View Full Version : Hoe snel is een oude VW buggy? Project! 56K warning, veel foto's!
Ik weet dat sommige van de heren hier op dit forum een buggy een oud achterhaald ding vinden. Ok, de techniek is dan wel zeer ouderwets, maar toch heb ik een topic aangemaakt van mijn project voor degene die het wel leuk vinden. :wink: Ps. dit topic heb ik ook gepost op buggyboys.be,dus als je daar een trouwe lezer ben, dan hoef je dit niet meer te lezen! :D
Dit is dus mijn buggy:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT3432Large-1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/DSC_0147.jpg
Ja, een oude Vw buggy, niks bijzonders best wel traag (hoewel hij wel sneller weg is bij een stoplicht dan een Astra GSI of Vw GTI MkI/II).
Wat zijn de plannen:
-17 inch lichtmetalo's
-luchtgekoelde motor vervangen voor een watergekoelde (GTi motor 8V later met turbo erop)
-Sidepods maken
-Verlagen
-Verlichting aanpakken (led achterlichten andere koplampen)
-Drachten legal maken (rolkooi erin dus)
-Leuk kleurtje geven
-Neon (lekker fout, maar gewoon doen!)
-Audio (beetje, niet teveel)
-Body totaal aanpakken
Zoiets dus voor de sidepods (skirts)
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PCBGLM46.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0049Large.jpg
Achterlichten:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0053Large.jpg
Rolkooitje zoals dit:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/DSCF0197.jpg
Interieur een beetje pimpen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/303789.jpg
Wheeliebar is eigenlijk ook wel noodzakelijk, alleen ga ik deze alleen gebruiken bij sprints:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/303786.jpg
Waarom???
Hierom:
http://www.youtube.com/watch?v=jrmrHgTgrVg
Maar goed, eerst maar es de buggy van het weekend demonteren, zodat ik echt kan gaan beginnen.
Eerst de motor er maar es uit:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT3394Large-1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0771Large.jpg
De donor, een gereviseerde FR motor. De kop is iets bewerkt, poorten zijn geflowd en een scherpere nokkenas en een volledige elektronische ontsteking erin zorgen ervoor dat deze motor 98 PK heeft ipv de standaard 85 PK. Later komt hier nog een turbo erop, maar dat is voor latere zorg.
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0770Large.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0783Large.jpg
Nu hoor ik jullie denken, dat gaat toch nooit passen???? Natuurlijk wel, daarvoor is er een pasplaat gemaakt:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0772Large.jpg
Deze pasplaat 'past' op de keverbak aan de ene zijde en aan de andere zijde aan de FR motor:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0773Large.jpg
Nu is het een beetje link om zo'n relatief zware motor aan alleen 4 bouten van de keverbak te hangen, ook al heeft de pasplaat een gefreesde opstaande rand die exact in de keverbak valt. Daarom ga ik het motorbeschermrek niet alleen gebruiken als bscherming, maar ook als extra ophangpunt voor de FR motor:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0785Large.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0784Large.jpg
Zo eerst maar es kijken naar de velgen die onder de buggy komen, of je vind ze hartstikke mooi (zoals ik) of je vind ze spuuglelijk:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0777Large.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0779Large.jpg
Oftewel de Dotz Brands Hatch:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/DOTZ_Brands_Hatch_RGB_LO.gif
Natuurlijk gaat de buggy omlaag, de bodem zal zo'n beetje op 6 cm boven de straat gaan hangen. Dit dmv een verlaagde vooras en dropped spindels.
Vandaag alvast een paar dingen aangeschaft, ik hoop dat ik morgen echt kan gaan beginnen...
