View Full Version : Holle ruimten golf 1
Hallo
Ben bezig met een volledige restauratie van mijn GOLF MK1 LS.
Weet iemand hoe ik het binnenplaatwerk van het buitenste af kan halen om zo de holle ruimten te volledig te behandelen.
Welke laklagen zouden jullie gebruiken dacht zelf aan:
- zinkloodprimer
- 2k epoxy
- PU laklaag
Thnx
Een mede vw liefhebber.
Het binnen plaatwerk van het buitenste af kan halen?
Ik denk dat je gewoon alle rottigheid moet vervangen, waar die ook zit, binnen/buiten, en dan vervolgens de holle ruimtes behandelen met ML of ander speciaal spul daarvoor?
Ik bedoel deze stukken dus, je ziet al roestplekken van de keer dat er een nieuwe wielrand is overgelast.
http://i160.photobucket.com/albums/t183/wschilder1984/DSCF1250.jpg, stukken tussen binnen en buiten plaatwerk.
Zijn er mensen die er ervaring mee hebben? Wil deze stukken namelijk ook een volledige behandeling geven,
Ik wil bovendien geen tectyl gebruiken , het moet goed gebeuren.
Dan zul je hem helemaal uit elkaar moeten trekken... dat ook allemaal eruit halen en vervangen...
of je gaat moeilijk lopen stralen daar in die ruimte, andere optie is er niet he!
arno Derby
27-10-2007, 22:23
ik snap de foto niet helemaal. maar toevallig ben ik op t moment een wielrand van een golfje 3 aan t vervangen en die wielrand is /--\ zo ongeveer geleverd. in een soort van A profiel zonder t bovenste 3hoekje dus. Vast niet duidelijk haha.
Maargoed zoals ik de foto bekijk is dat hier ook geweest en hebben ze hem er compleet overheen gelast. Op de plek waar hij gelast is begint hij nu te roesten door dat hij niet goed behandelt is. Maar doordat hij er compleet overheen gelast is zit het oude plaatwerk er nog onder. Dat is eigenlijk niet echt handig want ik weet bijna 100% zeker dat hij daar tussen ook aan het roesten is. Ook al hebben ze een roest behandeling gedaan ofzo. Op de plek waar je last verbrand de lak en zink laag en dan kun je m wel een antie roest behandelijk geven maar tussen die 2 plaat delen kom je nooit tussen meer je antie roest.
Waarschijnlijk kom je eerst een berg plamuur tegen aan de buiten kant van het achterscherm en daarna de las en het ingelaste reparatie deel. Als je het echt goed wilt maken moet je het er af slijpen en een nieuwe er in lassen maar dus NIET er overheen lassen maar op maat maken en er echt IN lassen dus.
Dat er overheen lassen zie ik wel vaker dat jongens dat doen maar dat werkt dus echt niet. Het ziet er vas mooi uit voor een jaar of 2 en daarna komt het allemaal omhoog en als je pech hebt kun je er een nieuw achterscherm op zetten.
succes
Gr
De foto die je nu ziet is aan de binnenkant van de achterste wielkasten gemaakt, hoe maak je die binnenste platen dus los, om de vliegroest, en roest van vorige laswerken op te schuren en weg te werken.
Heb al flink liggen zoeken maar kan nergens goede verhalen vinden hoe het binnen plaatwerk losgemaakt is om de holle ruimten volledig te behandelen.
Je kunt het binnenplaatwerk niet zomaar ff losmaken, lijkt me nogal logisch! Denk je dat dat gewoon geschroefd zit ofzo :D? Kortom, de hele auto is een unibody, en je kunt het alleen maar oplossen door al het rotte eruit te slijpen aan de buitenkant en er weer een nieuwe wielrand IN te lassen, zoals hierboven beschreven...
Je kunt iig niet zomaar even de binnenkant van de auto opzij klappen zodat je dan de achterkant van de buitenkant ff kan behandelen haha!
Nee begrijp ik, is het binnenste plaatwerk niet los te slijpen en er opnieuw in te lassen om het volledig te behandelen, of hoe moet ik die holle ruimten dan het best behandelen.
