PDA

View Full Version : smartbanden probleem !!


volksaddiction
04-07-2004, 14:22
Ik heb me weer eens zitten bemoeien op het goeie ouwe luchtlist en word daar gelijk afgezeken !
De volgende vraag kwam ter sprake:

hoi ,kan iemand mij vertellen wat de minimale loadindex moet zijn
voor een t2 pano ? ik wil tot zo kleine mogelijke banden gaan alleen
als je de loadindex erop nahoud kom ik eigenlijk niet verder als 81
of zo ..smart bandjes hebben 77 geloof ..dit zou dus onveilig moeten
zijn ..ik zit eraan te denken om hem te laten wegen per as en dan de
loadindex te bepalen alleen zit je dan weer aan 'verplichte' aankoop
van banden vast..heeft iemand dit al eens uitgedokterd ? ik zou er
mee geholpen zijn

volksaddiction
04-07-2004, 14:23
Ik zou zeggen, LEKKER BELANGRIJK !!
Een pano is geen vrachtwagen, schroef er gewoon een paar smartbanden onder,
als t er maar goed uit ziet :)

GreetZ
Leon

volksaddiction
04-07-2004, 14:24
NOU! Het is levens gevaarlijk! (ik spreek uit ervaring) en ook is het
directe aanleiding tot afkeur op de keuring, plus ingeval van een serieuze
crash , dan volgd er een onderzoek en krijg je als gevolg van het feit dat
je op die banden rijd NIETS uitgekeerd! LEKKER ONBELANGRIJK DUS!

Volgende keer dus eerst even nadenken voor dat je een antwoord in de groep
slingerd, want mensen gaan op de adviezen van ons af, dus niet zomaar iets
zwammen graag!

volksaddiction
04-07-2004, 14:24
**(ik spreek uit ervaring)**
VERTEL ?!
Ik rij al 3 jaar lang op 135x70x15 en 145x65x15 onder kever, spijlbus en
fastback !
Punt 1 rijdt het waanzinnig goed,
punt 2 weinig wrijving op de weg dus het stuurt ook allemaal een stuk beter
!
Punt 3 minder last van spoorvorming,
punt 4 je auto ligt een stuk lager,
punt 5 zijn het allemaal continetals, dus stuk voor stuk kwaliteits banden.
Punt 6, joh, kan nog wel een poosje doorgaan...........maar ik bespaar me de
moeite ;)

**en ook is het directe aanleiding tot afkeur op de keuring**
Ik verkoop zelf smartbanden, en er is nog NOOIT iemand terug geweest met het
probleem dat zijn typ I, II of III niet door de keuring kwam vanwege TE
SMALLE/LAGE banden.

**plus ingeval van een serieuze crash , dan volgd er een onderzoek en krijg
je als gevolg van het feit dat je op die banden rijd NIETS uitgekeerd!**
GELUL !
Het zal de verzekering een worst zijn, een smart rijdt er toch ook mee ????
Als er maar gewoon voldoende profiel op de banden zit, maar de verzekering
zal echt niet kijken of jij nou 145x65x15 onder je auto heb zitten, of
245x40x15
Wel belangrijk is dat het voertuig APK gekeurd is.

**LEKKER ONBELANGRIJK DUS!**
Naar aanleiding van bovenstaand verhaal.......INDERDAAD !!

**Volgende keer dus eerst even nadenken voor dat je een antwoord in de groep
slingerd,**
Heb ik gedaan, heb ondertussen 12 jaar ervaring en ben dus niet zomaar de
eerste de beste idioot die er wat uitgooit.
Kan beter zelf eerst nadenken voor dat je iemand aanvalt op zijn kunde.

**want mensen gaan op de adviezen van ons af,**
Dan is het nog altijd aan de persoon zelf om in dit advies mee te
gaan..............

Vr. Gr.
Leon
crew www.volksaddiction.nl

volksaddiction
04-07-2004, 14:26
Maar, heeft iemand hier echt een serieus antwoord op ??