Een paar nieuwe kuipjes:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0786Large.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0795Large.jpg
Uiteraard een nieuwe koppelingsset, is een drukgroep en plaat van een bus:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0791Large.jpg
Aangezien mijn startmotor de laatste tijd ook al kuren vertoonden deze ook maar nieuw. Ik heb gelijk maar gekozen voor een High Torque startmotor:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0790Large.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0789Large.jpg
Aangezien het motortje iets meer pk's gaat geven dan de standaard kever motor en ik mijn buggy tzt voor dragraces wil gaan gebruiken ff iets 'zwaardere' versnelligsbaksteunen gekocht. Comfort zal dan wel heel erg ver te zoeken zijn als deze jongens onder de buggy zijn gemonteerd. :roll:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0793Large.jpg
Ff de nieuwe stoelen passen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0797Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0798Medium.jpg
Zoals te zien is zijn deze stoelen een stuk lager dan de oude kuipjes... Komt goed uit want ik wil juist de lage look en daarbij horen geen hoge stoelen!
Ff de pasplaat passen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0799Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0800Medium.jpg
Ff mijn versnellingsbak aanpakken... Die moet steviger vast komen te zitten, dus eerst maar de standaard beugel demonteren:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0803Medium.jpg
Let op de rubber blokken onderaan de bak, deze komen te vervallen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0804Medium.jpg
Kon het niet laten, gelijk maar ff mijn nieuwe high-torque startmotor gemonteerd:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0806Medium.jpg
Nu verder met de bak zelf. Aangezien de bak 1 geheel moet gaan vormen met het chassis (dus geeeeen comfort meer, alle motor trillingen gaan zeer voelbaar worden!) komt er nog een beugel over de bak zelf welke weer vastgemaakt wordt aan de chassis vork:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0808Medium.jpg
Nog ff een nieuwe druklager gemonteerd voor de koppeling:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0810Medium.jpg
Nog ff M8 draad in het vliegwiel tappen met mijn tapper de luxe... :roll:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0812Medium.jpg
Ik heb toch maar besloten heel de buggy te gaan restaureren, dus ik ga de bug helemaal demonteren....
Vandaag een klein beginnentje gemaakt:
Eerst de voorruit er maar af gehaald:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/ruiteraf.jpg
Toen heb ik maar es onder het dashboard gekeken naar de 'dradenboom'. Man man man, wat een drama is dat zeg... Achteraf vind ik het niet zo raar dat mijn ruitewisser het soms niet deden en mijn startmotor soms dienst weigerde... Allemaal losse contacten en aan elkaar geknoopte draadjes...
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/spagetti.jpg
Kap eraf:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/kap.jpg
Hier zit normaal gesproken de benzinetank, welke nagenoeg compleet doorgeroest is.... Vervangen dus!
Maar goed, de tank rust hier op een zeer dun stukje polyester, ik ga dat verstevigen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/tank.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/steltniksvoor.jpg
Less is more!
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/lessismore.jpg
Gisteren kon ik weer via via een aangepaste (met carb.) 1800 motor op de kop tikken.... Scheelt zo'n 20 pk extra tov het andere blok. Daarom heb ik dit blok te koop staan, zie marktplaats.
Maar goed dit is het andere blok dus:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0033Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0030Medium.jpg
Eerst maar weer es verder met het kaal maken van de buggy, dus ff de bouten en moeren losmaken waardoor de badkuip gescheiden wordt van het chassis:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0036Medium.jpg
Echt een badkuip dus!!!!
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0053Medium.jpg
Wat houden wij dan over??? Juist een stuk staal met een paar wielen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0044Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0048Medium.jpg
Zoals op deze foto's te zien is, is de bodemspeling nog aardig ruim, wordt dus tijd om het spul te laten zakken:verlagen dus!!!! :twisted:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0045Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0043Medium.jpg
Verder wil ik ook de bak nog verder gaan verstevigen, maar ik ben nog aan het verzinnen hoe....
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0055Medium.jpg
Vandaag een nieuw koppelings-setje voor de 1800cc waterkoker gehaald en deze gelijk ff gemonteerd:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0057Medium.jpg
Koppelingsplaat ff centreren:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0058Medium.jpg
En de drukgroep vast zetten:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0061Medium-1.jpg
Ik had dus een nieuwe (verstevigde) versnellingsbaksteun gekocht, maar nu blijkt dus dat mijn motorkooi niet meer gaat passen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0062Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0063Medium.jpg
De motorkooi wil ik wel gaan gebruiken, enerzijds als bescherming van de motor en anderzijds als extra ophanging voor de motor...
