PDA

View Full Version : Motorsteun aanpassen voor gti blok?


arcomk1
20-11-2007, 17:07
Zoals ik begrepen heb moet er bij een 1100 cc mk1 een motorsteun worden aangepast om een 1800 gti 8v motor uit een golf 2 te kunnen plaatsen.

Is er iemand die hiervan afbeeldingen heeft, of weet welke steun waarheen verplaatst moet worden? Dan kan ik dit alvast lassen voordat de motor klaar is...

Bedankt!

Auke
20-11-2007, 17:56
Dit zal m moeten zijn.
zijn al meer topics over geweest moet dus verder voldoende info te vinden zijn
succes mvg Auke

http://www.volksforum.com/albums/files/5/8/6/0/motorsteun.JPG

arcomk1
20-11-2007, 20:19
Dit zal m moeten zijn.
zijn al meer topics over geweest moet dus verder voldoende info te vinden zijn
succes mvg Auke

http://www.volksforum.com/albums/files/5/8/6/0/motorsteun.JPG


Oke bedankt, heb inderdaad diverse topics gezien maar kon nergens echt een goede foto vinden. Dit is duidelijk, hiermee kan ik vooruit!

Auke
20-11-2007, 20:42
mooi, vooruit dan maar ;)

J-9A-N
20-11-2007, 21:34
Kleine tip:
De 1100 steun netjes los slijpen en boren,daarna een halve
slag draaien en op de plaats van de 1600 weer vastlassen.
De steunen zijn nml gelijk :thumbup:
Gr Jan.

FunkyF
21-11-2007, 13:40
handige tip!

in hoeverre zit er verschil in de ombouw naar een 16v ipv 8v? (noob-question)

hiermee bedoel ik: ik wil ook van 1100 naar 1800 gti, waar zit hem bij de ombouw dan het verschil tussen ombouw naar 1800 8v en 16v?

en welke motortype kun je hier het beste voor gebruiken?(code)

thanks!

Berserker
21-11-2007, 15:08
Qua ombouw zit daar geen verschil in...

FunkyF
21-11-2007, 15:25
@ berserker:

heb jij daar verstand van / al vaker gedaan?

ik woon namelijk in Sittard en kan wellicht een beetje hulp gebruiken. :)

maar een 8v en 16v zijn van buiten (oftewel qua inbouw) exact hetzelfde?

en welke motortype kun je hier het beste voor gebruiken?(code)

bedankt!

Berserker
21-11-2007, 15:36
Heb t zelf nooit gedaan, maar hebben volgens mij dezelfde ophangpunten, motorcodes zijn PL en KR, alleen kijken voor t inlaat/uitlaatspruitstuk van een scirocco..

Gewoon eraan beginnen het is vaak genoeg gedaan, en niet echt moeilijk, voor vragen kun je hier op het forum terecht, als je een topic opent ofzo...

aar gebruik de zoekfunctie eens zijn wel topics over te vinden...

FunkyF
21-11-2007, 16:01
het is idd al vaker gedaan, maar ook zeker door mensen met meer verstand van zaken....ik ben niet vies van een verlaging, uitlaatje lassen, audio inbouw etc maar dit wordt voor mij ook redelijk ingrijpend.

maar goed, is het niet het beste om gewoon een scirocco II GTX 16v (of een GTI) te kopen (mits je die vind, zijn wat zeldzamer als een golf 2 gti lijkt me)

want van die zou je alle moeten kunnen omzetten toch? remmerij, achteras, tank, brandstofpomp, assen etc...dan moet ik alleen de motorsteun omlassen.

klopt dit?

steven16v
21-11-2007, 16:03
Klopt. Een scirocco 16v is het makkelijkst.

Succes met het vinden van 1.

