PDA

View Full Version : Doffe unilak low-budget poetsen


MartinGT
18-12-2007, 21:14
Ik wil binnenkort mijn polotje netjes in de was zetten, maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven. De lak is redelijk dof, ik denk dat de auto al jaren niet meer in de was is gezet.

Ik zoek dus iets om glans terug te krijgen en van de ''swirls'' (jaja :D ) af te komen, wat raadt je aan?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/2/3/PICT0065Large.JPG

Carclean
18-12-2007, 21:22
Ik wil binnenkort mijn polotje netjes in de was zetten, maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven. De lak is redelijk dof, ik denk dat de auto al jaren niet meer in de was is gezet.

Ik zoek dus iets om glans terug te krijgen en van de ''swirls'' (jaja :D ) af te komen, wat raadt je aan?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/2/3/PICT0065Large.JPG

Je autootje kan enorm opknappen. Je hebt een eenlaagslak (dus zonder blanke laglaag en daarom is een polish ontzettend noodzakelijk. Je kan naar een stappenplan kijken van Meguiar's, dus heeft namelijk een pure polish als 2e stap en dat is voor oudere lakken zeer aan te raden. Om van je swirls af te komen zal je moeten poetsen en nog eens poetsen. Spierballenwerk dus.

Of je maakt het jezelf makkelijk en je koopt een G220 Poetsmachine (maar dat is nu niet echt low budget).

Ik raad je aan:

1) Wassen (met goede shampoo), afspoelen, drogen
2) Kleien (nee deze stap wil je echt niet overslaan, geloof me!!)
3) Scratch-X voor de hele auto
4) Deep Crystal Pure Polish
5) Deep Crystal Wax

Je hebt nog nodig:

Even Coat applicator pads (voor Scratch X en Polish)
Hi Tech Applictor pads (voor je wax)
Microfiber poetsdoeken (voor het uitpoetsen), ik raad de protech doeken aan, goedkoop maar erg goed.

Totaal kom je dan, helaas, nog op zo'n 90,- uit (krijg je van ons wat doeken en pads erbij).

Maar ik garandeer je dat je versteld zult staan van het resultaat. Mocht je bij ons in de buurt zitten, of je bent bereid om langs te komen dan willen we je een gratis demo geven op bijvoorbeeld je hele motorkap. Je weet niet wat je ziet dan.

Groeten,

Tim

Marcski
18-12-2007, 21:48
even apart topic voor gemaakt

MartinGT
18-12-2007, 22:30
@Tim, bedankt voor je uitgebreide reactie, maar 90 Euro is inderdaad nu niet bepaald low budget. :rolleyes:

Is het mischien een optie om:

1) Clay-bar setje aan te schaffen
2) Oude vertrouwde blik commandant weer eens open te trekken.
3) En dan afwerken met de Deep Crystal Wax die je noemde.

Dan zit ik al bijna aan 40 Euro, wat ik nog steeds best veel geld vind. Voor het poetsen gebruik ik dan wel oude katoenen t-shirts. :tongue:

Mister Cool
18-12-2007, 22:36
@Tim, bedankt voor je uitgebreide reactie, maar 90 Euro is inderdaad nu niet bepaald low budget. :rolleyes:

Is het mischien een optie om:

1) Clay-bar setje aan te schaffen
2) Oude vertrouwde blik commandant weer eens open te trekken.
3) En dan afwerken met de Deep Crystal Wax die je noemde.

Dan zit ik al bijna aan 40 Euro, wat ik nog steeds best veel geld vind. Voor het poetsen gebruik ik dan wel oude katoenen t-shirts. :tongue:

Dat kleien is een goed idee. Overigens was ik daarna zelf gegaan voor Valma Speedshine, die is naar mijn idee net ff groffer dan de Crystal polish. En meer dan de helft goedkoper :D . Ik gebruik tegenwoordig de NXT wax van meguairs, die is prijzig, maar vind ik persoonlijk wel erg goed :thumbup: . Ben je ook zo'n 40/50 euro kwijt. Maar je auto poets je niet goed voor 10 euro ;)

gtd-gt
19-12-2007, 01:20
Kleien is BS!Heeft geen enkele zin om doffe lak weer te laten glimmen.
Leuk om aanslag te verwijderen,verder niet.Ik heb het regelmatig gebruikt op verschillende auto's,maar er is er niet één van gaan glimmen.Hooguit wordt de lak iets gladder.
Ik heb het ook niet zo op commandant.Maar als je het goedkoop wilt houden,zou ik dat toch doen.Kom je een heel eind mee.Desnoods doe je dat twee of drie keer.Daarna gewoon een goede was er overheen,en klaar.
Kan je niet van iemand een poetsmachine lenen ofzo?Dan kan je hem nat polijsten,gaat 10x makkelijker :D .
Als je geen zin hebt om het zelf te doen,gewoon bij een poetsbedrijf even vragen wat het kost om alleen de buitenkant te doen.Met een beetje mazzel ben je (zwart) voor 50 euro klaar.