Rest dus niets anders dan het wegslijpen van stukjes metaal....
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0064Medium.jpg
Nu ff de motor monteren, dus de motor in de takel en liften maar!!
Dit is wel ff lastig, hier moet je een beetje rommelen om de vertanding van de prise-as netjes in de vertanding van de koppelingsplaat te laten vallen....
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0069Medium.jpg
De motor hangt! :D
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0086Medium.jpg
En zoals te zien is kan de buggy echt een heeeel stuk omlaag omdat het laagste punt de onderkant van de achterschokdempers zijn en niet het motorcarter!
Natuurlijk weer ff de motorkooi passen, kijken of deze lang genoeg is:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0077Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0085Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0106Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0075Medium.jpg
Het lijkt allemaal te passen, ik moet wel de bovenste pijpen van de kooi wel iets verlengen, maar het past allemaal redelijk!
Ik zit alleen nog met 1 vraagteken...
Past mijn body wel over de motor heen, want dat gekke luchtfilter op de carb steekt redelijk uit. Ik heb namelijk weinig zin om in mijn body te gaan zagen...
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0080Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0108Medium.jpg
Maar goed, dat ga ik vanavond nog ff proberen, ik ga ervan uit dat het wel gewoon past aangezien de motorhoogte ook nu weer niet zo extreem veel hoger is dan de koeltunnel van een luchtgekoelde vw motor
leuk project!! ik begin die straatbuggy's steeds gaver te vinden...
MMgolfnut1
27-10-2007, 17:17
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PCBGLM46.jpg
Ben normaal niet zo'n buggyfan, maar dit is wel erg stoer! Ben benieuwd hoe jouw project eruit komt te zien. Succes.
G-eert-40
27-10-2007, 17:25
leuk projekt is dit zeg! ben erg benieuwd naar het eindresultaat. vooral doorgaan en blijven updaten dit topic he :thumbup:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PCBGLM46.jpg
Ben normaal niet zo'n buggyfan, maar dit is wel erg stoer! Ben benieuwd hoe jouw project eruit komt te zien. Succes.
:eek:
helemaal te vet deze bug.... :thumbup:
Edition-Blue
27-10-2007, 17:32
Idd blijven updaten, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Succes ermee !!
Mister Cool
27-10-2007, 17:33
Buggy's zijn zwaar cool :thumbup: . Gaaf project heb je, ben benieuwd hoe het uiteindelijk word!
Zojuist nog even de body op het chassis gepast en wat denken jullie??
Het past!!! 8) 8)
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0111Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0113Medium.jpg
De carburateur met luchtfilter zit gelukkig niet in de weg, dus ik hoef ook niet te gaan zagen!
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0115Medium.jpg
Het enige wat een probleem zou kunnen zijn, is de uitgang van het koelwater aan de kopse kant van de cilinderkop... Deze zit wel akelig dicht bij de body, maar misschien dat ik dat op kan lossen met een flexible koelwaterslang.
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0124Medium.jpg
Het blok hangt er op zich wel mooi in, en steekt ook niet al te veel uit aan de achterzijde van de body... Kortom ik ben tevreden! :D
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0131Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0132Medium.jpg
Nog een algeheel plaatje met mijn trouwe sleutelvriendin:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0137Medium.jpg
jetta mk1 '82
27-10-2007, 18:59
stoer man zo'n street buggy !!
gr. Martijn
Tapestaartje
27-10-2007, 19:09
Inderdaad een stoer ding jah!
Gaaf project!!! Erg fijne fotoreportage op deze manier, nu is me een en ander veel duidelijker geworden!!
Die pasplaten, kan je die zo ergens bestellen? En waarom niet gelijk een gti motor of zelfs 16v erin hangen dan?
maniacmark
27-10-2007, 19:18
een hele toffe wagen zeg
omgeving noord limburg toevallig?
keep us posted!!!
