PDA

View Full Version : Nieuw lid en wat vragen! Golf Mk1 1100


Ralfons
15-12-2007, 18:57
Beste dames en heren,

Ik ben Ralf, 21 jaar en kom uit Oss (Noord Brabant)
Na even te hebben gegoogled kwam ik op jullie prachtige forum uit. Zelf is een aantal maanden geleden het idee in m'n hoofd geschoten een leuke oldtimer te zoeken die ik kan gaan onderhouden. Uiteindelijk De Golf 1 gevonden als mijn ideale oldtimer!

Het idee is om in de kerstvakantie een leuke golf te gaan kopen. Heb op marktplaats en de andere bekende autosites gekeken. Hier ook enkele leuke tegengekomen.

Ben uiteindelijk op zoek naar een Golf mk1 het liefste een type met de kleine achterlampen en een 1100 motor met handgeschakelde bak. En het liefste zo origineel mogelijk en in originele kleur. Budget zo rond de 2000 euro.

Zijn er nog belangrijke tips waar naar gekeken moet worden?
Is er bv een distributieriem die elke 30.000 km vervangen moet worden?
Waar moet ik op letten als ik iets ga bekijken?

Ik ga dit forum zeker vaak bezoeken en houdt jullie natuurlijk op de hoogte van de vorderingen!.

Alvast bedankt,

Ralf

golf mkII 16v
15-12-2007, 19:53
Welkom
Kijk eens rond opt forum[search]en veel van je vragen zullen al beantwoord zijn:D

Der Typ Siebzehn
16-12-2007, 01:08
Een tip: ga voor een 1500cc i.p.v. een 1100cc, dat rijdt net wat beter.

Stijn
16-12-2007, 01:50
De carosserie is het belangrijkste bij de Golf 1 (die is zeker bij de oudere) gevoelig voor de roestduivel op zeer bekende plekken (van voor naar achter: dwarsbalk voor, binnenschermen voor (de latere hadden plastic wielkuipen ->geen problemen meer), naad slotplaat/binnenscherm, regenbak, A stijl/paravan, dorpels (vaak a.g.v. verkeerd gebruik schaarkrik), bodem thv voeten, langsbalk boven bev. punt achteras, spatbordranden achter, reservewielbak, achterpaneel).

Technisch gezien zijn ze redelijk bulletproof, en als het toch kapot is dan is er voor weinig nog heel veel te krijgen (dezelfde techniek is tot ver in de jaren 90 gebruikt in zowat alle VW/Audi producten).
Als je een van 78 of ouder zoekt let dan op dat het chroomwerk aanwezig is, dit is namelijk zeldzaam en dus peperduur.

Ralfons
16-12-2007, 10:19
Kijk, daar kunnen we wat mee!

Wil een beetje voor zuinig gaan, dus vandaar de 1100, die is net wat zuiniger in de stad e.d.
De tips die ik heb gelezen en ook hier op het forum zal ik zeker meenemen als ik wat ga bekijken.

Als ik nog met vragen zit, ga ik ze hier posten en mochten jullie nog gouden tips hebben.. altijd welkom!!! :D

Alvast bedankt en een fijne zondag allemaal!

gegroet,

Ralf

Ralfons
17-12-2007, 09:35
Vraagje;)

heb leuke golf gezien en heb daarover een vraag.

De kunstof spatbordranden boven de wielen. Is dit origineel?

http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/golf.JPG

Het gaat om een golf uit 14-11-1980 Kleine achterlichtjes Vroeg me dus af of ze hiermee misschien iets willen camoufleren... Vraagprijs is 2450 euro.

Iemand enig idee?

Alvast bedankt, Gr Ralf

EDIT: Wat denken jullie over de bumpers? Zie veel oude met mooie chromen rechte versies met losse bumperhoekjes... Kan dat eventueel gewisseld worden? (zelfde bevestiging e.d.)????

Edition-Blue
17-12-2007, 09:38
Bij sommige gol 1tjes is dat wel orgineel van die spatbordranden eromheen.
Maar durf niet te zeggen of het hier orgineel op zat !

En welkom op het forum !

Misha
17-12-2007, 10:07
welkom, nog een ossenaar .. succes met de zoektocht
ben benieuwd wat erbij komt hier in Oss

Ralfons
17-12-2007, 10:46
Ha Misha, t mooie is dat ik jouw leuke jetta elke dag zie;) Woon namelijk een straat naast je.... Binnendijk:) En het gaat zeker een golfje worden. Kom wel een keertje kijken, misschien dat je nog tips ed hebt:)

Hoi!

