PDA

View Full Version : overhitte motor, koude kachel, koelvloeistof lekt onder grote druk uit reservoir etc.

nograv
12-09-2007, 13:39
Hallo,

mijn golf 3 (1994) heeft nu geruime tijd veel problemen met zijn koelsysteem.

Hij bereikt temperaturen van 115+ graden, de kachel in de cabine wordt niet warm, koelvloeistof drukt zich uit het drukventiel (?) aan de zijkant van het reservoir. Alle koelvloeistofleidingen, die ik kon vinden, zijn loeiheet!
Als ik het reservoir heb aangevuld tot goede hoogte bij een koude motor en de dop dicht draai en de auto start en hem laat draaien totdat de motor warm wordt, dan daalt het peil in het reservoir tot onder het minimum, terwijl hij juist moet stijgen als de motor warmer wordt (toch?).

Ik begrijp er niets van en hoop dat iemand me ermee kan helpen!

G-eert-40
12-09-2007, 13:46
slaat de ventilator wel aan als hij te warm wordt?

nograv
12-09-2007, 13:48
je bedoeld, die fan voor de radiateur? Die schakelt zichzef wel aan.

G-eert-40
12-09-2007, 14:00
oke die bedoelde ik ja. dus die werkt correct. je zegt dat het peil zakt, naarmate de motor warmer wordt. als de motor weer afgekoeld is, is het peil dan weer normaal? of ben je koelvloeistof kwijt?

nograv
12-09-2007, 14:03
peil stijgt wel weer wat, maar ben ook vloeistof kwijt via de zijkant van het reservoir.
zit daar een soort van drukventiel?

G-eert-40
12-09-2007, 15:07
ik heb meen ik wel eens gelezen dat die doppen stuk kunnen gaan ja. is soms inderdaad een overdruk ventiel. maar heb het idee dat het niet bij jou geval is dat deze stuk is. vind raar dat je kachel geen warmte geeft. misschien ergens een verstopping of een waterpomp die niet lekker meer werkt. waarddor je water niet goed rondgepompt wordt, waardoor het water te warm word.

even afwachten wat andere te zeggen hebben, zou het zo niet zo snel weten.

grtz.

p.s. welkom hier en even voorstellen he ;) :)

Hellraiser
12-09-2007, 17:52
Wordt je radiator overal even warm?
Thermostaat gechecked op werking?

nograv
13-09-2007, 17:31
in en uitlaat van radiotor zijn gloeiend heet, dus denk dat het dan met thermostaat wel goed zit?

Hellraiser
13-09-2007, 18:31
Als je binnen geen verwarming hebt wil dit zeggen
dat hij momenteel niet goed ontlucht is, of druk
opbouwt in z'n koelsysteem.

Heb je reeds geprobeerd zonder thermostaat?

Dennuz
13-09-2007, 20:02
ja idd, lucht zou heel goed kunnen, zelfde wat hellraiser zegt... als je de auto laat afkoelen, en hij is helemaal koud, en draait dan de dop van je reservoir af, heb je dan druk op je reservoir staan?? zoja, zijn dit symtonen van een lekke koppaking...

succes ermee