En hoe behandel je dan de naar de buitenkant toe gerichte zijde van het binnenste plaatwerk?
kortom, je verneukt je auto, haalt de stevigheid eruit om vervolgens hetzelfde probleem te behouden!
zo ver ik kan zien zit het binnenplaatwerk gepuntlast aan het buitenplaatwerk en komt dit samen bij de lijsten van de ramen en achterklep etc.
Ik zal wel eens kijken of ik van het weekend duidelijkere fotos kan plaatsen. Stevigheid zit toch voor het grootste gedeelte in het dragende gedeelte van de carrosserie en dat is niet het plaatwerk dat ik bedoel.
vwmk2driver
01-11-2007, 19:46
check mijn topic even, ik ben nu met het zelfde bezig wellicht zie je handige dingen.
zo te zien hebben ze met de tijd een nieuwe scherm er op gelast.
dus het rotte deel weg gehaald, een nieuw deel deels over het oude gelegt en toen afgelast, en dat geval zeg ik...
haal dat er maar af en begin op niet, de roest is dan namelijk onder de lak begonnen en vreed nu naar binnen en is dus binnen zichtbaar.
in het geval dat de plaatdelen tegen elkaar gelast hebben, dus plaat tegen plaat en dan de naad gelast, en die naad begint nu te roesten dan zal ik zeggen, pak een straal apparaat straal de naad goed kaal en roest vrij, en zet deze als eerst in de epoxy primer, vervolgens breng je een 2k lak laag aan, en over de lak laag kan je dan altijd nog ml aanbrengen tegen vocht en dergelijk.
maar nooit tectyl of ml over blank staal of grond verf aanbrengen want dat gaat geheid weer roesten.
Nou,als je die vliegroest aan de binnenkant een probleem vind,is het loshalen van je binnenplaatwerk echt geen optie hoor....Wat ik op de foto zie,is dat ze ooit een overzet stuk over je achterschermranden hebben gelast,die las heeft de lak aan de binnenzijde weg gebrand...en dat roest nu.
Ik zou me over dat vliegroest geen zorgen maken,eerder zou ik 'wakker' liggen van het oude stuk schermrand dat overlapt is door het nieuwe braadwerk...daartussen kan het ook roesten..
Ik zou met een echte restauratie,de oude/slecht gerepareerde reparatieplekken eruit halen en vervangen.
Thnx voor je reactie
Ik zie wel altijd bij restauraties dat de holle ruimten ook volledig behandeld zijn. nu wil ik dit ook doen.
Ik moet ook de binnenste spatbord vervangen dus moet er toch bij en wil gewoon de wagen 100 procent onderhanden nemen.
Welke laklagen raden jullie me aan voor een optimale conservatie
Mooiste is om de sponningen ed te laten stralen,kaal plaatwerk af te sluiten met een epoxy primer.Daarna de normale handelingen zoals plamuren,primer,filler en aflak.Zou niet besparen daarop,en wel merkprodukten gebruiken.
@ Chris: - ben tegen plamuur en waarom plamuur in die holle ruimten
- filler (ook zeer duur tevens ) gebruik je alleen in met steenslag beschadigde delen waarom hier?
Hier ook even een update met extra fotos zoals beloofd om het een en ander duidelijk te maken
Foto is tussen zijraam en achterruit
http://i160.photobucket.com/albums/t183/wschilder1984/04112007024.jpg
Een binnenscherm moet in ieder geval los om te behandelen (stuk is doorgeroest) en binnenspatbord ook:
http://i160.photobucket.com/albums/t183/wschilder1984/04112007023.jpg
Moeten alle raamrubbers eruit? Hier kun je goed heb binnen stuk zien wat ik weg wil halen en opnieuw in puntlassen
http://i160.photobucket.com/albums/t183/wschilder1984/04112007025.jpg
Welke laklagen raden jullie mij aan.
Heb zelf te horen gekregen van een lakspecialist:
- zinklood primer
- epoxy primer
- PU of wel poly urethaan aflak
Ik kan jullie tips wel gebruiken
Dus jij denkt dat die wielkas rechts achter zo ff los te halen is en dat dat geen problemen oplevert voor de stevigheid van je auto? Je schokdemper is erin gemonteerd en het houd ongeveer de helft van je auto bij elkaar...
