View Full Version : Trillen ophanging Golf 2, bocht naar rechts.
Zal er even een eigen topic over maken.
Sinds dat ik mijn schroefset eronder heb gemonteerd zit ik met een probleem in mijn ophanging. Ik rij er geruim een half jaar mee rond, maar het irriteert me mateloos.
Het probleem uit zich wanneer ik met een snelheid tussen de 50-80 km/u een bocht naar rechts neem. Er valt een trilling te merken door de gehele carosserie (voor mijn gevoel leek het of het alleen van links kwam, maar zat laatst op de bijrijder stoel en voelde het nu ook duidelijk aan het voeteneinde). Wanneer ik langzamer rij is de trilling niet te merken.
Verder merk ik het ook wanneer ik het gas abrupt los laat en de auto laat afremmen op de motor.
Tijdens het gas geven is het niet merkbaar.
Let wel, bij bochten naar links merk ik helemaal niks. :confused:
Hierdoor ontstaat bij mij het vermoeden dat het probleem hoofdzakelijk in de linkerkant (vanuit bestuurdersoogpunt) van de ophaning moet liggen. Omdat ik zo veel oorzaken cq. oplossingen heb gevonden ben ik het spoor een beetje duister. Het lijkt wel of er ergens speling in zit.
Oorzaken die ik voornamelijk tegenkom op het forum zijn, homokineet, motorsteun, wiellager, fuseekogel. Mij lijkt het dat een wiellager zich wel heeft laten merken in de vorm van knarsend geluid na geruim een jaar of niet?
Het is natuurlijk makkelijker om gelijk al deze dingen te gaan vervangen maar met het oog op de financien is het voor mij handiger om doelgericht iets te vervangen.
Ik heb inmiddels de linker aandrijfas vervangen (korte), maar daarmee is het probleem niet verholpen.
Daarnaast moet ik ook nog vermelden dat het niet aan de hoogte van de auto kan liggen. Probleem bleef nadat ik hem omhoog had geschroeft voor de APK.
Wie kan mij helpen, ik weet het niet meer. :(
Groet,
-Erik
martiepartie
09-10-2007, 09:31
Niet bij de APK gevraagd of ze daar even goed naar wilden kijken? Op een brug kan je veel makkelijker voelen waar speling zit.
Het kan zo veel zijn, maar ik denk wel dat je het moet zoeken in je wielophanging. Bij een bocht naar rechts wordt de rechterkant deels ontlast, en je linkerkant zwaarder belast.
Dus:
Of bij ontlasten van je rechterkant komt er speling vrij op bijv. een fuseekogel/stuurkogel
Of bij het extra belasten van je linkerkant gaat er een wiellager (bijvoorbeeld) zwaar lopen door de extra belasting.
Fuseekogel/ophangrubbers/stuurkogel/toplager/ etc. etc. zouden aan beide kanten een oorzaak van dat nare trillen kunnen zijn.
Ik zou de auto op een brug laten zetten en er een monteur naar laten kijken. Dan hoef je niet alles te vervangen, maar kan die monteur een diagnose stellen. Dat hoeft naar mijn idee niet veel te kosten.
Toplagers zijn ondanks vernieuwd.
Heb het helaas niet vermeld bij de APK.
Auto gaat momenteel niet zo graag een brug op, als je snapt wat ik bedoel :D
Maar de conclusies die je stelt heb ik inderdaad ook over gedacht. Maar dan zit je nog met het kan heel veel zijn.
Is zeer waarschijnlijk de binnenste homokineet die vast zit/niet soepel "scharniert"
Dit valt voornamelijk op bij extreme verlagingen waarbij de hoek van de as
scherper word.
Gr Jan
Mocht ik de tijd vinden dit weekend vervang ik de lange aandrijfas ook eens.
Maar lijkt me onwaarschijnlijk dat deze kapot is. Met bochten naar links merk ik namelijk niks en dan komt juist de meeste kracht op deze aandrijfzijde te staan.
:rant: :rant:
Zonet mijn lange aandrijfas vervangen. Op zich nog best een hevige klus.
Tijdens demontage erachter gekomen dat hoes aan de bakzijde ver kapot was.