Die grijze/antractiet kleurige ziet er wel dik uit :)
En zoals Mellyville zegt, waarom niet gelijk een 16v met webers oid :tongue:
Een 16v of zoiets komt er wel later in, maar ik denk dat mijn bak dat niet zo leuk gaat vinden.... Plus en dat is het belangrijkste, een carb. motor is redelijk makkelijk te instaleren, zonder dat je met een ECU etc. moet gaan werken en/of die dradenzooi!
Dus eerst maar es dit aan de praat krijgen en dan kijken we volgend jaar wel weer verder! (het idee 'turbo' spookt ook nog iedere dag in mijn hoofd!)
Ben niet echt een buggy fan....maar als ik dit zie....zou ik er best wel in gezien willen worden.... :thumbup:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/303789.jpg
Een 16v of zoiets komt er wel later in, maar ik denk dat mijn bak dat niet zo leuk gaat vinden.... Plus en dat is het belangrijkste, een carb. motor is redelijk makkelijk te instaleren, zonder dat je met een ECU etc. moet gaan werken en/of die dradenzooi!
Dus eerst maar es dit aan de praat krijgen en dan kijken we volgend jaar wel weer verder! (het idee 'turbo' spookt ook nog iedere dag in mijn hoofd!)
bak was idd het probleem, maar die 16V in stijn's type3 liep wel als de brandweer
16V loopt ook op twee draadjes hoor :)
Gaaf project in ieder geval! En makkelijk olie bijvullen zo :)
Ik ben nu ff aan het surfen op het Inet naar andere achterlichten... Ik denk toch dat ik maar zoiets ga monteren in de bug, de new beetle lichten:
http://www.newbeetleshop.nl/catalog/images/led-rood.jpg
of zoiets:
http://www.newbeetleshop.nl/catalog/images/IMG_0288.jpg
Om toch een beetje in de vw sferen te blijven hangen...
Maar ik weet het nog niet, moet er wel 'modern' uit gaan zien :rolleyes:
Maar goed als iemand hier op het forum nog andere platte (die dus niet een hoek omgaan voor bijvoorbeeld de knipperlichten) achterlichten weet dan hou ik mijn van harte aanbevolen!
Bizar zeg, die wheeliende buggies. zeer vet projectje, blijf m zeker volgen!
Pedaalemmer
29-10-2007, 18:05
Leuk project! mmmmeen g60 daarop zou onwijs dik zijn!
Ondanks de dikte van zon pasplaat kom je dus wel gewoon weg met je vliegwiel?
Mooi project in ieder geval!
Ondanks de dikte van zon pasplaat kom je dus wel gewoon weg met je vliegwiel?
Mooi project in ieder geval!
Lijkt me sterk, zal wel een ander vliegwiel en koppeling opmoeten!
Of ook mischien een plaat tussen vliewiel en krukas met lang bouten.
:screwy:
Ff goed kijken naar deze foto heren!!! :D
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0800Medium.jpg
De pasplaat is uitgefreest en komt nu net iets hoger te liggen als de aansluiting op het vliegwiel.
Men neme een origineel kevervliegwiel, haal het hart eruit, plaats het hart van een VW vliegwiel eronder
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0812Medium.jpg
, waardoor het vliegwiel ietsje naar buiten komt en zo netjes aansluit op de starterskrans van de startmotor.... Past als gegoten en werkt als een trein!!! ;)
Dan krijg je dus zoiets:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0061Medium-1.jpg
Vandaag niet zo heel veel gedaan...
Ik zit nog steeds te verzinnen waar ik een radiateur ga plaatsen, of aan de rechterkant van de motor of aan de achterzijde van de motor. Voor dit laatste idee heb ik de motorkooi verlengt, is nog niet definitief (nog niet gelast) maar gewoon om te kijken hoe het staat.
Nu komt de kooi 25 cm verder naar buiten dan origineel, maar het krijgt dan wel een errug hoog cross gehalte... :(
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0148Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0140Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0137Medium-1.jpg
Of toch de radiateur maar aan deze kant, dus de kant van het oliefilter, zodat de kooi weer wat korter kan worden....
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0143Medium.jpg
Ik zou graag jullie mening willen horen! :wink:
maniacmark
04-11-2007, 19:05
ik zou voor de korte kooi gaan.
