View Full Version : Tellerbak verlichting Golf 2.
breadfan83
29-08-2007, 17:09
Toen ik de Golf kocht zag ik dat nog maar één van de twee lampjes in het dash werkte, maar omdat er andere dingen waren die voorrang hadden ben ik niet echt aan toe gekomen dat te vervangen.
Toen laatst het tweede lampje het ook begaf was het toch wel nodig de boel even na te kijken omdat ik 's nachts helemaal niet meer kon zien of ik nog benzine had en hoe hard ik reed.
De rest van de tellerbak werkte wel nog prima. De teller en klok deden het, en alle lampjes voor oliedruk en knipperlicht ed. werkten zoals ze horen. Mijn eerste oplossing was dus de lampjes te vervangen, vooral omdat ze één voor één stuk zijn gegaan. Heb ze dus vervangen, en nog geen licht. Voor de zekerheid nog maar een setje geprobeerd, maar nog steeds: donker.
Andere oplossing het vervange van de lichtschakelaar. Ook die heb ik door twee exemplaren vervangen. Weer deden alle functies van de tellerbak het, alleen de lichtjes niet.
Heb nu net dus de derde en laatste oplossing die ik kon bedenken (op het vervangen van de kabelboom na) geprobeerd: de tellerbak vervangen. Ook hierbij weer met hetzelfde resultaat: wel functies, geen licht.
Kan iemand me vertellen wat ik nu nog kan nakijken? Heb er eigenlijk vrij weinig zin in de kabelboom te vervangen om even te proberen of dat het probleem misschien is.
Zekeringen heb ik uiteraard al nagekeken.
meten inderdaad!
Meestal is het gewoon slecht contact van de fittinkjes op de printplaat, ik buig altijd de contactpootjes een beetje extra om zodat ze zeker goed aangedrukt worden.
Heb je de lampjes 's nachts gecheckt? Overdag is haast niet te zien dat ze werken.
Misschien een zekering die kapot is? Of doet de hele unit het dan niet? :)
Lichtjes zijn overdag inderdaad slecht tot niet te zien.
breadfan83
29-08-2007, 18:15
Helemaal donker gemaakt, maar nog niks te zien.
En zoals ik al zei, zekeringen heb ik elke keer voor ik iets deed weer nagekeken. Die zijn allemaal ok. En anders zou idd de hele bak het niet moeten doen.
En wat moet ik dan precies waar meten? Ik heb de complete bak al vervangen door eentje die het in een andere auto wel deed en in de mijne niet. Moet ik dan ergens op de schakelaar wat meten ofzo?
Oxidatie in de tellerbakstekker, breuk in de kabel. Daar zou ik het zoeken. Als je tenminste zeker weet dat die tellerbak (de "nieuwe") goed is. Anders beginnen met spanning meten bij de aansluitpunten van de lampjes en dan verder terug werken.
Volgens mij staat op de printplaat wel welke aansluitingen op de stekker voor de verlichting zijn. Maar daar ben ik niet zeker van.
wit/blauw (of grijs/blauw) als het goed is (dat is de kleur voor dimmer verlichting door de hele cockpit heen)
En, stokbrood91, is het nog wat geworden?
Even controleren of er bij de schakelaar wel stroom doorkomt, anders moet je het dus voor de schakelaar zoeken.
Tellerbakverlichting zit overgens niet op dezelfde zekeringgroep als de verlichting volgens mij.
breadfan83
05-09-2007, 20:29
En, stokbrood91
:rolleyes:
is het nog wat geworden?
Moet komende week effe bij Ruben langs zien, dan kan ik de zooi effe nameten. Heb deze week effe te weinig tijd omdat ik elke dag naar Arnhem op en neer moet voor school. :screwy:
En daarvoor heb ik de auto ook effe hard nodig, dus ik ga effe niet aan de elektro-zaak zitten knoeien voor ik mijn kamer daar heb. ;)
breadfan83
05-09-2007, 20:36
Even controleren of er bij de schakelaar wel stroom doorkomt, anders moet je het dus voor de schakelaar zoeken.
Tellerbakverlichting zit overgens niet op dezelfde zekeringgroep als de verlichting volgens mij.
