Log in

View Full Version : Agressieve boost pin


FGizmoS
21-12-2007, 01:07
Weet iemand waar je een agressievere boost pin kan kopen/bestellen?

Stijn
21-12-2007, 01:11
Ebaymotors.de, daar zit een jongen die custom pins maakt. Komt de mijne ook vandaan.

Er zijn natuurlijk ook 'in het wild' aggresievere te vinden, maar dat is zoeken (er is geen gegeven voor uit welke auto je een goede moet vissen, het is een kwestie van veel Bosch pompen openschroeven!).

Hoe steiler en getailleerder hoe rapper.

Stijn
21-12-2007, 01:13
http://cgi.ebay.de/Tuningkegel-Steuerkegel-Golf-1-2-3-I-II-III-TD-GTD_W0QQitemZ170179406832QQihZ007QQcategoryZ40187QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/VW-Golf-1-2-3-TD-GTD-Tuning-Steuerkegel-20PS_W0QQitemZ160191287524QQihZ006QQcategoryZ40187QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Van de eerste verkoper (Wesstefan) heb ik al meerdere snelle TD delen gekocht, is een degelijke verkoper.

DÁ-BRT
21-12-2007, 10:39
Beetje zonde van het geld. Je kan hem zelf ook aanpassen van een milde pin. Dit is dus een groot voordeel bij een 1900 pomp. Daar zit een vrijwel rechte LDA-pin in en die kan je heel mooi terug brengen zoals je dat wilt.

Maar goed als je dat niet wilt zou ik inderdaad even op ebay kijken.

Stijn
21-12-2007, 23:29
Moet je wel de luxe van een draaibank hebben Bert, maar dan is dat absoluut zo.

Erg duur zijn die tuning pins ook niet meer.

DÁ-BRT
23-12-2007, 09:58
Nee joh, gewoon op slijp machine en een vaste hand ;) Daarna met een hele goede vijl de boel afwerken. Hij hoeft maar aan 1 kant het profiel te hebben.

Stijn
24-12-2007, 23:01
LOL, Handige Harry

Gijs
24-12-2007, 23:06
Nee, Bert Beun ;)

Waar zit zo'n pin, en waar zorgt ie voor? Beter gasreactie en acceleratie? :)

Stijn
24-12-2007, 23:29
http://dodgeram.org/tech/dsl/more_power/Power_ve.htm

FGizmoS
25-12-2007, 14:53
Zoveel kost zo'n pin nu ook weer niet om te kopen. Je weet dan ook dat het in 1 keer goed is. Ik kan anders ook mijn originele pin wat afslijpen/vijlen. Maar als je dan vijlt, kan je niet meer terug. Ik raak vlug gewent aan pk'tjes daarom wil ik em af en toe eens terug op de standaard waarden zetten :screwy: zodat ik nog es het verschil voel :drive: .
Zijn er ook hardere veren te verkrijgen voor de ve-pomp? Ik bedoel hiermee de dikke veer waar je boostpin doorgaat.
Zit er eigenlijk een verschil in verstuivers van de sb-motor en de jr-motor?

Groetjes FGizmoS

Stijn
26-12-2007, 09:06
De sterkte van de veer onder je boostpin kun je zelf instellen door het 'sterwiel' te verdraaien onder de veer. Hierdoor komt de basis waar de veer op rust verder naar boven of gaat naar beneden. De veer zal dus straffer of slapper komen te staan, met als gevolg dat je de relatie tussen turbodruk en 'ingedruktheid' van de boostpin veranderd.
Je kunt je dus voorstellen dat je hiermee het karakter van de motor behoorlijk mee kunt beinvloeden: laat je bij het eerste pufje boost al meteen de pomp maximaal gaan, of heb je liever dat je pas bij hogere toeren/veel boost de pomp naar z'n maximale opbrengst gaat.