Nieuw as van nieuwe hoezen voorzien en gemonteerd. Ook nog wat rubbers vervangen links en rechts.
MAAR HET PROBLEEM BLIJFT :mad:
Ik weet het echt niet meer, alles nog eens extra gecontroleerd op speling (ivm met lagering) maar niks valt te merken. :(
Wat kan het zijn ?!
SlimMasterShady
13-10-2007, 21:12
He Erik,
ik kom gezellig bij de club!
Ik heb precies hetzelfde probleem alleen ik heb een mk1 :D
Ik had dus ongeveer dezelfde conclusie getrokken als jou: wiellager/homokineet...
Had het op het forum ook al gevraagd, maar nog geen antwoord.
Ik heb een beetje het idee dat mijn auto grip verliest, maar dat zijn denk ik gewoon de trillingen...
Wiellager wil ik links een keer vervangen, kijken of dit helpt.
Hoop dat iemand ons kan helpen! Succes
heb je je draagarm- en subframe-rubbers al eens gecontroleerd?
heb je je draagarm- en subframe-rubbers al eens gecontroleerd?Heb ze wel nagekeken, maar behalve dat ze gebruikt uit zien kan ik niks abnormaals er aan opmerken, ook geen speling bij handmatig duwen/trekken. Zijn er nog dingen waar ik misschien extra op moet letten bij die rubbers?
passatje2
14-10-2007, 07:11
ik weet niet of dit je kan helpen maar heb dit eens gehad bij 2vw's
bij de ene was het na lang zoeken de wiellagers en bij die andere was het speling op het lager van de flens waar de andrijfassen opzitten,dus die in de bak zitten waar je de aandrijsas opschroeft.maar dit voel je wel als je de auto op de brug hebt staan en je trekt eens in de buurt van de binnenst homokineet(als je hem op zoun platenbrug hebt staan tenm.)
@passatje2, zal er eens gauw achteraan gaan. Zal de flens een controleren op speling. Bedankt voor de tip!
Mocht dit er niet zijn ga ik er toch langzaam vanuit dat mijn wiellager naar de eeuwige jachtvelden is. Maar eens wat nieuwe bestellen dan.
Mocht iemand nog inbreng hebben hoor ik dat graag!
Heb je de pitmanarmen al gecontroleerd, de stuurkogels, niet uitgesleten. Misschien dat je wiel iets heen en weer schut/trilt als je stuurt?
Verder heb ik ook zo geen idee. Maar alle bouten zijn nog heel, geen breuken e.d.?
Bouten zijn nog in orde, althans daar heb ik niks aan kunnen ontdekken.
Ik heb wel een beetje speling in de stuurinrichting, maar dit is aan beide kanten en niet opzienbarend. Zal dat dan nog eens goed moeten controleren op het in de stuurkogel kan zitten.
De auto op de krik en dan met het wiel schudden. Kijken of een pitmanarm (die zit aan je fusee vast) beweegt terwijl de kogel waar die over valt niet beweegt. Dat is speling waarvan ik denk dat je ook wel dit soort dingen kunt krijgen.
Ik zal het nogmaals op die plekken controleren Ruben. Bevinding laat ik weten of dat dit weekend lukt weet ik nog niet.
Kreeg vandaag nog een tip!
Omdat ik de korte as weer terugmonteer (omdat deze betere hoezen heeft) werd me geadviseerd om de buitenste homokineet eens uitelkaar te halen en weer volledig in nieuw vet te zetten.
Monteur had ook een zelfde probleem gehad mijn zijn Golf 2 1.3, maar bleek de homokineet zonder vet te staan. Waardoor deze trillingen werden veroorzaakt.
Nu heb ik de homokineten van mijn oude as niet gecontroleerd. Maar zal ze morgen eens uitelkaar draaien.
ik toch echt ook eens naar je motorsteunen kijken.... kan dat je blok net iets te ver kantelt in een bocht en dat er dan iets tegen de carosserie aanligt.... is ver gezocht maar bij mijn golf 2 was dat het probleem....
jettaracing
02-11-2007, 19:18
Lijkt mij ook een motorsteun/draagarm oorzaak .
Controleer je draagarmrubbers eens goed ,niet met de hand ,maar steek er eens een bandenlepel tussen ,en kijk een goed of ze niet los liggen !