De rest ziet dr erg netjes uit
Caddy_Sander
04-11-2007, 22:48
zou idd voor de korte kooi gaan met radiateur aan de zijkant.
Je zou dan ook beter zitten met de koeling dmv happers aan de zijkant van de body
Verder een super bruut project :cool:
Ik zou de radiateur lekker aan de zijkant plaatsen, en de kooi kort laten!
Je kunt eventueel een scoop vannuit de body, extra lucht naar de radiateur geleiden.
breadfan83
05-11-2007, 02:59
Waarom geen twee kleine radiateurs?
Je hebt dalijk twee van die fijne luchtinlaten aan de zijkant, dan kun je ze net zo goed functioneel maken.
Heel leuk project verder!
Vandaag begonnen met de rolkooi. Ik wil dus een kooi gaan maken met het ruitje in de rolbeugel.
Eerst nog een rolbeugel aangeschaft bij Hotrod, ik heb er nu dus 2! :D
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0001Medium.jpg
Beugel ingekort, dit heb ik gedaan voor de lage look die mijn buggy gaat krijgen.
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0005Medium.jpg
Dit is de oude rolbeugel welke ik ga gebruiken voor mijn voorruit-frame:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0007Medium.jpg
De oude rolbeugel heb ik ingekort en door de midden geslepen, immers aan de voorzijde is een buggy smaller als aan de achterzijde. Ik heb een pijp die paste in de pijp van de rolbeugel gedaan, gaatjes geboort en de pijp als het ware gezekert dmv een puntlas aan beide zijden.
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0008Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0012Medium.jpg
Ik heb het voorruitframe afgelast en is weer stevig!
Een paar dwarsliggers maakt het plaatje compleet:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0014Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0018Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0022Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0028Medium.jpg
Helaas kon ik vandaag niet verder met het aflassen en aanbrengen van extra verstevigingen omdat mijn lasdraad op is.... Anders was de kooi waarschijnlijk zo goed als zeker al klaar geweest.... :evil:
maniacmark
12-11-2007, 11:02
goed bezig
Keep us posted
robertjan007
12-11-2007, 12:53
leuk project!! ben benieuwd!!
Vandaag weer ff verder gegaan met de rolbeugel, dus eerst maar es de voorklep pas maken, zagen dus! :twisted:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0039Large.jpg
Uiteraard moet er nog iets gemaakt worden naar de achterzijde van de buggy!
Ik heb eerst een plaatje metaal op de body gebout, dit om de juiste hoek en afstand van de pijpen te bepalen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0053Large-1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0065Large.jpg
Gelijk ook maar een pijpje onder het dashboard gelast, dit alles voor de stijfheid/stevigheid van de kooi:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0068Large.jpg
Zo ziet het er nu uit:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0072Large.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0079Large.jpg
En gelijk ook maar de motorkooi iets ingekort, was voor het mooie toch iets te lang:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0078Large.jpg
Volgend weekend nog een paar pijpjes lassen en klaar is de kooi!
corrado-usa
19-11-2007, 19:53
mooi projeckt dit wil ik wel blijven volgen.
Vandaag weer heel ff verder gegaan met de rolkooi. Ik heb er extra verstevigingen ingelast (platstaal tussen de 2 bovenliggers en achterliggers), zodat de kooi bijna klaar is.
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0013Large.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0015Large.jpg
Het is nu alleen nog een kwestie van goed en netjes aflassen, maar dat doe ik pas als ik de kooi uit de auto haal.
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0021Large.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0023Large.jpg
Morgen weer verder, ik ga dan de buggy maar es verlagen! :twisted:
PoloCoupeGT
25-11-2007, 10:49
Ben dit topic ook aan het volgen. Wil wel eens zien hoe die velgjes eronder staan. En hoe de sideskirts gaan lukken.
waarom ben je nu voor vierkante buis gegaan bij dat laatste stuk? doet in mijn ogen afbreuk aan de look van de kooi.
waarom ben je nu voor vierkante buis gegaan bij dat laatste stuk? doet in mijn ogen afbreuk aan de look van de kooi.