Beetlefreak
04-07-2004, 14:34
Het gaat weer van harte Leon! :mad: :rolleyes:

volksaddiction
04-07-2004, 14:38
hahaha
Ik laat me niet afzeiken door de eerste de beste...........
Zit nog te wachten op reaktie :)

volksaddiction
04-07-2004, 15:04
Ik heb geen zin in een tomeloze discussie. Ik werk zelf in een
keuringsstation/garage, en heb er zodoende genoeg ervaring mee.De load indexvan die banden is niet vboldoende voor de bus en punt 2 de transporter
banden hebben meer ply. Maar zoals gezegd doe wat je niet laten kunt, ik ga
niet verder in discussie..

Nou, lekker dan...........

Gert
04-07-2004, 15:29
Er is wat voor te zeggen dat sommige banden niet geschikt zouden zijn voor onder een bus . Max load bijvoorbeeld .
Sommige APK keurders kijken naar de raarste dingen dus ook daar naar .
Lege Pano bus bijvoorbeeld is licht genoeg voor welke band dan ook denk ik ..
Het wordt anders als je m gaat gebruiken waar hij voor bedoeld is : werkpaard .
Dan denk ik dat de maxload van de banden ruim overschreden worden .

Maar om mee te cruisen : geen probleem .
Alleen kan de APK er over zeuren igv onder een bus monteren .

Volkswouter
04-07-2004, 17:47
Leon,ze wilde mijn bus afkeuren voor de apk vorig jaar omdat ik banden had die 750kg (1 smart band is 375kg) op de vooras mochten hebben en mijn mijn bus mag 1000kg volgens kenteken hebben op de vooras.

Het enige wat erin het apk boek over staat is dat dat regeltje geld voor bestelwagens van na 1998.Mijn spijl van 66 en heeft er dus geen last van en ik mag dus gewoon op 135/70R15 banden rijden.

bugdaddy
04-07-2004, 17:49
Er is wat voor te zeggen
Max load bijvoorbeeld .
.

da's dan ook maar betrekkelijk!
ik heb begrepen dat de max load met het dubbele overschreden kan worden, dit zou komen door de veiligheidsfactor die aangehouden wordt in de sterkte berekeningen van de banden.

maar Leon je hebt gelijk die gozer is een .............. :mad:

volksaddiction
04-07-2004, 17:49
Moet je kijken wat een pleuriszooi wij in die spijl vervoeren !!
Max. afgeladen naar budel toe, aggregaat, hout, bbq, stoelen, tafels, noem maar op...........gaat gewoon goed
en geen APK station die vervelend doet..........

Split52
04-07-2004, 17:52
Tuurlijk doen die niet moeilijk als je met een complete bbq outfit bij zo'n station komt aanzeilen! Dat noemen ze ook wel omkoping! :D

volksaddiction
04-07-2004, 17:55
Tuurlijk doen die niet moeilijk als je met een complete bbq outfit bij zo'n station komt aanzeilen! Dat noemen ze ook wel omkoping! :D
Nee, klit52....zo bedoel ik het niet !!
;) :frown: :tongue: :eek:

volksfahrer.nl
04-07-2004, 18:02
Tja, ik heb zelf ook de nodige ervaring met forum gezeik!
Been there, done that!

krukab
04-07-2004, 18:50
Mijn keurstation begint er ook ieder jaar weer over,en voor de vorm (en om
geen gezeik te krijgen) zet ik mijn bus ieder jaar ff op geschikte loadindex bandjes.
(ik laat er per jaar toch zo'n 10 á 12 auto's keuren ... overigens niet allemaal van mij)

Ik weet wel dat als je een klapband krijgt,en ze zien dat er een "verkeerde" band
onder gemonteerd zit,jij dus wél aansprakelijk bent voor ALLE schade !! :eek:

Niels - AirMighty.com
04-07-2004, 19:15
Zo zo... hoop commentaar zo te horen Leon! Pfoe, wat kunnen mensen toch zeuren he, maar ja... Jij cruised toch al heel lang en relaxt op die bandjes, zonder enig gezeur... toch?!?