MartinGT
19-12-2007, 01:40
Kleien heeft wel degelijk zin, een glad oppervlak spiegelt meer dan een ''ruw'' oppervlak. Ik heb 5 jaar als bijbaantje, naast school, auto's gepoets bij een garagebedrijf, en weet echt wel hoe ik een auto moet poetsen. Alleen ik ben niet zo thuis in de poetsproducten die op de consumentenmarkt verkrijgbaar zijn, bij dat bedrijfje waar ik werkte deed ik het als volgt:

1) Klei van Innotec, gewoon met water.
2) Cleaner Fareclá G3 (Grof) Ook wel bekend van ''wheeler dealers'' velgen polijsten. :tongue:
3) Eventueel nog Fareclá G10 (Fijn)
4) En dan als was Easy polish, ben alleen de merknaam even kwijt.

Maarja deze producten zijn niet zo makkelijk verkrijgbaar als consument, vandaar mijn vraag wat ik het beste kan gebruiken.

dekilo
19-12-2007, 08:07
Goed topic! veel nuttige tips.

Arne
19-12-2007, 09:39
Ik zou gewoon de producten nemen die Tim aanbeveelt. Met Meguiar's doe je namelijk echt heel erg lang, zie het als een investering.

gtd-gt
19-12-2007, 10:15
Kleien heeft wel degelijk zin, een glad oppervlak spiegelt meer dan een ''ruw'' oppervlak. Ik heb 5 jaar als bijbaantje, naast school, auto's gepoets bij een garagebedrijf, en weet echt wel hoe ik een auto moet poetsen. Alleen ik ben niet zo thuis in de poetsproducten die op de consumentenmarkt verkrijgbaar zijn, bij dat bedrijfje waar ik werkte deed ik het als volgt:

1) Klei van Innotec, gewoon met water.
2) Cleaner Fareclá G3 (Grof) Ook wel bekend van ''wheeler dealers'' velgen polijsten. :tongue:
3) Eventueel nog Fareclá G10 (Fijn)
4) En dan als was Easy polish, ben alleen de merknaam even kwijt.

Maarja deze producten zijn niet zo makkelijk verkrijgbaar als consument, vandaar mijn vraag wat ik het beste kan gebruiken.


Ik heb zelf bijna 8 jaar fulltime bij een autopoets bedrijf gewerkt,dus ik weet ook echt wel waar ik over praat..De laatste 3 stappen van je kan ik me helemaal in vinden.Maar klei is gewoon onzin,om een auto te laten glimmen.Waarom denk je dat ze klei eerst gebruiken,en daarna pas gaan polijsten.
Oftewel:eerst een auto kleien om hem glad en glimmend te krijgen,en daarna polijsten om hem glad en glimmend te krijgen :screwy: .Niet erg logisch,of wel?
Klei is leuk als je bepaalde soorten aanslag niet van je lak af krijgt.Maar verder is het absoluut geen toegevoegde waarde.Ik heb in al die tijd echt duizenden auto's gepolijst,dus ik zie echt het verschil wel,geloof me.
Maar als jij lekker wilt kleien moet je dat natuurlijk lekker zelf weten.Al gebruik je kippenstront,mijn zegen heb je.

Jurgen Santana
19-12-2007, 10:28
Ik heb zelf bijna 8 jaar fulltime bij een autopoets bedrijf gewerkt,dus ik weet ook echt wel waar ik over praat..De laatste 3 stappen van je kan ik me helemaal in vinden.Maar klei is gewoon onzin,om een auto te laten glimmen.Waarom denk je dat ze klei eerst gebruiken,en daarna pas gaan polijsten.
Oftewel:eerst een auto kleien om hem glad en glimmend te krijgen,en daarna polijsten om hem glad en glimmend te krijgen :screwy: .Niet erg logisch,of wel?
Klei is leuk als je bepaalde soorten aanslag niet van je lak af krijgt.Maar verder is het absoluut geen toegevoegde waarde.Ik heb in al die tijd echt duizenden auto's gepolijst,dus ik zie echt het verschil wel,geloof me.
Maar als jij lekker wilt kleien moet je dat natuurlijk lekker zelf weten.Al gebruik je kippenstront,mijn zegen heb je.

