PDA

View Full Version : Mijn nieuwe daily passat.


M v D
12-10-2007, 15:30
Dit is 'm dan. Een VW Passat LS 1600 diesel uit februari 1981.
Het is een nog perfecte klassieker. Goed in de lak, net interieur, rijdt en stuurt subliem en alles functioneerd als nieuw.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RQWC34WJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GLXGYS8K.jpg

Ik heb wel 2 vraagjes.
1: Hoort er een soort onderlip aan de voorzijde onder de keienvanger?
2: Hoe kan het dat mijn achteruitrijlichten gaan branden als ie in z'n 5 staat? Voorheen was deze auto uitgerust met een 4-bak en nu zit er ee 5-bak onder.

Wie kan mij dit vertellen? Alvast dank, groetjes mij.

Zollie
12-10-2007, 15:53
erg sjieke limousine :D pre-facelift is altijd erg mooi!

je moet even je stekkertjes op je bak nakijken. je (benzine-)5bak heeft 2 dingen:

achteruit lampen in zn R.
econ-o-meter in zn 5

die zijn verwisseld, ofwel je ene draadje voor achteruitrijlampen zit op de verkeerde aansluiting.

M v D
12-10-2007, 15:56
Aha! Ja, natuurlijk moet het zoiets zijn. Er zit idd een verbruiksmeter in het dashboard. Daar binnenkort maar es ff naar kijken.
Alvast bedankt.

J-9A-N
12-10-2007, 16:22
Ziet er goed uit Marcel.
Had je gister al gebeld ,was al nieuwsgierig hoe de passat er uit zag.
Bekijk hem binnenkort wel ff in het echt.
Gr Jan. :thumbup:

M v D
12-10-2007, 16:33
He, Jan, jij hier!? Ik had je oproep gemist gisteren. :(
Haha, zie je 'm voor het eerst hierzo, da's weer es wat anders.
Ja, het is van onder tot boven écht een mooi exemplaar! Ik sta er zelf versteld van... Maandag nieuwe APK erop gekregen, er mankeerde niks aan, afgezien van uitgedroogde ruitewisserrubbers...
Binnenkort moet je'm maar even 'keuren', zou ik zeggen.
Groetjes Marcel.

J-9A-N
12-10-2007, 16:48
Komt helemaal goed.
Gaan we er even 1 op :beer:

Gijs
12-10-2007, 17:16
Leipe shit. Weer een 32b erbij :D en nog een mooie diesel ook! :cool:

M v D
12-10-2007, 17:20
De plannen die ik met deze auto voor de nabije toekomst heb, zijn simpel. Plekjes bijwerken, technisch en optisch mooi en compleet houden en verder niks. Geen verlagingen en veranderingen.. Gewoon koesteren, zeg maar. Het is namelijk ook mijn dagelijkse vervoermiddel, ook in de winter.
Mocht er iemand hier zijn die aardig wat onderdelen voor zo'n wagen heeft, mag ie mij dat melden, ik moet waarschijnlijk een nieuwe linker voordeur hebben en misschien dus zo'n onderlip. reacties zijn welkom.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HPXWQASY.jpg

Gijs
12-10-2007, 23:21
Ik zal het je vast vertellen dat onderdelen voor deze wagens lastig te vinden zijn (lees: goede onderdelen). :)

Mister Cool
13-10-2007, 09:10
Erg coole daily :thumbup:

Zollie
13-10-2007, 15:54
lip hoeft niet, heb ik niet op mn santana in elk geval..

ik heb nog wel een RBS voor je als je daar behoefte aan hebt.

M v D
14-10-2007, 16:33
Een RBS? Rechter Buiten Spiegel, neem ik aan? Ja, daar heb ik wel belang bij. Ik wil ook nog een trekhaak binnenkort, dus dan is zo'n spiegel wel handig/verplicht. Stuur me als je wilt maar een Pb'tje om te kunnen handelen over die RBS. Groetjes.

