PDA

View Full Version : APK regelgeving definitief gewijzigd

sjampoo
19-10-2007, 11:30
De regelgeving voor de APK gaat op de schop. Dat roepen de kranten nu al weer maanden (of jaren?) en de Bovag en ANWB schreeuwen moord en brand: De een is bang voor winstderving, de ander voor een toename aan pechgevallen langs de weg, en dus winstderving... en dat allemaal beargumenteerd met het kopje 'milieu en veiligheid'.

Nagut: Per 10 oktober 2007 is de wet er dan eindelijk door. Het fijne APK regime blijft eigenlijk gewoon 't zelfde: De nieuwe regels gaan alleen gelden voor auto's welke NA 1 januari 2005 op kentekn zijn gezet Geen uitleg over de verlaging van de APK frequentie of benzine versus diesel dus hier,. MAAR:

Voor klassiekers veranderd er ook wel degelijk iets. Autos van voor 1960 zijn helemaal vrij van de APK!

Klassiekers
Ook verandert per 1 januari 2008 de APK-frequentie voor klassieke voertuigen:

Personenauto's van 30 jaar of ouder hoeven nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden.

Helemaal exact is het nog niet duidelijk, maar ga ervan uit dat je huidige APK papiertje gewoon geldig is tot die datum die daarop is aangegeven. Ook APK keuringen die tussen NU en 1 januari 2008 worden uitgevoerd zijn gewoon nog steeds slechts 1 jaar geldig.

Bij een APK keuring NA 1 januari 2008 zal het papiertje echter WEL 2 jaar geldig zijn.
MAAR het is daarbij wel aannemelijk dat indien er adviespunten worden uitgedeelt dat het pampiertje toch maar 1 jaar geldig zal zijn.

Voor iedereen met een auto welke op kenteken gezet is VOOR 1 januari 1978 (dus elke auto met 'officieel' blauwe platen) kan vanaf 1 januari z'n auto ééns in de 2 jaar laten keuren. Iedereen met een jongere auto, zal moeten wachten tot ook zijn/haar auto de leeftijd van 30 jaar heeft bereikt.

:woowoo:

(Ja: ik vindt het wel prettig dat m'n 77ér Polo 1, waarmee ik in een goed jaar ongeveer 200 km per jaar rij, waarvan er 50 tbv de apk niet elk jaar naar de pijnbank hoeft :) )

Zweiter
19-10-2007, 11:36
super! dus na 1 jan 2008 APK scoren op de rocco en dan twee jaar rondhobbelen. ik sluit me helemaal aan bij je laatste stukkie:

Ja: ik vindt het wel prettig dat m'n 77ér Polo 1, waarmee ik in een goed jaar ongeveer 200 km per jaar rij, waarvan er 50 tbv de apk niet elk jaar naar de pijnbank hoeft

Gijs
19-10-2007, 11:48
Naja, dan pis ik net overal mee naast het potje;

De Jetta is 27 jaar, en gaat 9 nov 2007 op APK. Dus volgend jaar weer. En m'n Kevertje is van 1963, dus niet APK vrij en die andere sloep is te nieuw (dat hoor ik nou nooit..) :)

saus
19-10-2007, 12:27
oooh dan wacht ik nog ff een paar maanden met apk erop zetten.

sjampoo
19-10-2007, 12:53
oooh dan wacht ik nog ff een paar maanden met apk erop zetten.

Goed plan ;) (tenzij ie niet geschorst staat)

Anders: Gewoon nu laten keuren, en in dezelfde staat van ontbinding in januari 2008 opnieuw laten keuren.

Berserker
19-10-2007, 13:20
Whoepie, de audi is ook van 77, dus vanaf nu ook maar 1 keer per 2 jaar...

Heeft niks met onderhoud te maken, maar destemeer met kosten en tijd..

sjampoo
19-10-2007, 13:21

Fout: Vanaf je volgende keuring in 2008

Berserker
19-10-2007, 13:23
Fout: Vanaf je volgende keuring in 2008
Jaja snapte t, maakt alleen weinig verschil... ;)

Marcski
19-10-2007, 14:29
ff verplaatst ivm niet echt alleen VW watergekoelde content, Jaap..

breadfan83
19-10-2007, 17:17

Wat voor Audi heb jij da... ow, die Polo. :D

Denk dat de regel niet echt voor veiligere wegen gaat zorgen.
Als die oude hokken niet eens meer een apk hoeven te hebben en ze zo de weg op kunnen worden gerold geef ik deze nieuwe wetgeving niet veel kans van slagen.