En hoezo is filler duur en gebruik je dat voor beschadigde delen met steenslag? Filler wordt IMO altijd wel gebruikt om juist kleine puntjes en schuurkrassen op te vullen, en vervolgens wordt dan alles weer gladgeschuurd (over de hele auto dus)... delen met anti-steenslag lagen kunnen toch gewoon gefixt worden en weer overspoten worden met anti-steenslag?
Ik vind je redenering op sommige punten erg onlogisch OF ik begrijp je totaal verkeerd (hoop ik)!
@6n2boy....Kan je niet helemaal meer volgen hier....je wilt alles perfect ontroest en nieuw hebben....maar een raam eruit halen(moet toch ivm opnieuw monteren van je weggesneden hemeltje...)lijkt je teveel werk....en dat idee van puntlassen doorboren om je binnenwerk te verwijderen om je binnenkant van je plaatwerk te ontroesten is echt waanzin.....Filler vind je te duur...maar je wilt wel de perfecte roestwering en lak opbouw?!
Mijn advies...(laatste keer:D)...sponningen en binnenkanten laten stralen...oud laswerk verwijderen...opnieuw lassen,plamuren...(oja...je bent tegen plamuur?!)..dan moet je gaan vertinnen enz...al met al veel werk...en als je filler al duur vind??
Wil je helemaal niet 'aanvallen'...maar ik vraag me af of je wel helemaal weet waar je aan begonnen bent.....gezien je 'naam'...lijkt me een Polo 6N2 wat makkelijker.....
Berserker
05-11-2007, 09:28
@6n2boy, ik denk dat je teveel praatjes gehoord hebt van mensen die er denken verstand van te hebben...
Neem nou maar van ons aan dat t id dat je hebt gewoon echt niet kan, het is veel makkelijker om t buitenplaatwerk eruit te slijpen dan die puntlasjes uit te boren en weer alles goed erin te lassen...
Zonder plamuur krijg je nu eenmaal niks strak (is onmisbaar) of je moet er al heeeel veel geld tegenaan willen gooien.
Om advies vragen heeft geen zin als je t toch denkt beter te weten... ;)
rallye16vt
05-11-2007, 12:32
Dan boor de complete carroserie maar uiteen,,,,tussen bijna elke puntlas in je koets zul je wel roest aantreffen,,,daar kun je gewoon met geen mogelijkheid verf oid tussen krijgen,,het enige wat hier werkt is een penetrerende anti roest behandeling....want wat je ook doet,,,zogoed als destijds bij vw gaat nooit lukken.
S6.. :)
@ Melly spuiter vertelde me dat niet op alle delen filler noodzakelijk is. Als filler noodzakelijk is komt dat er gewoon in.
@ Chris hemel is er uit want hier zaten scheuren in. Ramen gaan er ook nog uit ivm nieuwe raamrubbers en de nieuwe hemel. 6n2 is mn daily en dit mn project. Wil de auto van binnen naar buiten aan gaan pakken.
@ Berserker Ten eerste ben ik hier voor de tips en wil even duidelijk maken dat ik ieders verhaal serieus neem maar best veel tegenstrijdigheden hoor zo hier en daar.
Moraal van het verhaal is dat ik niet achteraf opnieuw dingen wil restaureren en wil proberen zo goed als alle roest weg te hebben en daarbij heel veel tegenstrijdigheden hoor.
Alvast bedankt voor het commentaar, extra tips (over welke lagen primer) hoor ik graag
vwmk2driver
06-11-2007, 23:58
de mensen die tot nu toe in jouw topic gereageerd hebben, zijn allemaal mensen met ervaring op het gebied van de golf 1 en andere plaatwerkzaam heden, bijna allemaal hebben ze een golf gerestaureerd of zijn er mee bezig en sommige zijn voor het beroep ook plaatwerker/spuiter.
aangezien de meeste het zelfde spreekt over het opknappen of hoe aan te pakken van problemen lijkt mij dat je toch wel dat je dit serieus kan nemen.
je hebt ook veel verschillende mensen die verschillende opvattingen hebben,
mijn ervaring is ook dat een schade herstel bedrijf op de hoek ook heel anders praat dan een gespecialiseerd restauratie bedrijf, het restauratie bedrijf praat over zaken om het zo goed mogelijk aan te pakken en dan mag het wat meer kosten, en het schadeherstel bedrijf praat meer over hoe je iets makkelijk aan pakt en sneller en simpeler maar vaak uit eindelijk niet beter.
ik zelf ben ook bezig met het restaureren van een golf 1 en kan je vertellen dat inderdaad bij haast elke lasnaad wel ergens roest zit,en waar je ook niet altijd wat aan kan doen.
vooral ook op delen waar origineel kit randen zitten dus ik zou zeggen ga ook zeker alle kit randen verwijderen.
