Log in

View Full Version : Wat voor motorcode is dit!?


T-bo
05-12-2007, 16:36
Hallo allemaal!
Ik heb me een motor gekocht voor in men golf.
Het zou een 1600cc zijn, nu wilde de motorcode eens natrekken maar zulk een code heb ik nog nooit geizen!
Misschien dat iemand hier meer weet?

Code op het onderblok: 050/ A-M65

http://i88.photobucket.com/albums/k167/thibautv/SP_A0282.jpg

http://i88.photobucket.com/albums/k167/thibautv/SP_A0280.jpg

http://i88.photobucket.com/albums/k167/thibautv/SP_A0279.jpg

http://i88.photobucket.com/albums/k167/thibautv/SP_A0277.jpg

Ik heb al eens gezocht maar vind nergens een motor mt zulk een code.

Den DiMMe
06-12-2007, 13:05
Op cleaned.be stelde je diezelfde vraag ook daar bleek niemand die kode te kennnen, maar denk eens aan het motorblok uit een ILTIS van bombardier die produceerde toch onder licensie vw.

Stijn
06-12-2007, 17:20
Ziet er een beetje wel maar ook helemaal niet uit als een VW blok. De spruistuk aansluitingen op de kop zijn totaal anders, de achterkant van het carter is totaal anders, de cylinderkop lijkt hoger etc etc. Raar ding.

Sjon
06-12-2007, 17:55
.

Der Typ Siebzehn
07-12-2007, 11:52
Dat is een 8V 827er blok (EA 827=VW-Audi "Big-block") met een cross-flow cilinderkop, deze waren o.a. gemonteerd in de Golf 3 en de 1e Audi A4, in beide gevallen met een cilinderinhoud van 1600cc (ca. 100PK), en ook als 2L (115PK) in de amerikaanse versie van de Golf 3. Deze blok op die foto´s zal waarschijnlijk uit een Audi komen, tenminste te zien aan hoe de oliefilter is gemonteerd.

Stijn
07-12-2007, 12:21
827 is toch gewoon het standaard VW-Audi 1500-2000 onderblok?

Zollie
07-12-2007, 12:24
dat zegt ie--> 827= "VAG big-block"

Der Typ Siebzehn
07-12-2007, 12:25
827 is toch gewoon het standaard VW-Audi 1500-2000 onderblok?

dat klopt...maar dat veranderd niets aan wat voor cilinderkop is gemonteerd. ;)

T-bo
07-12-2007, 14:18
De kop is inderdaad een crossflow, komt van een A3 vandaan.
Cilinderkop en onderblok zijn denk ik niet van dezelfde motor, omdat ik bij a3 nergens zo een code terugvind.
Maar de code op de ondeblok komt met geen enkele code (die ik kon vinden) overeen met een cod van vw nog audi.
Oliefiltersteun is denk ik van een motor die in de lengte ligt.
Verder is de blok uitgerust met nieuwe 40'er webers, kop geflowed, grotere kleppen, mahle gesmede zuigers, grotere oliepomp, verhoogde compressie (11:1), uitgebalanceerde krukas, verstelbaar nokkenastandwiel, nokkenas en stalen koppakking.

Marcski
07-12-2007, 14:33
dan zal de originele motorcode erafgeslepen zijn en dit dus een revisiecode is

Der Typ Siebzehn
07-12-2007, 14:43
Oliefiltersteun is denk ik van een motor die in de lengte ligt.

Daarom dacht ik al aan een A4. Ik denk dat je beter eens even kan navragen op een specifiek op Audi gericht forum.

Stijn
07-12-2007, 15:54
Dat snap ik dat dat niks verandert, welke cylinderkop is gemonteerd (ik heb nog wel iets meegekregen van de techniek).

Maar het onderblok is mijn inziens iets totaal onbekends, vooral de achterkant hiervan is duidelijk anders dan het standaard VW blok (of de 827 zoals jij het wil noemen).

