View Full Version : Kijk....dit is pas een diesel
Voor de liefhebbers van diesels en turbo's heb ik een leuk filmpje van mijn werk
http://nl.youtube.com/watch?v=rtYETSuWpQU
Het gaat hier om TM410 diesels van Stork Werkspoor met 216000 draaiuren, 6 cilinders gekoppeld aan een generator met een vermogen van 3,2 MW dat is omgerekend ong 4400 pk
De diesel had voor het eerst een periode van 3 weken (buiten regulier onderhoud etc) stil gestaan ivm met een brandje elders in het gebouw
216000 draaiuren kom overeen met ruim 24 jaar continu draaien :D
Mister Cool
11-10-2007, 22:46
Wat een monster :D
Machtig apparaat! Wat doet dat ding dan eigenlijk (waar wordt de generator voor gebruikt?)
Machtig apparaat! Wat doet dat ding dan eigenlijk (waar wordt de generator voor gebruikt?)
Dat apparaat zorgt (samen met nog een dergelijk apparaat) voor de energie voorziening van een groot pand...tesamen dus ruim 6 Mw electriciteit
Enige gegevens om de grootte van dat monster aan te geven: één cilinderkop weegt bijna 1000 kg, elke cylinder heeft een aparte kop. De boring van de zuigers is 410 mm, en het brandstof vebruikt is bij volle belasting 800 liter Gasolie per uur ....
Stationair toerental 270 RPM, Toerental in bedrijf 600 RPM
Er zit 3500 liter olie in elke sumptank, droog carter dus. Deze olie smeert alleen de krukas, de cylinders en koppen worden gesmeerd met een apart systeem.
Het koelwater word benut om o.a warmwater voor de cv te maken en om warmtapwater te maken, uiteraard met behulp van warmtewisselaars
Pedaalemmer
12-10-2007, 08:51
Zal wel liters zuipen dan?
G-eert-40
12-10-2007, 17:47
800 liter olie per uur. dat is dan 1 uur= 60 minuten =3600 seconden. dus 800 liter olie delen door 3600 seconden is 0,22 liter per seconde.
hihi zuipt goed :D
Vandaar dat de benzine/diesel zo duur is :D
Vandaar dat de benzine/diesel zo duur is :D
Daarom draaien ze normaal ook op zware olie, das is veeeeeeeeel goedkoper, maar vanwege vervanging door gasmotoren draaien ze tijdelijk op gasolie....bovendien worden de emissie eisen steeds scherper en zijn dit soort diesels niet meer van deze tijd :)
Voor de liefhebbers die willen weten hoe een gasmotor (dual fuel) werkt hier onder een leuke link
http://www.wartsila.com/Wartsila/global/docs/en/power/media_publications/animations/DF.wmv
Pedaalemmer
12-10-2007, 19:03
Wartsila daar werkt me pa. Wat die af en toe bouwen is niet meer gezond
gtipower
12-10-2007, 20:27
waar ken ik die turbo krijgen
kan ik eindelijk men tdi upgraden naar 950 pk hehe
"t is pas een echte diesel als ie start op lucht"
:)
Zo de t*ring!
"t is pas een echte diesel als ie start op lucht"
:)
Zo de t*ring!
En dat doen ze dan ook :D
Zo, daar kan Stijn z'n eigen wel vermaken met een schroevendraaier ;)
Best dik. Wel enige aanpassingen nodig aan de motorruimte volgens mij...
@ Pedaalemmer; Wartsila was voorheen toch Lips scheepsschroeven? Heeft een vriend van me nog gewerkt :)
Heb wel eens rondgelopen bij Wartsila 'scheepsschroeven' (Daar waar ze de schroeven schuren en polijsten).. daar krijgt sixpack nog een nachtmerrie van..
Oh, u wilde het modelletje van 18 meter in doorsnede? Hebben we ook hoor, 1 halletje verder.
Wat is de motorinhoud van dat ding wel niet?
G-eert-40
16-10-2007, 20:50
Wat is de motorinhoud van dat ding wel niet?
de boring is 410 mm, als je de slag weet, kun je denk ik de motorinhoud bereken. of werkt dat zo niet?
de boring is 410 mm, als je de slag weet, kun je denk ik de motorinhoud bereken. of werkt dat zo niet?
oppervlakte Boring x lengte slag x aantal cilinders = motor inhoud
opp. boring = 0,25 x Pi(3,14) x Diameter x Diameter (Zo ff uit t hoofd, weej nie 100% zeker of het klopt)
Greetz Thijs
G-eert-40
16-10-2007, 20:59
boring en aantal cilinders weten we al. alleen even afwachten tot de topicstarter misschien weet wat de slag is.
