PDA

View Full Version : Nieuwe daily: Golf MKII GTD


FGizmoS
10-12-2007, 01:29
Vorige week donderdag heb ik mijn corrado g60 ingeruild voor een golf mk2 gtd van '91. En al zeg ik het zelf.. zo een aanpassing had ik nog nooit gehad :screwy:
De golf stond zowat 200km verder. Op het eerste zicht zag hij er nog fantastisch uit op de m3-knallers en enkele gebruikerssporen na. Het interieur viel reuze mee. Dit was een gezond blauw lederen interieur. De motor zag er optisch nog zeer net uit, ook nergens geen olie of dergelijke. Er zat nog maar pas een nieuwe versnellingsbak met een kompleet koppelingsset in.
Tijdens het starten was ik ff vergeten dat het een diesel was, gewoon de sleutel erin en starten zonder choke of voorgloeien en jawel hij sloeg direct aan. :D
Na een testrit in de corrie en de golf kwam het papierwerk. Nu was ik trotse eigenaar van een mk2 gtd.
Het trotse gevoel was van korte duur en bleef precies 15km duren. Ik reed achter een vrachtwagen aan 90km/h. Het olielampje knipperde en het zoemertje zoemde :D .
Tegen dat ik op de pechstrook was viel de motor uit met een grote rookpluim en olie reuk. De motor zat onder de olie terwijl het oliepeil nog om maximum stond. Als ik de oliedop opendraaide zag ik ook de nokkenas :screwy: . Dat plastiek omhulsel boven de nokkenas was gesmolten en met de nokkenas meegedraaid.
Dan maar touring wegenhulp gebeld en de golf met de ambulance thuis afgezet. Dit was al een grapje van 578 euro cash te betalen :screwy: :screwy:
Foto's volgen deze week en hopelijk heb ik niet teveel motorschade.

Samurai
10-12-2007, 01:48
Hmm niet terg gegaan om verhaal te halen op die kerel?

Die motor kun je wel wegooien!

Ik heb zelf ook een GTD. Rijden erg lekker ....

René
10-12-2007, 07:02
578 euro? :eek:

Heb je geen vrienden of familie die je ff weg konden slepen? Ik had `t voor de helft wel willen doen :D

Zonde man...helemaal als je hem nog maar net hebt....succes ermee...

Larsv5
10-12-2007, 07:27
Mooi zuur voor je vriend, hoop voor je dat je nog een beetje wat aan de schade kunt doen...

Suc6

JurjenV
10-12-2007, 10:04
Nou lijkt me dat teruggaan wel logisch is...

Enne, blauw lederen interieur? Fotoooo's

Pedaalemmer
10-12-2007, 11:30
Pffff dat is mooi een bak ellende wat je daar ff meemaakt. Als ik wel ergens een hekel aan heb is het wel pech met een auto hebben al helemaal na je hem net gekocht hebt.

Succes! Ik hoop voor je dat de schade meevalt

Menace
10-12-2007, 12:25
Ik weet precies hoe je je voelt joh, zelfde is mij gebeurt met mijn jetta, Dag 1, ik moest nog een uur rijden(Groningen-Limburg) klapte m'n drijfstang door het onderblok...

FGizmoS
11-12-2007, 18:59
Maar heeft er ooit al iemand het probleem gehad dat die zwarte schelp net boven de nokkenas. Bij mij is die weggesmolten en met de nokkenas meegedraaid :screwy: .
Ik had nog 2 uur te gaan voor ik thuis was :D. Maar van waar al die olie op het blok vandaan komt weet ik ook nog niet. Het olieniveau staat nochtans op maximum.
Morgen zal ik het gesmolten baksel eens lospeuteren en kijken of er nog leven inzit.
Waarvoor is de stekker dat op de turbo zit? Op het zicht tussen turbinehuis en inlaatzijde. Het is een SB-blok
Morgen plaats ik wat foto's, maar eerst moet ik nog alle reservestukken uihalen :rolleyes:
grtz

Samurai
12-12-2007, 13:27
Ik heb straks mischien mijn GTD te koop, daar zit een zo goed als nieuw blok in, ook een nieuwe turbo.
Is eventueel te ruil tegen een nette cabbie.

Zie mijn projecten topic.

FGizmoS
12-12-2007, 18:29
Ruilen tegen mijn cabbie zie ik echt niet zitten hoor.
Maar misschien komt er wel een 1.9 tdi blok in :D
Of een gewoon 1.6 td blok waar ik dan alles op overzet.

