PDA

View Full Version : tuning 1.9 wbx LPG project


maestro
16-12-2007, 10:51
Ik ben al geruime tijd bezig om alle onderdelen samen te sparen om een nieuwe wbx 1.9 op te bouwen dewelke een zeer hoog koppel heeft en zo zuinig mogelijk is.

Voor deze opzet te bekomen heb ik al een hele waslijst.
Deze is de laatste weken volledig samen aan het komen.

Als basis voor dit project gebruik ik een 1.9 wbx met injectie GW blok.
De injectie wordt er af gehaald en vervangen door twee dubble delorto 40mm dewelke volledig gereviseerd zijn en turbo aangepast.

http://farm2.static.flickr.com/1166/1454503536_6d4b94f130.jpg

Dit gewoon om alle opties in de toekomst opten te houden.
Op die delortos worden speciaal gemaakte venturies geplaats veer men LPG.
Hierop worden K&N filters op geplaatst.

Om deze volledig opbouw onder de kap te krijgen maak ik zelf nieuwe inlaatspruitstukken die geleidelijk van 40mm naar 35 mm gaan "van carbu naar cilinderkop".

Van de cilinderkop is een +- 3 mm afgehaald om op een compressieverhouding van 1 op 11 te komen.
http://farm2.static.flickr.com/1163/1453642927_3081d36406.jpg
Verder zijn er grotere inlaat en uitlaatkleppen in gekomen.
De volledige inlaat en uitlaat van de kop is geflowd om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben.
http://farm2.static.flickr.com/1021/1453672363_7209835ecc.jpg

http://farm2.static.flickr.com/1341/1453665793_1189554dae.jpg

http://farm2.static.flickr.com/1416/1454527876_a95ba88eac.jpg

Om te voorkomen dat ik veilig zit kwa pingelen "zeker op benzine" gebruik ik een savegard om men ontsteking te regelen.
http://www.jandssafeguard.com/

Om de motor zuiniger te krijgen ben ik gaan kijken hoe nieuwe wagens dat voor elkaar krijgen.
1 van de zaken is dat je op de motor remt er geen verbruik meer is.
Dit is een toestel dat ik nu zelf gemaakt heb en binnenkort ook ga toepassen.
Het is gebaseerd op een shiftlight.

Om te voorkomen dat het gas onderbroken wordt onder 1500T/min "in verband met stilvallen" ga ik de beveiliging zo maken.
Hier een Het schema, ook eventueel om zelf een universele shift light te maken.

Ik ga men solid state relay sturen met J2.
J1 is is de signaal ingang.
Met R3 stel je het toerental in.

http://images.tinus-online.nl/Shiftlight.gif


Verder is dit toestel wel een stuk uitgerijder dan wat op deze tekening staat.
Maar als je wat van electronica kent is dit een goede basis om van te vertrekken.

Verder heb ik een toerenteller gekocht en zelf een behuising voor gemaakt.

http://farm3.static.flickr.com/2324/1800383429_32c71b60f1.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2109/1801204634_5bca106696.jpg

Momenteel ben ik de cilinders aan het verweideren en de nieuwe aan het installeren.
Verdere info volgt nog.

Tjaap
16-12-2007, 14:13
das een verdomd bijzonder project... ben benieuwd

maestro
19-12-2007, 15:01
Project gaat even stil liggen.
Ze hebben gisteren achter op men bus gereden.
Eerst schade herstellen voor ik verder ga met dit project.

Stijn
19-12-2007, 16:44
Heh balen, ik had er ook net zin in om dit te volgen, klinkt namelijk echt goed! En weer eens wat anders.

Veel sterkte met de reparatie! En daarna snel weer verder met die dikke WBX bouwen :)

evilnyntje
19-12-2007, 17:34
Jammer zit het net te lezen, sterkte met de reparatie man!

maestro
19-12-2007, 18:09
Het is men partner in crime dat er met zen auto op gerden is.
Wij deze samen een garage om aan de wagens te werken.
Hij heeft dus een project bij gekregen.

