View Full Version : Betere wegligging door veerpootbrug?
kawouter
18-09-2007, 20:24
Ik heb even een vraagje.
Krijgt mijn Polo coupe een betere wegligging als ik een veerpootbrug moteer?
Zo ja waar moet ie dan komen? Blijkbaar heb je ze voor aan de voorkant, aan de achterkant en aan de onderkant. Of krijg ik het beste resultaat bij montage van alle 3?
Gr. Kawouter
Berserker
18-09-2007, 20:34
Of krijg ik het beste resultaat bij montage van alle 3?
Gr. Kawouter
Lijkt me toch vrij logisch, dat 3 stangen meer doen dan 1....
kawouter
18-09-2007, 20:41
Ja weet ik veel. Maar ga ik daar ook echt wat van merken. Ik hou wel van het beter gooi en smijt werk in de bochten. Ik vind de auto nu ook zo erg kraken als ik dat doe. Wringt ie dan heel erg ofzo?
arno Derby
18-09-2007, 20:55
Ik heb zelf nooit een veerpoot brug gehad maar toen ik nog met de peugeotjes bezig was een aantal jaar terug had een vriend van mij ook een peugeotje 106 rallye en omdat zijn vader het zo`n gaaf ding vond had hij er zelf ook 1 gekocht om een beetje te scheuren. Die auto van zijn vader had er wel een veerpootbrug op zitten en je merkte toch zeker wel verschil in de bochten.
Gewoon meer stevigheid doordat de veerpoten direct met elkaar verbonden zijn denk ik.
gr
Dennis@polo86c.nl
18-09-2007, 22:12
Auto wordt er inderdaad merkbaar stijver door.
bij een polo doet die aan de onderzijde heel erg veel
http://82.192.89.100/~w9664087/berendd/beunen/P1020688.JPG
heb nog een setje stangen achterin de garage liggen mocht je interesse hebben moet je maar ff een pm sturen. zit ieg een onderste bij.
kawouter
19-09-2007, 14:41
Ik zie dat ie door die onderste stang nog dichter bij de grond komt te liggen.
Is dat zo of lijkt dat zo?
Vraag ik even omdat mijn polo al redelijk laag is.
Anders heb ik zeker wel interresse in een aantal stangen.
G. Kawouter
Berserker
19-09-2007, 14:45
G. Kawouter
Jup die stang is je nieuwe laagste punt :D
kawouter
19-09-2007, 14:51
is het heel erg als die zo af en toe heel hard op de grond bonkt?
Berserker
19-09-2007, 14:56
mijne is al mooi vlak aan de onderkant... :D
G. Kawouter
Die stang zit tussen de wielen, dus hij zou alleen eerder tegen de grond komen als je over bulten smaller dan je wielbasis rijd!
kawouter
19-09-2007, 15:37
Ja en die bulten zijn nog wel eens een probleem in Lelystad.
En het wil nog wel eens gebeuren dat ik over een hobbel op de snelwg rijd en dat dan de bodem op de grond knalt. Maar hij kan dus wel heel wat klappen hebben. Dat niet direct alles krom is als ie een drempel raakt.
mark2fpolo
19-09-2007, 16:40
Ik zou er niet aan beginnen, ken meer verhalen van mensen die hem eronderuit halen dan dat ze hem graag willen hebben....
Je kan de beugel onder he kat een meten met de grond en dan ervan uit gaan de de vervanger rond is en niet plat ;)
De stang tussen de veerpoten onder de kap is ook wel een aan te raden ivm de klappen die je chasis nu krijgt, en het verbeterd de wegligging...
Voor onder zou ik de draagarm rubbers en stabi rubbers vervangen voor die groene kuntstog blokken dat werkt ook als een tiet... (heb ik van horen zeggen)
Maar dat zal berserker je alles over kunnen zeggen..
martiepartie
19-09-2007, 16:52
Je kan de beugel onder he kat een meten met de grond en dan ervan uit gaan de de vervanger rond is en niet plat
dit is abacadabra voor mij..
Deze brug komt niet tussen de tunnel of op de plaats van de tunnelverstijver, maar tussen de voorste draagarm bevestigingen.
mark2fpolo
19-09-2007, 17:02
hmmmm, dan zal ik wel compleet iets anders voor ogen hebben..
maar het blijft laag :D
Berserker
20-09-2007, 10:17
Mijn audi is mooi stug voor, en raakt nergens zelfs niet als ik ietsje te hard over drempels ga, en toch ligt ie redelijk laag, lager zou ik ook niet willen, aangezien plezierig rijden voor extreme look gaat...
