PDA

View Full Version : Iewat tikkende kleppen bij warme motor.

Fabian_GTI
26-10-2007, 19:53
Hoi,

Het gaat hier om een GTI 8v EV blok uit 1986 waar nog geen 50.000dkm op staat na VOLLEDIGE revisie.

Nu heb ik het volgende:

Als ik de wagen sochtends start loopt hij prima, zonder tikkende kleppen ook geen geratel met het starten helemaal niks.
Ga ik een stukje rijden, olie warm...... en dan hoor je m duidelijk rommelig tikkeren, niet hard maar wel goed hoorbaar.
Ik heb geen last van veel olieverbruik, of andere rare dingen met mn motor.

Nu is er nogal wat twijfel of mijn motor Hydro stoters heeft en Mechanishe, maar volgens mij had de EV motor van 86 wel hydro stoters erin....

Maargoed wat kan ik hiertegen doen, op andere olie gaan rijden ? Zit nu Castrol 10w40 semi syntheet in en ik rijd op euro95.

Hoop dat iemand me wat opheldering kan geven hierover ?

- Fabian

Dexter
26-10-2007, 22:17
Ik zou voor de gekte eens beginnen met nieuwe verse fijne olie en een verfrissend [kwalitatief zeer goed] oliefiltertje.

Ik denk dat je gewoon ouwe olie heb.

Semisynthetisch kan natuurlijk ook wat te dun zijn maar dat weet ik niet zeker, zoveel verstand van olie heb ik niet. Gelukkig is er op een forum als dit altijd wel iemand die het wel weet.

Maar hoelang zit die olie er al in? Als het er al een tijdje inzit denk ik dat verversen het getik oplost.

Fabian_GTI
26-10-2007, 22:22
Nog geen 4000 kilometer terug is die ververst.
Volgens mij is het toen ook begonnen, maar dat kan ik ook mis hebben want het valt me pas echt op de laatste 2500 km ofzo.

Filter is 'gewoon' eentje bij Lasaulec gehaald.

robertjan007
26-10-2007, 22:22
Ik zou er eerst wat nieuwe olie op doen en een die wat dikker is, 15w40 ofzo en dan even weer proberen! Succes

Fabian_GTI
26-10-2007, 22:24
Ik vermoed dat die olie er ook in zat toen we m verversden, maar de vorige eigenaar kon ons daar geen informatie over verschaffen omdat hij het onderhoud liet doen en de aanwezige bonnen vermelden daar ook niets over helaas.

En 15w40 ook gewoon weer semi syntheet neem ik aan ? :)