Ga ondertussen wel zelf door proberen doen.
We zullen wel zien waar we uitkomen kwa timing.

evilnyntje
19-12-2007, 18:41
Houd ons iig op de hoogte, en uiteraard foto's :)

maestro
20-12-2007, 23:56
Ik heb vandaag geprobeerd de cilinders te verweideren.
Niet gelukt dus.
Cilinders zitten pot vast op het carter.
Heeft iemand ervaring of goede ideeen om deze te verweideren?

http://farm3.static.flickr.com/2090/2103511771_2e0b35794c.jpg

Stijn
21-12-2007, 00:28
Poeh, bij mij kwamen ze wel makkelijk los. Kun je niet een flinke schroevendraaier 'hefbomen' achter de watermantel?

Zie ook http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28807 voor info

Pedaalemmer
21-12-2007, 08:59
Klinkt als een mooi project, succes!

Marcski
21-12-2007, 09:47
plan klinkt goed, in wat voor bus komt deze motor?

maestro
21-12-2007, 11:23
Poeh, bij mij kwamen ze wel makkelijk los. Kun je niet een flinke schroevendraaier 'hefbomen' achter de watermantel?

Zie ook http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28807 voor info

Ik ben aan het denken om de cilinders gewoon te laten zitten onder het moto.
If it issent broke don’t fix it.

maestro
21-12-2007, 11:43
plan klinkt goed, in wat voor bus komt deze motor?

De nieuwe blok komt in men huidige T3 zitten.

http://farm3.static.flickr.com/2309/1535703271_58a3136cb5.jpg

Marcski
21-12-2007, 12:07
oh ja, die had ik al es voorbij zien komen hier :thumbup:

Stijn
21-12-2007, 12:55
Je zult zowiezo de Oringen aan de bovenrand wel moeten vervangen. Aan de onderzijde waar de cylinders in het blok geschoven zijn zitten ook Oringen, als de cylinders echt totaal niet van hun plaats zijn geweest kun je het riskeren alles te laten zoals het nu is, als ze bewogen zijn zou ik absoluut nieuwe plaatsen.
Zou je nu je toch zover bent, niet even de moeite nemen om verder te demonteren en een setje frisse zuigerveren te steken?

maestro
21-12-2007, 18:17
Je zult zowiezo de Oringen aan de bovenrand wel moeten vervangen. Aan de onderzijde waar de cylinders in het blok geschoven zijn zitten ook Oringen, als de cylinders echt totaal niet van hun plaats zijn geweest kun je het riskeren alles te laten zoals het nu is, als ze bewogen zijn zou ik absoluut nieuwe plaatsen.
Zou je nu je toch zover bent, niet even de moeite nemen om verder te demonteren en een setje frisse zuigerveren te steken?

Eigenlijk heeft de kerstman zelfs beter dan zuigerveren gebracht

http://farm2.static.flickr.com/1194/1454547572_54857d11b4.jpg
Was nog een nieuw setje dat ik ergens onder het stof heb gevonden :)

Ik kan mischien idd beter vervangen.
Ga nu proberen om de boel is op te warmen en dan te zien of iets wilt geven.

maestro
26-12-2007, 18:06
een dagje kruipolie laten intrekken en dan nog is een poging gedaan.
Deze keer met meer succes alle cilinders zijn er af.
Nu ben ik beginnen prullen met de circlipsen die de zuiger vast houden.
Met een goedkope circlipstang is er geen beginnen aan.
In het weekend nog is gaan winkelen om goede tangen te gaan halen.

golf3freak
26-12-2007, 19:49
Goed bezig ga dit zekker wel volgen

Stijn
26-12-2007, 20:52
Had je die link al gelezen die ik poste, Maestro?

ArjenE
26-12-2007, 23:03
Ik ben aan het denken om de cilinders gewoon te laten zitten onder het moto.
If it issent broke don’t fix it.

if it aint broke, don't fix it ;)

maestro
27-12-2007, 09:53
Had je die link al gelezen die ik poste, Maestro?

