PDA

View Full Version : leer mij uw keverwijsdommen (aandachtspunten bij aankoop)


Matheo
28-06-2004, 12:52
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=433&stc=1
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=434&stc=1
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=435&stc=
beste kever-vrienden,
Deze kever staat te koop bij ons in de buurt (plaatselijk handelaartje/ autosloop). vanmiddag ga ik ff kijken met mijn broertje (als ie terug is van graspop) want die zoekt nog een auto, niet te duur maar wel iets speciaals. dus dit lijkt me wel wat. waar moet ik op letten? ik heb er al onder gelegen en ik zag/voelde geen roest, in de spatborden ook geen roest. klein beetje steenslag op alle spatborden (dus niet rescent nieuw spul op gegaan). volgens de chef lieptie goed en zag alles onder de voor- en motorkap er netjes uit. zo op het eerste gezicht heb ik er een erg goed gevoel over. waar kan/moet ik verder nog op letten? ik wil hem in ieder geval nog een rondje meenemen, aandachtspunten tijdens de proefrit? alvast van harte bedankt!
ps. hij moet 1600 euro gaan kosten, redelijk?
groeten mathieu

aartjan
28-06-2004, 13:10
Aandachtspunten: bandenbak (voorin), kachelkanalen (achter de treeplanken), plaatwerk onder accu (nat/verrot?), plaatwerk waar de spatborden aan vast zitten en dan vooral onderaan. Ga er eens een stukje mee rijden en ervaar de motor, remmen en wegligging.

Let wel dat je voor 1600 euro nooit een kever in topkwaliteit koopt, dus negatieve punten zullen er zoiezo zijn.

Oja, toen ik de Kever zag moest ik gelijk aan een Kever denken die ik op Spa zag:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/09082003223629.jpg

Matheo
28-06-2004, 13:15
topkwaliteit issie ook niet, lak is niet perfect, kap van de bandenbak is nogal dof, en hier en daar verkleurd. mototisch zijn we ook nogal handig dus iets mag er wel mis zijn zolang het niet te ingewikkeld is. we zijn vooral bang voor roest.

volksfahrer.nl
28-06-2004, 13:15
Kun je niemand meenemen die wat van kevertjes weet?
Je kunt er nog zoveel over lezen maar ervaring telt het meest!

Matheo
28-06-2004, 15:06
heb net gekeken, ik heb er wel een goed gevoel over. tis een mexico kever uit 84 ingevoerd in 2001, apk tot januari 05. hij starte en liep als een zonnetje. blokje was mooi droog. wel wat oppervlakkige roest maar alleen plaatwerk volgens mij, en niet veel. er gaat nog een keverexpert mee kijken (als die wil dan).

volksaddiction
28-06-2004, 18:59
Let vooral op de chassiskop !!!
Tis een mexikaan, ik heb er nog weinig gezien MET chassiskop..........
Dus ff de onderplaat kijken die achter de vooras zit, dus het bodemdeel tussen de vooras en de A-stijl
Hier zitten links en rechts 2 bouten door de kop naar boven, met een verstevigd stuk er tussen
dit stuk is alltijd het laagste punt, en rot ook het hardst !

suc6 !

Matheo
28-06-2004, 19:23
zo'n chassiskop, zie je dan een gat als die er niet zit ofzo? en is het erg als die er niet zit? waar dient dit voor? bedankt voor de tips in ieder geval! komt zeker weten van pas! en rotten mexicokevers harder dan? zoiets heb ik eens gehoord.

volksaddiction
28-06-2004, 19:30
Mexikaantjes rotten heeeel hard !
Komt dat die behandeld zijn met poreuze tectyl, en het plaatwerk is van slechtere kwaliteit !
Dus als je dat niet bij houd gaat het erg hard met je mex........
chassiskop zie je snel zat als daar aan geklooid is.
En het is heel belangrijk dat de kop hard is !!
Gewoon met een hamertje op kloppen, en kijken of er geen gaten in zitten en of er niet professorisch gelast is !

Matheo
28-06-2004, 21:45
dus opnieuw tectyleren (stond bij mij toch al in de planning, als we hem kopen) of gewoon helemaal geen mex kopen (zijn goedkoper zeker?). we zoeken wel iets onder de 2000 euro. ik ga morgen nog eens kijken, we zien wel...