Golf-classic
28-09-2007, 18:19
Berserker heb jij soms enkel die voorin onderin steken
of heb je ook een veerpootbrug vorin boven?
ben ook van sinds enkel onderin te steken en rest niets
of geen goed plan?
kan het kwaad om hier mee de over grond te scrapen :D
bedoel geen secondje ofzo maar 10 seconden over grond scrapen :D
ik wil ze dus niet voor de prestaties maar voor de fun om te scrapen aangezien dit men laagste punt word
Berserker
29-09-2007, 14:34
Bovenin heb ik niet aangezien ik dan in de carroserie zou moeten boren...
steven16v
29-09-2007, 15:04
ik wil ze dus niet voor de prestaties maar voor de fun om te scrapen aangezien dit men laagste punt word
:screwy: :screwy: :screwy:
martiepartie
01-10-2007, 08:18
bind dan een leeg colablikje onder je wagen,
Of draai schraap muziek in je auto...
Golf-classic
01-10-2007, 15:37
blik is zo weg :D zal wel zien hoe ik het
als echt te laag zal k iets anders moeten kijken zoadat ik rest niets stuk rij
nog nooit scrapers gezien ofzo?
3 belgen ze :D paar weken geleden
http://www.youtube.com/watch?v=7fwg0QlxPLM
schraap muziek lol luister liever wat uptempo met bass in :)
Ik vind dat geskreep maar onzin :) en je ragt het wegdek ook kapot.
Lekker zinvol om er dan over door te blijven gaan, onzin is het sowieso!
Maargoed, ik ben ook erg benieuwd naar de invloed van veerpootbruggen, zit zelf te denken om een complete set te kopen voor G1... Het is natuurlijk moeilijk om je ervaring goed uit te drukken, want aan 'helpt heel veel' heb je natuurlijk nog niks... Dus stel je de volgende situatie voor:
Originele 'zachte' vering welke licht overhelt in bochten, wordt het overhellen dan minder of zelfs nihil in bochten/rotondes?
martiepartie
01-10-2007, 20:50
een veerpootbrug zorgt voor stijfheid in het chassis, niet in de wielophanging.
Het gaat dus niet het rollen van de auto (om de lengte-as) tegen in bochten, maar het verdraaien van het chassis.
Als je rollen tegen wilt gaan, moet je stuggere veren gaan gebruiken en een degelijke stabilisatorstang v+a.
inderdaad tegen het rollen monteer een fatsoelijke stabi, tegen het rollen/torderen van de carosserie onafhankelijk van de wielophanging en een wollig stuurgevoel, monteer veerpotbruggen.
Ik doel dan ook op een 3delige set van veerpootbruggen en stabi's... IMHO is het overhellen in de bochten vaak ook torderen, omdat het voor vaak meer is als achter...
Maar dat gaat dus zeker effect hebben... zelfs nihil overhellen mogelijk? of NUL overhellen?
martiepartie
02-10-2007, 07:10
nee dus, alleen als je je veren en dempers vervangt door stalen buizen, of een stabi monteert met oneindige torsiestijfheid.....
Die 3delige set is vaak alleen :
*Veerpootbrug voor (boven bij toplagers)
*Draagarmverbinding voor (tussen beide draagarmoplegpunten)
*Veerpootbrug achter (tussen wielkasten)
Een stabilisatorstang verbindt beide schokbrekers en koppelt de verplaatsingen. Deze gaat rollen tegen.
Je chassis verdraait (tordeert) doordat deze door de 'niet meer gelijke gewichtsbelasting' verschillende krachten ervaart op beide ophangpunten (binnen- en buitenwiel).
Dat is dus overhellen door torsie. Dit zal minimaal zijn tov hellen dat veroorzaakt wordt door je veer/demp systeem.
Jaja, ik snap wat je bedoelt, sowieso helt ie niet over als je je veren vervangt door stalen buizen... Of als je je instelbare set potdicht draait :D
Maargoed, er zijn dus nog meer buizen volgens jou als dat er in die 3delige set zitten? Daarmee verbind je toch alle mogelijk te verbinden verplaatsingen?
Berserker
02-10-2007, 09:52
Wil je echt volledige torsiestijfheid monteer dan ook een rolkooi...
Mijne helt eigenlijk ook bijna zo goed als niks meer over....
Ik heb een veerpootbrug onder in combinatie met zeer stugge veren. Sinds kort heb ik de veerpootbrug er tijdelijk onderuit en merk zeer veel verschil. Het eerder genoemde wollig stuurgevoel neemt enorm toe. Bij grote krachten op je chassis in scherpe lage snelheids bochten voel je gewoon dat de geometrie niet meer klopt door het torderen. De veerpootbrug achter heb ik nog nooit verschil in gemerkt maar dat kan komen omdat ik een classic rijd (verstevigde achterkant).
blik is zo weg :D zal wel zien hoe ik het
als echt te laag zal k iets anders moeten kijken zoadat ik rest niets stuk rij
nog nooit scrapers gezien ofzo?
3 belgen ze :D paar weken geleden
http://www.youtube.com/watch?v=7fwg0QlxPLM
schraap muziek lol luister liever wat uptempo met bass in :)
Pff, dit zijn speciale blokken.. zitten ook vaak onder low-riders..