Het zou ook een motorsteun kunnen zijn ,ik heb ook al eens zo'n vreemd geval gehad met de witte jetta ,toen bleek de achterste (linker ,stuurskant)versnellingsbak steun kapot te zijn .
Ik had net het gevoel dat de hele motor los lag bij een snelle rechterbocht !
Toen een nieuw baksteunrubber gehaald ,gemonteerd en toen was het weer als nieuw!
Succes iig !
vwbullit
03-11-2007, 19:55
indderdaad. ik heb het met de caddy , de achterste motorsteun.
indderdaad. ik heb het met de caddy , de achterste motorsteun.Trillen in bochten naar rechts EN achterste motorsteun kapot?
Wat ik me dus afvraag is waarom de motorsteun eventueel kapot kan gaan als je een schroefset eronder legt.
Wat is hier de connectie tussen? :confused:
Zoals ik het lees heb je em na alle werkzaamheden ook nooit weer uitgelijnd? En tussendoor ook niet....
Uitlijnen en balanceren van de wielen kan toch ook nog een oorzaak zijn? daar zou ik persoonlijk mee begonnen zijn in de zoektocht naar een oorzaak.
Hij is uitgelijnd. Meerdere malen zelfs.
Heb ook meerdere soorten velgen eronder gehad, maar bij alle setjes vertoonde de auto hetzelfde probleem.
geen connectie maar toch gaat alles wel eens kapot en de motorsteunen op een gti willen nog wel eens snel verrot zijn....
Bij mij is alles gemaakt Erik, volgens de garage dan. Ik heb het nog niet gecontroleerd aangezien ik weer eens in Luxemburg zit, maar donderdag haal ik de auto op.
Wat er sowieso is vervangen tot nu toe:
draagarmrubbers aan beide kanten
wiellager linksvoor
fusee linksvoor
domlagers beide zijden
En de auto is uitgelijnd.
Ik ben erg benieuwd of het ook echt is opgelost, maar ik heb er, die garage kennende, veel vertrouwen in.
Stabilisatorstangrubbers zijn ook vervangen.
Heb net een rondje gedaan en het probleem is echt weg. Moet er wel bijzeggen dat de auto flink omhoog is geschroefd door de garage, ik ga hem dit weekend weer wat omlaag zetten want dit is geen gezicht. Hoop dat het probleem dan niet terugkomt.
Dat is héél mooi nieuws Arne!!
Maar als ik het zo zie zijn zo goed als alle slijtage delen in de complete voorophanging vervangen.
Wat was je kwijt voor dit alles ?
Ik denk dat hij geen gespecificeerde rekening heeft gekregen ;)
Het was ook incl APK en een aantal andere dingetjes...
Wat er totaal is gedaan aan de auto:
remslang l.a. lekte
schijf r.a. is afgedraaid, was vreemd afgesleten
wiellager r.a. vervangen
wiellager l.v. vervangen
fusee l.v. vervangen
ashoes l.v. vervangen
stuurkogelhoes l.v. vervangen
draagarmrubbers vervangen
stabstang rubbers vervangen
einddemper gelast
uitgelijnd
co afgesteld
lampen afgesteld
apk erop :D
Het wiellager had ik zelf al gekocht, was 70 euro. Totale reparatie 600 euro en uitlijnen 40. Totaal 710 dus. Vond het op zich nog wel meevallen gezien alles wat er mis was.....
Nja je hebt het ook nog laten doen, maar je hebt meteen alles vervangen. Zal eens een opgaven maken als ik alles in duitsland bestel.
Maar zoals ik al eerder zei heb ik niet zo'n zin om ALLES van mijn ophanging te gaan vervangen :(
*EDIT
2x volledig draagarm+rubbers+fusee kogel, €33.90
2x stuurkogel, €9.90
2x wiellager (onbekend merk), €17.20
Ik heb dan alles via Bandel, ebaymotors.de. Heb hier ook mijn toplagers van en heb al veel positieve reacties gehoord over deze shop.
