PDA

View Full Version : GTI 16V kopen verstandig?

JeeWee
09-07-2004, 08:16
Ik wil graag een GTI 16V kopen waar m'n vriendin dagelijks in kan gaan rijden. Echter dan moet de auto wel goed betrouwbaar zijn.
Mijn vraag is dus, hoe betrouwbaar is een GTI 16v? Wat zijn de aandachtspunten?

De auto in kwestie is een (boswachter) donkergroene metallic Golf GTI 16v dohc uit 1988 ex duitser 1996 ingevoerd in nederland km stand 188.000 APK tot mei 2005, originele stalen velgen met 185/60R14, stalen schuifdak, dikke bumpers, niet verlaagd.
Staat van de auto is redelijk goed te noemen, heeft voor eens schade gehad en achter een klein deukje.

Nog een paar vragen: Is het onderhoud aan een 16V ook duurder dan een normaal golfje 1.6 ofzo en zo ja, hoeveel meer?

Aangezien ik luchtgekoeld rijdt heb ik niet zoveel verstand van die golf modellen... zouden jullie me kunnen helpen?

JeeWee

Pedaalemmer
09-07-2004, 08:41
16V slijt in mij opzicht net zo hard als je normaal rijd. dus gewoon hem niet boven de 3000 toeren laat komen...maar ik zou voor dagelijks gebruik eerder voor een 8klepper gaan dan een 16klepper..i.v.m brandstofverbruik

FMA
09-07-2004, 08:44
ik zou er vooral op letten of ie geen olie verbruikt
een 16v vergt volgens mij ook een sneller onderhoud dan een 8v...
maar een 16v is natuurlijk een veeeeeel leukere auto dan een 8v ;)

Pedaalemmer
09-07-2004, 08:53
ik zou er vooral op letten of ie geen olie verbruikt
een 16v vergt volgens mij ook een sneller onderhoud dan een 8v...
maar een 16v is natuurlijk een veeeeeel leukere auto dan een 8v ;)

16v leuker dan 8v...mmm..denk dat je je daar lelijk in vergist ;)

Richard
09-07-2004, 08:56
verbruik valt wel mee...

Christiaan
09-07-2004, 08:56
Probeer er 1 te vinden die niet te erg afgetrapt is....want dan is het niet zo'n betrouwbare auto....en helaas zijn er nogal veel afgetrapt....

Maar ja, wat je verteld, originele velgen, niet verlaagd enzo....dan is de kans al wat groter dat het een redelijke auto is....

JeeWee
09-07-2004, 09:33
tsja wel schade voor gehad en ex duitser... prijs is 600 euro... is natuurlijk eenkoopje en die kleur is wel stoer, die donkergroene zie je niet zoveel. Met die stalen velgen en niet verlaagd lijkt het net een CL waar GTI 16V plaatjes opgeplakt zijn. De 16V grill zit er niet meer in.
Wel thanks voor de snelle antwoorden!

Pedaalemmer
09-07-2004, 10:02
fooootooooowwwww

Christiaan
09-07-2004, 10:08
maar ja, wat verwacht je van 600 euri?

Bussie komt zo
09-07-2004, 10:42
Hoe kan zien dat een auto afgetrapt is?
Hoe kan je zien in 1 proefrit of hij olie verbruikt?
Je staat van wiellagers en homokineten kan je alleen zien/voelen op een brug.
Dus als je zo'n auto koopt mag je zoals Christiaan al zei niks verwachten en alleen hij elke dag hopen dat hij niet kapot gaat.
de enigste zekerheid die is er is een auto met bovag garantie kopen. maar ja die heb je niet voor 600 euro.

LuNaTiK
09-07-2004, 10:50
Klasse JW! Je heb t het maar goed voor met je vriendin... van een kadett 1.3 naar een GTI 16V!

Split52
09-07-2004, 11:49
Klasse JW! Je heb t het maar goed voor met je vriendin... van een kadett 1.3 naar een GTI 16V!

<citaat AS> Kanst wel eens mee een gehaktstaaf eten.....wel zelf betalen! ....

Dit goed voor hebben is dus ook maar relatief hehehe....maar wel erg leuk!

Christiaan
09-07-2004, 11:54
ik zou er in ieder geval wel ff mee gaan rijden als dat mogelijk is, en een beetje op je gevoel afgaan....ook ff kijken naar de staat van het interieur....als tie uitgeleefd is weet je genoeg...en bij twijfel...lekker laten staan..er zijn genoeg 16v's te koop....