Eens!. Waaron die extra versteviging in de kooi? Je kunt de kooi toch netjes rondom lassen? Clean look gaat verloren!
Verder over project :thumbup:
waarom ben je nu voor vierkante buis gegaan bij dat laatste stuk? doet in mijn ogen afbreuk aan de look van de kooi.
Weet ik eigenlijk niet.... Alleen vind ik het niet zo storend, bij mij is functionaliteit wel een hele belangrijke factor. Ik denk dat als de kooi in kleur is, dat het dan niet zo storend meer is.... (hoop ik... :rolleyes: )
Vandaag was het tijd om de buggy te gaan verlagen. Nu had ik nog een setje dropped spindels van een van de (velen) vorige kevers liggen, dus deze gaan onder de buggy...
Voor degene die niet weten wat dropped spindels zijn:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0011Large-1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0013Large-1.jpg
Het grote verschil met normale spindels is, is dat de bevestigingen van de stuurkogel en fusees op de ankerplaat tov de astap lager zit. Resultaat is een verlaging van 6 cm tov de standaard spindels, maar wel behoudt van de originele dempers en fusees. Dus dan blijft er nog iets van comfort behouden. (zolang je in een buggy kan spreken van comfort! :roll: )
De oude trommels met spindels er eerst af slopen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0005Large.jpg
Voor de verlaging:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0002Large.jpg
18 hele centimeters vanaf band tot spatbord.
Na de verlaging:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0016Large.jpg
Nog maar 12 cm's, lager moet ik ook echt niet gaan, want anders passen de 17"ers er niet meer onder:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0021Large-1.jpg
Maar goed, het ziet er igg al een stuk leuker uit zo:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0019Large-1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0017Large-1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0025Large.jpg
Nu moet de achterzijde ook nog iets zakken, maar niet te veel.... Hoeveel tandjes (cm-ers) dat gaat worden weet ik nog niet...
PoloCoupeGT
28-11-2007, 20:43
Wiel je nieuwe wieltjes er wel onder zien... Lijkt me gaaf.
Leuk project hoor ....
Ga je zelf sidepots fabriceren?
ja, waarschijnlijk ga ik de pods zelf ontwikkelen. Maar das ff voor latere zorg!
Vandaag nog ff wat aan de buggy gedaan, ik moest namelijk mijn stoeltjes iets verhogen,zodat de rem en benzineleidingen de ruimte hebben naast de stoelen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0001Large.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0003Large.jpg
Nou zullen heel veel mensen zeggen:waarom gebruik je niet een verstelbaar stoelframe???? Ach ja, aangezien ik de buggy toch nooit meer verkoop (of iemand moet wel zoveel geld bieden... :roll: ), kan ik de stoel net zo goed permanent vast maken. Oftewel, aangepast aan mijn lengte.
Verder de kooi er ook uitgehaald, zodat ik deze een dezer dagen netjes kan aflassen en extra verstevigen aan kan gaan brengen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0007Large.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0005Large-1.jpg
Ook de body eraf gehaald, zodat er weer een kaal chassis staat. Ik heb ook nieuwe RVS dorpelverstevigen gehaald bij Hotrod Doesburg, welke nog in de juiste lengte afgezaagd dient te worden:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0006Large-1.jpg
Deze dorpels komen onder de bodemplaat te zitten en niet er bovenop zoals op de foto staat. :wink:
En dan maar es gaan kijken of we de motor weer tot leven kunnen brengen...