En toch zal een spiegelglad oppervlak eerder glimmen dan een oppervlak met de structuur van een stuk grof schuurpapier ;)

Kleien doe je niet om hem glad en glimmend te krijgen, maar om hem glad te krijgen. Is ook makkelijker in de was zetten is mijn ervaring.

gtd-gt
19-12-2007, 10:35
Wat denk je wat je met polijsten doet dan?Daar wordt hij gladder van als van kleien.Met polijsten haal je zelfs wasstraat krassen weg,doe dat maar eens na met klei :rolleyes: .

Arne
19-12-2007, 11:06
Lekker bezig als je gaat polijsten voordat je de lak echt schoon hebt gemaakt, met klei dus. Dat je bij een poetsbedrijf hebt gewerkt zeg niets, want in die branche wordt heel wat afgeprutst!

gtd-gt
19-12-2007, 11:37
Lekker bezig als je gaat polijsten voordat je de lak echt schoon hebt gemaakt, met klei dus. Dat je bij een poetsbedrijf hebt gewerkt zeg niets, want in die branche wordt heel wat afgeprutst!

Dat er wat afgeprutst wordt ben ik met je eens.Het bedrijf waar ik gewerkt heb,hoort echter absoluut niet in die categorie thuis.Zij werken voor zo´n beetje alle dealers hier in de omgeving.Dat zal niet voor niks zijn.Er zijn genoeg andere poetsbedrijven.Maar dat is een heel andere discussie.
Ik heb zo´n beetje alles onder handen genomen,tot aan Ferrari´s aan toe.
Ik heb vakbeurzen bezocht,demonstraties gehad,cursussen gevolgd,diploma´s gehaald,het hele rattaplan.
Je kan al mijn posts er op nalezen,maar ik zal nooit iets beweren als ik daar niet 100% zeker van ben.
Maar ja,ga lekker je gang.Als je denkt dat je het beter weet...whatever.Koop lekker allemaal een stuk klei voor 40 euro,en leef je lekker uit :lmao:

Arne
19-12-2007, 11:51
En je hebt nooit maar dan ook nooit klei gebruikt?

gtd-gt
19-12-2007, 12:01
En je hebt nooit maar dan ook nooit klei gebruikt?


Jawel,maar alleen als dat nodig is.Dus als er aanslag op de lak zit,of spuitnevel ofzo.Dan is klei een prima hulpmiddel.
Maar er wordt gedaan alsof klei een wondermiddel is,wat absoluut onmisbaar is.Dat is gewoon niet zo.Vaak zijn er veel simpelere en goedkopere oplossingen.
Maar zoals ik al zei:als je geen aanslag op je lak hebt zitten,voegt klei niks toe.

Arne
19-12-2007, 12:03
Maar goed, als je een auto kleit, ook als de lak niet vuil oogt, komt er toch een berg vuil af met die klei. Je kent ook vast wel de test waarbij je met een plastic zakje over je hand over de lak wrijft, dan voel je goed hoe verontreinigd de lak eigenlijk is....Imo heeft het toch zeker een voordeel, zeker als je begint met 'detailing' en je auto gewoon smerig is.

gtd-gt
19-12-2007, 12:13
Maar goed, als je een auto kleit, ook als de lak niet vuil oogt, komt er toch een berg vuil af met die klei. Je kent ook vast wel de test waarbij je met een plastic zakje over je hand over de lak wrijft, dan voel je goed hoe verontreinigd de lak eigenlijk is....Imo heeft het toch zeker een voordeel, zeker als je begint met 'detailing' en je auto gewoon smerig is.


Of het een voordeel is of niet,moet iedereen zelf uitmaken.Al vind ik het onzin.Kwaad kan het zeker niet.
Maar het is niet low budget,en daar gaat het in dit geval om.Er zijn gewoon goedkopere manieren om soortgelijk resultaat te bereiken,zoals ouderwets handwerk.

Jurgen Santana
19-12-2007, 12:50
Jawel,maar alleen als dat nodig is.Dus als er aanslag op de lak zit,of spuitnevel ofzo.Dan is klei een prima hulpmiddel..

Dan zijn we het daar over eens.

En op auto's die al 15 jaar buiten staan/rijden kun je denk ik best wel iets van aanslag, industrievuil, etc. verwachten.

1982kameiX1
19-12-2007, 13:09
haha,
"ik heb hier 5 jaar gewerkt"
"ik heb daar 8 jaar gewerkt"

:D zo'n lekkere "mijn papa werkt bij mcDonalds" discussie, heerlijk :D

oops, :offtopic: zal het niet meer doen....