Kan zijn, maar de lichtjes van knipperlicht en grootlicht enzo doen het prima, en de klok en teller werken ook perfect. Het zijn alleen de lichtjes voor de verlichting van de bak die niks doen.
Lijkt me dus geen zekeringen-zaak. Erg sterk dat die lichtjes een aparte groep hebben. ;)
golf mkII 16v
05-09-2007, 21:17
Doet de verlichting van de asbak en het paneel voor de kachel het wel??
Zo niet,dan is het waarschijnlijk de dimmerweerstand van de schakelaar
Kan zijn, maar de lichtjes van knipperlicht en grootlicht enzo doen het prima, en de klok en teller werken ook perfect. Het zijn alleen de lichtjes voor de verlichting van de bak die niks doen.
Lijkt me dus geen zekeringen-zaak. Erg sterk dat die lichtjes een aparte groep hebben. ;)
Die lichtjes worden aangestuurd door je verlichtingsschakelaar, en volgens mij zitten die in een zekeringgroep met de radio en interieurverlichting.
De lichtjes van de richtingaanwijzer e.d. zit niet op die groep dacht ik.
breadfan83
07-09-2007, 02:18
Doet de verlichting van de asbak en het paneel voor de kachel het wel??
Zo niet,dan is het waarschijnlijk de dimmerweerstand van de schakelaar
:redface:
Nope, die van de kachel doet niks, en in de asbak is het ook donker, maar daar zit bij mijn Golfje ook helemaal niks meer in van lampjes.
Dus knopje vervangen zou genoeg moeten zijn?
Dat zou namelijk betekenen dat de lichtknoppen die ik hier heb allemaal "im Arsch" zijn...
breadfan83
07-09-2007, 02:19
Die lichtjes worden aangestuurd door je verlichtingsschakelaar, en volgens mij zitten die in een zekeringgroep met de radio en interieurverlichting.
De lichtjes van de richtingaanwijzer e.d. zit niet op die groep dacht ik.
Radio en int. verlichting (lampje aan de hemel) doen het perfect. Dat is het dus niet...
probeer eerst eens een van die 4571 lichtschakelaars wat je thuis hebt liggen ;)
bij de meeste lichtschakelaars kun je bovenin kijken (ik heb nu wel een Golf 1 schakelaar in mn hoofd zitten, weet niet of het bij Golf 2 ook zo is), en dan kun je eenvoudig het sleepcontact een beetje aandrukken. Als het probleem al in de schakelaar zit is het vaak een kwestie van slecht contact in het sleepcontact (van de dimmer).
breadfan83
07-09-2007, 09:51
probeer eerst eens een van die 4571 lichtschakelaars wat je thuis hebt liggen ;)
Hen ik al gedoan. :)
Daarom zocht ik eigenlijk ook het probleem niet in de schakelaar of de tellerbak. Omdat ik die al alletwee vervangen heb...
breadfan83
07-09-2007, 09:53
bij de meeste lichtschakelaars kun je bovenin kijken (ik heb nu wel een Golf 1 schakelaar in mn hoofd zitten, weet niet of het bij Golf 2 ook zo is), en dan kun je eenvoudig het sleepcontact een beetje aandrukken. Als het probleem al in de schakelaar zit is het vaak een kwestie van slecht contact in het sleepcontact (van de dimmer).
Uhm... heb er net een uit elkaar gehaald, en komt d'r een stukje groen plastic uit donderen. Na wat rammelen nog een stukje (dat ben ik nou trouwens kwijt... heb wat hard gerammeld :redface: )...
Hoort dit er in te zitten? En zo ja, waar?
Is het stukje plastic dat ervoor zorgt dat je lampje groen kleurt als hij aanstaat (zit in iedere schakelaar) ;)
Ligt eraan wat je wilt of het erin hoort te zitten.
breadfan83
07-09-2007, 09:59
Keej, dat maakt dus in ieder geval niet uit.
Maar zat er net aan te denken... als die schakelaar net zo betrouwbaar is als de kachelmotor heeft het niet zo veel zin die te vervangen door een ander. Die motoren doen 't immers ook altijd alleen in stand 3. :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.