FunkyF
21-11-2007, 16:12
haha dat klinkt hoopgevend!

maja ik woon net over de grens in duitsland, daar rijden er gelukkig wat meer rond.


maar of je nu ombouwt naar 8v of 16v of wat dan ook, een scirocco is alles gewoon 1 op 1 overzetten?

want ik ken nog iemand die een geschorste scirocco heeft staan met 1800 motor met 95 pk, das op zich ook al leuk om te oefenen, van 50 naar 95 pk.
of is die versie weer niet zo om te bouwen?


en dan de laatste vraag: wat is nog meer eenvoudige en relatief goedkope ombouw voor een beetje meer vermogen (startend met een 1100)? (motorsteun moet dan sowieso aangepast)

want iedereen verkoopt zijn 1600 gti-tjes en gewone 1800 voor ombouw naar meer, wellicht moet ik eerst een zoiets ombouwen.

steven16v
21-11-2007, 16:23
Van een scirocco naar een golf 1 kun je alles zo overzetten.

Van andere types eigenlijk ook wel. Wat dat betreft is vw net lego. Het past allemaal wel op elkaar.

Het enigste wat jij moet doen is die steun omlassen. En dan kun je elke type motor er in plaatsen. Behalve een 1300 want die heeft dezelfde steun als een 1100.

golf mkII 16v
21-11-2007, 19:06
Kabelboom niet vergeten
Als je een golf hebt van na aug.83 heb je al de goede zekeringkast [of cabrio]
Anders even knutselen:D

arcomk1
21-11-2007, 19:08
wat dat betreft wel handig om een complete auto te hebben, daar zit zo ongeveer alles in :tongue:

FunkyF
21-11-2007, 19:38
huh, dus ik moet voor de ombouw in een auto van 1981, een auto hebben met een kabelboom van na 1983?

golf mkII 16v
21-11-2007, 20:34
Een 16v KR heeft de zekeringkast van een 83er golf1 [na aug.]
En is plug en play
Anders moet je de stekkers van de zekeringkast aanpassen
Die van jou heeft een zekeringkast met porseleine zekeringen[staafjes]

arcomk1
27-11-2007, 17:05
Even een update, gisterenavond heb ik de donorgolf opgehaald, het is na wat werkplaatshandboeken nu ook duidelijk welke motor:

PF blok met digifant, 107pk 1781cc (althans 99% zeker :redface: .)

Aanstaande zondag gaan we de golf uit elkaar trekken, dus dan maak ik wel wat fotootjes enzo.

Tommy_cc_
29-11-2007, 17:21
Ik ga er vanuit dat je dus voor de golf2 8v gti bent gegaan.. mooie goedkope keuze! Ik geloof dat je de remmerij ook wel kunt omzetten (wel handig als je van 50-110 pk gaat)
Ik ben zelf uit eindhoven en ben al een tijd bezig met een mk1 16v die op throttlebodies en megasquirt gaat lopen.
Ik heb eventueel nog een scirocco GTX (16v) uitlaatsysteem in goede staat in de aanbieding...

arcomk1
29-11-2007, 19:13
Is idd een gti 8v uit een golf 2... Heb een spaghetti spruitstuk van een 8v liggen van Supersprint, die eventueel wat aangepast gaat worden. De rest van de uitlaatlijn bouwen we zelf op uit rvs...

Zal komende week wel piccies maken


ps. remmerij, bak, kabelboom, brandstofpomp enz gaat allemaal mee over ;)

arcomk1
12-12-2007, 13:53
Even een korte update... 1100cc motor is inmiddels uit de golf, ook ligt de gti motor klaar met al het een en ander aan nieuwe pakkingen en dergelijke.

Vandeweek eens gaan puzzelen om die steunen goed te krijgen, het is een beetje hocuspocus voor me allemaal maar het zal heus wel weer goedkomen :screwy:

Mocht er iemand foto's hebben van ombouw, of een topic kunnen vinden van een dergelijke ombouw met duidelijke foto's, dan hoor ik het graag!

arcomk1
12-12-2007, 14:10
Voor de fotofans: Zo ziet een stapel gti onderdelen eruit na 20 jaar gebruik:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/DSCF1498.JPG

En zo ziet een 1800pf motor eruit na een schoonmaakbeurtje, en een busje matzwart:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/DSCF1502.JPG

Zoals je zal merken ben ik geen polijst of chrome freak, het gaat er mij in eerste instantie om dat het goed, veilig en betrouwbaar is.