Der Typ Siebzehn
07-12-2007, 16:37
Maar het onderblok is mijn inziens iets totaal onbekends, vooral de achterkant hiervan is duidelijk anders dan het standaard VW blok

hmmz, ik zie er zo niets onbekends aan. De achterkant, lijkt mij, is niet anders dan bij een 1600 of 1800cc uit b.v. een Golf 2 (waarbij cilinderkop met in en uitlaat dus aan dezelfde kant). Hij heeft zelf´s, als je goed kijkt, op die_voor jouw_vreemde blok de motorsteun op die plaats gemonteerd voor inbouw in een Golf 1... ;)

(of de 827 zoals jij het wil noemen).

en zoals VW zelf die blokken (de "big blok" 4 cilinders) al sinds het debuut in de audi 80 in het jaar 1972 noemt...

T-bo
08-12-2007, 11:54
hmmz, ik zie er zo niets onbekends aan. De achterkant, lijkt mij, is niet anders dan bij een 1600 of 1800cc uit b.v. een Golf 2 (waarbij cilinderkop met in en uitlaat dus aan dezelfde kant). Hij heeft zelf´s, als je goed kijkt, op die_voor jouw_vreemde blok de motorsteun op die plaats gemonteerd voor inbouw in een Golf 1... ;)



en zoals VW zelf die blokken (de "big blok" 4 cilinders) al sinds het debuut in de audi 80 in het jaar 1972 noemt...

Ik deel toch ook de meniong van Stijn...
Onderblok ziet er mij niet hetzelfde uit als een 'standaard VW blok'.
Kijk en vergelijk maar eens:

1.8:
http://www.performance-cafe.com/images/037100003xrb.jpg

2.0 (2E):
http://www.fleischmantel-society.de/blog/wp-content/uploads/neu1.jpg

De voorzijde van het onderblok lijkt zeer sterk op dat van de 2E, buiten de carterontluchting (?) die dicht is bij mijn onderblok en er zit wat verschil rond het plaatje war de code staat.
Achterzijde van een 2E is dan weer anders.

Stijn
08-12-2007, 11:56
die horizontale rand zit er bij een 827 blok niet in, en het blok mist ook de vriespluggen.

Verder zit er aan de onderkant een soort uitstekende schort aan (misschien voor een grotere carterpan?), dat is bij de gewone blokken ook niet zo. Helaas ligt de balk op de foto er een beetje voor.

Dit is in mijn ogen echt geen 'gewoon VW' blok.

Der Typ Siebzehn
08-12-2007, 12:09
Van die vriespluggen heb je gelijk, die mist die blok, maar toch zal die blok op de een of andere manier gebaseerd zijn op de 827er, het moet gewoon iets van VW/Audi zijn met een, zoals bij elke gewone 827, cilinder (hart) afstand van 88mm, en onder een hoek van 20 graden gekanteld ingebouwd, dat valt niet te overzien.

Ik heb voor alle zekerheid ook nog elders over deze blok in het web nagevraagd, maar nog geen antwoord gekregen.

@T-bo: 2E is gewoon een EA 827 met 2L.

Stijn
08-12-2007, 12:27
Dat de technische gegevens gelijk zullen zijn, twijfel ik ook niet aan. Daar is VW/Audi erg goed in :)

Maar dat het een apart blok is, dat staat voor vast. Ik zie echt heel veel eigenaardige details, terwijl de onderblokken (of het nou 1.5, diesel, benzine, 2.0, G60 of 16V is) allemaal vrijwel gelijk zijn.

Voor de vergelijking heb ik even een foto gemaakt van zomaar een blok, deze toevallig een 1.9D:

http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/08122007093_original.jpg

http://i88.photobucket.com/albums/k167/thibautv/SP_A0279.jpg

Der Typ Siebzehn
08-12-2007, 12:39
Bij die 1900cc Diesel zijn idd. ook weer die vriesstoppen te zien, die onderstaande blok(waar het hier dus om gaat) mist.