Jan Jaap
16-10-2007, 10:51
Coole bak man!

heb er net zo een, maar dan 1.6 benzine automaat. Onder de bumper zit bij mij een plastic strip aan de onderrand van het metaal. Is kapot trouwens bij mij, het enige onderdeel wat niet goed meer is :(

Veel succes en met je plannen kan ik het helemaal eens zijn :D

Zollie
18-10-2007, 14:28
beetje laat, ik heb inderdaad nog wel een rechter buitenspiegel liggen! niet van binnen verstelbaar, maar dan kan je m ook niet perongeluk met je knie verdraaien :D

ik heb mezelf voorgenomen 32b rijders nooit af te zetten, dus 10e en dan stuur ik m in een mooi doosje op! ik zal je mn giro ff per PB doen.


ik vraag me af wat voor dashklokken je hebt, verbruiksmeter zit toch normaal niet op diesel?? en zeker niet als t origineel een 4bak was denk ik... zit er wel een voorgloeilampje in?? en werkt de verbruiksmeter? (misschien in de achteruit :D)

M v D
18-10-2007, 14:37
Is goed, stuur me jou rekeningnummer maar per PB, dan is deze spiegel bij deze verkocht.
Oorspronkelijk was deze auto een 1600 benzine met een 4-bak. Tussen mijn dashboardklokken zit een verbruiksmeter.
Er is heel keurig een voorgloeilampje op het dashboard gemonteerd, niet origineel, maar het werkt wel perfect. Volgens mij zit er in een 32B gewoon een Golf2 cockpitje, (klopt dat??) grote kans dat ik dan es tegen een diesel-exemplaar uit een Golf2 aanloop ofzo. Dan heb ik meteen een origineel voorgloeilampje.
In afwachting van jou bankgegevens, alvast bedankt. Groetjes Marcel.

Zollie
18-10-2007, 23:03
heb je m laten ombouwen? of gekocht van een slimmerik die belastingvrije wagens van dieseltjes voorziet? of zelf gedaan?

toch typisch, cockpit met verbruiksmeter zit volgens mij niet op een 4bak, en ook niet op diesel.. maar werkt ie nou bij jou? ik vraag me altijd af of t kan op diesel, wel hip natuurlijk :D

M v D
19-10-2007, 12:55
of gekocht van een slimmerik die belastingvrije wagens van dieseltjes voorziet?

Juist, ik heb de auto bij een autobedrjf vandaan die dat inderdaad geregeld op deze manier doet. Gezien het feit dat ik bijna 70 km woon/werk-verkeer moet rijden, is dit voor mij enorm aantrekkelijk.
Kijk, om een goede, nette originele Nederlandse, belastingvrije dieselauto te vinden is moeilijk, vaak heeft zo'n wagen dan ook een "Nederlandse kilimeterstand". Dus, enkele tonnen op de klok... In dit geval; Bij merken en modellen waarbij dezelfde uitvoeringen toendertijd óók als diesel geleverd zijn, is het om laten keuren naar een diesel bij de RDW best te doen. De diesel-homologatie bestaat dan al voor zo'n auto. Dit hebben zij bij deze auto al gedaan (D.m.v. een Audi 80 motor en bak) ruim voordat ik deze Passat bij hen zag staan. Om van een Kever bijvoorbeeld een diesel te maken, is effe wat ingewikkelder, misschien lukt het niet eens.
Mijn verbruiksmeter werkt niet en in hoeverre dit wel of niet op diesels en benzines en 4- en 5-bakken zit, weet ik echt niet.

M v D
29-01-2008, 21:37
Even weer een kleine update:

Na lang zoeken heb ik er een nette trekhaak bij gevonden. Viel niet mee.
De rechterbuitenspiegel van Zollie heb ik ook gemonteerd.
Voor de rest kan ik melden dat ik er al weer bijna 9000 probleemloze kilometers mee gereden heb. Motortje is zuinig, pittig, start altijd snel en verbruikt geen drup olie.
Hieronder een paar foto's van hoe mijn Passat er nu bijstaat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IJDJXZKV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3PMQYU7.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8GGP78K6.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PECD8HKA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LL33OVVN.jpg

Zoals je ziet is ie weinig veranderd (moet ook niet) maar door fanatiek onderhoud etc. wel mooier en perfecter geworden.
Ronduit een fijne wagen!

corrado-usa
29-01-2008, 21:45
nette passat is het.

J-9A-N
29-01-2008, 21:47
Ziet er weer goed uit Marcel.
btw alles goed?
Zie je zaterdag wel bij Richard of niet?

M v D
29-01-2008, 21:54
Ja, dank je, Jan.
Ik dacht: Ff een mooie fotoshoot maken, nu ik 'm zo'n beetje helemaal naar m'n zin heb.
Met mij alles goed, jij ook? Andere Audi aangeschaft, hoorde ik?
Zaterdag zijn wij van de partij bij Richard, absoluut!

J-9A-N
29-01-2008, 22:00
Alles goed hier.
idd een audi erbij gekocht,maar daar hebben we het zaterdag wel ff over :D

Gr Jan.