Alle hulp qua tips en trucs is welkom :tongue:

Pewi Vwteam
12-12-2007, 18:08
foto s????

Pewi Vwteam
12-12-2007, 18:14
oja als je je motorsteun gaat aanpassen distributie zijde! tip zet em vast met paar puntlasjes en kijk eerst of je motor er recht in hangt! ik heb de steun er twee keer af moeten halen voordat ie goed zat [motor er recht in hing].

arcomk1
12-12-2007, 20:36
Toevallig fotootjes van de rest van de motorsteunen, want zoals ik het zie komt dat ook niet zomaar overeen :screwy:

Pewi Vwteam
13-12-2007, 17:27
welke zoek je nog of waar wil je een foto van hebben? geen 1 steun past van een 1.1 blok je moet alle steunen hebben van een 1.5 of hoger. ophangpunten hoef je alleen te veranderen aan distributie zijde! en misschien, ligt er aan hoor ook die gene die achter aan je bak zit! dan bedoel ik die lange plaat die onder aan je carosserie zit geschroeft. ik ben zelf bezig met een golf 1 uit 77 orgineel 1.1 maar nu g60 ook g60 bak!

golf mkII 16v
13-12-2007, 18:48
Aandrijfassen van de 1.1 gaan ook niet passen
Moet je van een 1500 1600 1800 of cabrio of van een scirocco hebben

arcomk1
13-12-2007, 19:22
Ter verduidelijking:

Ik heb de complete motorruimte van een golf 2 1800 8v gti leeggetrokken
dus incl steunen en alles erop en eraan

Wat mij op het oog (want ik heb nog niet geprobeerd) niet overeen lijkt te komen zijn de voorste baksteun naar het voorfront (bij een golf 2 zit die niet daar) en de achterste baksteun op het diff...

Als je zo goed zou willen zijn wil ik graag wat fotootjes zien van je inbouw, aangezien je g60 motor en g60 bak van buiten hetzelfde zijn als mijn nieuwe 1800 motor...

golf mkII 16v
13-12-2007, 19:38
Voorste en achterste steun moet je ook van een golf1 met 1500 1600 1800
met 020 versnellingsbak hebben
Golf2 gaat niet passen
Ook de steun aan de distributie zijde
Voorste steun heb ik eventueel wel

Pewi Vwteam
13-12-2007, 22:53
een g60 bak is helaas niet het zelfde als wat jij hebt kwa ophanging! met je nieuwe motor. pak gewoon complete set steunen van een cabrio of golf 1 met een motor inhoud van 1.5 of meer! dus distributie zijde voorkant achterkantbak en zijkant bak dan is het plug and play. oja en als je 1.1 4 versnellingenhad ook ff voor een schakelmechanisme van een 5bak golf 1 zorgen anders krijg je em niet in zijn 5! als je niet aan de steunen kan komen heb ik nog wel iemand die er voor kan zorgen hij sloop alleen maar golf 1 cabrio s en daar zitte de goede steunen aan!

arcomk1
14-12-2007, 10:15
Ah op die fiets :tongue:

Dan gaan we maar eens zoeken naar een golfje cabrio om te slachten...

Bedankt alvast, mocht het niet lukken horen jullie het weer!

arcomk1
14-12-2007, 16:50
Mocht iemand deze drie motorsteunen in de aanbieding hebben is dit natuurlijk ook van harte welkom ;)

golf mkII 16v
14-12-2007, 17:24
Bak steun ook dus 4stuks:D
Voorste kantelsteun heb ik wel
Denk dat Gijs [hier op forum]wel een baksteun heeft

Pewi Vwteam
14-12-2007, 18:22
ik zal morge voor je kijke denk dat ik ze allemaal nog wel heb! en anders kan ik ze je wel regelen en de aandrijfassen ook wel!

arcomk1
14-12-2007, 19:01
Graag, als het kan hoor ik graag een prijsje van je, eventueel ook met schakelmechaniekje... Altijd het makkelijkst als het allemaal in 1 keer kan natuurlijk!