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0011Large-2.jpg
Maar goed eerst maar verder aan de versteviging van de bak...Dus eerst gaatjes boren in de achtervorken:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0001Large-1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0002Large-1.jpg
Gaatjes groter geboort en m10 draad erin gedraaid en toen vastgelast:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0003Large-1.jpg
Plaatje eroverheen gemonteerd:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0004Large-1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0005Large-2.jpg
Nu zit de bak zo vast als een huis, en hoef ik niet bang te zijn dat mijn neus van de bak afbreekt! :twisted:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0006Large-2.jpg
Vandaag nog ff zitten prutsen, eerst maar es een lager in de krukasas getikt, deze zat er nog niet maar moet er wel in om het zwieberen van de priseas tot een minimum te beperken:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0026Medium-1.jpg
Nog ff een fotootje van het blok samen met de Ven computer:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0031Medium.jpg
Ik wil extra motorsteunen maken, dus heb ik de baksteun iets aangepast... Ik heb eerst massief rondstaal in de aanwezige gaten gezet en deze rondom vastgelast:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/defre.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0043Medium-1.jpg
Daarna heb ik passende buizen over de massieve rondstalen 'pijpen' geplaats en deze weer vastgelast. Verder heb ik er extra oren aan gelast, welke weer vastgemaakt kunnen worden aan de chassisvorken:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0045Medium-1.jpg
Natuurlijk moeten er nog veel meer verstevigingen in en aan komen, maar eerst moet ik het blok passen, zodat ik weet waar ik de verstevigingen kan vastlassen.
Dus eerst passen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0047Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0048Medium-1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0050Medium-1.jpg
Hier is goed te zien dat de uitlaat net voorbij de startmotor langsloopt, maar als het past dan past het!
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0051Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0061Medium-2.jpg
Een ding is wel een beetje jammer, mijn rolkooi en de body moet ik nu iets aanpassen omdat het inlaatspruitstuk voor het mooie iets te ver uitsteekt... :cry:
Misschien ga ik morgen nog ff verder, maar eerst feesten!!!!!
Dus mensen, allemaal alvast de beste wensen en een gelukkig nieuwjaar!
Waar komt dat Ford blok nu ineens vandaan?
Zijn wel leuke blokjes.. en aan het spruitstuk te zien als eerder in een buggy achtig iets gezeten...
Vento Vice
05-01-2008, 05:36
Dìt is weer eens héél wat anders; GAAF! Ik houd deze in de gaten...
Maar idd, opeens zie ik een ander blok ?!
Dit is tenminste een ècht project; zowat alles zèlf (passend) maken!
Ik ben benieuwd; ook naar het nieuwe 'plaatwerk'!
jetta mk1 '82
05-01-2008, 09:16
krijg je geen problemen met je startmotor als de uitlaat er zo dicht bij zit ??
mijn golf 1 wil als hij echt goed warm is niet meer starten omdat de startmotor te warm word !
wel een gaaf project verder ;) !!
gr. Martijn
Vandaag weer ff verder gegaan met de motorsteunen, blok moet immers wel vastzitten! :D
Plaatje van de steun iets lager gelast zodat de motor makkelijk weer in/uitgebouwd kan worden, anders zit de carterpan in de weg:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0002Medium.jpg
Ook nog extra verstevigingen gemaakt vanaf de bevestiging van de veerpoten naar de motorsteun:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0004Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0018Medium-1.jpg
Boutgaten van het blok gebruiken voor het fabriceren van de steun:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0002aMedium.jpg
1 motorsteun al klaar, nu de andere kant nog:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0007Medium-1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0011Medium.jpg
Ff de body passen en wat ik eigenlijk al wist moest toch.... :(
Namelijk een gat slijpen in de body ter hoogte van de achterbank:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/gasklep.jpg
De reden hiervoor is dat het inlaatspruitstuk inclusief gasklephuis te ver uitsteekt....
Maar goed, daar verzin ik wel wat op, van de achterkant ziet het daarintegen wel goed uit!!!
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0016Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0023Medium.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/PICT0014Medium-1.jpg
Snel weer een update!
maniacmark
06-01-2008, 21:53
Is dat niet een blokje uit een escort mk5?
130 pk standaard geloof ik: zijn erg prettig en cheap
Dìt is weer eens héél wat anders; GAAF! Ik houd deze in de gaten...
Maar idd, opeens zie ik een ander blok ?!
Dit is tenminste een ècht project; zowat alles zèlf (passend) maken!
Ik ben benieuwd; ook naar het nieuwe 'plaatwerk'!