M v D
22-09-2009, 11:17
'T is hier lang stil geweest.. Logisch, want ik had weinig te melden omtrent mijn auto, maar nu zit er dan toch een projectje in het vat.
Sinds de aanschaf eind 2007 heb ik er al een kleine 60.000 km mee gereden en vond het tijd om eens rond te kijken voor een andere motor.
Heb in eerste instantie aan een 1.9 TDI uit een Golf3 gedacht, maar daar vanaf gezien. (Mechanisch pomp, uitlaat, versnellingsbak, etc.. werd mij véél te gek)
Daarom heb ik een tijdje geleden een 1.6 TD-ic motor (59 kW) uit een Golf2 van '91 gekocht.
De bedoeling is om deze motor op te frissen, opnieuw opbouwen en ombouwen voor montage in mijn 32B.
Met mijn huidige motor is helemaal niks mis, heeft nu zo'n 3 ton gelopen en loopt als een nieuwe, maar heb gewoon zin om m.b.v. een turbo en intercooler wat meer vermogen te creëren en zo'n project is altijd leuk om te doen.

* Dit was 'm na aanschaf.
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-Q88K46RL.jpg

* Grondig schoon en een likje verf.
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-DJQVUOS7.jpg

* Langzaam weer e.e.a. opgebouwd.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YO8FPKYW.jpg

* Turbokit...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JETKHID6.jpg

M v D
29-09-2009, 14:22
Het schiet al weer aardig op! Cilinderkop weer terug van een revisiebedrijf en e.e.a. alweer opgebouwd. Binnenkort laat ik wat spul geel verzinken bij een verzinkerij, zodat ik daarna weer verder kan met monteren.

De brandstofpomp op de foto wordt vervangen door een andere...

Zijn hier nog mensen die motorblok onderdelen van een VW 32B of Audi 80 Turbodiesel hebben liggen? Ik zoek nog wel het één en ander namelijk.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UOCJXUNN.jpg

In- en uitlaatzijde.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-76UTCMQZ.jpg

Arne
29-09-2009, 14:53
Gaaf hoor, met wat voor bak ga je rijden? Ik heb voor de toekomst precies zoiets in mijn hoofd voor mijn 32b variant eigenlijk :)

M v D
30-09-2009, 06:04
Met dezelfde bak als nu. Een benzine 5-bak. Bevalt met mijn huidige 1600 ongeblazen diesel ook prima. Wat zijn jouw plannen met de variant ongeveer dan?

M v D
09-10-2009, 17:34
En weer een stapje verder...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GEONGQZB.jpg

J-9A-N
09-10-2009, 21:49
Ziet er goed uit Marcel :thumbup:
Dus toch nog een slang voor de warmtewisselaar gevonden zie ik.

Gr Jan.

VW Johs
09-10-2009, 22:16
blijft mooi spul zo'n passat .

johs

joostvw
09-10-2009, 22:46
vet projectje. dit is dan toch een golf II GTD blok?
watvoor intercooler ga er aan hangen?

M v D
12-10-2009, 11:11
Dus toch nog een slang voor de warmtewisselaar gevonden zie ik.

Ja, was idd niet meer nieuw te krijgen, (ook niet bij classicparts.de) vond gelukkig nog een frisse op een sloper.

dit is dan toch een golf II GTD blok? wat voor intercooler ga er aan hangen?

Klopt, een golf 2 TD-ic blok, ik moet er nog een intercooler bij zoeken. Een 32b is namelijk nooit met ic geleverd, dus zal eea moeten aanpassen. Maar wat er ook gebeurd, ik ga niet zagen/flexen in het voorfront, keienvanger of bumper ofzo om deze pas te maken, dus het kan niet een héle grote intercooler worden. Heb alleen ruimte naast de radiateur.

M v D
18-10-2009, 10:48
Zo, het blok is, op een paar reusachtig kleine puntjes na, klaar om ingebouwd te worden.
Heb het spul terug gekregen van de verzinkerij, (beugeltjes, klemmetjes, plaatjes, nokkenaspoulie,etc...)waardoor ik in één keer een boel dingen weer kon monteren.
Over een paar week ga ik beginnen met de transplantatie. Mijn 32B is mijn daily, dus ik moet even een geschikt moment uitkienen.
Ik ga me nu eerst eens concentreren op het intercooler-verhaal. Dat wordt zelfbouw en ben er nog niet helemaal over uit.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JRTKUGAC.jpg

Arne
18-10-2009, 10:53
Erg mooi hoor. Ik heb nog een origineel filterhuis voor een diesel 32b liggen, heb je daar wat aan? Mag je voor niks hebben.

M v D
19-10-2009, 15:37
Ik heb nog een origineel filterhuis voor een diesel 32b liggen, heb je daar wat aan? Mag je voor niks hebben.