FGizmoS
14-12-2007, 20:14
Jullie hebben nu al lang genoeg moeten wachten op foto's maar hier komen ze.
De allereerste foto :mad:
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00492.JPG
Thuisgekomen van een lange rit
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00495.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00509.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00501.JPG
die olie was er voordien nog niethttp://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00502.JPG
Waarschijnlijk te warm gekregen
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00503.JPG
Waarvoor dien deze stekker op de turbo?
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00504.JPG
De uitlaat ziet er niet echt mk2 uit
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00498.JPG
Moet eens gewassen worden
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00505.JPG
DIESEL POWER :(
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00506.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00507.JPG
Voor als ik eens 100 jaar word :D
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00508.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00499.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00500.JPG

Fabian_GTI
14-12-2007, 23:55
Raar zeg van die motor, heeft dat nog een oorzaak ?

Mister Cool
15-12-2007, 01:31
Mooi klote van die motor, maar wel een leuke auto met potentie verder! Mooi interieurtje ook, en een heerlijk motortje! Ik wou dat ik er een had :D

Samurai
15-12-2007, 01:34
Die motor is goed gaar, met al dat gesmolten plastic! Zonde, verder een mooie GTD hoor ....

Rijdt erg lekker een GTD!

FGizmoS
25-12-2007, 15:24
Motor zal ik binnenkort (lees als het warmer word want mijn sleutelplaats is even koud als buiten) eruit wippen. Ik heb dit weekend een bijna kompleet jr-blok gekocht. De cilinderwanden hebben geen stootrand meer als je de aangekoolde dieselroet afkrabt met je nagels :D . 1 van de 4 zuigers heeft iets wat speling maar voor een 25 euro-blok mag dit de pret niet onderdrukken. Bij mijn andere JR hadden alle 4 de zuigers wat speling. Ook de cilinderkop heeft geen barstjes tussen de in en uitlaatklep. Deze is ook gevlakt en nooit opgelegd geweest :D. Er was een t3 turbo zonder speling. Maar om het dieselgevoel te hebben wil ik mijn kleine watergekoelde turbo terugsteken. Dan heb ik ook geen loshangende stekker. De t3, misschien iets voor de cabbie..... 1800 8v TURBO :D :D . Nee, ik rij zeker wel nog eens een turbo gaar dus hou ik deze als reserve. De dieselpomp zal ik moeten overzetten maar voor dit gebeurt wordt eerst de governermod toegepast. Hoe stel je de ve-pomp eigenlijk voor de beste start en rijprestaties?
Misschien komt er terwijl een tdi plunjer in :D
De IC wordt natuurlijk ook teruggezet. Anders lijkt het blok zo klein :rolleyes:
Eenmaal de motor draait, enkele dieselkilometers maken.
De achterwisser hoef ik niet eens aan te komen. Als ik 1x druk om te wissen heb ik jaren '90 stijl, druk ik nog eens staat ie mooi terug recht :rock:
De uitlaat moet natuurlijk aangepast worden naar een dikkere buis en als achterdemper had ik gadacht aan een 2.0L TDI of een GTI eindemper met dubbele pijpjes. Lijkt me mooi legaal.
De velgen vind ik mooi zo, dus blijven ze er onder en met 195/50/15 loopt het nergens aan.
Zodra ik thuis ben zal ik nog wat foto's posten.
Groetjes FGizmoS

FireAndIce-GTD
25-12-2007, 16:34
Die stekker op je turbo is voor je Koelvloeistof temperatuur.. dat pompje wat voor op je blok zit gaat pompen als je tempratuur te hoog word in je turbo en zo word ie gekoeld..

En op je sticker te zien is het orgineel een SB motor waarom zit er dan nu een RA in ??

FGizmoS
25-12-2007, 17:36
Die stekker op je turbo is voor je Koelvloeistof temperatuur.. dat pompje wat voor op je blok zit gaat pompen als je tempratuur te hoog word in je turbo en zo word ie gekoeld..

En op je sticker te zien is het orgineel een SB motor waarom zit er dan nu een RA in ??


Op het blok staat er sb hoor. Aan wat zie je dan dat het een RA zou zijn?

FireAndIce-GTD
25-12-2007, 19:43
Dat zei je in 1 van je posts.. ;)

Op het zicht tussen turbinehuis en inlaatzijde. Het is een RA-blok
Morgen plaats ik wat foto's, maar eerst moet ik nog alle reservestukken uihalen
grtz

FGizmoS
25-12-2007, 23:04
Dat zei je in 1 van je posts.. ;)
Nu je het zegt :D Waar zat ik met mijn gedachten :redx:

FGizmoS
07-01-2008, 23:41
Ondertussen heb ik een JR-blokje opgehaald, nu kan ik terug van start. Het betreft een blokje met weinig tot zeer weinig stootrand, een t3 turbo en een gevlakte kop. Onderweg wel eens eventjes gestopt om het mooie winterlandschap vast te leggen.
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00514.JPG
En wat je allemaal niet tegenkomt op een rit van 250km enkele reis.
Ik dacht trouwens dacht het verplicht was een kenteken te hebben :D :screwy:
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00516.JPG
Het nieuw hart
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00519.JPG
De kop
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00520.JPG
De turbo
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00521.JPG
Ik ben ondertussen al behoorlijk beginnen demonteren van de oude motor. Op een of andere manier zal ik de aandrijfassen nog eruit moeten halen, maar zonder brug/werkput zal dit niet zo van zelfsprekend zijn.
Nu moet ik nog de aandrijfassen lossen, de steunen en dan kan de motor eruit.
Vervolgens word de versnellingsbak overgergezet op de donormotor en zo gemonteerd worden. Dan de kop en alle andere benodigdheden riemen, pakkingen,... goed afstellen.
En hopelijk kan ik dan terug dieselen
Groetjes

JettaPowerrr
08-01-2008, 13:55
Jammer van die tegenslag, gelijk de eerste dag al. Verder is het een leuke wagen, vooral dat leder interieur doet wel wat, en de originele IC, natuurlijk!

Succes met de hart-transplantatie! :)

Larsv5
08-01-2008, 14:05
Ziet allemaal veel belovend uit, suc6 met de transplanatie...!!!

Gr Lars

FGizmoS
27-01-2008, 23:40
Vandaag weer eventjes doorgewerkt aan de motor. Alles rondom heb ik gelost. Enkel de klemmen van de uitlaat wilden niet echt meewerken. Een week of 2 terug had ik wat vw-materiaal gekocht: wat afstelapperatuur, blokeerpennen, 12-kantige torxen en doppen en een uitlaatklem-tooltje:). Met dit apparaatje heb ik de uitlaat los gekregen. De motor heb ik dan opgehouden met een home-made motorbrug en een garagekrik. Ik zal nu nog een motortakel moeten regelen en dan kan de motor eruit en de andere er terug in. Ik heb met de krik geprobeert de motor weg te trekken. Deze blijkt dus een stuk zwaarder te zijn dan verwacht en op oneffen grond rolt de krik niet zo goed. Een motortakel wordt dan waarschijnlijk de enige optie.
Foto's van de uitbouw heb ik niet, maar van de opbouw zullen die er wel komen.
Hier nog even een foto van het VW-uitlaat-toolje:
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00543.JPG

Gijs
28-01-2008, 00:19
Wat is er nog van je oude SB motor over? Is die te reviseren? :)

FGizmoS
28-01-2008, 19:03
Ik weet niet wat er mis is met de SB. De kop moet volgens mij vervangen worden. Ik zal weten als die te reviseren valt nadat ik de motor eens open wip. Ik denk eigenlijk wel dat ie te reviseren valt. Ik heb gewoon nog alles van de SB:)

FGizmoS
02-02-2008, 22:09
Vandaag weer eventjes doorgewerkt aan de motor. Eerst had ik nog een motortakel nodig. De takel van een oud-leraar geleend :D waarvoor die allemaal niet goed zijn hé :cool: . Dan terug naar de golf geweest om de motor eruit te wippen.
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00548.JPG
Is dit omdat ie origineel gtd is dat er een rond waterbakje zit?
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00544.JPG
Tijden het demonteren van de oude motor en wat te vergelijken met de nieuwe motor kwam ik tot het volgende: Op de sb-motor zit dus een andere turbo dan een jr-blok. Ik had graag de turbo overgezet op de jr maar kwam tot het volgende: Aan de achterkant van de motor, dus waar de turbo zit, zitten er 3 pastillen. Ik weet hiervan het mooi nederlands woord niet :redface: De 3 ronde plaatjes :D Bij de middelste zit een olieleiding van de turbo zoals hieronder te zien is.
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00546.JPG
Ik dacht dat de turbo's gewoon uit te wisselen zijn. Alleen zit op de jr-motor geen olieaansluiting voor de turbo.
Gewoon 3 ronde plaatjes.
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/1/4/DSC00547.JPG
Hoe kan dit worden opgelost?
Ondertussen hangt het jr-onderblok met sb-bak in de kas. De injectoren heb ik ook overgezet op de kop van de jr. Ook de dieselpomp van de sb komt op de jr. En natuurlijk word deze ook gekieteld. Maar wil eigenlijk eerst alles origineel laten om de versnellingsbak wat in te rijden. Dit zou noodzakelijk zijn bij een revisiebak.
Weet verder iemand hoe ik dit kan oplossen om de turbo's te wisselen?
Ik hou jullie verder wel op de hoogte.