Met verzenden zit ik op een 75€ dan heb ik het meeste spul hier. Stabilisatorstang rubbers kan ik voor een paar euro bij brezan vandaan halen. Maar goed, wil ik daar een paar SKF lagers bij en met uitlijnen ben ik toch weer meer als 200€ euro kwijt. Het moet toch ook doelgerichter kunnen.
Hoe zit dat nou met die motorsteun ?
Er is geen connectie tussen je schroefset en de steun... Maar die steunen gaan nog wel eens vaker kapot... En vooral bij gti en co
Stabilisatorstangrubbers zijn ook vervangen.
Heb net een rondje gedaan en het probleem is echt weg. Moet er wel bijzeggen dat de auto flink omhoog is geschroefd door de garage, ik ga hem dit weekend weer wat omlaag zetten want dit is geen gezicht. Hoop dat het probleem dan niet terugkomt.Zijn alleen die buitenste rubbers vervangen? Of ook de binnenste 2...
Het probleem is dus niet meer terug gekomen nadat hij omlaag is geschroefd?
Rij momenteel met een hogere bandendruk en moet zeggen dat het trillen zich in mindere mate voordoet.
Volgens mij alleen de buitenste, maar zal het nog even navragen voor je. Ik heb hem voor 5 cm omlaag gezet en het probleem is idd niet teruggekomen, de auto stuurt beter dan ooit.
Heb hetzelfde dus ook... Bij gas los dan is het net een propellor te ratelen...
Motorsteun vervangen deed weinig, heb de voorste vervangen.
Verergend ook steeds meer, morgen linksvoor maar eens uit elkaar...
... dat idee heb ik dus ook. Eerst was het alleen in bochten naar rechts, nu is het ook al bij gas loslaten en dan rechtdoor.
Heb alles al meerdere malen uit elkaar gehad maar ik kan niks ongebruikelijks zien. :(
1800 16v kr
04-12-2007, 19:30
als de achterste versnellingsbak steun kapot is
merk je dit in 9 van de 10 gevallen met achteruit rijden
mijn 16klepper klapte erin met kapote versnellingsbaksteun
merkte ik goed met achteruit rijden
Met achter uit rijden is niks te merken.
Alleen klapt mijn spaghetti spruitstuk soms tegen het stuurhuis bij terugstoten maar dat kan niet meer verholpen worden.
Zit dus kennelijk rechtsvoor...
Ben er nu mee bezig, maar het zijn waarschijnlijk de aandrijfassen.
Alleen nog even de vraag hoe die te vervangen enzo.
Het kan een homokineet zijn, let wel KAN!
Heb zelf al beide aandrijfassen vervangen (nieuw vet erin) maar er was geen enkel verschil merkbaar.
Blijven nog de draagarmen (rubbers) of wiellagers over. Wil de draagarmen over niet al te lange tijd volledig vervangen.
Ik zou niet weten wat het anders is. Zal zo nog een nieuw filmpje maken...
Wil je een filmpje maken, is er opeens geen geluid meer...
Vreemd... Eerst die domlagers maar even afwachten dan
1800 16v kr
05-12-2007, 14:18
dat je spagetie spruitstuk tegen je stuurhuis aan komt is wel degelijk wat aan te doen
en solide motorsteun voor plaatsen
van bijv sls
of de olie gevulde door boven olie eruit
en vol kitten met kit
dan is die ook vele malen stugger als dat die was
Mwoahhh, motor is goed, loopt en ik verwacht er geen bovenaardse prestaties van. Zit toch al flink over de 2 ton heen, met zover ik weet ooit één kleine kop-revisie. Ik doe het normale onderhoud en ga er van uit dat hij het nog een tijdje vol houd. (*afkloppen*)
In de verre verre toekomst word op dat gebied wel eens wat vernieuwd. ;)
En dat ratelen met achteruit rijden komt maar zelden voor hoor, fatsoenlijk met de koppeling werken scheelt een hele hoop.
Om daar dan weer een speciale motorsteun voor te gaan fixen of te gaat rotzooien met de oude... nee dankjewel. :)
Verhelp liever dat mysterieuze probleem in mijn ophanging.
1800 16v kr
05-12-2007, 17:50
wat ik bedoelde is dat die missschien in de bocht er ook tegen aan komt
en daardoor die trilling door geeft aan de carroserie
Kreeg net een Duits mailtje dat de domlagers onderweg zijn.