MartinGT
19-12-2007, 17:34
@1982kameiX1 Bedankt voor je ''inhoudelijke'' bijdrage aan dit topic, ik ben er erg mee geholpen. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :tongue: :D :rolleyes:

Wat denk je wat je met polijsten doet dan?Daar wordt hij gladder van als van kleien.Met polijsten haal je zelfs wasstraat krassen weg,doe dat maar eens na met klei :rolleyes: .

Ben het wel met je eens, van kleien gaat je auto zeker niet meer glimmen, ook krassen verdwijnen er niet door. Alleen je haalt wel mooi al het vuil uit de lak, vooral roest deeltjes die in de lak zitten.

Na het kleien, gaat het polijsten veel makkelijker en sneller, en het eind resultaat vind ik persoonlijk mooier en gladder dan dat ik alleen polijst.

Achja iedereen doet het zo op zijn eigen manier. :)

Berserker
20-12-2007, 08:25
Alleen je haalt wel mooi al het vuil uit de lak, vooral roest deeltjes die in de lak zitten.



Roestdeeltjes uit de lak halen door te kleien??? :confused:

gtd-gt
20-12-2007, 09:55
Roestdeeltjes uit de lak halen door te kleien??? :confused:

Dat klopt wat hij zegt.Sommige auto's hebben "vliegroest" in de lak zitten :screwy: .
Auto's die dicht bij een spoorlijn hebben gestaan hebben daar nog wel eens last van.En ik heb het vaak gezien bij auto's van mensen die bij Corus werken.
Allemaal hele kleine roestpuntjes zijn dat.Vooral op witte auto's is dat dan goed te zien.Zo had ik een kennis met een binnenvaart schip.Door het ijzervijlzel wat uit de schoorsteen kwam,zat zijn auto helemaal onder.
En waarschijnlijk zijn er nog veel meer oorzaken te vinden van roestdeeltjes in de lak.

Dat is ook te verwijderen met oxaalzuur,maar klei werkt dan een stuk prettiger.Bovendien is klei voor je gezondheid ook een stuk prettiger.Je ziet daarna ook duidelijk allemaal zwarte en bruine puntjes in de klei zitten.
In ieder geval zitten die roestpuntjes zo muurvast,dat het erg lastig te verwijderen is.Het gaat echt overal zitten,dus ook op ramen.
Het is een beetje een raar verhaal,maar het gebeurd echt :rolleyes: .

Lexo
20-12-2007, 10:43
[QUOTE=gtd-gt]Zo had ik een kennis met een binnenvaart schip.Door het ijzervijlzel wat uit de schoorsteen kwam,zat zijn auto helemaal onder.
QUOTE]


Fijne motor op dat binnenvaartschip dan, een motor hoort geen ijzervijlzel te verliezen!

gtd-gt
20-12-2007, 10:55
[QUOTE=gtd-gt]Zo had ik een kennis met een binnenvaart schip.Door het ijzervijlzel wat uit de schoorsteen kwam,zat zijn auto helemaal onder.
QUOTE]


Fijne motor op dat binnenvaartschip dan, een motor hoort geen ijzervijlzel te verliezen!

Dacht ik ook,maar dat schijnt normaal te zijn :confused: .

DeNB3rt
20-12-2007, 13:28
Of als je wat slijpwerken verricht in de ruimte waar je auto staat ;)

Carclean
08-01-2008, 23:01
gtd-td, je mag dan wel bij een poetsbedrijf gewerkt hebben, maar geloof me poetsbedrijven weten vaak niet eens wat klei is, dus dat is voor mij echt geen referentie.

Daarnaast hebben we het hier over een handmatige poetsbeurt, dan is kleien echt een onmisbare stap! Je krijgt je auto anders echt NIET in topconditie!

Maar zelfs machinaal is het ontzettend onverstandig om vooraf niet te kleien:

Kleien is vaak nodig voor polijsten! Natuurlijk niet als een auto nieuw is, maar als een auto al 6 maanden of ouder is zeker wel. Dan zit er altijd al aanslag en vastzittend vuil op!

Waarom? Omdat een polijstmiddel niet genoeg kracht heeft om de oppervlakte vervuiling die soms op auto's zitten te verwijderen. En als het wel genoeg kracht heeft dan gebruik je een te zwaar middel en verbruik je dus teveel (blanke) lak (en dan komen we meteen op het waardeloze van poetsbedrijven, die gebruiken in 95% van de gevallen te zware polijstmiddelen, lekker snel klaar :( ). Daarnaast ben je langer bezig met polijsten en haal je een onregelmatiger resultaat.