Niels - AirMighty.com
04-07-2004, 19:19
Ik weet wel dat als je een klapband krijgt,en ze zien dat er een "verkeerde" band onder gemonteerd zit,jij dus wél aansprakelijk bent voor ALLE schade !! :eek:
Maar dat is dan alleen met een klapband oid, toch Kruk?!? Of ook waneer jij schade maakt aan iemand anders, op wat voor manier dan ook... ben jij dan ook volledig verantwoordelijk door die "verkeerde" bandjes? :eek: Dat zou dan niet zo mooi zijn!?! :redface:

krukab
04-07-2004, 19:29
Maar dat is dan alleen met een klapband oid, toch Kruk?!?

Klopt helemaal Niels !!
Maar bij een klapband op de grote weg,komt de KLPD langs,en die zal er zeker naar kijken ... :frown:
Zeker als de auto ook "aanleiding" geeft om nader te bekijken/inspecteren :eek:
daar bedoel ik mee,dat een verlaagde auto natuurlijk altijd een stuk meer aandacht trekt dan een standaard wagen.
Ze willen dan vaak altijd alles weten .."hoe istie verlaagd,wie heeft dat gedaan,mag dat wel zo?" ... enzovoorts ..

de keverfreak
04-07-2004, 19:34
hier ff een reactie van de ex bandenboer
dat van die loadindex klopt zeker leon!
als de verzekering na een ongeval extra gaat checken val je door de mand met de smart banden onder een spijl of t2 bus je moet je wettelijk houden aan de loadindex oftewel max gewicht oper band en dat geld ALTIJD!!! voor de auto in totaal gewicht zoals aangegeven in de technische gegevens,dus conclusie opletten dus,je banden worden bij zware belasting gloeiend heet en kunnen klappen net zoals bij caravans met verkeerde load index banden,
voorde rest het staat idd altijd beter maar als het fout gaat helaas!
en als het apk station streng is AFKEUR!

greetx hanz ( banden boer)

volksfahrer.nl
04-07-2004, 19:37
Banden boer, gelijk maar effe een vraagje dan:
Wat moetik dan monteren als mijn bus naar de RDW gaat?
Dan is tie nml. al verlaagt?
Zijn er lage banden die wel de juiste load index hebben?

krukab
04-07-2004, 19:39
Zijn er lage banden die wel de juiste load index hebben?


Helaas niet (of Hans moet een maatje weten ??)
Daarom is een bus met kenteken zo aantrekkelijk ;)
Dan kun je daarmee doen wat je wilt,maar ik vrees dat jij hem eerst standaard ter
(RDW) keuring zal moeten gaan aanbieden ... :frown:
(of op zoek gaan naar een kenteken ;))

de keverfreak
04-07-2004, 19:43
Erwin Je Krijgt Die Bus Echt Niet Op Kenteken Als Je Met Een Verlaagt Ding Met Smart Banden En Brm Eronder Aan Komt Rijden.
Doe Net Als Ik Eerst Opbouwen En Als Je Kenteken Heb Weer Gaan Slopen En Verlagen

See You Dinsdag

Niels - AirMighty.com
04-07-2004, 19:48
FF voor mijn duidelijkheid... Ik wil smartbanden onder de voorzijde van mijn 1303 gooien, gaat dit problemen opleveren of heb ik dan nergens last van "keurings en verzekerings technisch gezien"?!?... :confused:

Volkswouter
04-07-2004, 19:50
Nee Kever is licht genoeg op zijn vooras,dit mag geen problemen geven.

krukab
04-07-2004, 19:50
@ Niels;1303 (kever toch ? ;)) is heel wat anders als een (zware) T2 bus ...
Jij zal weinig problemen ondervinden,zeker ook omdat een "kefâh" niet echt zwaar is !!

volksfahrer.nl
04-07-2004, 19:50
Hans! Hoofdlettertoets gevonden???
Verlagen hoeft geen probleem te zijn.
Met dropped spindels en een straight axle zal geen keurmeesterproblemen hebben.
Een vooras waar aan gelast is echter wel.....

Toch?