Nog verdere meningen over de spatborden? Oja en de bumpers.. Deze zijn ana beide zijden omgebogen.. Zie op de oudere eigenlijk van dat soort losse rechte balken.. met bumperhoekjes...

Misha
17-12-2007, 11:09
Ha Misha, t mooie is dat ik jouw leuke jetta elke dag zie;) Woon namelijk een straat naast je.... Binnendijk:) En het gaat zeker een golfje worden. Kom wel een keertje kijken, misschien dat je nog tips ed hebt:)

Hoi!

Nog verdere meningen over de spatborden?


Dat is wel heel toevallig, ik zie het wel verschijnen dan.. ben erg benieuwd!
spatborden is een uitvoeringskwestie, de mijne heeft het ook (maart '81)
tussen 78-80 (oid) zijn ze met kleine achterlichten en kunstofbumpers geleverd
en daar zitten dus ook de wielranden op, ik weet het niet 100% zeker maar wel bijna :tongue:

Wouter
17-12-2007, 11:16
licht tog aan het type uitvoering die je hebt.. een gti of een gtd heeft volgens mij tog alleen van die hele ronde wielkast randen.. ik persoonlijk denk dat ze deze randen erop hebben gezet omdat er tog wat roest onder zit.... wat ze op deze manier hebben gecamofleerd. Ik heb zelf ook een 1.1 en ik heb alleen op de achterwiel een halve steenslag beschermer zitten en zeker geen hele.

Succes met je zoektoch,

gr wouter

GTI Pirelli
17-12-2007, 11:23
De carosserie is het belangrijkste bij de Golf 1 (die is zeker bij de oudere) gevoelig voor de roestduivel op zeer bekende plekken (van voor naar achter: dwarsbalk voor, binnenschermen voor (de latere hadden plastic wielkuipen ->geen problemen meer), naad slotplaat/binnenscherm, regenbak, A stijl/paravan, dorpels (vaak a.g.v. verkeerd gebruik schaarkrik), bodem thv voeten, langsbalk boven bev. punt achteras, spatbordranden achter, reservewielbak, achterpaneel).

Nou heb ik opeens iets vaags.. hoop niet dat het ernstig is maar de bodem bij mijn voeten is volgens mij een beetje doorgezakt en bij de bijrijdersstoel is de vloer iedere keer nat :confused: Komt dit doordat de bodem slecht is?

Misschien ook iets om op te letten, of er veel teer op de bodem (dus onder de auto) zit. Daar zouden slechte plekken voor het oog weggehaald kunnen zijn.. Verbeter me maar als dit niet klopt

Der Typ Siebzehn
17-12-2007, 17:00
Nou heb ik opeens iets vaags.. hoop niet dat het ernstig is maar de bodem bij mijn voeten is volgens mij een beetje doorgezakt en bij de bijrijdersstoel is de vloer iedere keer nat :confused: Komt dit doordat de bodem slecht is?

Heb je eens gekeken of de afvoerbuisjes links en rechts van de waterbak onder de motorkap niet verstopt zijn?

Ralfons
19-12-2007, 16:49
Even Back to topic;)

Onzeker ik heb weer even een vraagje;) Hoor graag wat meerdere meningen.
Zal binnekort eens even bellen voor de beige golf hierboven..

Zonet vind ik nog een redelijk leuke golf.. Maar nu heb ik mijn twijfels bij de achterklep... Ik snap dat ik bij een 2e handse niet alles kan hebben!

Dit is een golfje 1100 uit 21-11-1979 de zwarte omlijsting is inmiddels verdwenen, maar ik zie geen belettering en geen ruitenwisser. Is dit typeafhankelijk?

Hier het autootje:

http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/golf1.jpg

Alvast bedankt voor alle tips!!

Gr Ralf

Stijn
19-12-2007, 16:52
De zwarte rand om de achterruit hoort eigenlijk alleen bij een GTI, dit is dus bij deze Golf toegevoegd. De Golf waar je het hierboven over hebt hoort deze wielkuipranden niet te hebben, die plastic randen zaten alleen op de GTI/GTD en nog wat 'spannende' uitvoeringen. Ze zijn bijna altijd later toegevoegd om of snel te lijken of roest te verbergen.

Ralfons
19-12-2007, 16:59
Hmm.. Dan hopen dat ze t hebben gedaan om snel te lijken... worden die dingen officieel bevestigd met beugels, zodat ze er later altijd afkunnen?