Beetlefreak
09-07-2004, 12:33
ik zou er in ieder geval wel ff mee gaan rijden als dat mogelijk is, en een beetje op je gevoel afgaan....ook ff kijken naar de staat van het interieur....als tie uitgeleefd is weet je genoeg...en bij twijfel...lekker laten staan..er zijn genoeg 16v's te koop....
Dat proefrijden heb ik al ff gedaan :D
Het ding had mijn intresse ook gewekt, maar ga het geld in mijn kever stoppen...

JeeWee
09-07-2004, 13:34
Haha lunatik had ook nog aan jouw gedacht denk slopen we die golf en zetten we het 16v gedeelte op je jetta... goed id?

JeeWee

JeeWee
09-07-2004, 13:37
Ja ja goed voor hebben met m'n vriendin, een kevert lijkt me toch ook maar niks voor haar in de winter. Verder is zo'n 16v ook wel leuk voor mij als ik eens wil 'knallen' dus heb het ook goed voor met mezelf, ook niet onbelangrijk.

Marco
09-07-2004, 17:06
16v leuker dan 8v...mmm..denk dat je je daar lelijk in vergist ;)

Dat ligt er maar net aan wat je wilt, wil je veel koppel en vermogen onderin, dan neem je een 8v, wil je veel tussensprints maken en lekker knallen op de snelweg, dan neem je een 16v.

LuNaTiK
09-07-2004, 17:12
Is een goed idee jeewee! Maar ik zal binnenkort wel moeten dieselen als ik werk krijg...

VeeDubber
09-07-2004, 20:27
Kijk naar olielekkage ontstekingsmodule en alle keerringen distributiezijde

Zet de motorkap open geef met de hand gas of laat iemand gas geven zodat de auto constant tussen de 2500 en 3000 toeren loopt en luister naar rare geluiden uit het blok

Ga rijden vanuit stilstand met stuur in maximale uitslag aanrijden en luisteren naar kineten en lagers

Keer lekker doortrekken om te kijken of de motor netjes doortrekt

Kijken of er speling op de injectoren zit, kun je ze bewegen?

En dat zijn specifieke punten van een 16v, de rest is standaard zoals met andere auto's

Ennuh, 16v onder de 3000 toeren houden is als altijd rondrijden in de 1e versnelling. Vanaf 3000 begint de fun met een 16v!!

Allart-Ghetta
12-07-2004, 10:54
16V slijt in mij opzicht net zo hard als je normaal rijd. dus gewoon hem niet boven de 3000 toeren laat komen...maar ik zou voor dagelijks gebruik eerder voor een 8klepper gaan dan een 16klepper..i.v.m brandstofverbruik

Ik weet niet wat jij normaal vindt maar onder de 3000 toeren draaien met een 16V?? Koop dan een diesletje als je bang bent voor toeren.

ff ontopic: 16v onderdelen wijken vaak af van alle andere modellen, terwijl je bij een 8V GTI veel delen van een 'gewone' (lees: 1.6/1.8 golf) kan monteren.
16V onderdelen zijn nieuw en gebruikt vaak veel duurder.

Allart-Ghetta
12-07-2004, 10:58
Hoe kan zien dat een auto afgetrapt is?
Hoe kan je zien in 1 proefrit of hij olie verbruikt?
Je staat van wiellagers en homokineten kan je alleen zien/voelen op een brug.
Dus als je zo'n auto koopt mag je zoals Christiaan al zei niks verwachten en alleen hij elke dag hopen dat hij niet kapot gaat.
de enigste zekerheid die is er is een auto met bovag garantie kopen. maar ja die heb je niet voor 600 euro.

Ga jij maar weer buiten spelen, wiellagers en homokineten kan je juist heel goed voelen tijdens een proefritje. En dat elke dag hopen dat ie niet stuk gaat geldt voor elke auto, zelfs een splinternieuwe.
Zekerheid met bovag garantie? Warvoor zekerheid heb je dan, dat ie niet stuk gaat onderweg? Of dat je van je veel te veel betaalde aankoopprijs misschien nog ooit iets terug krijgt in de vorm van garantie.
Tijdens de proefrit kan je goed merken of hij olie verbruikt, ga met je raam open rijden en trap hem vol in, indien hij olie verbruikt kan je de verbrande olie binnen ruiken.

Fred
12-07-2004, 11:24
Ga jij maar weer buiten spelen, wiellagers en homokineten kan je juist heel goed voelen tijdens een proefritje. En dat elke dag hopen dat ie niet stuk gaat geldt voor elke auto, zelfs een splinternieuwe.
Zekerheid met bovag garantie? Warvoor zekerheid heb je dan, dat ie niet stuk gaat onderweg? Of dat je van je veel te veel betaalde aankoopprijs misschien nog ooit iets terug krijgt in de vorm van garantie.
Tijdens de proefrit kan je goed merken of hij olie verbruikt, ga met je raam open rijden en trap hem vol in, indien hij olie verbruikt kan je de verbrande olie binnen ruiken.