@Lexo, die kevers grinden als het goed is ZONDER speciale blokken... iig heb ik er 'zat' gezien die het zonder speciale blokken kunnen... dus gewoon bodem/vooras/ofzo over de grond... Ik vind het wel grappig :D
Om de onderste stabi te monteren, moeten dan de aandrijfassen helemaal los?
@Lexo, die kevers grinden als het goed is ZONDER speciale blokken... iig heb ik er 'zat' gezien die het zonder speciale blokken kunnen... dus gewoon bodem/vooras/ofzo over de grond... Ik vind het wel grappig :D
Om de onderste stabi te monteren, moeten dan de aandrijfassen helemaal los?
Nee, je moet alleen de bouten van je draagarmen verwijderen. Dan zet je de stang ertussen en komen de bouten er weer in, that's it.
http://members.home.nl/j.mahler/domstreben.jpg
Ik bedoelde eignelijk ook draagarmen ipv aandrijfassen... Maar die bout kan er gewoon ff vlug uit en daarna weer erin?
Ik zie geen reden waarom niet, je moet alleen wel zorgen dat je het schroefdraad niet beschadigd. Dus even voorzichtig eruit draaien, soms staat er nog wel wat spanning op de draagarm.
Ik zou zeggen, schop je hoofd onder je auto en check zelf even hoe het eruit ziet dan zie je meteen dat het allemaal wel mee valt en zo gefixed is. Als je een brug hebt is wel erg makkelijk maar ik heb hem gewoon flink hoog op bokken gezet.
serge pot
03-10-2007, 07:21
ik heb geeneens nog plek voor zo'n beugel onderlangs .wel ooit eens gehad en krom gereden op een keitje op de weg ,sindsdien nooit meer
ik heb geeneens nog plek voor zo'n beugel onderlangs .wel ooit eens gehad en krom gereden op een keitje op de weg ,sindsdien nooit meer
Heb ook al veel bijna krom ervaringen gehad :D
houd wel ff 2 dingen uit elkaar.
je hebt:
veerpootbruggen
stabilisatorstangen
2 heel verschillende dingen!!!! behandel deze ook zo anders heb je op een gegeven moment geen idee meer waarover je het hebt.
veerpootbrug is een chassis/carosserie versteviging, verbind 2 delen steviger met elkaar en verminderd zo ongewenste torsie. een goede rolkooi doet hetzelfde op bepaalde plaatsen.
stabistang is een stang welke aan beide naven/veerpunten is bevestigd en zo roll verminderd.
een nette uitleg met plaatjes enzo:
http://www.cartuning-guide.com/veerpootbrug.html
Als het echt stijf moet zijn, begin je met een goede basis.. Een Polo 2f is van voren zo slap als een natte krant. Een Polo 2 is merkbaar stijver, een polo 1 helemaal: niet alleen van voor, maar ook in de achterkant.
Een 'querlenker-strebe' of 'draagarmen-brug' zorgt voor meer stijfheid in het achterste deel van de voortrein. Heb ik zelf nog niet gemonteerd gehad. Echter wel de complete 'unterfahrschutz' die de voorkant (ophanging stabilisatorstang) met de achterkant verstevigd (ophanging draagarmen). Dat gaf een wereld van verschil. Helaas past dit niet meer in combinatie met wellemsblokken (speciale stabilisatorlagers).
Als je lekker wilt sturen, zorg dan voor een goede geometrie, en verstevig de koets: de veerpootbrug aan de bovenkant, de draagarmbrug aan de onderkant, en misschien (bij een 2f) een versteviging tussen links en rechts: Vraag Sjon maar eens :) . Als je lekker wilt schrapen.. koop een ijskrabber ofzo.
MartinGT
03-10-2007, 23:49
Wil je echt volledige torsiestijfheid monteer dan ook een rolkooi...
Kan uit ervaring vertellen dat dit echt een wereld van verschil maakt bij een polo, ik was verbaasd hoe de auto veranderde na montage van een rolkooi. De auto tordeert duidelijk minder, waardoor hij strakker door de bocht gaat, was echt een vreemde gewaarwording toen ik er voor het eerst mee reedt.
Ervaringen met veerpootbruggen en querlenkerstreben heb ik helaas nog niet, al wel een setje liggen maar nog geen tijd gehad om het spul te monteren. Verder sluit ik me aan bij het verhaal van @Sjampoo. :thumbup:
serge pot
04-10-2007, 03:14
kooi welke met alle veerpoot domen is verbonden doet eigenlijk veel meer
Berserker
04-10-2007, 10:02
kooi welke met alle veerpoot domen is verbonden doet eigenlijk veel meer
Jups maar dat vind ik zo zonde van me carroserie... :D
martiepartie
05-10-2007, 22:59
impressive deze view! Nog nooit gezien van jouw wagen, maar dit ziet er ook netjes uit.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.