En dat zwarte randje, idd gti.. het is er weer afgehaald iig.. maar ik zie het volkswagen en het golf embleempje niet.. ook vast niet origineel..


Maar een leuke/originele golf 1 1100 met kleine achterlichtjes in redelijke apk-hebbende staat vinden is toch behoorlijk lastig.. Of iemand moet iemand weten die iemand weet die nog ergens in ene hoek zo'n ding heeft staan:P

Meer tips, meningen? Ben deze week in ieder geval heel wat wijzer geworden!!! tof forum!

Menace
19-12-2007, 17:09
Is een strak gemaakte klep, net zoals ze met de mk2's ook zo veel doen ;)
Is dus gewoon dichtgelast/plamuurd/kit of hoe ze dat ook gedaan hebben :D

Spatbordranden zitten geschroefd dacht ik, wiel deraf halen en dan de schroefjes opzoeken onder het vuil/teer/zand wat er aan de binnenkant zit van de wielkasten

Stijn
19-12-2007, 17:18
Randen zitten inderdaag geschroefd of gepopnageld.
Klep is inderdaad dichtgemaakt (was ik nog vergeten te antwoorden, dank je Menace), bij een Golf 1 is dat echter niet ingrijpend: alleen de gaatjes waar de pennetjes van de logo's ingaan zijn dan weggehaald. Als het netjes gedaan is niks aan de hand, als je toch je logo's wil dan stel ik voor dat je van een setje logos de pinnetjes afknipt en een rol dubbelzijdige tape haalt :)

Ralfons
19-12-2007, 17:21
Dankudanku;)

Over die spatborden.. Die schroeven komen dus niet door het plaatwerk? Dus als je ze eraf haalt zie je er hoop ik niks meer van? (Als het allemaal origineel gedaan is natuurlijk) Heb ik dit correct?

Even nog een andere optie.. Sorry voor de vele vragen, maar zekerheid, daar houd ik van:D

http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/Golf1_2.bmp

Golfje uit 1977 Erg leuk vind ik zelf.. Alleen dat knipperlicht in het voorspatbord.. Dat hoort daar vast ook niet te zitten... Iemand enig idee?

Alvast bedankt!!

Gegroet, Ralf

Stijn
19-12-2007, 17:23
Als het goed is zijn de spatbordranden zonder gevolgen te verwijderen inderdaad, ware het niet dat ze vaak dus een bak roest verbergen, of zelfs erop gelijmd zijn! (omdat er geen stevige rand meer over is om schroeven/popnagels in te zetten!!).
Die knipperlichten werden toegevoegd na montage van een trekhaak omdat het destijds verplicht was om dan zijknippers te hebben. Veel oudere auto's hebben ze.
77er: leuk! Origineel nederlands, nog leuker! Heeft ook nog de chromebumpers, hoewel krom. Kijk wel verdomd goed uit want deze oude dametjes kunnen zoooo slecht zijn.

DeNB3rt
19-12-2007, 17:44
en hij is in een :thumbup: kleur :D

Denk wel (vanop de foto te zien) dat het dakraam niet orgineel is.

Ralfons
19-12-2007, 22:53
haha leuke kleur idd;) Babyblauw :)

Maar dat 't een 77er is e.d. allemaal leuk! Dakje is misschien jammer, maar je kan niet alles hebben... Punten waar ik op moet letten.. ook bij die oude dametjes.. dat zijn vast de eerder genoemde in dit topic? En ohja ik kreeg een aanbod via de mail van een aardige man.. Bood golfje aan 1.3 uit eind 1980.... 1.3 wist niet dat ze bestonden.. maar dit is toch correct?

Ooit zal ik er een rijden..... Kan ik anderen ook tips geven.. :D Nu ben k nog ff afhankelijk.. :redface:

Bedankt!!!

Stijn
20-12-2007, 02:21
Voor de 77er gelden absoluut de eerder genoemde punten, maar dan met de garantie dat ze rot zijn :tounge:

1.3 bestaat ook, redelijk zeldzaam in de Golf 1. Werd o.a. geleverd in de Sprinter, is een pittig motortje, maar hangt over het algemeen aan dezelfde belachelijk korte bakken als de 1.1 (oftewel, geen toerenteller inbouwen want dan durf je nooit meer 140!)

Ralfons
20-12-2007, 10:34
Uhh een dubbele tittentacho met toerenteller zit er in..