Ik heb meeste kit randen al verwijderd, valt heel erg mee moet ik zeggen.
Ben vandaag ook weer gaan informeren bij n restaurateur en die gaf ook aan als je binnenplaatwerk goed kunt verwijderen omdat je bij bepaalde plaatsen niet kunt en je kunt dit weer herplaatsen dat je dit gewoon kan doen en de vliegroest moet laten zitten, dus je begrijpt dat ik ietswat verward bent.
Wil de holle ruimten ook niet inspuiten met tectyl omdat ik tectyl een product vind wat enkel op de bodem gebruikt moet worden.
Zit er nog veel verschil in de 2k schuurbare epoxy primers en zal ik deze met kwast of compressor aanbrengen.
Tja, wat de rest al zegt. Dat kleine beetje roest wat je op de eerste foto's laat zien is niks. Dat is oppervlakkig. Even schuren en het is weg. Maar aan de andere kant van die plaat, waar je de "roestrand" ziet, de oorspronkelijke buitenkant, zit nu een plaat. Dat rot pas mooi.
En die binnenste wielkast is die helemaal door of zit een een gat in. Dan kun je daar anders ook weer een plaatje voor kloppen en die erin lassen.
Puntlassen zou ik trouwens nooit doorboren maar enkel uitzagen. Midlock heeft hier een mooi tooltje voor. Je slaat eerst met een centerpunt in het midden van de puntlas een duidelijke centreerpunt. Daarna pak je de puntlaszaag/frees. Daar zit ook een centreerpen in met diepteverstelling! Die stel je goed in (op de dikte van de bovenste plaat) en daarna ga je dus zagen. Het is dus een rond zaagje van 8mm. Zo zaag je om de puntlas heen. Zo verpruts je het andere plaatdeel niet!
En waarom zou je de holle ruimten niet "vol pompen" met tectiel. Tectiel is wat anders als body schutz.
Tectyl of een wax is juist voor je holle ruimtes,om daar een water/vocht afstotende te vormen...
Liever op onzichtbare en vochtgevoelige plekken dan op mn bodem...maarja...wie ben ik :D
@ Rubend neem aan dat jij de witte spuit tectyl bedoelt? Ik wil de holle ruimten volledig ontdoen van roest en in epoxy en aflak zetten is de gedachte net als de andere delen. Komen volledig nieuwe randen in, moeten enkel nog besteld worden, en al het oud plaatwerk wordt er uit geslepen. Nu kon ik echter op die site waar dit plaatwerk stond geen binnen spatborden vinden aangezien deze ook door zijn. Moet ik dit plaatwerk zelf gaan vormen of weten jullie hier nog adressen voor?
@ Chris welke 2k epoxy heb jij gebruikt
Neem aan dat jullie met een compressor de spullen hebben aangebracht?
Nog dingen waar op gelet moet worden.
Ik heb epoxy van Glasurit gebruikt.
Je holle ruimten in de epoxy en de aflak zetten?......vraag me af hoe je daar bij gaat komen...oa je dorpels enz...
rallye16vt
08-11-2007, 08:45
Ik heb epoxy van Glasurit gebruikt.
Je holle ruimten in de epoxy en de aflak zetten?......vraag me af hoe je daar bij gaat komen...oa je dorpels enz...
Even het plaatwerk losboren Chris :) :screwy:
vwmk2driver
08-11-2007, 12:57
@ Rubend neem aan dat jij de witte spuit tectyl bedoelt? Ik wil de holle ruimten volledig ontdoen van roest en in epoxy en aflak zetten is de gedachte net als de andere delen. Komen volledig nieuwe randen in, moeten enkel nog besteld worden, en al het oud plaatwerk wordt er uit geslepen. Nu kon ik echter op die site waar dit plaatwerk stond geen binnen spatborden vinden aangezien deze ook door zijn. Moet ik dit plaatwerk zelf gaan vormen of weten jullie hier nog adressen voor?