Ik heb een paar jaar terug in een of ander duits autoblad iets gelezen over een gewijzigde VW/Audi 827 benzineblok met 1600cc, dat zou deze wel eens kunnen zijn, ik kan me er alleen zo niet meer de specifieke kenmerken over herinneren.

Der Typ Siebzehn
08-12-2007, 20:44
Ik heb hier (http://www.golf1-ig.de/board/read.php?1,27209,27219#msg-27219) eens nagevraagd, deze blok zou wel eens een industriemotor (o.a. voor Heftrucks) op 827 basis kunnen zijn, die blokken zouden iig. zulke rare motorcodes hebben, maar daar wordt nog nader naar gekeken of het ook daadwerkelijk zo´n industrieblok op EA 827 basis is.

En dat:

Ik heb een paar jaar terug in een of ander duits autoblad iets gelezen over een gewijzigde VW/Audi 827 benzineblok met 1600cc, dat zou deze wel eens kunnen zijn, ik kan me er alleen zo niet meer de specifieke kenmerken over herinneren.

is overigens een aluminium EA 827 blok, maar van aluminium is de blok waar het hier om gaat dus niet!

Interessante thread dit! :thumbup:

Stijn
08-12-2007, 21:12
Yep, mee eens! Zijn we het toch nog eens geworden met elkaar dat het wat aparts is dit :)

Der Typ Siebzehn
08-12-2007, 21:27
Zijn we het toch nog eens geworden met elkaar dat het wat aparts is dit :)

Ja, dat kan je wel zeggen! Ik ben eens benieuwd of het dus idd. zo een industrieblok is. In dat forum waar ik dus had nagevraagd werd al gerept van een "Zwitter" (is duits voor `n soort bastaard) van een gebruikelijke gietijzeren 827 en een hiervan afgeleide aluminiumblok.

Der Typ Siebzehn
13-12-2007, 17:48
Bij een "JB"_bijvoorbeeld_ zou het onderdeelnummer beginnen met de cijfers 049, een "DX" altijd met 026, Diesels met 068, wat met 050 begint, zoals de desbetreffende blok dus, kan me zo ook via een forum niemand zeggen, maar bij een VW-handelaar zouden ze het je moeten kunnen zeggen.

Stijn
13-12-2007, 19:11
Ja dat is ook wel een goede natuurlijk, gewoon de onderdeelcode zoeken. In ETKA kom je daar misschien ook wel een eind mee? Heb het hier alleen niet bij de hand.

Der Typ Siebzehn
13-12-2007, 20:23
Daar heb je kans op dat je met ETKA een heel eind komt, de mensen bij het Golf 1 IG forum hebben niet het meest actuele(dat verbaast me niets :D), anders hadden we de oplossing waarschijnlijk al gehad.

T-bo
16-12-2007, 11:50
Alvast hartlijk dank voor jullie intresse en opzoekingswerk!
Ik ben eens aan het zoeken geweest naar motorcodes van die industriemotoren maar 050 vind ik er niet direct tussen. ( http://www.syncro-t3.de/kb/VW_MKB.xls )


Ik zal het idee van René ook eens verder uitpluizen, aan de hand van de onderdeelcode komen we misschien toch meer te weten!
Dus gewoon met de code naar garage stappen en hopen dat ze me willen/kunnen helpen?

titeca_junior30
09-11-2010, 22:17
ik heb een audi a3motor code akl past dit op orgineel plaats in sciroccc 2

Jel Golf 2 GTI
09-11-2010, 23:06
1)
Hej , ik ben niet zo bekend met al deze blokken maar een collega van mij heeft altijd gewerkt met vorkliften en van die dingen om containers te verplaatsen en die zei dat er ook regelmatig blokjes van volkswagen in gemonteerd zaten.

Wil hem wel eens vragen of hij iets vind.

2) De revisieboer hier bij ons in de buurt heeft mij ooit verteld dat hij nieuw gegoten onderblokken enz kon regelen. mss dat dit gewoon een remake is van een bestaand blok met wat kleine aanpassingen ofzo.


Ben benieuwd wat er uit de bus komt :thumbup: