View Full Version : Spontaan olie lek...
tiefflieger
22-12-2007, 18:09
Ik reed al weer een paar weken zonder problemen dus.....
Onder aan mijn versnellingsbak (precies waar die 2 helften tegen elkaar zitten) hing altijd al wel een druppeltje olie, nooit zo druk over gemaakt en lekte ook nooit meer dan een druppeltje.
Nu vandaag een lange rit gemaakt van zo'n +300 km, kom ik thuis zie ik een spoor van oliedruppels/ plasjes precies waar ik gereden heb, gelukkig alleen de laatste paar meter (ja, ik heb het schoongemaakt).
Onder de auto ook een plasje olie.
Lijkt dus echt tussen de pakking van de bak uit te komen (tussen de 2 delen).
De olie is vrij zwart en dun.
Nu de auto weer koud is lekt hij (bijna) niet meer en de auto schakelt gewoon nog goed, soepel en zonder bijgeluiden.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn, is dit bak- of motorolie (die staat nog gewoon op pijl) en is dit nog redelijk te repareren of moet ik denken aan een andere bak ?
even de bak eronderuit, splitsen en een nieuwe pakking ertussen (vloeibaar)
tiefflieger
22-12-2007, 19:25
Ja, maar is er dan niet een keering kapot ofzo, en dat hij de olie gewoon langs een zwak punt er uit gooit ?
Beetje raar, weet je zeker dat het uit je bak komt? Bakken zijn niet echt van die spontane olielekkers, meer geleidelijk erger over langere tijd.
tiefflieger
22-12-2007, 19:54
Weet alleen dat er altijd een druppel onderaan de bak hangt, precies waar de 2 helften op elkaar zitten..,
Of het lek daar ook daadwerkelijk zit weet ik niet zeker.
Heb de auto wel ff opgekrikt en er onder gekeken maar kan zo snel geen andere lekkage vinden (kop, kleppendeksel en oliecarter zijn iig droog) .
De olie is wel pikzwart en iemand vertelde mij dat bakolie niet zo snel zwart is.
Nope, inderdaad. Je zult toch duidelijker moeten onderzoeken waar het vandaan komt. De vaste plek voor lekkages aan de bak zijn de aandrijfflens keerringen en de priseas of koppelingspen keerring. Lekken tussen de twee helften ben ik zelf nog nooit tegengekomen.
Als de olie uit de bak lijkt te komen, op de rand tussen blok en bak, dan is het meestal de krukaskeerring van de motor die lekt, dat komt dan in het vliegwielhuis terrecht.
tiefflieger
22-12-2007, 20:13
Zal hem morgen nog eens wat beter opkrikken en er ff onder gaan liggen.
Tussen bak en blok was het volgens mij ook een klein beetje nat, zal morgen eens beter kijken.
Het gaat trouwens om een NZ blokje met "pas" 140 dkm.
NZ, das 1.3 toch? Daar gaat volgens mij de schakelstang onderaan de bak in, daar wil het ook nog wel eens lekken.
Je kunt er heel gauw achter komen of het van je bak is , versnellingsbak olie stinkt .
tiefflieger
23-12-2007, 17:15
Vandaag weer ff wat beter bekeken, denk dat het lek tussen bak en blok zit.
Daar is hij nat in elk geval...
Stuk karton de hele dag er onder gehad en ben nu zeker dat het motorolie is, de olie die hij lekt stinkt helemaal niet en is volgens mij gewoon dezelfde olie als die aan het pijlstok zit !
Moet wel eens wat olie bijvullen (niet veel) maar dacht altijd dat hij dat verbruikte, wss. lekt hij het dus gewoon.
Krukaskeering waarschijnlijk dus ?
Is het aan te raden om meteen de koppelingsplaten ook te vervangen als de bak er toch af is of is het niet zo veel werk om te repareren ?
Voordat je de bak eraf haalt even heel goed rondkijken of het toch niet ergens anders vandaan komt (klepdeksel, lekke oliedrukschakelaar, caterpakking om maar wat te noemen).
Als het echt er tussenuit komt is het hoogstwaarschijnlijk inderdaad de krukaskeerring. De bak moet er dan inderdaad af, en het is zoals je zelf ook al inschat een mooi moment om de staat van je koppeling ook meteen te checken.
Als je de krukaskeerring bij VW haalt krijg je'm inclusief het aluminium huis waar de keerring inzit. Als je dat totaal vervang heb je behalve de keerring ook nog de pakking achter het keerringhuis nodig, en voor het goede eigenlijk ook nog een carterpakking.
golf mkII 16v
24-12-2007, 08:52
Keerring bij de onderdelenboer halen kost iets van 15euro:D
En op de staat van de krukas letten dat er niet een rand in gesleten is[afdichting keerring]
tiefflieger
28-12-2007, 16:32
Gisteren even de motor afgespoten van boven en onder en nu 100% zeker, het lek zit tussen bak en motor.
Een van de oude eigenaren is hier ook al fijn bezig geweest met kit maar wonder boven wonder helpt dat niet bij een olielek...
2e week januari gaat ie naar de garage om het weer te repareren en wss. meteen de koppeling te vervangen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.