Cilinderinhoud:
pi * r^2 *straal * aantal cilinders
De slag van dit "ukkie" is 470 mm, hetgeen dus bij een boring van 410 mm een cilinderinhoud geeft van ruim 62 liter per cylinder
Maal 6 geeft dat dus een cylinderinhoud van ca 366 liter.
Overigens....ik heb met nog grotere gevaren......ooit, die hadden een borig van 620 mm en een slag van 660 mm hetgeen een cylinderinhoud per cylinder geeft van 200 ltr...
Dat waren V12 motoren......dus reken maar uit hoe veel de totale cylinder inhoud is :D :D
Het blijft geweldig mooi, zulke diesels. Vandaag nog een presentatie gehad van iemand die ook werkzaam was geweest bij Wärtsilä (als engineer). Mooie spullen hebben ze daar (Zoals vervangende kabels, 35mm2, voor mijn Golf Mk2 :D)!
Sta je wel eens in het carter, ik heb trouwens ook wel eens foto's gezien van blokken met trapjes erin, dat is helemaal geweldig.
Pedaalemmer
17-10-2007, 12:37
tsja:
http://rhinoracing.org/wp-content/uploads/2006/09/kabegami_flex96c.jpg
golf3freak
19-10-2007, 14:33
wooow wat is dat voor motor
knarfmk1
19-10-2007, 15:15
wooow wat is dat voor motor
een grote diesel ;) :D
golf3freak
19-10-2007, 15:45
waar is staat dat ding en welke functie heeft ie
Zit er ook een schaft ruimte en een toilet in?
waar is staat dat ding en welke functie heeft ie
Dat ding staat oa op een aantal hele grote container schepen...de functie??? wat dacht je van de voortstuwing ??? :screwy:
over diesels gesproken :tongue:
http://i17.photobucket.com/albums/b56/johnkramer/auto/specia2.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b56/johnkramer/auto/specia7.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b56/johnkramer/auto/rokendeDodge.jpg
Jezusmina, je ziet geen sodemieter meer als die wagens al optrekken
wooow wat is dat voor motor
Dat is nou een slagschipblok, die zitten ook en een ford orion, alleen dan maar met 4 cilinders, een carburateur en benzine als brandstof :D
Even ter informatie:
Hij weegt 2300 TON.
Heeft een maximaal vermogen van 108.920 pk bij 102 rpm.
Maximaal koppel: 7.627.304 Nm bij 102 rpm :eek:
Dat is VEEEEEL, en het leuke is dat dit de gegevens van een 10 cilinder zijn, ze zijn er ook in 12 en 14 cilinders.
dit is ook zo'n leuk filmpje
http://nl.youtube.com/watch?v=ILPdbvFRZ70
Altijd apart dat er bij gedanst moet worden, was bij die werkspoor motor ook het geval
Dat is nou een slagschipblok, die zitten ook en een ford orion, alleen dan maar met 4 cilinders, een carburateur en benzine als brandstof :D
Even ter informatie:
Hij weegt 2300 TON.
Heeft een maximaal vermogen van 108.920 pk bij 102 rpm.
Maximaal koppel: 7.627.304 Nm bij 102 rpm :eek:
Dat is VEEEEEL, en het leuke is dat dit de gegevens van een 10 cilinder zijn, ze zijn er ook in 12 en 14 cilinders.
Uhm, dit is een 12 cylinder hoor, en het vermogen staat er bij vermeld......
Het bijzonder aan deze diesel is niet zo zeer de grootte, maar het feit dat het een commonrail diesel is ...
Lees de folder maar eens na...
http://www.wartsila.com/Wartsila/switzerland/docs/locals/switzerland/press_releases/04-06-16_12RT-flex96C_Press_Release.pdf
Uhm, dit is een 12 cylinder hoor, en het vermogen staat er bij vermeld......
Het bijzonder aan deze diesel is niet zo zeer de grootte, maar het feit dat het een commonrail diesel is ...
Lees de folder maar eens na...
http://www.wartsila.com/Wartsila/switzerland/docs/locals/switzerland/press_releases/04-06-16_12RT-flex96C_Press_Release.pdf
Ik zei ook niet dat dit een 10 cilinder was, ik zei alleen dat de gegevens die ik vond van een 10 cilinder waren [tenminste dat stond er bij].
golf3freak
21-10-2007, 19:57
jaaa dat zijn allemaal mooie 16 valve motortjes hahahaha
maar bij zijn diesel een zoo,n cillinder is net zo groot als mijn slaapkamer wat een dinge
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.