View Full Version : Zeer moeilijk starten bij koude start
Ik heb sinds de vrieskoud enorme problemen om mijn VW Polo 1.9D (6N uit '98) in gang te krijgen als hij lange tijd heeft stil gestaan. Nu zeker met die vriestemperaturen.
Ik moet vaak 5 minuten starten (na meermaals voorgloeien) voor hij in gang slaat.
Heb een enorme rookontwikkeling tijdens het starten dus mijn vermoeden zijn de gloeibougies (de batterij is oke want die heb ik al uitgemeten)
Maar ik zou graag mijn bougies is willen uitmeten maar weet niet echt hoe eraan te beginnen... :confused: Ik heb een multimeter maar die gaat maar tot 10A (wat te laag is voor de stroom die een gloeibougie trekt toch ?)
Dus enig advies zou welkom zijn, of als jullie een andere oorzaak kunnen bedenken laat het dan aub weten.
Ook voor het demonteren van mijn gloeibougies zou advies welkom zijn, blijkbaar moet ik een hele hoop rondom demonteren om erbij te kunnen :s
ik heb deze week ook nieuwe gloeiers in mijn 6n 1.9D gezet. Had hetzelfde probleem. Slecht starten en roken bij koude motor. Is al met al een 2 a 3 uurtjes werk, als je niet zo ervaren bent.
1. Leidingen even van de verstuivers draaien (sleutel 17)
2. retourslangetjes er even af trekken en eventueel vervangen (worden wel eens gaar, merk je wel als je ze er af trekt)
3. moertjes van de gloeiers draaien (sleutel 8)
4. strip er af halen. van de rechter haal je ook 2 o-stekkers, dat zie je vanzelf!)
5. nu kun je de gloeiers er uit draaien (sleutel 12) en nieuwe monteren.
de meest rechtse gloeier kun je niet zo heel goed bij. je krijgt wat meer ruimte door de stekker van de temperatuursensor even los te trekken. vergeet bij het monteren niet de 2 o-stekkers weer op de rechter gloeier te zetten. Pas op met gereedschap en kleine moertjes, want ze vallen zomaar en dan liggen ze meestal op plekken waar je slecht bij kan. Succes!!! eenmaal bezig wijst het meeste zichzelf wel.
ik heb deze week ook nieuwe gloeiers in mijn 6n 1.9D gezet. Had hetzelfde probleem. Slecht starten en roken bij koude motor. Is al met al een 2 a 3 uurtjes werk, als je niet zo ervaren bent.
1. Leidingen even van de verstuivers draaien (sleutel 17)
2. retourslangetjes er even af trekken en eventueel vervangen (worden wel eens gaar, merk je wel als je ze er af trekt)
3. moertjes van de gloeiers draaien (sleutel 8)
4. strip er af halen. van de rechter haal je ook 2 o-stekkers, dat zie je vanzelf!)
5. nu kun je de gloeiers er uit draaien (sleutel 12) en nieuwe monteren.
de meest rechtse gloeier kun je niet zo heel goed bij. je krijgt wat meer ruimte door de stekker van de temperatuursensor even los te trekken. vergeet bij het monteren niet de 2 o-stekkers weer op de rechter gloeier te zetten. Pas op met gereedschap en kleine moertjes, want ze vallen zomaar en dan liggen ze meestal op plekken waar je slecht bij kan. Succes!!! eenmaal bezig wijst het meeste zichzelf wel.
Dank je! maar bij mij is het probleem de 2de bougie (van links af beginnen met tellen), hier zit de inspuitpomp (denk toch dat het de inspuitpomp is, waar de gasklep op zit ?) voor toch ? Moet deze er niet af ? :s
Mja, ik ben al 2 moerkes van 8 kwijtgespeeld zo... ligge tussen mijn motorblok en die inspuitpomp en ik heb geen magneetstokje ofzo ... :(
Alvast bedankt!
G-eert-40
22-12-2007, 19:33
om die moertjes eruit te pakken. neem een lange schroevendraaien en een magneet. paar keer flink op en neer bewegen en vissen die moertjes. heb zelf een dikke magneet van een oude luidspreker gesloopt om schroevedraaiers magnetisch te maken.
grtz.
mja, heb er sindsdien al terug mee gereden en ik vermoed dat ze er al wel zijn tussenuit gevallen.
Morgen ga ik ze er proberen uit te vissen en de bougies eindelijk eens te vervangen... omdat ik mijn wagen altijd nodig heb moet ik altijd alles terug in elkaar steken en kan ik altijd opnieuw beginnen omdat er iets fout ging :(
Maar de vraag blijft nog steeds, krijg ik bougie 2 er uit en in zonder de pomp te demonteren ?
nee, je pomp hoeft er niet af! je kunt hem er wel tussendoor prutsen als je hem los hebt gedraaid.