Ja, mooie link trouwens met duidlijke foto's

maestro
29-12-2007, 20:48
Hier even grafisch voorgesteld hoe de safegard werkt.
Een piezo element registreert alle trillingen.
Aan de hand hier van gaat de safegard je ontsteking vervroegen of verlaten.
Met de juiste data logging kan je zelfs kapotte lagers detecteren.

http://www.get-bv.com/pagepic/frequenz_gr.gif

maestro
04-01-2008, 00:06
Vandaag een avondje in de vrieskoude aan het sleutelen geweest.
Na veel geduld is het eindelijk gelukt om de zuigers van de drijfstangen te krijgen.
Heb hier wel zelf een gereedschap voor moeten maken.
Was niet gemakkelijk om het boeltje uit elkaar te krijgen zonder allles te slopen.
Morgen volgen de foto's en verdere info.

maestro
05-01-2008, 10:30
Om de zuigers van de drijfstang te halen heb je niet zo veel v
nodig "voornamelijk geduld".
Voor de rest lukt het met twee stukjes draadstang M8 wat moeren rondellen en een stukje buis.

Je begint met de circlips van te demonteren.
Je moet enkel de twee circlipsen "die het meest centraal in de watermantel" liggen demonteren.

Je kan best beginnen met de cilinder die het meest aan de koelwateropening gelegen is.
Vervolgens steek je een stukje draadstang van +- 8cm door heen de bus.
Om aan de kant van de kan van de koelwateropening een rondel en een moer te monteren.
De bedoeling hiervan is dat de boer niet door de bus kan maar wel kleiner is dan de binnen diameter van de cerclips.
Aan de andere kant monteer je ook een rondel en een moer.
De rondel moet hier groot genoeg zijn om te steunen om de zuiger.

http://farm3.static.flickr.com/2044/2167166903_0d212f8b16.jpg

Als je nu aan de moer van aan de kant van de grot rondel draait komt de bus traag maar zonder problemen los.
Na een tijdje draaien komt de bus tot tegen je moer.
Gewoon je tweede stukje draadstang nemen en dat door middel van een moer op het tweede stuk monteren.
Over de draadstangen schuif je een stuk buis dat wederom groter is als de bus en op de zuiger steunt.
Je draait de grote rondel en moer op de achterkan van de buis en draait verder tot de volledige bus er uit is gekomen
http://farm3.static.flickr.com/2035/2167168517_7a4cd4f1c4.jpg

Het zelfde gaat voor de zuiger aan de andere kant.

http://farm3.static.flickr.com/2326/2167966022_ec755e522a.jpg

Nu kan ik verder beginnen met het opmeten van de speling van de lagers.
Iemand een idee wat de tolleranties hier op mogen zijn?

Stijn
05-01-2008, 11:17
Poeh, wat ingewikkeld. Als je een gasbrander op de zuigers zet pak je de pennen er zo uit, zonder moeite (zuiger zet dan uit en pistonpen klemt niet meer).

maestro
05-01-2008, 18:41
Heb ik ook geprobeerd.
Gaf geen krimp.
De cilinders moesten er ook zo uit komen, die deden het ook niet.

VeeDubber
05-01-2008, 19:44
Of je pakt de methode die mijn pa ook hanteert bij zijn restauratie-werken aan oude traktoren:

Je koopt een elektrisch fornuisje, je weet wel, zo'n enkelpits. Zuigerbodem op het pitje, knoppie helemaal om naar rechts en opwamen die hap. Zuigerpen komt en dan meestal ook vrij makkelijk uit. + Je warmt het zaakje wat geleidelijker op dan met een gasbrander.

maestro
08-01-2008, 11:19
Gisteren de axiale speling opgemeten tussen de lager van de drijfstang en de krukaswang.
Was een 0.37mm.
Nu staat in mijn boek dat die nieuw 0.12mm speling heeft en de limiet 0.15mm.
Ik zit er meer als het dubbel over, dit lijkt mij vrij veel.
Ik vermoed dat ik op een verkeerde mannier meet.

Ik heb de drijstang naar een links geduwen vervolgens er dikte plaatjes tussen de lager en de wang gestoken tot ze er niet meer tussen paste.

Is er een andere mannier om dit op te meten?

maestro
11-01-2008, 20:57
gisteren met de blok langs frankys geweest.
speling is niets om zorgen over te maken.
Morgen is de drijfstang demonteren en opmeten.
Als deze goed is blijft het carter in elkaar en gaan we terug opbouwen.
Alles dat er terug op komt is nieuw uit de doos.

maestro
21-01-2008, 23:52
Vandaag toch maar het carter uit elkaar gehaald.
De nokkenas was wel aan vervanging toe.
Bij het demonteren is ook de oliepomp gestorven, maar die ging ik zowiezo vervangen
Foto's volgen nog.