Pewi Vwteam
15-12-2007, 17:51
hoi bel deze man maar is hij heeft alles wel denk ik! hij sloopt namelijk alleen maar cabrio s 0627288757 hij heet dik en zeg maar dat je zijn nummer van stefan hebt gekregen! komt het altijd goed! vr gr stefan

Pewi Vwteam
15-12-2007, 17:51
hij woont namelijk bij mij in het dorp!

arcomk1
17-12-2007, 19:29
Steunen zijn niet meer nodig, heb ze vandaag allemaal bij een sloper vandaan kunnen halen voor de hoofdprijs :screwy:

In ieder geval kan de motor er ongeveer in, de motorruimte moet alleen nog ff opgeruimd worden, steun omgelast en alles in kleur, staat er nu zo bij:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/DSCF1526.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/DSCF1525.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/DSCF1524.JPG

Komende week weer volop aan de bak!

Trouwens alles wat daaruit gekomen is staat te koop hier op het forum...

Deze week volle bak aan de slag om die motorruimte af te krijgen, dan hopelijk komend weekend de nieuwe 1800 gti erin! :D

DeNB3rt
17-12-2007, 20:36
ontvetteuh

golf mkII 16v
17-12-2007, 21:01
Niet alleen de motor!
Kabelboom
brandstofsysteem ook nog
[Tank,leidingen, pomp en accumulator]
Is nog veel werk voordat de motor draait
Succes met het werk
btw Wat is een hoofdprijs voor de steunen

arcomk1
18-12-2007, 09:10
100 euro en dan nog zelf los moeten halen van een auto... Sloper in Ospel die zich volkswagen specialist noemt, naja prijzen kent ie in ieder geval wel. Zal allemaal best wel zeldzaam spul zijn enzo, maar hoorde van Bolku dat hij 10-15 euro per steun vroeg, hij had er alleen op het moment geen.

In ieder geval, druk met ontvetten/schuren/krabben... Als dat klaar is gaat de motorruimte in kleur, en dan de motor hangen. Kabelboom ben ik niet zo bang voor, dat ligt me wel...

arcomk1
04-01-2008, 11:10
http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/blok1.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/blok2.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/blok3.JPG

Kortom, de motor hangt! 2 van de 4 gekochte steunen bleken krom, dus die moesten nog gericht worden, de zelf verlaste steun was ook niet 100% dus die moest ook nog ff opnieuw... Al met al een dag werk, maar het is gelukt! Nu nog de losse delen op en aan de motor bouwen, en dan zou het goed moeten komen :tongue:

Nog wel even een vraagje, ik heb de complete remmerij van de mk2 gti overgezet op mijn mk1. Achter was de ombouw van trommeltjes naar gti schijven en klauwen geen enkel probleem, maar aan de voorkant komen de boutgaten in de naaf niet overeen met de 2 boutgaten in de veerpoot.

Tijdelijk zit hier een m8 boutje in om het bij elkaar te houden, maar heeft iemand een idee hoe dit het mooist op te lossen voor wanneer hij de weg op moet? Zat zelf te denken om het m10 gat in de naaf aan te houden en de veerpoot wat uit te frezen om het te laten passen, is dit een goed idee?

http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/blok4.JPG

Uiteraard gaan schijven en blokken nog nieuw erop, dit is alleen ff om te passen ;)

Rallye-VR6t
04-01-2008, 11:30
Golf 2 fuseestukken en stuurstangen passen niet op een golf 1.
Offset en camber komen niet overeen, en knutsel je alles bijelkaar die zijn er, krijg je een heel raar stuurgedrag.
Dus met je stuurwiel een 40 graden naar links of rechts is gelijk de 90 graden de bocht om.
Das niet fijn.

arcomk1
04-01-2008, 11:34
Haha ik dacht al dat er iets niet goed ging komen met die voorremmen... Maar dan gelijk de vraag, wat past er wel op, en kan ik dan dezelfde schijven en klauwen blijven gebruiken, of moet dan alles nieuw?