Volkswouter
04-07-2004, 19:52
dan moet je echt een hele knappe keurmeester hebben die ziet dat jij met dropped spindles rondrijd en een keverbak,die gasten bij het rdw zien dat echt niet,is niet meer uit hun tijd. Zij voeren gewoon hun kunstje uit en dat is een kenteken/apk keuring waarbij het voor de regels gewoon moet kloppen.

krukab
04-07-2004, 19:53
@ type3pech;(té) laag zal geen probleem zijn,maar monteer dan wel normale banden !!
Wat betreft de "streeteksulkid" zal geen keurmeester dat meer weten hoe het nou werkelijk hoort ...

Volkswouter
04-07-2004, 19:53
Dus smart banden mag ook,omdat die regels nog niet kloppen voor autoos van 1966.Is pas geldig voor bedrijfswagens vanaf 1998.

Niels - AirMighty.com
04-07-2004, 19:56
@ Niels;1303 (kever toch ? ;)) is heel wat anders als een (zware) T2 bus ...
Jij zal weinig problemen ondervinden,zeker ook omdat een "kefâh" niet echt zwaar is !!
Mooi!! :D ;) :D Gaat goed komen dus!!!
@ Leon: Leg er maar ffie twee appart Leon! Of neem ze ffen mee naar de ACN! (http://www.aircooledcruisenight.nl)

volksfahrer.nl
04-07-2004, 19:59
Dus smart banden mag ook,omdat die regels nog niet kloppen voor autoos van 1966.Is pas geldig voor bedrijfswagens vanaf 1998.

Wout, ga jij mee als ze hem in 2010 gaan keuren? ;)
Zou echt in een deuk liggen als jij bij ieder commentaar puntje gelijk de geldende regels op tafel legt! :biggrin:

Volkswouter
04-07-2004, 20:05
Ik wil best met je mee,geheid dat ze ook over je spiegels beginnen te zeiken.Dat deze in moeten kunnen klappen ter berscherming van fietsers en voetgangers.

Erwin jij moet wel je tussenschot monteren,omdat het een grijs kenteken auto is mag de laadruimte niet toegankelijk zijn vanuit het bestuurderscompartiment.

de keverfreak
04-07-2004, 20:13
hoofdletters ging per ongelijk

maar als je de keurmeesters wil uitproberen moet je het lekker zelf uitzoeken ze zijn streng,en die smart banden voor de keuring en verlagen niet doen(eigen ervaring)
kost je gewoon weer nieuwe aanvraag en de centen dus veel plezier
loop al ff mee (20 jaar in het autovak)

hanz

Volkswouter
04-07-2004, 20:15
Hans auto ervaring of niet,we hebben het over regels en die gelden niet voor de spijl en dus als je op je strepen gaat staan dan win je.

de keverfreak
04-07-2004, 20:20
ti's maar een wijze tip ze zijn niet gek bij de rdw!!!!
dus als iedereen er zo over denkt,kan je volgens jou ook een 6 pitter er in gooien jij wint zeg je hahahaha

wil wel er om wedden,
heber regelmatig mee te maken dus.......

Volkswouter
04-07-2004, 20:27
je moet niet al te bang zijn voor de RDW,6 cilinder mag simpelweg niet omdat er nooit een typegoedkeuring is geweest voor een bus met 6 cilinders.

Nu ga jij antwoorden,maar ook niet voor verlaagde bussen.Op het moment dat jouw wielspelingen correct zijn,je banden niet in de wielkasten komen of aanlopen met zijn maximale stuuruitslag en er is niet gelast aan de vooras ,stuurdemper is netjes gemonteerd ,dan heb je echt geen problemen met je dropped spindles.Denk je nou echt dat elke ingevoerde auto van Golf tot aan Bmw M3 standaard Nederland in komt en dan geen kenteken krijgt doordat er verlagingsveren en lichtmetalen wielen onder zit?

Een andere motor is dan wel een probleem.

Erwin,ik denk dat jij straks met je gerestaureerde bus ,netjes verlaagt (geen asfalt schraper) ,met BRM`s gewoon een kenteken krijgt.

Meetlint
04-07-2004, 20:32
ti's maar een wijze tip ze zijn niet gek bij de rdw!!!!
dus als iedereen er zo over denkt,kan je volgens jou ook een 6 pitter er in gooien jij wint zeg je hahahaha

wil wel er om wedden,
heber regelmatig mee te maken dus.......