Verklaar je nader stijn :redface: Waarom zou je geen 140 meer durven dan.. omdat ie veel te hoge toeren maakt ofwat?


En zitten deze qua zuinigheid tussen een 1100 en een 1500?

Gr Ralf!


trouwens
Vind de eerder genoemde blauwe erg leuk, mn pa nu ook als ie ziet wat het kan worden.. Want dat blauwe zou niet mooi op de oprit staan naast een groene corsa en een zwarte golf plus :redface: :D niet ik m een andere kleur zou gaan geven matoch!!

rhwp
20-12-2007, 15:46
Waarom zou je geen 140 meer durven dan.. omdat ie veel te hoge toeren maakt ofwat?
Mijn 1300 doet (afgerond op 500-tallen) zo'n 4000t @ 100km/h, 4500t @ 110km/h, 5000t @ 120km/h :screwy:

Dáárom wil je geen 140 rijden als je een toerenteller hebt (zoals ik), nog afgezien van het geluidsniveau :D


(benzineverbruik is dan ook niet meer om blij van te worden trouwens)

Ralfons
20-12-2007, 16:19
En begrijpelijk;) Zal met een 1.1 tje ook wel ongeveer het geval zijn, maar die drinken toch ietsje minder dan lijkt me...

Maargoed.. De vakantie is begonnen (voor mij) en dus is er tijd wat opties te gaan bekijken.. Heb er een hard hoofd in, weet niet waarom :tongue: DIe blauwe vind ik leuk.. Maar voor dat geld een wagen uit 77.. Heel goed inspecteren dan lijkt me

golfr32
20-12-2007, 18:54
EDIT: Wat denken jullie over de bumpers? Zie veel oude met mooie chromen rechte versies met losse bumperhoekjes... Kan dat eventueel gewisseld worden? (zelfde bevestiging e.d.)????
Ik heb zelf bij mijn golf de plasticen bumpers vervangen door chromen exemplaren, weliswaar replica.
Oude toestand:
http://img301.imageshack.us/img301/2624/dsc00425qx6.jpg
Huidige toestand:
http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/4/8/DSC_6855.jpg
De bevestiging geschiet op dezelfde wijze, alleen houd je een bumpergat in iedere voorscherm over.
Dit was bij mij geen enkel probleem omdat de voorschermen toch vervangen werden door nieuwe.

Ralfons
20-12-2007, 20:25
Prachtig, Bumpertjes en velgen maken de auto!

Bedankt voor t mooie voorbeeld!!!

Toch eerst eens wat vinden..

golf mkII 16v
20-12-2007, 21:47
En als je voor een 1100/1300 gaat even op de hoek van de koppakking letten dat de olielekage niet te groot is[boven dynamo]
Zwak punt van de blokjes

Ralfons
20-12-2007, 23:13
Thanks! Wordt al leuke verzameling tips;)

Gewoon de auto goed uitgebreid checken. En me niet laten opjagen door een of andere verkoper :D

Wordt vervolgd...

Der Typ Siebzehn
20-12-2007, 23:22
Als je een zuinige Golf 1 wil hebben, waarom dan niet meteen een Diesel? Die zijn pas écht zuinig, verbruik is zo rond de 5 liter, en de meesten zijn al belastingvrij, of het duurt niet lang meer...(volgend jaar worden de laatste 25 jaar).

FGizmoS
20-12-2007, 23:32
Zelfs bij 1800 carbu motortjes loop je al weg van het toerental. Als ik de a4 rij heb ik 2500tr/min bij 120 en in de cabrio 3500 bij 120. Net alsof ie nog een 6de en een 7de versnelling mist :screwy:

Ralfons
20-12-2007, 23:50
T is voor de hobby Dus snelwegen zal ie niet veel gaan zien...

In de stad lijken me de 1100 tjes t zuinigste en diesel.. tsja vind die al niet zo leuk klinken;) maar je hebt hier wel een punt...

Blijf alsnog even bij de benzineuitvoeringen...

Wat gaat hier eigenlijk in? Is dat euro 95? ongelood lijkt me?

Gegroet, Ralf

Stijn
21-12-2007, 00:26
Yep, gewoon euro95.
1100tjes zijn ook geen zuinigheidswondertjes hoor, stel je daar niet te veel van voor. Het is geen Smart in ieder geval. Zal niet over de 1:12 a 1:13 komen in de stad denk ik.

Ralfons
23-12-2007, 18:09
Zo...

Vandaag gekeken naar het beige golfje.. En zo enthousiast geworden dat ik m heb gekocht..