En nee van klei gaat de lak inderdaad ook niet glimmen, daar is het ook niet voor gemaakt. En nee de lak wordt niet iets gladder, maar veel gladder, echt veel gladder!

Daarnaast is het ook veel veiliger, vastzittend vuil dat loskomt door het polijsten (Wat jij dus doodleuk doet!!) kan soms gevaarlijk zijn voor de lak, sommige delen zijn zo hard dat het nieuwe swirls kan geven.

Hoe meer ik van je reactie lees hoe verbaasder ik ben, op elke auto ouder dan een jaar bijvoorbeeld zit vastzittende aanslag. Ik wil echt niet weten bij welk poetsbedrijf jij gewerkt hebt en wat voor diploma's je gehaald hebt. Maar inderdaad, als je geen aanslag hebt zitten dan hoef je niet te kleien, en er zijn alleen auto's zonder aanslag als ze nieuw zijn!

Detailing is overigens heel iets anders dan het laten poetsen bij een poetsbedrijf.

Maar ik weet het goed gemaakt. Bij een van de volgende meetings doen wij samen elk 1 auto. Jij op jouw manier, ik op mijn manier. Vooraf meten we de lakdikte en doen we glansmetingen. Vervolgens kijken we hoeveel lak jij verbruikt en wat jouw eind resultaat is en hoeveel lak ik verbruikt hebt en wat mijn eind resultaat is.

Ik wil ook afspreken dat we iedereen auto met de hand doen, jij zonder kleien en ik met kleien. Eens kijken wat de verschillen zijn?

Durf je? Ik wel!

Groeten,

Tim

Arne
08-01-2008, 23:05
:goodpost:

Carclean
08-01-2008, 23:10
@Tim, bedankt voor je uitgebreide reactie, maar 90 Euro is inderdaad nu niet bepaald low budget. :rolleyes:

Is het mischien een optie om:

1) Clay-bar setje aan te schaffen
2) Oude vertrouwde blik commandant weer eens open te trekken.
3) En dan afwerken met de Deep Crystal Wax die je noemde.

Dan zit ik al bijna aan 40 Euro, wat ik nog steeds best veel geld vind. Voor het poetsen gebruik ik dan wel oude katoenen t-shirts. :tongue:

Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik moest nog even wennen aan het nieuwe forum (was het gewoon vergeten te checken heheeh)

Wil je het echt lowbudget dan zou ik het nog iets anders doen

1) Claybar setje
2) ColorX van Meguiars

Colorx X heeft een cleaner, polish en wax in 1 en werkt verbazingwekkend makkelijk en goed.

Groeten,

Tim

maniacmark
08-01-2008, 23:13
Met de producenten van Valma heb ikzelf hele goede ervaringen. Ook deze zijn in verschillende versies voor verschillende lakstaten te verkrijgen. Vanuit het kostenoogpunt misschien nog een aanrader.

Carclean
08-01-2008, 23:18
Valma heeft er inderdaad ook producten voor, maar klei hebben ze niet en dat is wel aan te raden. Dus wellicht klei van een ander merk en de rest met Valma, alleen heb je dan wel iets minder gebruiksgemak.

Groeten,

Tim

Erik
09-01-2008, 08:26
Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik moest nog even wennen aan het nieuwe forum (was het gewoon vergeten te checken heheeh)Je kan je ook voor je eigen topics 'subscriben' Tim. Dan kun je instellen dat je een mailtje krijgt als er gereageerd is. ;)
Bij threadtools boven je eerste post is dit in te stellen.

Carclean
14-01-2008, 09:30
Inmiddels gedaan :)

gtd-gt
14-01-2008, 14:07
Whatever,jij bent de beste.Ik vind het prima.Tegen iemand met zo'n berg aan ervaring :lmao: kan ik toch niet op.


gtd-td, je mag dan wel bij een poetsbedrijf gewerkt hebben, maar geloof me poetsbedrijven weten vaak niet eens wat klei is, dus dat is voor mij echt geen referentie.

Daarnaast hebben we het hier over een handmatige poetsbeurt, dan is kleien echt een onmisbare stap! Je krijgt je auto anders echt NIET in topconditie!

Maar zelfs machinaal is het ontzettend onverstandig om vooraf niet te kleien:

Kleien is vaak nodig voor polijsten! Natuurlijk niet als een auto nieuw is, maar als een auto al 6 maanden of ouder is zeker wel. Dan zit er altijd al aanslag en vastzittend vuil op!

