Log in

View Full Version : Spaghetti gemonteerd, nu duidelijk pingelen motor.

Fabian_GTI
30-10-2007, 18:59
Hoi, ik heb onlangs een spaghetti spruitstuk gemonteerd op mn 1.9 GTI 8v EV.
Nu hoor ik dat als je volgas geeft dat de motor pingelt... is dit gebruikelijk bij het monteren van een spaghetti spruitstuk ? Of moet er nog iets afgestelt worden na montage van zo'n ding ? Ontsteking, brandstofdruk, CO ?

Ik rij trouwens op 95, heb zonet gehoord dat je beter op 98 kan rijden dit voorkomt het pingelen, dit ga ik zoiezo doen om te kijken wat er gebeurt.
CO word ook binnenkort gemeten om te kijken of hij niet te arm staat.

Kan iemand me wat opheldering geven over het afstellen ja/nee ?

- Fabian

dw1986mk1
30-10-2007, 20:19
Beetje raar spruitstuk heeft in principe niks met de verbranding te maken volgens mij

heb je geprobeerd met de ontsteking te draaien??

Fabian_GTI
30-10-2007, 20:28
Ok dit antwoord zocht ik, dan was het daarvoor dus ook al zo waarschijnlijk, ik heb het pas sinds kort opgemerkt omdat ik met het nieuwe spruitstuk uiteraard even wilde testen hoe hij volgas presteerde, normaal rijd ik niet zo sportief.

Ontsteking zal ik ook gelijk naar vragen of we dat even checken voor alle zekerheid, heb er niet aan zitten draaien trouwens.

1800 16v kr
30-10-2007, 23:45
vergeet niet dat je nu een gedeelte van je onbalans uit je motor hebt gehaald
doordat nu alle buizen even lang zijn

misschien ontsteking iets laten zetten
door dat je nu waarschijnlijk iets verder door kunt trekken dan eerst

zowiezo 98 erin gooien

bij dat scheeld je 3 graden waarbij het zelf ontbrand

hoe dit gaat weet ik niet
maar onder een bepaalde compressie ofzo
verbrand de benzine zich vanzelf

gewoon 98 erin
ontsteking effe controleren
dan paar graden bij zetten
en kijken wat de motor dat doet

martiepartie
31-10-2007, 00:14
98/95 is het klopgetal van de benzine..

Hoger klopgetal, des te verder de grens ligt waarbij de brandstof zelf ontbrandt.

Samurai
31-10-2007, 00:58
Zit er op jouw motor een lambdasonde?

Marcski
31-10-2007, 08:20
heb ik ook een keer gehad bij het montereren van een spaghetti, kon het ook niet verklaren, maar ff de ontsteking afstellen en er was niks meer aan de hand.
Hij zal wel op het randje gestaan hebben, ik heb me er verder niet druk over gemaakt aangezien hij na afstellen weer mooi liep

Fabian_GTI
31-10-2007, 12:17
Ok dank voor de reacties !
Ik heb er trouwens geen lambda op, ontsteking gaan we nakijken en voortaan gaat er 98 in de tank.