Morgen alle onderdelen binnen doen om te laten opmeten en dan weten we weer wat we nieuw moeten kopen.

maestro
22-01-2008, 18:24
Nu ben ik aan het twijfelen wat voor nokkenas ik ga kopen.
Het is de bedoeling om een blok te maken met veel koppel en zuinig rijden.
Ik vermoed dat een standaard nokkenas de beste optie is.
Anders moet ik ook een ombouw doen van men hydraulische kleppenstoters.
Iemand hier ervaring mee ???

Stijn
22-01-2008, 18:33
Poeh, nee....
Contacteer anders eens Ron van www.deboxer.nl, die heeft daar wel ervaring mee denk ik, kan je eventueel ook het een en ander leveren.

maestro
02-02-2008, 12:22
Gisteren men bus terug gekregen achterkant is terug hersteld.
Ook trekhaakonmiddelijk bij laten monteren.

Voor de rest nog goed nieuws over het onderblok.
Dat had ik binnen gedaan bij Frankys om op te meten.
carten moet niet gelijnboord worden, krukas is goed.
Nokkenas en hydrailische stoters moeten zeker vervangen worden.
Deze gaan veel kans bij CB preformence aangekocht worden.
Welk type ben ik nog altijd niet uit.

nokkenas 1 en 2 (http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=58)

nokkenas 3 (3http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=59)

De drijstangen moeten nog opgemeten worden.

maestro
14-02-2008, 18:28
Vandaag de kogel door de kerk.
Ik heb een nokkenas gekozen na veel overweging.
- Adv. Duration 298° / Dur. @ .050" 242° / Lift @ cam .324" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .356"
- hydolische lifters
- Gene Berg Race Pushrods
- Gene Berg klepveren

Alle lagers en olie pomp worden ook vervangen .

Hopelijk zijn alle onderdelen binnen twee weken binnen.

maniacmark
14-02-2008, 20:45
klinkt erg goed
deze blijf ik volgen
succes!!!!

Mitta
14-02-2008, 20:53
goed bezig:D Ook ik houd in de gaten wanneer er updates zijn voor deze thread:D

maestro
20-02-2008, 20:55
Vandaag heeft men bus me de eerste keer in de steek gelaten.
Plots begon het lampje van de temperatuurmeting te knipperen.
Onmiddelijk aan de kant gegaan.
Geen koelwater meer.
Toen zag ik vooraan onder de wagen het koelwater er uit lopen.
Hoop dat er geen motor schade is opgelopen door zonder koelvloeistof te rijden.

Vervelende is dat het een 100km van huis staat, gaat dus morgen een dure depanage worden vrees ik.

Stijn
20-02-2008, 21:49
Als je het meteen opmerkte en gestopt bent is er hoogstwaarschijnlijk weinig aan de hand.
Klinkt als een lekke slang of radiator?

maestro
11-03-2008, 18:59
Was idd een gesprongen waterleiding.
Dus al bij al viellen de kosten en werk nog mee.
Enkel takeldienst voor 190km moeten betalen.
Duur ding zo takelen.

Normaal gezien kwamen vandaag mijn nokkenas binnen uit Amerika.
Was het niet dat de post het pakket kwijt is gespeeld.
Hopelijk komt het morgen binnen.

maestro
22-05-2008, 16:41
Het is weer een hele tijd stil geweest rond dit project.
Heb het even op pauze gezet tot de race kever klaar is.
Dit nam iets meer tijd in beslag dan verwacht.
Deze gaat binnen een maand klaar zijn en dan schieten we terug in actie met onze T3 wbx motor.

Ondertussen heb ik velgen gevonden voor men t3.
Deze velgen waren op zicht in zeer slechte staat.
Ze waren nog wel recht en luchtdicht.
Ook zaten er 4 zo goed als nieuwe banden op.
Dus voor 100€ kon ik deze niet laten liggen.

Velgen weg gedaan voor te stralen, poedercoaten, vernissen.
Het resultaat mag er zijn.
Voor 200€ zien ze er weer als nieuw uit.

http://farm3.static.flickr.com/2037/2514144004_cd68461f8a.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2060/2513319487_f9afb84c91.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2144/2514143418_e67c4cf222.jpg


Volgende week ga ik er de banden terug op leggen.
Gaat mooi resultaat geven denk ik.

