PDA

View Full Version : Kijk....dit is pas een diesel


Fred
11-10-2007, 21:43
Voor de liefhebbers van diesels en turbo's heb ik een leuk filmpje van mijn werk

http://nl.youtube.com/watch?v=rtYETSuWpQU

Het gaat hier om TM410 diesels van Stork Werkspoor met 216000 draaiuren, 6 cilinders gekoppeld aan een generator met een vermogen van 3,2 MW dat is omgerekend ong 4400 pk

De diesel had voor het eerst een periode van 3 weken (buiten regulier onderhoud etc) stil gestaan ivm met een brandje elders in het gebouw

216000 draaiuren kom overeen met ruim 24 jaar continu draaien :D

Mister Cool
11-10-2007, 22:46
Wat een monster :D

Stijn
11-10-2007, 23:18
Machtig apparaat! Wat doet dat ding dan eigenlijk (waar wordt de generator voor gebruikt?)

Fred
12-10-2007, 08:49
Machtig apparaat! Wat doet dat ding dan eigenlijk (waar wordt de generator voor gebruikt?)

Dat apparaat zorgt (samen met nog een dergelijk apparaat) voor de energie voorziening van een groot pand...tesamen dus ruim 6 Mw electriciteit

Enige gegevens om de grootte van dat monster aan te geven: één cilinderkop weegt bijna 1000 kg, elke cylinder heeft een aparte kop. De boring van de zuigers is 410 mm, en het brandstof vebruikt is bij volle belasting 800 liter Gasolie per uur ....

Stationair toerental 270 RPM, Toerental in bedrijf 600 RPM

Er zit 3500 liter olie in elke sumptank, droog carter dus. Deze olie smeert alleen de krukas, de cylinders en koppen worden gesmeerd met een apart systeem.

Het koelwater word benut om o.a warmwater voor de cv te maken en om warmtapwater te maken, uiteraard met behulp van warmtewisselaars

Pedaalemmer
12-10-2007, 08:51
Zal wel liters zuipen dan?

G-eert-40
12-10-2007, 17:47
800 liter olie per uur. dat is dan 1 uur= 60 minuten =3600 seconden. dus 800 liter olie delen door 3600 seconden is 0,22 liter per seconde.

hihi zuipt goed :D

Lennart
12-10-2007, 17:59
Vandaar dat de benzine/diesel zo duur is :D

Fred
12-10-2007, 18:12
Vandaar dat de benzine/diesel zo duur is :D


Daarom draaien ze normaal ook op zware olie, das is veeeeeeeeel goedkoper, maar vanwege vervanging door gasmotoren draaien ze tijdelijk op gasolie....bovendien worden de emissie eisen steeds scherper en zijn dit soort diesels niet meer van deze tijd :)

Voor de liefhebbers die willen weten hoe een gasmotor (dual fuel) werkt hier onder een leuke link

http://www.wartsila.com/Wartsila/global/docs/en/power/media_publications/animations/DF.wmv

Pedaalemmer
12-10-2007, 19:03
Wartsila daar werkt me pa. Wat die af en toe bouwen is niet meer gezond

gtipower
12-10-2007, 20:27
waar ken ik die turbo krijgen

kan ik eindelijk men tdi upgraden naar 950 pk hehe

sjampoo
12-10-2007, 22:00
"t is pas een echte diesel als ie start op lucht"

:)

Zo de t*ring!

Fred
12-10-2007, 22:47
"t is pas een echte diesel als ie start op lucht"

:)

Zo de t*ring!

En dat doen ze dan ook :D

Gijs
12-10-2007, 23:14
Zo, daar kan Stijn z'n eigen wel vermaken met een schroevendraaier ;)
Best dik. Wel enige aanpassingen nodig aan de motorruimte volgens mij...

@ Pedaalemmer; Wartsila was voorheen toch Lips scheepsschroeven? Heeft een vriend van me nog gewerkt :)

sjampoo
13-10-2007, 07:47
Heb wel eens rondgelopen bij Wartsila 'scheepsschroeven' (Daar waar ze de schroeven schuren en polijsten).. daar krijgt sixpack nog een nachtmerrie van..

Oh, u wilde het modelletje van 18 meter in doorsnede? Hebben we ook hoor, 1 halletje verder.

Dexter
16-10-2007, 19:59
Wat is de motorinhoud van dat ding wel niet?

G-eert-40
16-10-2007, 20:50
Wat is de motorinhoud van dat ding wel niet?

de boring is 410 mm, als je de slag weet, kun je denk ik de motorinhoud bereken. of werkt dat zo niet?

Thijs99
16-10-2007, 20:55
de boring is 410 mm, als je de slag weet, kun je denk ik de motorinhoud bereken. of werkt dat zo niet?

oppervlakte Boring x lengte slag x aantal cilinders = motor inhoud

opp. boring = 0,25 x Pi(3,14) x Diameter x Diameter (Zo ff uit t hoofd, weej nie 100% zeker of het klopt)

Greetz Thijs

G-eert-40
16-10-2007, 20:59
boring en aantal cilinders weten we al. alleen even afwachten tot de topicstarter misschien weet wat de slag is.