Morgen gaan we ervoor :d Nu enkel hopen dat ze niet afbreken in de motor bij het vastzetten... :p
Enorm bedankt voor de uitleg! ;)
hopen dat ze niet afbreken bij het vastzetten? eerder bij het losmaken denk ik. bij het vastzetten gewoon een beetje met beleid: vast = vast! succes! ;)
hopen dat ze niet afbreken bij het vastzetten? eerder bij het losmaken denk ik. bij het vastzetten gewoon een beetje met beleid: vast = vast! succes! ;)
Mja maar dat is waar ik voor vrees, de wagen staat altijd buiten, dan nog gaan loszetten als alles heel koud is... zal wel zien hoe het afloopt zeker... :d
Vast is vast... dat vergeet men vriend nooit meer, die zag zijn bougie door de motorkap vliegen omdat hij die vergete vast zetten was :d
johan8vplus
24-12-2007, 19:37
bij onze polo zitten de nieuwe gloeiers erin,twas even knutselen maart is gelukt.ook de inlaat even schoongemaakt.
johan
Ga er nu aan beginnen :d Is het eigelijk best de batterij eve los te koppelen of is dit niet nodig ?
ja zou het wel even doen. in principe niet nodig, maar voorkomen is beter dan genezen...
Ok dan , Ik zal laten weten hoe het is afgelopen :p
Alvast bedankt voor het advies! ;)
okidokie, ik heb het op straat gedaan met -3 dus het moet je nu zeker gaan lukken ;)
succes!
Koude valt goed mee maar ik zit al met een eerste probleem... ik geraak langs geen kanten aan die verstuiverleidingen aan mijn pomp... krijg men sleutel er net tussegepast en eropgezet maar kan hem niet verdraaien dus krijg ze niet echt los :s
die grote 'moer' bovenop de verstuivers kun je zo losdraaien (sleutel 17). eerst even de rubberen retour leidingen eraf trekken (let even op de volgorde voor het terugzetten). de verstuiverleidingen blijven in eerste instantie gewoon op hun plaats omdat ze van metaal zijn, maar met wat beleid kun je ze ook wel wat naar je toe trekken als je ze los hebt zodat je wat ruimte krijgt.
EDIT: net je verhaal nog even gelezen maar je hoeft NIET de verstuiverleidingen VAN JE POMP los te maken. alleen de leidingen bovenop de verstuivers losmaken en met beleid wat opzij buigen.
ah ok, dat eens probere, nu is het een kwestie van die kleine moertjes van 8 er af te hale zonder dat ze tussen men motor vallen... vorige keer was ik er 2 kwijt :s
En eentje is blijkbaar vastgeroest dus daar moet ik nog wat op vinden om die los te krijgen :d
En eentje is blijkbaar vastgeroest dus daar moet ik nog wat op vinden om die los te krijgen :d even inspuiten met wd40 en een ringsleutel gebruiken ipv steeksleutel. zo vast zitten ze meestal niet.
Ze zitte er in en alles is klaar maar ik krijg enkel die klotemoertjes van 8 er niet meer op bij bougie 2,3 en 4... enige raad ? Ik kan er niet aan en ben er al 2 kwijt... :p heb wel reserven gelukkig :d
2 - even prutsen achter de pomp, handig vingerwerk :D
3 - zal toch moeten lukken zo
4 - ruimte maken door de stekker van de temp sensor los te trekken (even dat ijzer beugeltje eraf wippen en dan de stekker eraf halen). als je dan vanaf rechts op de gloeier kijkt dan kun je een beetje zien waar je mee bezig bent.
het is even klotewerk maar ze zullen er toch op moeten! :D anders misschien je vrouw/vriendin/zus of moeder laten doen. die hebben vaak wat kleinere vingertjes en zijn (soms) wat handiger en preciezer. verdere opmerkingen laat ik achterwege :D
4 uur later zitten ze erin... :woowoo: men handen liggen open van overal tussen te peuteren lol... had ik nu een neefje gehad van 10 jaar ofzo met kleine handen... :d 2 gloeibougies waren toch wel serieus verkoold en versleten, de andere 2 vielen nog mee.
Al bij al valt het wel mee maar het is zo'n klotewerkje omdat je nergens fatsoenlijk aankan :d
Prit heeft me gered met die kleine moertjes :D Wat prit op de bougie achteraan, prit op men vinger, prit op het moertje en plakken maar :d dan plakte ie vast op de bougie en dan voorzichtig draaien zodat ze er niet afvallen :D Mischien niet metteen de beste methode maar swat... :d
Toen ik voor de eerste maal starte kreeg ik bijna een hartaanval omdat men motor niets deed... ff snel checke en ... ik was de batterij vergete aansluiten :D Terug gestart en hij was vrijwel metteen weg, tog nog even een aarzeling en het is toch vrij "warm"... nog is afwachten tot wat vriestemperaturen... Als er nog iets mis is weet ik de oorzaak niet :-\
Zaakje heeft me nu 4 uur en 60€ gekost, in een garage had ik gemakkelijk 150€ kwijt geweest ofzo (denk ik toch :tongue: )
Anyway, hartstikke bedankt johan, geert en vooral zweiter! :) Als je ooit in Belgenland verzeilt geraakt staat er een fris pintje te wachten ;):p
Haha, gefeliciteerd. Leuk is dat he, ben je klaar met sleutelen en wil je, je resultaat testen en dan doet tie niks.
haha mooi man! kom niet vaak richting 'Belgenland' maar wie weet, misschien tref ik je nog wel eens. het is niet alleen goedkoper, van zelf sleutelen leer je ook een boel en dat is nou net de hobby ;) mooi dat het gelukt is.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.