Jasper Ovaal
28-06-2004, 21:51
gewoon iemand meena,men die er verstand van heeft, die ziet binnen 5 min dat ie rot is of niet, waar staat die kever, misschien iemand van het forum die erbij in de buurt woont, kan ie mooi even meegaa, als hij in de burt van haarlem staat, kom ik wel ff kijken,

ben zelf ook de eerste keer er goed in gestonken, :mad: ken die vent nou nog steeds $%$*$( + amen

jamemr dat ie zo ver weg woont,

Dus neem iemand mee, en anders heeeeeeeeeeeeeeeeel goed nadenken, APK zegt niks, kunne alles dicht gestop[t hebben met papier mache,

Succes

Beetlefreak
28-06-2004, 22:39
Let vooral op de chassiskop !!!
Tis een mexikaan, ik heb er nog weinig gezien MET chassiskop..........
Dus ff de onderplaat kijken die achter de vooras zit, dus het bodemdeel tussen de vooras en de A-stijl
Hier zitten links en rechts 2 bouten door de kop naar boven, met een verstevigd stuk er tussen
dit stuk is alltijd het laagste punt, en rot ook het hardst !

suc6 !
Bedankt voor de tip Leon ;) :D
Let inderdaad op die stukken. Heb ook een mex gekocht, en die is daar ook helemaal weg...
Het zit onder de tank dus je moet dan echt ff goed eronder kruipen en kloppen. Alstie terug praat dan issie gaar :)

volksaddiction
29-06-2004, 05:30
Alstie terug praat dan issie gaar

:D LOL :p

Bussie komt zo
29-06-2004, 08:05
waar moet je het meest op letten bij een kever uit 66.
de zelfde dingen als hierboven beschreven of zijn er nog andere dingen.

Matheo
29-06-2004, 11:15
vandaag weer eens gekeken, chassiskop zit er, is in goede staat, is nog nooit aan gelast zo te zien. alleen een dikker laagje tectyl zou geen kwaad kunnen. verder zit ie er heel goed uit, accubak bandenbak enzo allemaal nog goed. dus dit word hem wel denk. er zat iets of wat spel op de voorwielen maar dit was heel weinig en dat komt tzt wel goed. nog een testritje en dan issie verkocht (ga ik vanuit).

SplitBien
30-06-2004, 10:56
Ik heb ook een mex maar eigenlijk nooit naar de chassiskop gekeken, maar hij is door de keuring heen, dat was voor mij ff het belangrijkste!

Beetlefreak
30-06-2004, 11:18
Ik heb ook een mex maar eigenlijk nooit naar de chassiskop gekeken, maar hij is door de keuring heen, dat was voor mij ff het belangrijkste!
Dat was de mijne ook toen ik em kocht!!
Maar dan haal je wat spullen eraf, je ziet steeds meer en nu ligt het hele ding uitelkaar!!!

Naja, voor Matheo alleen maar goeie tip!

volksfahrer.nl
30-06-2004, 11:20
nog een testritje en dan issie verkocht (ga ik vanuit).

Gefeliciteerd! Wanneer gaat tie op z'n pens? :biggrin:

Matheo
30-06-2004, 12:10
Gefeliciteerd! Wanneer gaat tie op z'n pens? :biggrin:
:biggrin: hopelijk snel, maar hij word voor mijn broertje dus hij moet het zeggen. ben het grote keverboek van paruzzi al aan het doorwerken, er is echt leuk spul voor kevers! en nie duur (vergeleken met golf spul). mischien toch overstappen naar luchtgekoeld :biggrin: of een luchtgekoeld erbij als project :rolleyes:

vwwastelands
30-06-2004, 22:14
waar moet je het meest op letten bij een kever uit 66.
de zelfde dingen als hierboven beschreven of zijn er nog andere dingen.


Waar je op moet letten.....
ligt er ook aan wat je wil.. wil je de auto weer topstaat maken of wil je er gewoon leuk mee rijden..

dragende delen als de chassiskop, de vooras en de kachelkanalen zijn eigenlijk het belangrijkste. Daarnaast is de zichtbare roest aan de buitenkant van belang rond de schermen waar ze idd vast zijn gebout. kijk in de bandenbak of hij geen schade heeft gehad, tip van mijzelf is de dakgoot.... kijk of die niet bol staat.. is moeilijk fiksen (bij mij helemaal eraf moeten halen). verder heb ik ene compleet verslag staan van d erestauratie van mijn '67er op http://www.vwwestland.nl onder resto.

Mensen die meer info willen over waar op te letten en ho eeen kever in elkaar zit, kunnen ook terrecht bij het Regioteam Zuid-Holland van KCN, wij houden 1 keer per jaar een workshop waar we juist op deze zaken in gaan. Voor meer info check: http://www.keverclubzh.nl onder workshop.

Groeten Dennis

Bussie komt zo
01-07-2004, 07:28
Bedankt Dennis.
Ik zal het vanavond eens helemaal lezen.

Nog een ander vraagje, Deuren voor een 66 zijn die nog te krijgen.
En heeft een 66 van nature een lange achter en voor klep.

vwwastelands
01-07-2004, 07:50
66 deuren zijn er zeker nog wel. Heb je een overgangsmodel met de deurklink met de kleine ronde drukknop wordt het wat minder makkelijk vinden..... ik heb er nog 3 staan (hehehehehe)...... 66 heeft als er niet aan gekloot is een lange voor- en achterklep, niet van nature maar gewoon machinaal aangebracht ;)

Bussie komt zo
01-07-2004, 08:55
66 deuren zijn er zeker nog wel. Heb je een overgangsmodel met de deurklink met de kleine ronde drukknop

Dat weet ik nog niet.

Ps niks zeggen dat ik met een kever bezig ben!