Verwacht het dit weekend op te lossen mits dit het probleem is.
Toplagers ook al vervangen hier, maar probleem bleef. Helaas :(
Zoals jij het beschrijft heb ik precies het zelfde. In een bocht naar rechts begint de linkerkant te trillen(zo voelt het). Morgenavond gaat de auto de brug op voor de jaarlijkse keuring.
Waarschijnlijk weet ik dan meer...
We horen het graag Siem :)
Siem weet meer,
Ben er toevallig gisteren achtergekomen, bij mij was de fusseekogel klem gaan zitten of was slecht aan het schanieren omdat ik de auto extreem had verlaagt ging de as onder een andere hoek op de fussee staan. Hierdoor kan is de fussee ook iets beschadigt.
Heb de auto aan de voorkant nu iets verhoogt voor de winter. Nu is het ook al een stuk minder, omdat de hoek van de as op de fussee nu beter ligt.Denk zelf dat het bij mij ook hier in ligt. De voorkant heeft wel erg veel negatief camber en in combinatie met de verlaging is het hoogstwaarschijnlijk gaan slijten (in de fuseekogels).
Ga toch maar de draagarmen, fuseekogels, stuurkogels en buitenste stabilisatorstang rubbers binnenkort vervangen. En laat bij het uitlijnen het camber iets minder negatief zetten.
Zo,vandaag de hele dag bezig geweest om te vinden wat dat getikker nou is en waarschijnlijk weten we het nu..
Mijn bak is gaar,of gaar,aan je versnellingsbakken zitten flensen waar je aandrijfassen in gaan en die flensen zijn bij mij krom waardoor de aandrijfas ook krom is en die draait dus niet zuiver rond maar ovaal zeg maar,dus die tikkert tegen het chassis aan,dat verklaart ook waarom het getikker harder word als je hem lager zet..dan komt de aandrijfas vlakker bij het chassis,dus van de week even een goeie bak ophalen en dan maar afwachten als dat het wel echt is natuurlijk,maar waarschijnlijk wel!
De mijne heeft het ook Erik! Ook in een bocht naar rechts...
Voelt alsof er een slagloodje van het wiel aanloopt tegen de schroefset, ofniet?
Erg groot slagloodje dan. Zijn toch flinke trillingen die ontstaan.
Langedaik
07-02-2008, 23:31
Nou mensen, sinds vanavond heb ik het probleem ook opeens.....
Dus nog meer tips ?
ik heb dus nu precies het zelfde probleem, na dat ik hem verlaagd heb trilt hij alleen in de bocht na rechts.
wob/fireandice
08-02-2008, 17:09
heb ook hetzelfde :(
kut is dat joh!ik dacht dat et bij mij de bak was zoals in bovenstaande post van mij te lezen is maar dat is et niet want hij doet et nog!word er nu echt goed flauw van,ik ga morgen is even de toplagers vernieuwen want straks zijn die et nog!
Ben blij dat mijn auto binnenkort weer op originele hoogte staat....van verlagen krijg je alleen maar ellende ;)
Ben blij dat mijn auto binnenkort weer op originele hoogte staat....van verlagen krijg je alleen maar ellende ;)Nonsens!, de rest die met een stevige verlaging rijd heeft het probleem ook maar wil het niet vertellen?
Het kan best een slijtagedeel zijn of iets anders onbenulligs wat we over het hoofd zien. Tot op heden geen tijd gehad om de auto weg te brengen ivm werk. :redface:
Moet er toch maar eens aan gaan geloven. Oostenrijk komt wel erg dichtbij.
Ben blij dat mijn auto binnenkort weer op originele hoogte staat....van verlagen krijg je alleen maar ellende ;)
*kuch* OPA *kuch* ;)
johan8vplus
13-02-2008, 19:54
ik rij voor daily met een jetta2 1.8 en een tijdje terug kreeg ik hetzelfde probleem als hier beschreven word.en daarnaa uit laten lijnen en dacht dat t weg was maar heden dag weer terug gekomen als ik een bocht naar rechts neem begint t te tikken,moet er wel bij vermelden dat t geen verlaagde auto is,helemaal standaard.
ben benieuwd wie met de oplossing komt,zal binnenkort ook even op de brug.
johan
Auto gaat dit keer definitief naar de monteur over 2 weken.