Klopt Hans en ik spreek ook uit ervaring

Ze letten dus echt wel op heel andere zaken bij de RDW

En er zitten echt wel slimme gasten bij hoor


Maar bij de apk van de pick up hoorde ik weer dat alles voor '73 vrij is

dus dat banden verhaal gaat dan ook niet op Wout van na '98.

Alain is het dus ook nog steeds verplicht. :tongue:

Volkswouter
04-07-2004, 20:34
Dat verhaal van loadindex is geldig voor grijskentekens auto vanaf 1998,zoek maar op in het apk boek.

de keverfreak
04-07-2004, 20:37
apk boek is anders dan een auto op kenteken zetten!

krukab
04-07-2004, 20:39
Alain is het dus ook nog steeds verplicht. :tongue:


Klopt !!
Je denkt toch ook niet dat ik voor mijn lol iedere apk de wielen wissel ??
(en ik wissel al zoooo vaak ... :) )

raar maar waar,
Het eerste jaar dat ik mijn bus liet keuren (na 21 jaar in bezit te zijn geweest van de eerste eigenaar,
die hem altijd bij de VW Wittebrug liet keuren)keurde MIJN keurstation hem af (??) omdat de banden
niet aan de load index voldeden.
Terwijl het nog steeds de eerste montage (bedrijfsbus)banden waren,waar hij bij de eerste eigenaar
nog nooit op afgekeurd was !! :eek:
Maar inderdaad ... ze voldeden niet aan het max. laadvermogen van de bus mét belading(totaal 2300kg)

Meetlint
04-07-2004, 20:40
je moet niet al te bang zijn voor de RDW,6 cilinder mag simpelweg niet omdat er nooit een typegoedkeuring is geweest voor een bus met 6 cilinders.

Nu ga jij antwoorden,maar ook niet voor verlaagde bussen.Op het moment dat jouw wielspelingen correct zijn,je banden niet in de wielkasten komen of aanlopen met zijn maximale stuuruitslag en er is niet gelast aan de vooras ,stuurdemper is netjes gemonteerd ,dan heb je echt geen problemen met je dropped spindles.Denk je nou echt dat elke ingevoerde auto van Golf tot aan Bmw M3 standaard Nederland in komt en dan geen kenteken krijgt doordat er verlagingsveren en lichtmetalen wielen onder zit?

Een andere motor is dan wel een probleem.

Erwin,ik denk dat jij straks met je gerestaureerde bus ,netjes verlaagt (geen asfalt schraper) ,met BRM`s gewoon een kenteken krijgt.



Wout: Een andere motor is dan wel een probleem?????

Nee hoor mits hij maar nit meer dan 30% meer vermogen heeft

Ik heb vroeger een golf 2 1300cc op kenteken auto
Met een grote achterschade hersteld,en o ja het kenteken was ook nog
deels in beslag genomen.
Omgebouwd naar een 2 liter 16v uit een passat
Nou was geen probleem hoor.
Ik kreeg er gewoon een type goedkeuring op voor een 1800 16v

Maar je moet gewoon zorgen dat er een hele frisse auto neer gezet wordt.

Volkswouter
04-07-2004, 20:40
Tis zelfs 1997.

LOAD-INDEX
Wanneer mag de aslast verminderd worden om de load-index van banden te bepalen?
Van sommige voertuigen mag de aslast verminderd worden. Dat houdt ook in dat dan banden met een lagere load-index gebruikt mogen worden. Met deze handige tabel is snel vast te stellen in welke gevallen dat is toegestaan.

In artikel 5.3.27 en 5.12.27 van de Keuringseisen wordt bepaald dat op een voertuig, dat in gebruik is genomen na 31 december 1997, banden moeten zijn gemonteerd waarvan de load-index niet kleiner mag zijn dan de maximale aslast van het voertuig. In de Regeling Permanente Eisen, artikel 2.6.1, staat beschreven hoe dit bepaald moet worden.