RubenD
16-10-2007, 21:25
Cilinderinhoud:

pi * r^2 *straal * aantal cilinders

Fred
16-10-2007, 21:49
De slag van dit "ukkie" is 470 mm, hetgeen dus bij een boring van 410 mm een cilinderinhoud geeft van ruim 62 liter per cylinder

Maal 6 geeft dat dus een cylinderinhoud van ca 366 liter.

Overigens....ik heb met nog grotere gevaren......ooit, die hadden een borig van 620 mm en een slag van 660 mm hetgeen een cylinderinhoud per cylinder geeft van 200 ltr...

Dat waren V12 motoren......dus reken maar uit hoe veel de totale cylinder inhoud is :D :D

RubenD
16-10-2007, 22:32
Het blijft geweldig mooi, zulke diesels. Vandaag nog een presentatie gehad van iemand die ook werkzaam was geweest bij Wärtsilä (als engineer). Mooie spullen hebben ze daar (Zoals vervangende kabels, 35mm2, voor mijn Golf Mk2 :D)!

Sta je wel eens in het carter, ik heb trouwens ook wel eens foto's gezien van blokken met trapjes erin, dat is helemaal geweldig.

Pedaalemmer
17-10-2007, 12:37
tsja:

http://rhinoracing.org/wp-content/uploads/2006/09/kabegami_flex96c.jpg

golf3freak
19-10-2007, 14:33
wooow wat is dat voor motor

knarfmk1
19-10-2007, 15:15
wooow wat is dat voor motor



een grote diesel ;) :D

golf3freak
19-10-2007, 15:45
waar is staat dat ding en welke functie heeft ie

Melvin
19-10-2007, 16:20
Zit er ook een schaft ruimte en een toilet in?

Fred
19-10-2007, 21:45
waar is staat dat ding en welke functie heeft ie


Dat ding staat oa op een aantal hele grote container schepen...de functie??? wat dacht je van de voortstuwing ??? :screwy:

lwin
19-10-2007, 23:00
over diesels gesproken :tongue:

http://i17.photobucket.com/albums/b56/johnkramer/auto/specia2.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b56/johnkramer/auto/specia7.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b56/johnkramer/auto/rokendeDodge.jpg

Arno
20-10-2007, 10:09
Jezusmina, je ziet geen sodemieter meer als die wagens al optrekken

Dexter
20-10-2007, 13:11
wooow wat is dat voor motor

Dat is nou een slagschipblok, die zitten ook en een ford orion, alleen dan maar met 4 cilinders, een carburateur en benzine als brandstof :D


Even ter informatie:

Hij weegt 2300 TON.
Heeft een maximaal vermogen van 108.920 pk bij 102 rpm.
Maximaal koppel: 7.627.304 Nm bij 102 rpm :eek:

Dat is VEEEEEL, en het leuke is dat dit de gegevens van een 10 cilinder zijn, ze zijn er ook in 12 en 14 cilinders.

Arno
20-10-2007, 16:10
dit is ook zo'n leuk filmpje
http://nl.youtube.com/watch?v=ILPdbvFRZ70
Altijd apart dat er bij gedanst moet worden, was bij die werkspoor motor ook het geval

Fred
20-10-2007, 21:13
Dat is nou een slagschipblok, die zitten ook en een ford orion, alleen dan maar met 4 cilinders, een carburateur en benzine als brandstof :D


Even ter informatie:

Hij weegt 2300 TON.
Heeft een maximaal vermogen van 108.920 pk bij 102 rpm.
Maximaal koppel: 7.627.304 Nm bij 102 rpm :eek:

Dat is VEEEEEL, en het leuke is dat dit de gegevens van een 10 cilinder zijn, ze zijn er ook in 12 en 14 cilinders.


Uhm, dit is een 12 cylinder hoor, en het vermogen staat er bij vermeld......

Het bijzonder aan deze diesel is niet zo zeer de grootte, maar het feit dat het een commonrail diesel is ...

Lees de folder maar eens na...

http://www.wartsila.com/Wartsila/switzerland/docs/locals/switzerland/press_releases/04-06-16_12RT-flex96C_Press_Release.pdf

Dexter
21-10-2007, 10:07
Uhm, dit is een 12 cylinder hoor, en het vermogen staat er bij vermeld......

Het bijzonder aan deze diesel is niet zo zeer de grootte, maar het feit dat het een commonrail diesel is ...

Lees de folder maar eens na...

http://www.wartsila.com/Wartsila/switzerland/docs/locals/switzerland/press_releases/04-06-16_12RT-flex96C_Press_Release.pdf
Ik zei ook niet dat dit een 10 cilinder was, ik zei alleen dat de gegevens die ik vond van een 10 cilinder waren [tenminste dat stond er bij].

golf3freak
21-10-2007, 19:57
jaaa dat zijn allemaal mooie 16 valve motortjes hahahaha

maar bij zijn diesel een zoo,n cillinder is net zo groot als mijn slaapkamer wat een dinge