Als je de zaak goed wilt bekijken moet je echt een brug op, dingen checken tijdens *een proefrit* zegt niks. Je zal ze de kost moeten geven waarbij alles *oke* lijkt tijdens een *proefrit*, en dat naderhand alles verrot blijkt te zijn...

Kijken of je olie verbruikt door het raam te openen klinkt wel heel erg amateuristisch.....denk jij werkelijk dat zoiets echt werkt?? Goh wat zullen ze jou dan een hoop kunnen aansmeren... :biggrin:

Allart-Ghetta
14-07-2004, 10:50
Ik rij toch zelf met een olieboot, dan weet ik echt wel waar ik over praat hoor. En mijn wiellager is ook versleten, dat hoor je duidelijk tijdens het rijden, maar ja zoals vaak wordt praktijkervaring van tafel geveegd door 'forum slimmerds'. Dagdag!

Fred
14-07-2004, 10:58
Ik rij toch zelf met een olieboot, dan weet ik echt wel waar ik over praat hoor. En mijn wiellager is ook versleten, dat hoor je duidelijk tijdens het rijden, maar ja zoals vaak wordt praktijkervaring van tafel geveegd door 'forum slimmerds'. Dagdag!

Oh ja wij zijn natuurlijk sukkels, die nergens wat vanaf weten...

Tja olie boten ruik je van 3 straten ver das niet zo moeilijk, maar de technieken die men vaak toepast om *olieboten* te herkennen zijn praktijken die vroeger leiden tot *Het wrak van de maand*, met tuinslangen als remleidingen, onder het mom van das het nieuwste van het nieuwste, zijn siliconen slangen.

Enne beter een forum slimmerd met zinnige zaken dan een schreewerd die niks anders kan posten dan wat geschreeuw en anderen afzeiken

Praktijkervaring is meer dan geschreeuw namelijk ;)

Pedaalemmer
14-07-2004, 11:53
Ik weet niet wat jij normaal vindt maar onder de 3000 toeren draaien met een 16V?? Koop dan een diesletje als je bang bent voor toeren.

Heeft toch niks met bang zijn te maken...maar met een normale rijstijl...met een dat probeerde ik alleen maar aan te geven. als je met een 16v of 8v normaal rijd dan kom je echt niet boven de 3000 toeren als je netjes je versnellingen gebruikt... :eek:

Pedaalemmer
14-07-2004, 11:56

haha..kzie hem al rijden met zijn raampje open en binnen ruikend naar olie...hahaha

Zestienkleppen
23-07-2004, 19:25
Een 16v is in onderhoud veel duurder dan een 1.6. Hoe goed ie ook is, reken er toch op dat je er enkele weekendjes per jaar flink aan zult moeten sleutelen, uitbesteden aan een garage is met een aankoop alla 600 euro ook een beetje onzin (lijkt mij).
Als je er goed voor bent brengt ie je altijd waar je wezen mot. Enkele vervelende storingen zijn hem echter ook niet vreemd.
Persoonlijk zou ik onder de 1000 euro er redelijk wantrouwend naar kijken.

serge pot
24-07-2004, 15:04
ik heb 2 16ventielers versleten .
olie boot test is simpel in zijn 3 doortrekken tot 6500rpm gas los (3sec wachten check achteruitkijkspiegel),hiernaa ,koppeling in ,motor tot stationair laten komen en gaspen daalvloeren ,terwijl je weer in achteruitkijkspiegel kijkt)
geen hiawatta signalen gezien bij beide pogingen ?dan is de motor in redelijke staat

evilnyntje
24-07-2004, 17:53
Als je de zaak goed wilt bekijken moet je echt een brug op, dingen checken tijdens *een proefrit* zegt niks. Je zal ze de kost moeten geven waarbij alles *oke* lijkt tijdens een *proefrit*, en dat naderhand alles verrot blijkt te zijn...

Kijken of je olie verbruikt door het raam te openen klinkt wel heel erg amateuristisch.....denk jij werkelijk dat zoiets echt werkt?? Goh wat zullen ze jou dan een hoop kunnen aansmeren... :biggrin:

Dude geloof me, als een auto olie verbruik ruik je dat! Tijdens een proefrikt kun je weldegelijk dingen zoals kineten enzo voelen (mits je er gevoel voor hebt). En dat verrot heeft met roesten te maken en dat zie je idd pas als je hem op de brug zet.