Er zijn voertuigen waarbij de maximale aslast verminderd mag worden voor de berekening van de load-index van de banden. Daardoor mogen banden met een lagere load-index gemonteerd worden. Deze uitzonderingen zijn beschreven in artikel 2.6.1 lid 3; lid 4; en lid 5 van de Regeling Permanente Eisen. In de tabel staat bij welke voertuigen het toegestaan is om de aslast te verminderen voor het bepalen van de load-index.

Artikelenoverzicht

load index (http://www.rdw.nl/cgi-bin/search/redir.pl?file=ned/01_actueel/03_periodieken/01_apkkm/10_200403/ned01030110_0009.htm)

Volkswouter
04-07-2004, 20:41
Wout: Een andere motor is dan wel een probleem?????

Nee hoor mits hij maar nit meer dan 30% meer vermogen heeft

Ik heb vroeger een golf 2 1300cc op kenteken auto
Met een grote achterschade hersteld,en o ja het kenteken was ook nog
deels in beslag genomen.
Omgebouwd naar een 2 liter 16v uit een passat
Nou was geen probleem hoor.
Ik kreeg er gewoon een type goedkeuring op voor een 1800 16v

Maar je moet gewoon zorgen dat er een hele frisse auto neer gezet wordt.

Jij ging hier niet van 4 naar 6 cilinders,want dat is nm. wel een probleem.

volksfahrer.nl
04-07-2004, 20:41
En dat tussenschot hoeft trouwens ook niet.
Moderne grijskentekenauto's hebben dat ook niet allemaal standaard er in zitten!

Ik heb al eens wat vragen over verlagen naar de RDW gemailt en kreeg dit terug, ook het feit dat het achterwiel na extreem verlagen slecht is te demonteren is behandeld:



Over het algemeen kan men zeggen dat uw voertuig ten alle tijden aan de
permanente eisen moet blijven voldoen. ( zeg maar APK+)
Voor wielgeleidingselementen geldt dat u hier niet aan mag lassen om
een roestschade te repareren.
Bovendien moeten zij deugdelijk zijn bevestigd en géén breuken of
scheuren vertonen.
In principe mag u dus het voertuig verlagen of een andere as monteren
mits e.e.a deugdelijk is.
Voor de spoorbreedte kunt u aanhouden dat deze niet groter mag zijn dan
2% van de standaard waarde. Of dat u daar spoorverbreders voor gebruikt
maakt in principe niet uit.
Let op: als u daardoor spatbordverbreders e.d. aan moet brengen kan dit
invloed hebben op de breedte van het voertuig.
Bovendien mogen de wielen niet meer dan 3 cm uitsteken.

Doordat de bus in het verleden een Nederlands kenteken heeft gehad
wordt het een Herinvoer.
Het blijft een volledige keuring.

Op de keuring zal het waarschijnlijk geen bezwaar zijn dat het wiel
niet op de normale manier demontabel is, wel kunt u op andere momenten
problemen verwachten.
Soms moet er bij de APK keuring wielen gedemonteerd worden en als u een
lekke band krijgt is dit ook niet erg praktisch.
Ik kan me voorstellen dat de politie hier moeilijk over doet.


Een eerdere mail over rijhoogte leverde dit op:

Ik ga er vanuit dat u met uw vraagstelling het volgende bedoelt nl de
onderkant van voertuig tot het wegdek gewijzigd wordt.

In het voertuigreglement VR, de hoofdstukken 5 en 6 is er niets
geregeld omtrent de hoogte tot het wegdek.

Bij de montage van een LPG installatie mag de LPG-tank in bedrijfsklare
toestand van het voertuig niet lager zijn gelegen dan 200 mm boven het
wegdek.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

krukab
04-07-2004, 20:44
Maar bij de apk van de pick up hoorde ik weer dat alles voor '73 vrij is



ben blij dat de Capri van 1972 is,want die gaat van 65 pk (1700 4cilinder) naar 240 pk !!
(maar het blijft een 4cilinder op kenteken !! :D)

Meetlint
04-07-2004, 20:48
Jij ging hier niet van 4 naar 6 cilinders,want dat is nm. wel een probleem.

Ja maar dat weet elke boere lol inmiddels???