Waarom? Omdat een polijstmiddel niet genoeg kracht heeft om de oppervlakte vervuiling die soms op auto's zitten te verwijderen. En als het wel genoeg kracht heeft dan gebruik je een te zwaar middel en verbruik je dus teveel (blanke) lak (en dan komen we meteen op het waardeloze van poetsbedrijven, die gebruiken in 95% van de gevallen te zware polijstmiddelen, lekker snel klaar :( ). Daarnaast ben je langer bezig met polijsten en haal je een onregelmatiger resultaat.

En nee van klei gaat de lak inderdaad ook niet glimmen, daar is het ook niet voor gemaakt. En nee de lak wordt niet iets gladder, maar veel gladder, echt veel gladder!

Daarnaast is het ook veel veiliger, vastzittend vuil dat loskomt door het polijsten (Wat jij dus doodleuk doet!!) kan soms gevaarlijk zijn voor de lak, sommige delen zijn zo hard dat het nieuwe swirls kan geven.

Hoe meer ik van je reactie lees hoe verbaasder ik ben, op elke auto ouder dan een jaar bijvoorbeeld zit vastzittende aanslag. Ik wil echt niet weten bij welk poetsbedrijf jij gewerkt hebt en wat voor diploma's je gehaald hebt. Maar inderdaad, als je geen aanslag hebt zitten dan hoef je niet te kleien, en er zijn alleen auto's zonder aanslag als ze nieuw zijn!

Detailing is overigens heel iets anders dan het laten poetsen bij een poetsbedrijf.

Maar ik weet het goed gemaakt. Bij een van de volgende meetings doen wij samen elk 1 auto. Jij op jouw manier, ik op mijn manier. Vooraf meten we de lakdikte en doen we glansmetingen. Vervolgens kijken we hoeveel lak jij verbruikt en wat jouw eind resultaat is en hoeveel lak ik verbruikt hebt en wat mijn eind resultaat is.

Ik wil ook afspreken dat we iedereen auto met de hand doen, jij zonder kleien en ik met kleien. Eens kijken wat de verschillen zijn?

Durf je? Ik wel!

Groeten,

Tim

Carclean
14-01-2008, 14:09
Whatever,jij bent de beste.Ik vind het prima.Tegen iemand met zo'n berg aan ervaring :lmao: kan ik toch niet op.

Dat denk ik wel, het is toch een leuke uitdaging om de twee technieken naast elkaar te zetten of niet? Geen woorden maar daden wordt het dan.

Groeten,

Tim

martiepartie
14-01-2008, 14:45
Hoe werkt "kleien' precies?
moet je dan deppen/wrijven/rollen ?? Heb geen idee namelijk. Mijn auto heeft ooit naast een busje gestaan dat uitgebrand is.. Er zitten op het achterpaneel een hoop roetpuntjes (geen idee wat precies) die ik er bijna niet af krijg. Het is een oude witte auto, en zie het niet echt zitten om met rode commandant aan de slag te gaan, dan zit ik zo door de lak denk ik..
Met kleien zou dat misschien wel loslaten, omdat het oppervlakkige aanslag is.

Dat ColorX ; is dat een beetje duurzaam ( blijft de kleur/glans ook lang zitten)?? Meestal bij een combinatie van producten is het resultaat wat korstondiger omdat het van alles een beetje is..
Heb zelf ook een rode polo gehad die niet rood wilde blijven op de motorkap.
Commandant4 en daarna met rode Sonax speedwax leverde de langste glans op..
't is wel zo dat je met de commandant steeds weer een laagje lak weghaalt als je hard poetst..

Heb zelf alleen nog maar Meguiars gebruikt voor mijn lederen stoelen, voor de buitenkant heb ik nog zoveel andere middelen staan.. Als het echt zo goed werkt moet ik het ook maar eens gaan proberen!

gtd-gt
14-01-2008, 14:45
Dat denk ik wel, het is toch een leuke uitdaging om de twee technieken naast elkaar te zetten of niet? Geen woorden maar daden wordt het dan.

Groeten,

Tim

Je denkt toch niet serieus dat ik ergens ga afspreken om een wedstrijdje auto poetsen te houden? Wat mij betreft mag je gelijk hebben hoor. Ik heb alleen een andere mening, meer niet.
Klei is in mijn ogen een leuk hulpmiddel, maar geen absolute noodzaak. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Carclean
14-01-2008, 14:51
Klei is in mijn ogen een leuk hulpmiddel, maar geen absolute noodzaak. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Vergeet niet dat we het hier in eerste instantie hadden over verwerking met de hand. Je krijgt gegarandeerd met geen enkele andere methode met de hand vastzittende oppervlaktevervuiling zo makkelijk en snel weg als met klei.

