helemaal niks aan de hand... :rolleyes:
Dan zal de oliepomp (door het geklots?? van de olie) even wat minder olie hebben kunnen aanzuigen (of met eventueel wat lucht) en heeft dat "volgens de oliedruk sensor" een probleem opgeleverd, terwijl er eigenlijk helemaal geen probleem was...zo zie ik het tenminste.
Wat denken jullie?
Maar ik ga voor de zekerheid nog wel even m'n oliedruk laten meten. Is dat trouwens veel werk? Anders kan ik wel even tussendoor bij m'n garage langs, dan hoef ik tenminste geen afspraak te maken ;) :D
GTD Special
20-06-2004, 14:48
Ik denk dat ie heel ff zonder olie heeft gezeten, de pomp En zal dat echt schade hebben opgeleverd??
GTD Special
20-06-2004, 17:29
Iemand nog een idee :rolleyes:
En of het werkelijk schade heeft opgeleverd?? :confused:
Nee. Is niet fijn als ie niet genoeg druk heeft. das zeker, en als het vaker voor komt, gaat t nog schade opleveren ook.
maar 'ff geen druk'... joh als ik een beetje bruusk (lees: 15 km/u) achteruit rij en stuur, begint m'n MH ook te piepen.. puur doordat de olie naar 1 kant van het blok word geslingert..
Hard remmen: alle olie klapt tegen de voorkant van het blok.
S bocht, van links naar rechts
dus van voor naar achter van links naar rechts: daar word je blok ook gewoon misselijk van..
Oliepomp: Ooit z'n ding open gehad? Zitten alleen 2 tandwieltjes in hoor.. meer niet.
Also; Schade: wees niet bang. Misschien dat die kilometers 160km/u rijden meer slijtage oplevert dan 120 km/u.. maar dat ie 'ff' een seconde niet genoeg druk heeft.. ach..
Als ie daarna maar gewoon weer wel druk heeft..
GTD Special
21-06-2004, 10:25
Nee. Is niet fijn als ie niet genoeg druk heeft. das zeker, en als het vaker voor komt, gaat t nog schade opleveren ook.
maar 'ff geen druk'... joh als ik een beetje bruusk (lees: 15 km/u) achteruit rij en stuur, begint m'n MH ook te piepen.. puur doordat de olie naar 1 kant van het blok word geslingert..
Hard remmen: alle olie klapt tegen de voorkant van het blok.
S bocht, van links naar rechts
dus van voor naar achter van links naar rechts: daar word je blok ook gewoon misselijk van..
Oliepomp: Ooit z'n ding open gehad? Zitten alleen 2 tandwieltjes in hoor.. meer niet.
Also; Schade: wees niet bang. Misschien dat die kilometers 160km/u rijden meer slijtage oplevert dan 120 km/u.. maar dat ie 'ff' een seconde niet genoeg druk heeft.. ach..
Als ie daarna maar gewoon weer wel druk heeft.. Ok, bedankt voor je antwoord. Ik dacht zelf ook dat het niet echt schade heeft kunnen opleveren. En waarschijnlijk heeft het allemaal te maken gehad met het "heftig" verplaatsen van de olie in het carter (door die irritante s-bocht). Het probleem heeft zich (tot nu toe) helemaal niet meer voorgedaan. En een oliedruk probleem treedt ook eerder op bij lage toerentallen, waarbij ik al helemaal geen problemen heb gehad...
Ik kijk het allemaal even aan, er is nu in ieder geval niks aan de hand. Mocht het lampje binnen een korte tijd weer gaan branden dan laat ik de oliedruk even meten :wink:
Zestienkleppen
21-06-2004, 13:26
Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Sjampoo. Mocht je voor de zekerheid toch je oliedruk willen (laten) meten, het is geen ingrijpende handeling en daarom ook niet duur bij de garage. Uiteraard kun je ook een oliedrukmeter kopen en inbouwen voor ongeveer hetzelfde geld, dan weet je het altijd. bv eentje van de Conrad (www.conrad.nl).
GTD Special
21-06-2004, 13:32
Zo'n oliedrukmeter is misschien ook wel een idee :rolleyes:
Het is alleen zo'n probleem om die dingen fatsoenlijk in te bouwen. Het mooiste is natuurlijk een oliedrukmeter en een olietemperatuurmeter...
Zijn die meters ook met een digitale weergave te krijgen, dat scheelt natuurlijk erg veel inbouwruimte (alleen het aflezen wordt er niet beter van), maar dan kan je ze zelfs boven elkaar inbouwen... :)
Zestienkleppen
21-06-2004, 13:36
Ze zijn er wel hiero (http://www.rpower.be/supplies/news.php?category=1). Maar ik zou zeggen dat een analoge in een opslag af te lezen is. De inbouwvorm van deze digitale is alleen hetzelfde als de analoge (rond 52mm)
GTD Special
21-06-2004, 13:43
Ok, bedankt. Maar zijn ze er niet die even groot zijn als het het digitale veld zelf? Anders scheelt het qua inbouwgrootte ook niks en dan kan je net zo goed analoge meters gebruiken...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.