Wat nieuw is probeer ik dus te zeggen, is die 30% schaal.

Vroeger was dit niet.

En anders moet er een type goedkeuring op afgegeven gaan worden.

Dan gaan ze je auto driedagen testen op lelystad, en daar gaat het er niet zachtjes aan toe.(spreek ook weer uit ervaring) :D

Meetlint
04-07-2004, 20:56
ben blij dat de Capri van 1972 is,want die gaat van 65 pk (1700 4cilinder) naar 240 pk !!
(maar het blijft een 4cilinder op kenteken !! :D)


Ja en je hebt een kenteken, dus das mooi



Ben alleen benieuwd hoe dat met deze E30 gaat??????


Dus als ik het zo zie kan groen weer druk aan de slag

BMW E30 ... 875pk en over de 1200nm..gemeten op een bank

Kijk ook even naar de filmpjes??

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:


http://www.kilander-racing.se/

Meetlint
04-07-2004, 21:05
Ja en je hebt een kenteken, dus das mooi



Ben alleen benieuwd hoe dat met deze E30 gaat??????


Dus als ik het zo zie kan groen weer druk aan de slag

BMW E30 ... 875pk en over de 1200nm..gemeten op een bank

Kijk ook even naar de filmpjes??

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:


http://www.kilander-racing.se/



Ennnnnn waste leuk????



ff voor de indruk de nieuwe M5 heeft 500nm koppel

De nieuwe Merc SL brrrrr vies woord zeg heeft 1000nm koppel


Dus deze boys hebben goed leggen klooien zeg.

Volkswouter
04-07-2004, 21:13
Wat wil je met zo`n bijna vrachtwagen turbo erop...:D

Ennuh ik doelde dus in mijn verhaal op ombouw van 4 naar 6,dat je 30% vermogenstoename mag hebben weet ik ook.Hans zei dat ik dan een 6 cilinder volgens de regels ook wel aan kon vechten,maar dat is dus niet zo.

Meetlint
04-07-2004, 21:22
Wat wil je met zo`n bijna vrachtwagen turbo erop...:D

Ennuh ik doelde dus in mijn verhaal op ombouw van 4 naar 6,dat je 30% vermogenstoename mag hebben weet ik ook.Hans zei dat ik dan een 6 cilinder volgens de regels ook wel aan kon vechten,maar dat is dus niet zo.


Jaa dat klopt

doen ze dus niet meer

En dan moet je een type goedkeuring gaan aanvragen. :biggrin:

volksaddiction
04-07-2004, 21:34
ga er aankomende zaterdag weer 30-50 halen niels !!
Kan je een weekje wachten ??
:confused:

de keverfreak
05-07-2004, 08:25
:o heerlijk zo'n discussie

Niels - AirMighty.com
05-07-2004, 08:46
ga er aankomende zaterdag weer 30-50 halen niels !!
Kan je een weekje wachten ??
:confused:
Tuurlijk... geen haast hier. Ik kom ze wel ffies een keertje langs halen. :biggrin:

Beetlefreak
05-07-2004, 08:54
:o heerlijk zo'n discussie
Leest lekker weg :D

Ge[roestaure]ert
20-07-2005, 18:59
heren kenners,
ik heb de discussie van leon gevolgd over de banden, loadindex en APK keuring. Hoewel het net rustig is wil ik de discussie niet opnieuw aanwakkeren, maar ben wel benieuwd naar het volgende:
op dit moment ben ik bezig met de roestauratie van een spijl uit '67. Omdat ik geen dubbel werk wil doen (onder het plamuur zit al werk genoeg), is het de bedoeling mijn bus strks verlaagd de schuur uit te rijden (na t spuiten e.d.). Ik zal dan eerst weer langs de RDW moeten alvorens APK te laten keuren. Mijn busje hoeft niet zo extreem laag, dropped spindles en 1 tandje achter vindt ik voldoende. Maar wel laag genoeg om niet de 'originele' banden te kunnen blijven rijden (185 94 R15). Met de nieuwe hoogte/laagte zat ik te denken aan 165 55 15 (voor) en 185 55 15 (achter). Dat komt dan niet meer overeen met kenteken en 'hier en daar' hoor ik negatieve verhalen over keuringen bij de RDW met andere bandenmaten dan op kenteken.
Moet ik pas verlagen na de RDW en voor APK of pas na beide keuringen? Of ligt het er net aan welke keurmeester ik tref? Wat zijn de ervaringen?
Graag reacties..