Of heb jij daarvoor een andere, net zo efficiente en snelle handmatige methode?

Carclean
14-01-2008, 14:55
Hoe werkt "kleien' precies?
moet je dan deppen/wrijven/rollen ?? Heb geen idee namelijk. Mijn auto heeft ooit naast een busje gestaan dat uitgebrand is.. Er zitten op het achterpaneel een hoop roetpuntjes (geen idee wat precies) die ik er bijna niet af krijg. Het is een oude witte auto, en zie het niet echt zitten om met rode commandant aan de slag te gaan, dan zit ik zo door de lak denk ik..
Met kleien zou dat misschien wel loslaten, omdat het oppervlakkige aanslag is.

Dat ColorX ; is dat een beetje duurzaam ( blijft de kleur/glans ook lang zitten)?? Meestal bij een combinatie van producten is het resultaat wat korstondiger omdat het van alles een beetje is..
Heb zelf ook een rode polo gehad die niet rood wilde blijven op de motorkap.
Commandant4 en daarna met rode Sonax speedwax leverde de langste glans op..
't is wel zo dat je met de commandant steeds weer een laagje lak weghaalt als je hard poetst..

Heb zelf alleen nog maar Meguiars gebruikt voor mijn lederen stoelen, voor de buitenkant heb ik nog zoveel andere middelen staan.. Als het echt zo goed werkt moet ik het ook maar eens gaan proberen!

Je maakt van klei een soort rond pannenkoekje, die plak je op je vingers, je spray het oppervlak in en je laat dan met een en weer bewegingen de klei over je lakwerk glijden. Alle vastzittende oppervlakte vervuiling haal je hiermee doeltreffend, veilig en snel weg.

Rode commandant lijkt me ook erg overdreven en zeker niet nodig om te gebruiken als je een setje klei gebruikt.

ColorX is vooral bedoeld om een snel alles in 1 product te zijn. Een losse cleaner, polish en goede wax werken beter en duurzamer. Een synthetische wax blijft wat langer zitten dan een natuurlijke wax, en een spraywax (zoals de speedwax) heeft een kortere levensduur dan een normale wax.

Mocht je een keer langs willen komen met je busje dan kijken we er even naar wat het beste voor je werkt.

Groeten,

Tim

martiepartie
14-01-2008, 14:58
Je maakt van klei een soort rond pannenkoekje, die plak je op je vingers, je spray het oppervlak in en je laat dan met een en weer bewegingen de klei over je lakwerk glijden. Alle vastzittende oppervlakte vervuiling haal je hiermee doeltreffend, veilig en snel weg.

Rode commandant lijkt me ook erg overdreven en zeker niet nodig om te gebruiken als je een setje klei gebruikt.

ColorX is vooral bedoeld om een snel alles in 1 product te zijn. Een losse cleaner, polish en goede wax werken beter en duurzamer. Een synthetische wax blijft wat langer zitten dan een natuurlijke wax, en een spraywax (zoals de speedwax) heeft een kortere levensduur dan een normale wax.

Mocht je een keer langs willen komen met je busje dan kijken we er even naar wat het beste voor je werkt.

Groeten,

Tim

was in Bergschenhoek toch? Het busje is afgebrand, mijn auto stond er naast en heeft rotzooi opgelopen..

Ik zou zeker een keer kunnen komen buurten!

Carclean
14-01-2008, 15:03
was in Bergschenhoek toch? Het busje is afgebrand, mijn auto stond er naast en heeft rotzooi opgelopen..

Ik zou zeker een keer kunnen komen buurten!

Ik las niet goed :( Excuses!

Bergschenhoek inderdaad, PM mij maar voor het maken van een afspraak.

Groeten,

Tim

gtd-gt
14-01-2008, 15:11
Vergeet niet dat we het hier in eerste instantie hadden over verwerking met de hand. Je krijgt gegarandeerd met geen enkele andere methode met de hand vastzittende oppervlaktevervuiling weg als met klei.

Of heb jij daarvoor een andere, net zo efficiente en snelle handmatige methode?