Goed aangeboden, maar ik ben al voorzien van deze onderdelen. TD luchtfilterhuizen zijn compleet anders dan die van de gewone diesels. Ik had dit spul allemaal al ooit eens van een sloper afgehaald.

M v D
02-11-2009, 21:51
Het blok zit er in. Kwam al met al best nog wat noodzakelijke aanpassingen tegen wanneer je een Golf2 TD-ic motor in een van origine benzine-Passat bouwt, waar een gewone 1600 diesel in zat... Het lijkt allemaal zo gelijk, maar als je er mee bezig gaat, zie je de 1001 verschillen.:P
Maar goed, het is gelukt.
Intercooler moet nog aangesloten worden, koelvloeistof er nog in en de compleet nieuwe uitlaat moet nog goed onder de auto gehangen worden.

Zo hangt ie er nu in. De buizen en slangen van de intercooler naar turbo en inlaat heb ik nog niet, daar is het wachten nu nog op.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4Q84IDN8.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ASJ4RM8K.jpg

Op onderstaande foto zie je de intercooler rechts bovenin zitten naast de radiateur.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S6BZVLTR.jpg

Arne
02-11-2009, 22:02
Heeeeeel mooi!

J-9A-N
02-11-2009, 22:44
MOOI WARK :thumbup:

Ziet er goed uit Marcel.
Toch nog redelijk vlot gegaan dus.

Gr Jan.

T!m
03-11-2009, 00:08
Erg mooi. De motorruimte lacht je toe :thumbup: Glimt lekker zo.

cloontje
03-11-2009, 09:52
Ziet er weer super uit.

Gr

M v D
11-11-2009, 20:21
Ben bijna klaar met het afmonteren van de intercoolerslangen en buizen, foto's volgen.
Maar ik heb nog een probleem.:(
Ik had de motor laatst al even geprobeerd te starten. De motor slaat wel vrij direct aan, (Loopt en klinkt ook goed) maar gaat vervolgens deinzen in toerental, reageert compleet niet op het gaspedaal, begint te pruttelen en slaat af.. Als ik direct weer start, herhaalt dit scenario zich precies weer. Motor loopt nooit langer dan 3 a 4 sec.
Wat kan de oorzaak hiervan zijn, wie weet hier meer van?
Had deze brandstofpomp van MP gehaald en of tie goed is, weet ik dus ook niet zeker.(zoiets hoop je dan maar)
Kan er nog lucht in de pomp zitten? Moet de pomp ook nog met klokje exact op tijd zetten, maar bovenstaand probleem lijkt mij hier niks mee te maken te hebben, of...
Wie tips heeft, mag het zeggen.

M v D
27-11-2009, 00:21
Zo, bovenstaand probleem opgelost. De brandstofpomp die ik van MP gekocht heb, bleek gigantisch versleten. ("Is een goeie pomp hoor, meneer, komt zo van een rijdende Golf af")
Ik heb een andere, gewone brandstofpomp aangepast, zodat de LDA hierop weer gemonteerd kon worden. Dit werkt succesvol.
Ben al 2 weken aan het rijden met dit blok en het loopt als een trein! Goeie genade! Het motortje sleurt de oude 32B als een gek naar de 175... hehe!
Project is dus afgerond.

M v D
16-07-2010, 20:43
Heb met de 1.6 GTD motor er al weer zo'n 25000 km op zitten. In de tussentijd nog e.e.a. afgesteld en verbeterd. O.a is de turbo gereviseerd(olieverbruik), bleedvalve ertussen geplaatst, governerMod toegepast, toch nieuwe zuigerveren en schrapers gemonteerd en heb een oliekoeler geplaatst.
De turbodruk staat nu op 1,5 bar, de brandstofpomp en LDA staan praktisch maximaal "open".
Het geheel blaast zeer lekker en ik werd meer en meer benieuwd naar de prestaties van de motor.
Vanmiddag dus op de testbank geweest bij VVT in Lutjegast voor een uitdraai.
Resultaat:
Zo'n 120 pk tussen 3600 en 4400rpm,piek bij 4100rpm, rond 250 Nm bij 3300 rpm.
Ben dus zeeeer tevreden! Kan menig gechipte TDI bijhouden(o.a. door gewichtsverschil natuurlijk) Maar toch.
Uiteraard zou ik er nog veel meer kunnen uit persen, maar met 30.000 km per jaar laat ik het eerst voor wat het is.