Ge[roestuare]ert
www.indeachteruit.tk
plaats een sticker opdeachteruit

Split52
20-07-2005, 19:19
ert']Hoewel het net rustig is wil ik de discussie niet opnieuw aanwakkeren,

Wat je noemt net:D laatste antwoord is meer dan een jaar oud :eek:

berendd
20-07-2005, 20:03
(off topic aan)
die M3 rijd bij mijn ouders in het dorp.....die wonen dus in Skara...Zweden.
nog nooit zien rijden dat ding , maar ik ga mijn ogen open houden.
(off topic uit)

the hanz
22-07-2005, 11:32
Erwin Je Krijgt Die Bus Echt Niet Op Kenteken Als Je Met Een Verlaagt Ding Met Smart Banden En Brm Eronder Aan Komt Rijden.
Doe Net Als Ik Eerst Opbouwen En Als Je Kenteken Heb Weer Gaan Slopen En Verlagen

See You Dinsdag

is bij de ponton prima gelukt verlaagd met smart 145 voor en 195 gewoon achter... :D

the hanz
22-07-2005, 11:34
dan moet je echt een hele knappe keurmeester hebben die ziet dat jij met dropped spindles rondrijd en een keverbak,die gasten bij het rdw zien dat echt niet,is niet meer uit hun tijd. Zij voeren gewoon hun kunstje uit en dat is een kenteken/apk keuring waarbij het voor de regels gewoon moet kloppen.

de keurmeester bij mijn kenteken keuring zit in het bestuur van Budel ??
dus geen verstand van gaat niet helmaal op

erwin 944
23-07-2005, 20:24
wat sommige personen zeggen is gewoon waanzin

respekteer de laadindex van je banden (zeker op een zwaardere bus) dit is heeeeeeel belangrijk ,al eens een klapband gehad (ik wel)
op lange afstand kan de bandentemperatuur aardig oplopen en dat met een lage laadindex, kan gevaarlijk worden
als er bij een klapband geen gewonden vallen, zal er geen haan naar kraaien, in het andere geval mag je zeker zijn, dat als er een onderzoek komt, je kan opdraaien voor de kosten


mijn bus heb ik ook uitgerust met alu's met daarop 215/55VR16 97 W
97 heeft een laadindex van 730 kg per band en dat is ruim voldoende voor mijn westy die een maximum gewicht van 2300 kg heeft (1000 KG voor en 1300KG achter)

deze bandenmaat geeft me de juiste omtrek (+2mm) en een goede index, nadeel ze zijn duurder dan een gewone autoband (voor mij heeft veiligheid geen prijs)

de bandenomtrek heeft minder belang ,lagere band geeft een hoger toerental en lagere snelheid als gevolg

erwin

beevw
05-09-2005, 20:59
he leon ik wilde maar meteen wat van die banden bestellen voor mijn spijl
wat had je voor me in gedachtten ?
ik ga misschien de velgen die ik pas gekocht heb om laten lassen zodat ik bredere banden kan monteren het zijn 15 inch 5 gaats wielen
iemand hier ervaring mee

VA-nessa
05-09-2005, 21:17
he leon ik wilde maar meteen wat van die banden bestellen voor mijn spijl
wat had je voor me in gedachtten ?
ik ga misschien de velgen die ik pas gekocht heb om laten lassen zodat ik bredere banden kan monteren het zijn 15 inch 5 gaats wielen
iemand hier ervaring mee
Bartjuhhh !!
Lullen we morgen wel ff over :)
Ik heb wel een adres voor je om velgen te verbreden, vroeger ook veel gedaan onder de kever!
Banden.....tja, ligt er maar net aan waar je van houd !
Voor 145x65x15 smart en achter 195x60x15 ofzo is een mooie combi :cool:
Zie je morgen pik !
Leon