Idd, een ander blok... En eentje met genoeg Pk's! :D Ik ben nu toch bezig en daarom heb ik besloten gelijk maar het randje op te zoeken mbt pk/gewichtsverhouding.
Ff een rekensommetje:
550 kg delen door 170 pk= 3.235 kg
oftewel 1 paardje hoeft slechts 3.3 kg mee te slepen...
Nu de Porsche 911 turbo, 420 pk en met een gewicht van 1540 kg:
1540 kg delen door 420 pk=3.666 kg
Okay, ik heb dan wel een berg minder koppel, maar qua pk/gewichtsverhouding zou ik het op papier moeten kunnen winnen... :D
Andere kant is ook wel dat ik nu al weet dat ik absoluut niet de voorwielen op het asfalt kan houden als ik volgas geef... :mad:
Is dat niet een blokje uit een escort mk5?
130 pk standaard geloof ik: zijn erg prettig en cheap
Nope, is een RS2000 blok, dus standaard 150 pk en 190 Nm. Nu iets aangepast, geflowde koppen en Ven management, goed voor 170 Pk aan de wielen...
Vento Vice
06-01-2008, 22:04
...1 paardje hoeft slechts 3.3 kg mee te slepen...
...Porsche 911 turbo: 1540 kg delen door 420 pk=3.666 kg
Okay...zou ik het op papier moeten kunnen winnen... :D
Andere kant is ook wel dat ik nu al weet dat ik absoluut niet de voorwielen op het asfalt kan houden als ik volgas geef... :mad:
Ja, het meerendeel van die 550 kg hangt ook nog eens achter je achteras... :D
maniacmark
06-01-2008, 22:07
170 is erg lekker
met 130 trekt t in een escort al goed: laat staan in 1 half zo lichte buggy
Ja, het meerendeel van die 550 kg hangt ook nog eens achter je achteras... :D
Idd ja, maar toch zou ik het weleens willen proberen op drachten ofzo... :drive:
met al die PK's heb ik eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in dat laswerk van de motorsteunen en het frame.. Die ponton van Stijn begon al te scheuren, en dat zat echt een stuk vaster...
uiteindelijk was dit nodig om het blok van de vloer te houden:
http://members.chello.nl/s.konings8/71/155_5524.JPG
Goeie bekende van me heeft er ook 1, maar dan met een KR blok van een MKII en een bak van een T2, is wel leuk spul.
Verder succes met je project.
met al die PK's heb ik eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in dat laswerk van de motorsteunen en het frame.. Die ponton van Stijn begon al te scheuren, en dat zat echt een stuk vaster...
Mag ik vragen wat je hiermee bedoel??? Het blok zit bij mij ook vast...
Mag ik vragen wat je hiermee bedoel??? Het blok zit bij mij ook vast...
maar zit het vast genoeg?
wel een dijk van een project hoor! hier in de buurt bij oldtimerparts (etten leur) waren ze een tijd terug ook met een buggy bezig, werd ook best een stoer ding. volgens mij ook verlaagd en als ik het me goed kan herinneren een capri blok achterin.
ik geloof ook wel dat het vast zit. maar met 170PK komt er verschrikkelijk veel kracht op het blok te staan.. zeker zonder enige vorm van ophang rubbers gaat dit naar mijn mening geheid scheuren
PoloCoupeGT
19-08-2008, 13:10
Hoe is het met dit project? Is een beetje stilgevallen.
classic line
19-08-2008, 13:41
ik geloof ook wel dat het vast zit. maar met 170PK komt er verschrikkelijk veel kracht op het blok te staan.. zeker zonder enige vorm van ophang rubbers gaat dit naar mijn mening geheid scheuren
ben ik het ook volledig mee eens die dingen zitten er niet voor de lol
plus dat het je ook een hoop trillingen schilt
Ziet er zeer leuk uit. En de ophang rubber bij een kever dienen niet als motorsteun. Maar puur om de trillingen tegen te gaan. En de versteviging is alleen maar nodig voor het gewicht van de motor.
Ben benieuwd hoe hij loopt
PoloCoupeGT
29-10-2008, 15:17
Is hier nog wat mee gebeurt???
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.