De Pul
17-07-2010, 16:25
netjes,voor zo'n oude diesel:thumbup:

DoriDaan
20-08-2010, 14:23
Ik zag de link in een ander topic... HMM interessant.. om ook eens te doen...

Bleedvalve CHECK.
525TDS IC check
50mm Sebring check
AAZ downpipe Moet ik nog kopen..

Oliekoeler hak ik wel ergens af...

LDA???
governerMod wattisdah?

M v D
20-08-2010, 16:49
LDA???
governerMod wattisdah?

LDA is de 'paddestoel' bovenop de brandstofpomp. (of je moet een zgn. milieudiesel hebben, die heeft er geen) Deze verrijkt de dieselinspuiting als de turbodruk oploopt.
GovernerMod houdt in dat de brandstofpomp bij een hoger toerental pas begint met het knijpen van de dieselinspuiting. Normaal begint dat proces al rond de 2800 RPM.
Hier op het forum zijn wel topics te vinden die over het opvoeren van GTD's ed. gaan.

M v D
19-02-2011, 18:06
Afgelopen week heb ik de nozzles van de verstuivers vervangen door exemplaren van een Mercedes 2,9 5 cilinder diesel. (De DNOSD 261, voor de geinteresseerden)
Ik had bij mijn oude verstuivers een zwetend brandplaatje, dus meteen de gelegenheid maar even benut voor een upgrade.:)
De openingsdruk heb ik af laten stellen op 175 bar. Standaard staat ie met GTD verstuivers op 155 bar.
Echt een schokkend verschil kan ik niet merken, wel in het lage en middengebied is er wat meer trekkracht, wat nooit verkeerd is natuurlijk.
Maar waar ik vooral nog mee zit is dat de motor stationair onregelmatig loopt, als ik ook maar beetje gas geef, iets harder dan stationair en het is over. Waar kan dat nu aan liggen? Nu met deze verstuivers is echt alles nieuw, dus wat nog overblijft is mjnsinziens een verschil van opvoerdruk bij één van de plunjers in de brandstofpomp. Wat dan alleen stationair te merken is. Kan dat uberhaupt??
Oh, ja, als ik de pomptiming verander blijft dit "kwaaltje" hoorbaar.
Wie o ie heeft suggesties?

M v D
03-10-2011, 20:56
Héhéhéhéhéhéhé!!!!!


http://www.mijnalbum.nl/Foto-QUC34ESR.jpg

De Pul
03-10-2011, 21:00
die openingsdruk is m.i. aan de hoge kant,daar kan ie ook wel eens beroerd van gaan lopen.vooral gezien het verschil in nozzle zou ik zeggen stel hem gewoon zoals de bedoeling is.de 2,9 5cil moeten nl op 115-130 bar komen.ik zou de druk verlagen.

M v D
03-10-2011, 21:07
Oké, das interessante info! Mijn theorie was; Hogere openingsdruk zorgt voor betere verneveling van de diesel... Maar ik kan er naastzitten natuurlijk. Misschien wel es de moeite waard dus om de druk lager af te laten stellen? Ik moet wel zeggen dat ie met de originele nozzles op 155bar ook al onregelmatig stationair liep.

J-9A-N
03-10-2011, 22:02
Het leven begint bij 1,5 BAR
Heb even een testbankvideo van je geupload @ Youtube

http://www.youtube.com/watch?v=jiuh_3lw9Cg

M v D
04-10-2011, 15:45
Whahaaa, dat is'm hé!? Black Smoke Racing Drenthe.. Thanks kerel.

J-9A-N
04-10-2011, 15:53
Whahaaa, dat is'm hé!? Black Smoke Racing Drenthe.. Thanks kerel.
:thumbup: Hybrid sucks :D

M v D
05-11-2012, 16:58
Kleine update: :)
Heb eindelijk nette, originele pre-facelift (schuine) verstralers gevonden.
Deze waren toendertijd alleen standaard op de 5 cilinder GL-uitvoeringen, verder alleen als optie leverbaar.
Ook vond ik nog een originele mistlampschakelaar.
Heb dus een kabelboom gemaakt en ze aangesloten via een origineel relais.
Ziet er iig. dik uit!

Fotootje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WCKKYFH3.jpg

Audi1981
05-11-2012, 17:36
Niceeeee :thumbup:
Heb je de druk van de verstuivers nog aangepast zoals geadviseerd?

levis
05-11-2012, 18:20
heerlijke auto!!

M v D
05-11-2012, 18:39
Nee, de druk heb ik nog steeds op 155bar. Er zitten dan wel Unimog nozzles in, maar gezien de opbrengst (volumeverplaatsing)van de pomp, kan ik niet veel hoger gaan zitten.