Dat hangt helemaal af van het soort aanslag. Vaak komt je met huis, tuin en keukenmiddelen ook een heel eind. Maar klei is in bepaalde gevallen een prima oplossing. Soms zelfs de beste oplossing.
Maar al heb je bijvoorbeeld harspitjes op je lak zitten, dan krijg je dat er met spiritus ook prima af. Dat kost je €0,69 in plaats van €40,00. Dat kan je alleen beter niet in de volle zon doen.Teerspatjes krijg je weg met een beetje diesel. Ik zal niet beweren dat dit soort middelen zaligmakend zijn, maar ze zijn effectief en goedkoop. En als ik me niet vergis ging het in dit topic over low-budget oplossingen.

Carclean
15-01-2008, 18:16
Kleisetje is 23,- en kan je jaren gebruiken. Maar inderdaad alles wat met een oplosmiddel op te lossen is kan je voordelig doen.

Alleen is het aanklooien en verre van snel, tenminste ik ben er niet snel mee.

MartinGT
15-01-2008, 19:08
@ Tim, nog bedankt voor je reactie! :thumbup:

Ben nu even druk met tentamens, maar ga daarna zeker wat spul bij je bestellen. Zal dan ook wel een foto verslagje maken, de polo is in elk geval hard toe aan een uitgebreide poetsbeurt. :)

Carclean
15-01-2008, 19:17
Succes met je tentamens!

Groeten,

Tim

John 623
21-01-2008, 02:13
Ik wil binnenkort mijn polotje netjes in de was zetten, maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven. De lak is redelijk dof, ik denk dat de auto al jaren niet meer in de was is gezet.

Ik zoek dus iets om glans terug te krijgen en van de ''swirls'' (jaja :D ) af te komen, wat raadt je aan?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/2/3/PICT0065Large.JPG


Of een keertje bij mij langs komen
dan wordt hij weer als nieuw, je
zult je ogen niet geloven

Groet John 623

Carclean
21-01-2008, 09:04
Ha die John!

Ik moet John gelijk geven! Uitermate kundig is John. En hij is wel verstandig om voor een machinale behandeling eerst te kleien, zoals het hoort dus! :thumbup:

Groeten,

Tim

John 623
21-01-2008, 09:28
Zeker weten, en zeker op een auto van zo'n mooie leeftijd, die verdient dat gewoon.
Als je dan een goeie wax en een shampoo aanschaft kan hij weer jaren mee.

Groet John 623

John 623
23-01-2008, 23:13
Krijg je zoiets zeg maar
De Mini was 17 jaar oud.

Dus kan ook met een VW :cool:


Voor

http://img81.imageshack.us/img81/9853/dsc00027zy5.jpg (http://imageshack.us)
http://img81.imageshack.us/img81/1941/dsc00028bi2.jpg (http://imageshack.us)


Na, zoek de krassen of swirls
http://img523.imageshack.us/img523/9017/dsc00045ol9.jpg (http://imageshack.us)
http://img170.imageshack.us/img170/1492/dsc00046qv4.jpg (http://imageshack.us)
http://img523.imageshack.us/img523/8075/dsc00057th9ki5.jpg (http://imageshack.us)

golf1driver
15-02-2008, 12:29
hebt ge al ne keer Carstar geprobeerd , kost 12 euro voor een fles en awel ee, mijn autooke was gelijk nieuw (allee, voordat er ene opgereden eeft) en helpt ook heel veel krasjes weg te werken. Heb gezien dat ze het op diene nieuwe onlineshop ook hebben (zie nieuwe topic). Ze staan daar normaal ook veel mee op meetings.

PoloCoupeGT
14-05-2008, 10:12
@john623 Quanta Costa om je polo zo te krijgen??

mvg,

Rinse

Carclean
14-05-2008, 23:01
Ik kan niet voor John spreken, maar ik schat rond de 150 euro!

frankvr6
15-05-2008, 06:48
Ik wil binnenkort mijn polotje netjes in de was zetten, maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven. De lak is redelijk dof, ik denk dat de auto al jaren niet meer in de was is gezet.

Ik zoek dus iets om glans terug te krijgen en van de ''swirls'' (jaja :D ) af te komen, wat raadt je aan?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/2/3/PICT0065Large.JPG


martin ik zie dat je uit apeldoorn komt maar ik neem aan dat je hem al gedaan hebt de auto zo niet kom maar een keer langs kan ik je laten zien hoe en wat de mogelijkheden zijn met diverse producten woon ook in apeldoorn
groeten frank

MartinGT
15-05-2008, 09:08
Bedankt voor je aanbod Frank, ik heb de auto nog niet gedaan. Reden hiervoor is dat de auto uit elkaar ligt omdat er een ander blok in komt, pas als de auto weer rijdt ga ik hem eens een keer goed onderhanden nemen. Misschien is wat advies wel handig dan. :thumbup: