Log in

View Full Version : Vragen : timing nokkenas


saus
21-09-2007, 14:55
Goedendag

Ik ben bezig de timing van nokkenassen in excel te zetten. (Er staan nog geen juiste waardes in)
Zie hier http://www.mijnalbum.nl/Album=ZCHZSOXA

Maar dat roept bij mij een aantal vragen op.


1.) Welke lobe separation wordt meestal aangehouden bij welke motorkarakters ?

Ik kwam tegen 108 tot 112 nokkenas graden, maar wat gebeurd er als je meer naar 112 graden gaat of naar 108 qua koppel/vermogen bij welk toerental ?

Naar 108 : meer overlap, inlaat eerder dicht,uitlaat later open => minder koppel bij lage toeren, meer top vermogen ofzoiets ?

Of is dit per motorsetup een kwestie van proberen ? ( namelijk irritant om de nokkenassen weer te moeten demonteren om het kettingtandwiel te verdraaien)

2.) Vanaf welke kleplift wordt standaard de duration van een nokkenas gemeten in duitsland/europa? In amerika is dat namelijk standaard vanaf 0,05 inch ( =1,27 mm)

Ik kon niet vinden wat dat in europa is en dat schijnt niet hetzelfde te zijn.

3.) Moet je de klepspeling altijd bij de lift optellen ?

4.) Ik vond hier

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=825&page=2&pp=20&highlight=nokkenas+graden+meten

Het aantal mm uitslag dat de meetklok aangeeft op het BDP is de maximale kleplift.

Dit lijk mij niet juist toch ?

http://www.compcams.com/Base/Images/Technical/800-615-ValveTimingIllustration-002.gif

5.) Meten jullie altijd per krukasgraden of per 2 of .....
Is namelijk nogal een werkje per graden namelijk :D

Alvast bedankt ! :thumbup:

saus
22-09-2007, 17:53
Niemand ergens een antwoord op ?

LET OP: Indien een fabrikant de maximale klepliftwaarde aangeeft en daarbij de klepspeling ook vermeldt moet je de klepspeling bij iedere gemeten waarde op de y-as bijtellen.

Krijg je dan geen raar grafiekje ? (beetje overdreven dit met een klepspeling van 1mm)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I36PKKLW.jpg
Zoiets ongeveer ? ( let niet op de vormen )

saus
26-09-2007, 18:59
1.) Welke lobe separation wordt meestal aangehouden bij welke motorkarakters ?

Ik kwam tegen 108 tot 112 nokkenas graden, maar wat gebeurd er als je meer naar 112 graden gaat of naar 108 qua koppel/vermogen bij welk toerental ?

Naar 108 : meer overlap, inlaat eerder dicht,uitlaat later open => minder koppel bij lage toeren, meer top vermogen ofzoiets ?

Of is dit per motorsetup een kwestie van proberen ? ( namelijk irritant om de nokkenassen weer te moeten demonteren om het kettingtandwiel te verdraaien)

Al gevonden :

112 degrees: good top end power
108: Better mid range power and economy

4 cilinder hebben 108 graden nodig, grotere 4 cil. motoren rond de 2 liter werken soms beter met 110 graden.

2.) Vanaf welke kleplift wordt standaard de duration van een nokkenas gemeten in duitsland/europa? In amerika is dat namelijk standaard vanaf 0,05 inch ( =1,27 mm)

Ik kon niet vinden wat dat in europa is en dat schijnt niet hetzelfde te zijn.

Kwam bij cat cams de waardes tegen van 0,1 mm en 1 mm, bij schrick lees je hier echter niks over. Wel netjes van catsCams.

Bij mij rest nu alleen de vraag nog over die klepspeling ?

LET OP: Indien een fabrikant de maximale klepliftwaarde aangeeft en daarbij de klepspeling ook vermeldt moet je de klepspeling bij iedere gemeten waarde op de y-as bijtellen.

Zie grafiek hierboven