View Full Version : Spanrol vervangen....beetje spoed eigenlijk
Ik ben bezig met de distributieriem te vervangen van mijn Jetta MK1. 1.5 benzine code JB.....Ik krijg de spanrol er niet van af. Deze komt net tegen de motorsteun aan. Ik heb het kleine moertje los, maar er zit wel nog een grotere contramoer aan. Kan iemand mij vertellen hoe ik die spanrol eraf krijg?
En dan nog iets....de nieuwe spanrol heeft niet die grote contramoer.....moet ik die over zetten, over kan de nieuwe spanrol alleen vast met dat kleinere boutje??
Owja, als iemand vanavond nog antwoord kan geven zou top zijn....wou hem eigenlijk graag voor het donker erop hebben liggen :redface:
Alvast bedankt :thumbup:
golf mkII 16v
01-09-2007, 19:11
Met die grote moer is het oude model [kun je een verstelbaaresleutel opzetten]
Die met de gaatjes er in moet je een speciale sleutel hebben [met pennen]
Hij moet er gewoon zo af te schuiven zijn
En ja alleen met dat kleine moertje zet je hem vast
Met 45nm
je moet hem omhoog draaien en dan gaat hij eraf
Heb er eventueel wel een sleutel voor [met pennetjes voor de nieuwe rol]
Top...bedankt voor je snelle antwoord!
De spanrol kon ik er niet van af schuiven. Het asje waar die over heen zit is eigenlijk net te lang. Ik heb de motor van onder een beetje op gekrikt, en toen kreeg ik hem er net van af....vreemd, maar tis gelukt :cool:
De nieuwe heb ik met de hand weten te spannen....hoeft toch niet belachelijk strak volgens mij.
Morgen maak ik het af (riem zit er om, maar kappen en poelies terug zetten), nu tijd om een pilsje te gaan pakken :tongue:
je moet m tussen duim en wijsvinger 90 graden kunnen draaien. Tussen welke twee punten weet ik niet uit t hoofd.
golf mkII 16v
02-09-2007, 11:41
je moet m tussen duim en wijsvinger 90 graden kunnen draaien. Tussen welke twee punten weet ik niet uit t hoofd.
Tussen het nokkenasriemwiel en de tussenasriemwiel
Tussen het nokkenasriemwiel en de tussenasriemwiel
klopt idd....maar 90 graden draaien vind ik beetje wazige normering....moeilijk te controleren. Daar mis ik de ervaring voor, maar goed, ik ga het zo nog eens controleren, en als ik ongeveer 90 graden kan draaien gaat de kap erop :)
idd...je moet hem nét 90 graden kunnen draaien op het langste stuk...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.