Hoogstwaarschijnlijk is het toch erger als ik had gehoopt. Differentieel naar de knoppe.
Binnenkort weet ik het dus definitief.
Is je auto al weg geweest voor reparatie? ben benieuwd wat het nou bij jou precies is..
Gr! Ivo
Hij is bij de monteur geweest, probleem wel nog niet verholpen.
Hier een kleine uitleg -> http://www.volksforum.com/forum/showpost.php?p=543609&postcount=383
Laat de auto opnieuw uitlijnen waarbij het camber minder negatief afgesteld wordt. Plus worden de rubbers in de draagarmen vernieuwt. Hopelijk is het probleem dan weg. Conclusie volgt in een paar weken... :)
hmm ben benieuwd.. Ik ga voor me zelf maar een nieuwe homokineet bestellen.. zal de rubbers e.d. ook eens ff na lopen..
Krazzdaggoe
27-03-2008, 20:43
heb je de orginele schokdempers nog liggen? zo ja monteur ze eronder en maak een testrit,
is het opgeheven dan moet je andere schroefset kopen. want het gebeurt sinds je je schroefset hebt gemonteerd.. je draagarmrubbers worden nu zwaar belast, eigenlijk zou je speciale draagarm rubbers moeten kopen.
Hoop dat je eruit komt!
heb je de orginele schokdempers nog liggen? zo ja monteur ze eronder en maak een testrit,
is het opgeheven dan moet je andere schroefset kopen. want het gebeurt sinds je je schroefset hebt gemonteerd.. je draagarmrubbers worden nu zwaar belast, eigenlijk zou je speciale draagarm rubbers moeten kopen.
Hoop dat je eruit komt!OK dan.... :screwy: Zo kun je ook redeneren.
Oorzaak van het probleem is me inmiddels wel bekend zoals de bovenstaande post laat zien. Alleen het maken moet nog gebeuren binnen afzienbare tijd.
Probleem is opgelost!
Heb een setje nieuwe draagarmen gemonteerd en nieuwe stabilisatorstang rubbers. In combinatie met een uitlijnbeurtje resulteerd dit in een strak sturende MK2. :cool:
Nergens meer last van.
hate to say i told you so :rolleyes: ;)
you told me what ??? :rolleyes:
zowat iedereen op de eerste pagina zei dat je je draagarmrubbers moest vervangen, een half jaar terug al...
Lees je enige EIGEN post dan nog maar eens na en kijk je dan een paar posts verder...
(Zie de essentie van het verhaal!) ;)
suit yourself, ik zeg alleen dat als je de draagarmrubbers op de juiste manier had gecontroleerd (zoals ook Wytze je verteld ) had je het een half jaar geleden al op kunnen lossen
Rubbers zijn op die manier gecontroleerd, met aaien kom je daar niet achter. En alleen aan die rubbers (slijtagedelen) heeft het naar mijn mening niet gelegen.
Ze helpen wel mee waardoor het stuurgedrag nu vele malen beter is, maar de laatste keer dat de wagen uitgelijnd is hadden de wielen een extreem hoge wielvlucht.
Deze is nu aanzienlijk minder wat een van de belangrijkste oorzaken is voor dit probleem.
Waar het mij om ging was dat de kosten een beetje gespaard bleven door niet alles aan de voorkant te gaan reviseren of vervangen. Tijd maakt me niet zo veel uit...
Das dan weer lekker als je er vanuit ging dat je diff kapot was;)
Wanneer komen de BBS`jes eronder?
Die zitten er al onder... ;)
Diff ging ik inmiddels al niet meer vanuit zoals je kunt lezen. ;)
Relax! Mogelijk dus ook de oplossing voor mijn auto :D
Eerst maar ff de koppakking en bobine doen :(
Hallo
Mijn golf had dit probleem ook, bij mij is de aandrijfas aan de bijrijderskant vervangen. de hoes was stuk en de as(koppeling?) stond droog
Edit
De uitlaat lag er scheef onder en kwam tegen de bodem.
Opgelost :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.