MauSeR35
22-05-2008, 20:02
Nice project. ben benieuwd hoe de wielen staan, welke maat zijn ze?

Bruders
23-05-2008, 11:52
Dikke set zo!!!

Pica's zodra ze eronder zitten..

grtz..Vic

maestro
23-05-2008, 16:17
Nice project. ben benieuwd hoe de wielen staan, welke maat zijn ze?

Ze hebben de orriginele maat van T3 velgen.
Zijn dus maar 14".
Hier moet je dus wel een stuk minder zorgen maken over stoeprandschade.

maestro
23-05-2008, 18:13
juist banden op velgen gelegd.
Alles past, enkel bouten aan de voorwielen zijn te kort en draadstangen achteraan zijn ook te kort.

Hoe kan de de draadstangen achteraan in de trommes verlengen?
Zijn deze er in geschroefd?

maestro
26-05-2008, 09:45
ondertussen heb ik langere draadstagen gevonden en besteld.
Hopelijk zijn ze er tegen eind volgende week.

maestro
05-06-2008, 15:33
slecht nieuws in verband met de draadstagen.
overal waar ik kom loop ik tegen dezelfde deur.
Ze zijn nergens meer op voorraad en levertermijn van min twee maanden.
Tegenvaller dus.

MauSeR35
06-06-2008, 10:16
Jammer, wachten dan maar zeker?

AD racing
11-06-2008, 12:14
Hallo,

Werk jij soms niet toevallig niet ver van Volvo ACG Gent?
Ik werk daar bij Nam Zuid (Audi)... D8 deze bus daar al enkele keren te hebben zien staan...
mvg
Arne

maestro
14-06-2008, 17:39
Hallo,

Werk jij soms niet toevallig niet ver van Volvo ACG Gent?
Ik werk daar bij Nam Zuid (Audi)... D8 deze bus daar al enkele keren te hebben zien staan...
mvg
Arne
Ik kom wel regelmatig in Gent maar niet in het industrie terrein.
Ik werk bij Heinz in Turnhout, dit is niet echt in de buurt.

maestro
15-06-2008, 13:43
Na lang zoeken heb ik eindelijk draadtapeinden gevonden voor in men trommel remmen.
In de loop van volgende week ga ik proberen ze te onteren.
Dan moeten ook ineens de remcilinders vervangen worden.

post wel fotos wanneer ze gemonteerd zijn.

maestro
04-09-2008, 17:49
ondertussen staan de nieuwe velgen er al een tijdje onder.
Ze zien dus al goed vuil.
Ook staat er een nieuwe uitlaat onder van empi.
Heb ik tweedehands op de kop kunnen tikken.
Was een stuk goedkoper als een nieuwe originele uitlaat.

ook men linkerflank is terug uitgeblutst en gespoten.
Staat terug strak maar wel kleine kleurafwijking.

http://farm4.static.flickr.com/3142/2828434028_b117e8950d.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3294/2827597329_482d1557ac.jpg

maestro
19-10-2008, 11:59
Ik zou een tourenteller willen installeren.
Standaard is men bus hier dus niet mee uitgerust.
Weet iemand of door de kabelboom een draad loopt dewelke ik kan gebruiken om de tourenteller met te doen werken of moet ik zelf een draad van achteraan men bus trekken?

Houtstoker
30-11-2008, 10:57
De blauwe draad die van de dynamo komt. Aansluitingen zitten standaard in bussen van na '86

http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=15&t=6704
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=28&t=8394
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=13&t=2085
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=28&t=9546

maestro
30-11-2008, 21:02
De blauwe draad die van de dynamo komt. Aansluitingen zitten standaard in bussen van na '86

http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=15&t=6704
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=28&t=8394
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=13&t=2085
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=28&t=9546

Bedankt voor de info, is zeer nuttig.

Houtstoker
01-12-2008, 18:58
Glad I could be of help

ruffbiker
15-04-2015, 21:05
Hey allen..
Ik ben Jesse, maestro zijn maat en ik heb de bus van hem overgenomen.
Ik ga verder waar maestro lang geleden gestopt is...
fotos volgen als ik wat werk verricht heb

groeten