We gaan er niet echt veel mee vooruit. Slechts een enkeling die inderdaad maar een paar kilometer per jaar rijdt zal er op een veilige manier voordeel van hebben.

Jaarlijks keuren lijkt me toch net ietsje veiliger.

Berserker
19-10-2007, 17:23
Wat voor Audi heb jij da... ow, die Polo. :D

Denk dat de regel niet echt voor veiligere wegen gaat zorgen.
Als die oude hokken niet eens meer een apk hoeven te hebben en ze zo de weg op kunnen worden gerold geef ik deze nieuwe wetgeving niet veel kans van slagen.

We gaan er niet echt veel mee vooruit. Slechts een enkeling die inderdaad maar een paar kilometer per jaar rijdt zal er op een veilige manier voordeel van hebben.

Jaarlijks keuren lijkt me toch net ietsje veiliger.

Ey dikke homo, volgens mij heb jij een iets te grote mond voor iemand die de Opel der VW's rijdt... ;)

sjampoo
19-10-2007, 18:23
ff verplaatst ivm niet echt alleen VW watergekoelde content, Jaap..

Tja: Inderdaad: ik heb lopen zoeken; waar zet ik 't neer.. 't is geen off-topic, maar meer 'algemeen' :)

Gijs
19-10-2007, 19:27
Chris, niks tegen die schitterende Polo van Berserker he!!! :mad:

:D

Marcski
20-10-2007, 10:13
Tja: Inderdaad: ik heb lopen zoeken; waar zet ik 't neer.. 't is geen off-topic, maar meer 'algemeen' :)

Dus Car Cafe materiaal ;)

breadfan83
20-10-2007, 11:26
Ey dikke homo, volgens mij heb jij een iets te grote mond voor iemand die de Opel der VW's rijdt... ;)

't Rijdt wel. :D

En ik ben niet dik, 't zijn gewoon zware botten! :(

Dexter
20-10-2007, 12:46
Ik blijf die van mij lekker jaarlijks controleren [hij moet toch elk jaar een grote beurt [hahahahaha, dat is dat verschrikkelijke programma, je weet wel, leuk? Niet? Oh...] dus als je dan toch bezig bent dan ook meteen een apk check].

Vind het toch wel prettig om te weten dat de auto in orde is.

Binnekort hebben we dus nog meer mensen op de weg waarvan de helft van de verlichting niet werkt. Dat wordt nog eens leuk.

breadfan83
20-10-2007, 15:34
Binnekort hebben we dus nog meer mensen op de weg waarvan de helft van de verlichting niet werkt. Dat wordt nog eens leuk.

Rixhting aangeven doen de meesten toch al niet. :mad:

Tommy
20-10-2007, 15:42
't Rijdt wel. :D

En ik ben niet dik, 't zijn gewoon zware botten! :(

maar wel homo? ;)

breadfan83
20-10-2007, 16:22
maar wel homo? ;)

Ja, wel homo (http://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_%28geslacht%29) .

G-eert-40
20-10-2007, 17:13
Ja, wel homo (http://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_%28geslacht%29) .

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/5/5/homo1.JPG

wel beter je tanden poetsen he ;) :D

breadfan83
20-10-2007, 17:32
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/5/5/homo1.JPG

wel beter je tanden poetsen he ;) :D

Komt van 't bierflesjes-openen. :tongue:

Dexter
21-10-2007, 10:04
Rixhting aangeven doen de meesten toch al niet. :mad:

Inderdaad, op een of andere manier is dat ooit eens afgeschaft ofzo.

Het gekke is alleen dat ik daar nooit wat van gehoord heb.

Stijn
21-10-2007, 10:36
Good posting, interessant! Eindelijk zover. Jammer dat de Keef nog net voor 2008 gekeurd moet zijn :(

*Slaat even hard aan het rekenen welke auto's allemaal 30+ zijn*

DeNB3rt
21-10-2007, 11:06
intressante verbetering voor NL wetgeving.

Hier in België komt je auto controle vrij na 25jaar (1982).
Maar hier fucken ze dan zwaar alsje verlaging zitten hebt...