Verstuivers? Zo geen idee van, ik geloof van wel (de GTD verstuivers zijn anders). Bert heeft dat allemaal zin zn hoofd zitten. Ik gebruik momenteel (op aanraden van Bert) verstuivers van Mercedes/Unimog, zijn de grootst mogelijke die passend zijn in de verstuiverhuizen in 'onze' koppen. (weet het nummer zo niet meer, weet Bert ook zo)

DÁ-BRT
26-12-2007, 13:17
Ja, je kan veel spelen met verstuivers. Ik bouw ze ook voor anderen naar specificaties op. Je moet rekening houden met inruil van de oude (geen kapotte, maar versleten is geen probleem) verstuivers op een 140 euro incl. afstellen en ultrasoon reinigen.

Maar de grootste verstuivers zijn in iedergeval de DNO-SD265, maar voor veel TD's levert de pomp daarvoor zelfs na kleine upgrades (govenor/lda/advanced timing) niet voldoende diesel.

FGizmoS
26-12-2007, 19:16
Ik heb liever het echte diesel-gevoel op lage toeren. Net als bij men a4.
1900tdi 110 pk naar 140 pk. Het koppel in lage toeren is enorm.

Carel Ha
26-12-2007, 19:20
ik weet dat er een verschil tussen de druk zit dat de openings druk van een sd lager ligt dan een td dacht bij een sd iets van 85 bar inspuit druk en bij een td 110 bar inspuit druk

jettaracing
26-12-2007, 20:06
Dus als ik het goed begrijp is de 'dunste ' de snelste boost pin ,die er voor zorgt voor een hogere opbrengst van de pomp bij hoge toeren ,en als ie getaileerder is werkt ie het beste bij hogere toerentallen .
En als ie minder 'slank' is dan geeft de pomp meer bij lagere toerentallen ?

Ik heb bij mijn JR van de golf de boostpin verdraait ,zodat de pen ,die door de boostpin word bedient meer dan 'buiten' komt . en ik heb de veerdruk op het deksel iets hoger gezet .
Ik heb nu het idee dat de motor iets sneller is bij lage toeren ,maar vooral bij hogere toeren lijkt hij echt sneller!
Ook heb ik de roetstop op bijna maximaal staan ,net zover dat hij niet asociaal rookt bij optrekken ,en nog wel mooi stationair wil afstellen .

Ik wil namelijk volgend seizoen toch eens verder gaan met de optimalisering van de JR motor in de witte jetta ,waar dus al een 63,5 mm uitlaat onder zit met een 76 mm downpipe ,en een oversized intercooler .
Ik heb alleen bij deze pomp de roetstop één slag ingedraaid ,verder nog niets veranderd .
De waste gate is buiten werking dmv een luchtkraantje tussen de leiding van de inlaat naar de waste gate ,en het overdrukventiel is afgedopt.
Ik rijd nu met 1,1 bar turbodruk .

Wat raden jullie aan om de trekkracht te verbeteren ?

Heb ook al de aanbieding gehad om er een andere plunjer in te laten zetten (kosten 125 euro) ,om de pompopbrengst te laten verhogen.

Ben zelf op zich best technisch onderlegd ,maar ben benieuwd wat er nog meer mogelijk is met de pomp !

DÁ-BRT
26-12-2007, 20:45
Pomp kan je inderdaad een andere plunjer in laten bouwen, met nog wat andere modificaties om hem echt af te maken. Wel zou ik als ik een andere pomp zou willen laten bouwen een 1900 pomp pakken in plaats van de 1600 pomp omdat deze beter gelagerd is.

Je zou kunnen gaan spelen met de interne pompdruk, advanced timing enz. Maar daar voor moet je wel wat diesel ervaring hebben om het optimale resultaat te halen.

Sowieso als je gaat spelen even een EGT meter kopen zodat je kan zien of je afstellingen ok zijn. als de uitlaat gas te heet is klopt de verhouding brandstof/lucht niet en gaan er sneller dingen kapot.

DÁ-BRT
26-12-2007, 20:57
@Carel Ha:

Voor de D is het 130bar voor de TD is het 155 bar voor de TDI is het 190bar en voor de TDI 2.5 van de T4 en andere zwaardere motoren 220bar. SDI weet ik zo niet maar het zou me niet verbazen als die ook op 190bar zitten.

Waar jouw waarden vandaan komen weet ik zo niet.

Carel Ha
26-12-2007, 21:22
haha, sorry voor de verkeerde info dan, weet ik ook weer wat ze echt daadwerkelijk zijn
Groeten Carel