Morgen ophalen! :D

T is dus een type uit eind 1980 en door de eigenaar een heel eind gerenoveerd....

Dit is m dus:
http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/golf.JPG

Betere foto's volgen;)

Bedankt voor jullie tips.. Heb zo de wagen goed kunnen bekijken.

Gr Ralf

ZOAB
23-12-2007, 19:25
In beige blijft het toch vet hoor... gefeli met je aankoop!!

Ralfons
23-12-2007, 23:45
Danku;)

Stijn
23-12-2007, 23:52
Wel even gespiekt wat er onder die spatbordranden zit?

Ralfons
24-12-2007, 00:13
Ja, hij gaf toe dat t niet origineel was..

Bij het rechterachterspatbord is een stukje vervangen door nieuw plaatje..
Het gedeelte onder de steenslagbeschermer.. Maar netjes gedaan! Krijg ook foto's van de opknapbeurt e.d. dus zal k morgen of overmorgen wel ff neerzetten hier.. Krijgen jullie een idee:)

Minpunt: De km teller is stuk... deze heeft de man niet door een goede vervangen.. Omdat m dat teveel kostte (had t over een 100 euro iod). Misschien dus nog opzoek naar zoeentje.. T is zo'n hele eenvoudige enkele. Snelheidsmeter werkt wel gewoon, maar kms komen er niet bij...Foto's volgen.. Ik vond het er allemaal goed uitzien voor een auto van 27 jaar oud...

Fijne nacht!

Gr Ralf

Auke
24-12-2007, 00:22
Ik vond het er allemaal goed uitzien voor een auto van 27 jaar oud...

volkswagen wie anders...

DeNB3rt
24-12-2007, 02:13
mooi, ben benieuwd naar het vervolg.
is alvast een mooi kleurtje!

rhwp
24-12-2007, 09:08
Gefeliciteerd Ralf!
Mooi wagentje, veel plezier ermee

Ralfons
24-12-2007, 22:31
Zoals beloofd enkele foto's:

http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/Reparatie.JPG

achterspatbord: dit was dus de reden van de spatborden.... (reparatiefoto is van oude iegenaar en heeft dit gemaakt)

http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/Golf_429517.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/Golfjes.JPG

Met 80 km/u van valkenswaard naar Oss, Magoed.. Een prachtig moment!:D

Vanmiddag gewassen, maar niet genoeg licht meer voor echte mooie foto's, maar die komen vast en zeker!

Gr Ralf

Stijn
24-12-2007, 22:45
En je hebt het voorspatbord er meteen maar afgehaald? :D

Ik mis daar wel een stukje binnenscherm...

Misha
24-12-2007, 23:07
cool Ralf, toch nog snel gegaan met de aankoop!

kom zeker een keertje aangelopen binnenkort!

Ralfons
24-12-2007, 23:31
Dat met t voorspatbord heeft de oude eigenaar gedaan;) das nu weer helemaal compleet!

Helaas zijn de 2 voorschermen van die neppe dingen.. Zo ook de bumpers...

Misschien die nogeens nieuwe zoeken.. Magoed;)!

Ook een tip van die beste man.. als extra 'startonderbreking' een schakelaartje erbij maken (bv van ene mistlamp) en die tussen contact en startmotor zetten...

Mocht iemand t arme ding willen stelen.. dan zullen ze eerst die knop moeten indrukken;)

Dus iemand nog wat liggen?


En Misha.. Ik zie je wel x verschijnen!
Moeten ze nog samen op de foto?;)

Gr Ralf

Stijn
24-12-2007, 23:55
Als je'm in de stad parkeert en je vertrouwt het niet gewoon de bobinekabel in je zak steken :)

golf mkII 16v
25-12-2007, 19:15
Of als Mr bean het stuur meenemen:D
Leuke aankoop en veel plezier er mee

stij
03-01-2008, 22:23
Ha Ralf,

Leuke car, jammer dat ie op Jeep veerpoten staat!

Maar hopelijk komt dat wel goed,

Gr Stijntje

typ1
03-01-2008, 22:57
Moet elke auto verlaagd worden dan?

Berserker
04-01-2008, 09:57
is een pittig motortje, maar hangt over het algemeen aan dezelfde belachelijk korte bakken als de 1.1 (oftewel, geen toerenteller inbouwen want dan durf je nooit meer 140!)

1100 met hele korte bak... :redface:

http://www.volksforum.com/albums/files/1/8/0/4/DSC09874.JPG