PDA

View Full Version : Golf 1 1982 starter problemen

flat4ever
18-12-2007, 20:27
Hai,

Ik heb behoorlijk startproblemen met mijn golf1. Hij heeft de afgelopen 3 maanden binnen gestaan, daarvoor was er niks aan de hand. het lijkt voornamelijk met de kou te maken te hebben.

Uiteraard was de accu volledig leeggelopen in die 3 maanden dus starten ho maar. Andere accu proberen, tijdje starten (krap 2 minuutjes) accu leeg.... Volgende accu gepakt, en ja de auto start!

Hierna zijn eigen accu (accu1 dus) er weer in gedaan, ruim een uur gereden. Na een uur of wat stilstaan wilde de auto gewoon weer starten. En weer ruim een uur terug naar huis gereden. Weer wilde de auto bij thuiskomst gewoon starten. Dit was rond 12 uur 's avonds.
Maar de volgende ochtend wilde de accu niet meer als anderhalv rondje draaien. Helemaal niks meer. Heel traag en slecht draaien. De temperatuur was toen dus rond het vriespunt. Dit was afgelopen zondag.
Gisteren toch maar een andere accu eraan gehangen, een goede accu waarmee een andere auto elke dag gewoon wilde starten. En even proberen te starten. Ja hoor meteen starten.
Maar net (de auto heeft sinds gisterenavond niet gereden) wilde de auto weer totaal niet starten. Hoogstens anderhalf rondje en weer geen puf in de accu.

Als ik nu de accu aan de multimeter hang zit er 13,2 volt in! Verder wil de acculader hem niet opladen.
Eerst dacht ik nog dat de accu gewoon langzaam leeg liep ofzo, maar het gemeten amperage met contact uit was 0,02mili ampere. Veel te weinig om hem leeg te trekken en eerder precies genoeg voor het klokje.

Wat kan er nu aan de hand zijn??

Kan het zijn dat de startmotor gewoon einde verhaal is? Of kan het zijn dat het blok met koude start een te hoge compressie heeft?

Het blok is overigens een 1.6 terwijl er altijd een 1.4 in heeft gezeten. De 1.6 (carb) motor heeft een gevlakte kop (koppakking, maar heel weinig gevlakt) waardoor compressie wellicht ietsjes hoger uitpakt.

Wat is nu het beste? Een nieuwe starter monteren? of moet ik het ergens anders in zoeken?

Zo ja waar in dan?
En als het de starter is, welke starter heb ik dan nu nodig?

Alvast bedankt!

flat4ever
19-12-2007, 22:59
Heb de startmotor er maar even afgehaald... Lager is flink zwart, en tandwiel is net aan te draaien met de hand..

Starter overleden?

Dirtbag
20-12-2007, 13:31
Heb de startmotor er maar even afgehaald... Lager is flink zwart, en tandwiel is net aan te draaien met de hand..

Starter overleden?

maar elke keer als je er andere accu inzet start hij dus gewoon goed?

ik zou dan zeggen dat de accu naar z'n grootje is.

Wat je ook kunt proberen, eerst de lampen aandoen, die een minuutje laten branden, en dan pas starten.

Wat er kan gebeuren is dat je accu bevriest/te koud wordt. daardoor kan hij niet meer de stroom leveren om de motor op gang te brengen. Als je dan de lampen aandoet, gaat er een stroompje lopen, en doordat de accu koud is, zal deze een hoge inwendige weerstand hebben en daardoor in de accu warmte produceren.
Het gevolg is dat je accu warm wordt en de grote startstroom wel kan leveren.

dat je starter niet makkelijk met de hand te draaien is is natuurlijk geen goeiigheid, je kunt hem opknappen en schoonmaken etc, maar dat verlies lijkt me in geen verhouding te staan tot de kracht die nodig is om de motor rond te draaien.

mvg

db

flat4ever
20-12-2007, 17:15
Gisteren nog geprobeerd met een accu die van binnen kwam en een tijd aan de lader had gehangen.. (de accu zelf is 100% zeker weten goed) Maar na anderhalve omwenteling met moeite niks meer..

PS in mijn kevers doen alle accus het wel.. zonder problemen, kou of geen kou.

Vanavond eerst maar eens de starter demonteren..