Rallye-VR6t
04-01-2008, 11:39
Haha ik dacht al dat er iets niet goed ging komen met die voorremmen... Maar dan gelijk de vraag, wat past er wel op, en kan ik dan dezelfde schijven en klauwen blijven gebruiken, of moet dan alles nieuw?


Zoek gewoon golf 1 GTI/Scirocco fuseestukken op, waar 2 "oortjes" boutgaten aanzitten zodat je een brembeugel kunt monteren.
Dan ben je klaar.
Laat type cabrio met 239x20 schijven kan ook.
Dus even marktplaats af en zoeken maar.

Weet je het niet zeker of het geschikt is voor een golf 1, de Fuseekogel is een 17mm.
En de afstand tussen de "oortjes" is 9cm. Golf 2 is 10cm.

golf mkII 16v
04-01-2008, 11:52
http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/1/5/Afbeelding175_976703.jpg
Deze
Heb denk nog wel ergens een set liggen

Domi
04-01-2008, 12:09
Een 16v KR heeft de zekeringkast van een 83er golf1 [na aug.]


Bedoel je een golf 1 van na aug 83?? Dan heb je niet gelijk. Ik heb in mijn juni 83er golf 1 gti ook een scirocco16V KR blok gehad en dat was idd plug and play.
Dus de eerdere golfjes 1 hebben het ook. Zowieso alle 1800tjes.

arcomk1
04-01-2008, 14:21
http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/1/5/Afbeelding175_976703.jpg
Deze
Heb denk nog wel ergens een set liggen

Set compleet met naven/fusees? Dus compleet wat ik nodig heb? Dan graag prijsje :rolleyes:

golf mkII 16v
04-01-2008, 16:59
Bedoel je een golf 1 van na aug 83?? Dan heb je niet gelijk. Ik heb in mijn juni 83er golf 1 gti ook een scirocco16V KR blok gehad en dat was idd plug and play.
Dus de eerdere golfjes 1 hebben het ook. Zowieso alle 1800tjes.
Modeljaar 83
Dus aug 82 tot aug 83



Fussee heb je al als het goed is
Kun je er zo aan bouten

arcomk1
04-01-2008, 17:10
Dat zijn dan dus de standaard fusees van de 1100? Die heb ik idd al...

golf mkII 16v
04-01-2008, 17:13
Je remklauw zit daar aan vast met 2 bouten dop nr 17

arcomk1
04-01-2008, 17:18
Ja dat weet ik

Komt er dus op neer dat ik alleen de klauwen nodig heb... Hoe zijn de klauwen die jij nog hebt en wat vraag je ervoor?

golf mkII 16v
04-01-2008, 17:30
Moet ik morgen even zoeken en post of pm wel wat foto's

arcomk1
04-01-2008, 17:32
Graag ;)

Rallye-VR6t
04-01-2008, 18:25
Let op je moet losse klauwen hebben, dus zwevende zadels.
Dus fuseestuk, rembeugel met een remklauw erin.
Net als bij de achterremmen.

golf mkII 16v
05-01-2008, 12:56
http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/1/5/Afbeelding1417.jpg
PB verzonden

arcomk1
16-01-2008, 12:36
Ik kick weer even dit topic omhoog, inmiddels zijn aandrijfassen gemonteerd, distributieriem en toeters en bellen op het blok gezet, maar het remmenverhaal blijft spannend... Ik dacht compleet te zijn na aanschaf van een setje klauwen, maar kennelijk mis ik de remblokhouders zoals op bovenstaande foto.

Kan iemand me vertellen hoe de boutgaten hart-hart afstand is van zowel de bevestiging op de naaf als de klauw?

Bedankt vast!

Pewi Vwteam
16-01-2008, 17:47
vraagje he! ligt je blok er wel recht in! je hebt de motorsteun die aan je distributie zijde er verkeerd aangelast! ja had em om moeten draaien! ik heb eerder iemand gezien die het zo had en dat was niet fijn blok hing er scheef in met gevolg kapot draaiende homokineten! ik heb er verschillende omgebouwd van 1,1 naar zwaarder maar echt toch de steun er anders aan gelast!

arcomk1
16-01-2008, 19:09
Haha je hebt gelijk, de steun zit wat te hoog... Hij zat echter al zo ontzettend goed gelast dat we besloten hebben de steun aan de motor zelf maar aan te passen, deze is 2cm verhoogd zodat de motor weer op de mm precies recht hangt ;) Waterpasje en alles aan te pas gekomen en nu past het allemaal perfect! Spanrol loopt mooi vrij dus kan allemaal zonder problemen draaien nu!