@ Chris welke 2k epoxy heb jij gebruikt
Neem aan dat jullie met een compressor de spullen hebben aangebracht?
Nog dingen waar op gelet moet worden.
ik heb nog een nieuw binnenscherm staan ( de rechtse met tankopening dus).
Pewi Vwteam
25-01-2008, 20:24
en wat betreft die wiel rand er uit met dat ding! dat gaat je geheit roesten daar tusse als het dat nog niet doet ff nieuwe rand bestellen er over heen leggen aftekenen! en dan 8mm binnen je afteken lijn uitzagen! met een verzet tang verzetje in knippen en klaar! rand er netjes in leggen en aflassen die hap! zoals het hoort!
Pewi Vwteam
25-01-2008, 20:26
oja kleine slukjes aflassen 2a3 cm in 1 keer! en de las gelijk afkoelen met een blaas pistool! ivm het trekken van je plaatwerk!
Op cleaned zijn er meerdere die de zijpanelen volledig los hebben geslepen.
Onder andere een urquattro.
Wil je de holle ruimten goed behandelen dan zal dit dus wel zo moeten.
Pewi Vwteam
07-02-2008, 23:54
alleen plaatwerk behandeling of ook roestige delen vervangen?! alleen behandelen gewoon ml tussen blazen met een plof spuit! dan krult het je er aan alle kanten uit!
Thanx Pewi vw-team.
Ik wil het niet alleen behandelen met holle ruimten was, als er al vliegroest zit is dit niet voldoende.
Het plaatwerk bij de bevestigingen losboren / slijpen net zoals hieronder gaat bij mijn golf ook gebeuren. Ik wil de holle ruimten voor de komende jaren gewoon goed aangepakt hebben.
http://forum.cleaned.be/index.php?showtopic=48484&st=165
Pewi Vwteam
14-02-2008, 17:33
heel veel succes met de sloop van je golf 1!
hoi ,
weet je wat het is met epoxy , ik ben zelf schilder ./ spuiter , en wij hebben heel veel gallerij hekken van verzinkt staal , moeten zwart spuiten enzo
epoxy is superspul , het probleem is alleen ,dat je , ( wil je goede hechting onderling hebben ) , dat je binnen 32 uur het af moet lakken, of iig een primer op je epoxy aan brengen,
epoxy word zo hard als een kei na 32 uur , dan is het afgesloten ,
het beste is als hij bijv 12uur droog is , lichtjes op te schuren , en voor te lakken , dan drogen de lagen in mekaar op , word het 1 sterk geheel , .
zolang je maar ff een primer over je epoxy spuit , dan kan je em gerust ff laten staan ,
maar laat nie je epoxy laag , te lang staan , dan hardt ie uit , en dan is andere hechting ,niet zo makkelijk te krijgen,
als je wat meer wilt weten ,kan je me pmèn
wij gebruiken ,akzo nobel industrial finishes ( sikkens ), en , sigma .
sikkens redox primer, etc,
en voor je holle ruimtes, wel eens gedacht aan elektrolytisch te laten spuiten, dan laad je je auto . en de verf wordt dan ook geladen, en de verf vliegt er als het ware zo naartoe
ook naar plekken waar je amper kan komen . wij konden bijv 3/4van de achterkant van de hekken raken , terwijl je van de voorkant spoot ..
zo kan je overal komen
robertjan007
01-03-2008, 00:23
Je moet hier maar eens kijken.
Dit is mijn auto en volgens mij is dit in ieder geval 1 van de goede
manieren om een auto te restaureren.
Project Robert Jan MK1 (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=14404)
loco-vr6
06-03-2008, 16:52
is scooperen geen optie ( vlamverzinken )
Ik kies er voor om zo veel mogenlijk kleine reparaties te vertinnen, en dan pas met een dun laagje plamuur te keer te gaan.
wat ik me ook af vraag, epoxy wordt bikkelhard, en is niet flexibel zodra eenmaal uitgehard. Een carroserie van een auto werkt altijd een beetje, als er barsten in de epoxy springen en er komt vocht bij, ben je als nog het haasje......
Ik kies lekker voor tectyl/wax voor de holle ruimtes, blijft flexibel, en je kan het altijd weer bijspuiten.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.