PDA

View Full Version : aarde draad van tellerunit/mfa???

16-ventiler
05-07-2004, 15:11
Hallo,

Heb een klein probleempje met me auto

mijn mfa doet niet zoveel net zoals koelvloeistof meter, ja lekker is dat, auto heeft zo'n 2 jaar stil gestaan, dus dacht corrosie probleem, maar welke aarde draad is van de unit, heb er ook al andere unit in gehad maar dat mocht ook niet baten.

Het gaat om 8v uit 91 met pf motor. Het is niet de draad op het kleppendeksel, maar misschien die op de flens zit aan de zijkant van de kop??

Bedankt alvast.

16-ventiler
05-07-2004, 18:14
heb net accu spanning eraf gehad en gaf hij nu net volledig scherm van mfa dus soort van test zeg maar, wat kan het dan zijn? ik kan nog steeds niet met de hendel scrollen zeg maar.

Caddy-Daddy
06-07-2004, 07:36
Ik heb sinds vorigeweek hetzelfde probleem mijn MFA schakelt niet meer... ik heb trouwens een '86 16vKR , ook gaat mijn brandstofmeter niet meer tot het eind als ik vol tank. Ik vermoed de spanningsregelaar van de cockpit.. nog geen tijd gehad om die te vervangen..
Sinds vanmorgen doen ineens mijn ruitewisser en alle functies van de ruitewisser hendel het ook niet meer, Blower doet ook niks..
Die zijn dus blijkbaar aan mekaar gekoppeld.. iemand suggesties waar te beginnen met zoeken? Zekeringen heb ik al bekeken en gemeten die zijn in orde.

Erwin16v
06-07-2004, 18:51
Massa kabel van het dashboard??

16-ventiler
06-07-2004, 21:17
ja maar welke is dat? of waar moet ik ongeveer zoeken, bij het blokje op de zekeringskast of in de motorruimte

Marco
06-07-2004, 21:35
was het niet die in de motorruimte?

Caddy-Daddy
06-07-2004, 21:58
Zo 23:50 u en mijn probleem gevonden, ik heb de zekering van de cockpit verlichting eraf gehad en toen deed mijn MFA het gelukkig weer, maar had nog steeds het probleem van de blower,dimlicht en ruitewisserhendel die niet werkte.Na veel gespeur ben ik erachter gekomen dat het de zwart gele draad was in het contactslot.De stekker in het kontaktslot was lichtelijk gesmolten.Ik heb uiteindelijk alle kabels uit de stekker geknipt en daar kabelschoentjes op gezet en die gewoon in de contactslot gestoken,damnnn mocht niet baten.Conclusie het contactslot maakt op die kabel geen kontakt.Ik heb nu deze kabel losgetrokken uit de kabelboom en geleid achter de zekeringkast en het daar aangesloten. Alles werkt gelukkig weer.Pfffff...

Caddy-Daddy
06-07-2004, 22:01
ik kan nog steeds niet met de hendel scrollen zeg maar.
Heb je trouwens gechecked of het lucht/vacuum slangetje van de mfa bediening goed in je cockpit is aangesloten?

Johan Fire and Ice
06-07-2004, 22:09
das al weer iets minder wat je donderdag moet doen ron

16-ventiler
08-07-2004, 10:39
ja vacuüm slang is aangesloten, alle massa punten (naar mijn weten zijn schoon) misschien even andere hendel proberen, maar gekke is toerenteller doet ook nog steeds niet en die staat toch verder los van unit toch of niet, krijgt hij niet alles rechtstreeks van de bobine?

Fred
08-07-2004, 16:27
ja vacuüm slang is aangesloten, alle massa punten (naar mijn weten zijn schoon) misschien even andere hendel proberen, maar gekke is toerenteller doet ook nog steeds niet en die staat toch verder los van unit toch of niet, krijgt hij niet alles rechtstreeks van de bobine?

Je hele dashboard unit heeft MEERDERE aardpunten. Ik heb zelf een aantal weken geleden een vergelijkbaar probleem gehad, dashboard werkte goed totdat ik het licht aan deed, dan ging de toerenteller op tilt, er gingen meerdere controlelampjes branden, koelwaterniveau controle lampje ging aan enz enz. Uiteindelijk bleek het dus aan de aarde draad die van de cylinderkop naar de massa van de auto liep.

Ik bedoel maar te zeggen: het meest logische wat er aan de hand kan zijn is dat het een onlogische draad is ;-)))

Een draad omleggen die via het contactslot loopt lijkt me overigens niet ercht verstandig

16-ventiler
09-07-2004, 09:10
Nee kabels omleggen was ik niet van plan, maar weet jij of toerenteller alles rechtstreeks van bobine krijgt, dus ook de massa op de bobine.

Trouwens mooi gezegt van die logische draad

Fred
09-07-2004, 10:18
Nee kabels omleggen was ik niet van plan, maar weet jij of toerenteller alles rechtstreeks van bobine krijgt, dus ook de massa op de bobine.

Trouwens mooi gezegt van die logische draad

Bij mijn weten heeft de toerenteller zijn massa gewoon via de massa van het dashboard

16-ventiler
12-07-2004, 14:04
Ok, het massa blokje naast je zekeringenkast, zit daar de unit ook op geaard? Of is de unit alleen onder de motorkap geaard.

Pedaalemmer
12-07-2004, 15:22
Bij mij is ook een tijdje zoiets vaags aan de hand geweest...toen hebben ze het contactstekkerblokje vervangen bij mij..en probleem opgelost..:D

Ik heb nog wel het probleem dat mijn brandstof meter niet verder gaat dan de helft..terwijl ik hem altijd voltank...:(

Christiaan
12-07-2004, 15:30
Ik heb nog wel het probleem dat mijn brandstof meter niet verder gaat dan de helft..terwijl ik hem altijd voltank...:(

Da's de thermistor (zwart blokje met 3 metalen pinnetjes) aan de achterzijde op je tellerunit. Kost maar een paar euri bij de dealert...

Pedaalemmer
13-07-2004, 08:35
Da's de thermistor (zwart blokje met 3 metalen pinnetjes) aan de achterzijde op je tellerunit. Kost maar een paar euri bij de dealert...

thanx chris..gak weer ffkes naar wollek..

Cabby 82 TDi
13-07-2004, 17:11
Toch niet bij v. m. ????

Tering wat een kut bedrijf is dat zeg.

16-ventiler
15-07-2004, 17:20
OK

vandaag wat aparts opgevallen, had auto dubbel geparkeert en deed de gevarenlichten aan, maar nu zag ik dat de rechterkant het niet deed (de knipperlichten dan) en met gewone normale bocht naar rechts dus met de hendel bedienen doen ze het wel.

Staan die 2 los van elkaar of kan het zo zijn dat er verband is tussen die storing en die van mfa?