Foto's vertekenen wel heel erg zie ik nu... Beetje vanuit een ongelukkige hoek genomen... Motor hangt exact precies helemaal puntjegaaf superwaterpas ;)

Was al benieuwd of dat iemand zou opvallen ;)

Pewi Vwteam
16-01-2008, 22:50
hahaha oke, viel me direct op! ik wou je alleen maar problemen laten voorkomen!

arcomk1
19-02-2008, 14:34
Bezig met de ombouw van 1100 naar 1800 8v pf motor in mijn mk1

Nu is het een PF motor met digifant, en zijn we bezig de ontsteking uit te zoeken. Het probleem is dat we op de 3pins stekker van de rotor/verdelerkap op alle drie de kabels 12v meten.

Dit zou moeten zijn:

Plus
Signaal
Massa

Kabels lopen naar de digifant, en die stuurt dus ook 12v uit op alle drie de stekkerpinnen.

Kan het een massa probleem zijn, of zien we iets anders over het hoofd? Alle hulp is welkom!

arcomk1
09-05-2008, 07:47
Klaar voor de spuiter:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/DSCF1605.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/DSCF1608.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/8/9/DSCF1609.JPG

Dit topic was inmiddels alweer 2 maanden niet echt up-to-date, vooral omdat de werkzaamheden tot nu vooral uit kleinigheidjes bestonden... Nu is hij dus afgelopen maandag in de grondlak gezet, en dit is het resultaat na het schuren hiervan...

Zaterdagochtend (morgen dus) gaat hij zijn definitieve kleurtje krijgen! Matgrijs, dus eigenlijk verandert er niet zo veel meer :D

Opmerkingen over de auto:
Hij blijft straks zonder bumpers, sierlijsten en andere flauwekul. Ook de achterkant is niet origineel, het is een '83er maar ik vond de kleine achterlichten mooier dus hebben we wat aanpassingen gedaan... Originaliteit was sowiezo geen punt bij dit project!

Zodra de kleur erop zit en ik heb weer wat tijd post ik weer wat piccies!

Groeten Arco

arcomk1
09-05-2008, 07:48
ps. de schermen, deuren en achterklep hangen ff gauw op de auto op bovenstaande pics, die gaan er voor het spuitwerk toch weer af dus dat komt goed. Ook de schroefset staat wat ongelukkig maar anders past ie niet op de trailer :D

gti_power
10-06-2008, 15:08
heeey ik zie dat je ook aan een ombouw bezig bent van 1.1 naar 1.8,
ik ben er ook mee bezig maar dan een 1.8 16v.

Denk je er wel aan dat je je stuurhuis aan het vervangen komt...
Anders kun je je 5 bak niet gaan gebruiken.Op het stuurhuis zitten nl verbindingen waardoor je je bak kan bedienen.
succes verder je pakt het goed aan

Grtzz Dennis

ingmar
11-06-2008, 12:02
funky f, Als ik jou was zou ik je kabeloom mooi laten zitten ik heb mijn orginele kabelboom laten zitten met 16v kr blok. Succes! http://golfcabrio16v.blogspot.com/

arcomk1
12-06-2008, 14:46
Sow das alweer een poos geleden in dit topic...

Inmiddels door Ron21 de kabelboomellende laten oplossen, daarna het brandstofsysteem aan de gang geholpen en sinds gisteren loopt ie!

Ook is hij al gespoten, en druk het interieur aan het afbouwen...

Stuurhuis is compleet mee vervangen voor de 5bak...

Vanochtend nieuwe bougiekabels gekocht, remblokken voor de Scirocco 16v remmen voor, remblokken voor de 8v schijven achter, remolie, en nog wat grut... Als het meezit volgende week apk en rijden maar