View Full Version : Verlagen '63er
Soumensch
06-01-2008, 20:56
vandaag naar het winterfestijn geweest en wat verlaagde kevers gezien.
Nu begint het toch te kriebelen.. zou ik dan toch mijn ragtop verlagen?
Ik zag twee verschillende manieren.. dropped spindels en een verlaagde en versmalde vooras. Met droped spindels vind ik wel wat minder mooi.. de wielen staan zo ver naar buiten.
Wat zijn de benodigde delen en wat kosten deze 2 manieren?
http://i73.photobucket.com/albums/i224/corsaCsport/Afb299.jpg
http://i73.photobucket.com/albums/i224/corsaCsport/Afb295.jpg
vwcrewcab
07-01-2008, 08:17
Ff de zoek functie gebruiken of op www.keversite.nl kijken, staat alles al uitvoerig beschreven.
Kosten voor een verlaagde vooras, als je je eigen as verlaagd
-Castershims 5,95
-Verlaagde fuseekogels 79,80
-Camber regelaars 24,95
-Bouten 6,00
-Adjusters 90,00
-Vetkeerring vooras 19,95
226,65
Bussie komt zo
07-01-2008, 12:20
Kosten voor een verlaagde vooras, als je je eigen as verlaagd
-Castershims 5,95
-Verlaagde fuseekogels 79,80
-Camber regelaars 24,95
-Bouten 6,00
-Adjusters 90,00
-Vetkeerring vooras 19,95
226,65
Adjusters kunnen nog goedkoper hoor.
60 euro voor rasterplaatjes
30euro voor die adjusterbuisjes.
ja klopt, prijzen zijn van een tijd geleden, weet niet waar ze vandaan komen.
paruzzi vraagt voor de rasterplaatjes 78 euro, ik dacht dat franky 70 euro vraagt?
waar zijn ze dan 60 euro?
Zelf ben ik geen fan van die adjusterbuisjes
Bussie komt zo
07-01-2008, 13:41
ja klopt, prijzen zijn van een tijd geleden, weet niet waar ze vandaan komen.
paruzzi vraagt voor de rasterplaatjes 78 euro, ik dacht dat franky 70 euro vraagt?
waar zijn ze dan 60 euro?
Zelf ben ik geen fan van die adjusterbuisjes
SSP (http://www.vwheritage.com/ssp/Front-Axle/?templateID=ssp) Te koop via classic vw resto. of via mij heb nog wel wat setjes op voorraad.
Er zijn dus eigenlijk drie manieren:
-Je eigen as verstelbaar maken (zie voorbeelden hierboven, goedkoopste)
-Een verstelbare Puma as kopen (wat duurder, wel meteen een splinternieuwe vooras onder je auto)
-Dropped spindels plaatsen (duur, grote voordeel is dat veercomfort behouden blijft (iets wat zeker net van toepassing is bij het verlagen/verstelbaar maken van vooras)
Met dropped spindels komen je wielen niet verder naar buiten dan standaard, dat heeft daar niets mee te maken. Echter als je toch je vooras wil versmallen, dan is dat goed te combineren met het verlagen omdat je toch met de vooras aan de slag gaat.
Bussie komt zo
07-01-2008, 14:03
Met dropped spindels komen je wielen niet verder naar buiten dan standaard, dat heeft daar niets mee te maken.
toch wel hoor Stijn,nml 7mm per kant.
Waar zit m dat verschil in dan? Kan ik toch nog wat leren :)
Ohja, nu staat het er zelfs bij in de diverse webshops, hmm, eerder nog niet gezien. Ogen van de fuseekogels zitten wat verderop aangegoten om genoeg ruimte te houden zeker?
I stand corrected....
Bussie komt zo
07-01-2008, 14:11
Waar zit m dat verschil in dan? Kan ik toch nog wat leren :)
weer wat geleerd vandaag!! ;)
vwcrewcab
07-01-2008, 16:37
Puma assen zijn toch ook niet echt de beste assen, dacht ik wle eens vernomen te hebben.
Als je zelf een goeie as hebt kan je beter die verlagen, dan heb je in ieder geval een goeie as eronder hangen.
Veercomfort blijf je behouden bij dropped spindels, maar gegarandeerd dat je geluiden gaat horen die je eigenlijk niet wilt horen bij het inveren.
Grootste voordeel van dropped spindels is het kunnen behouden van je wielstand/uitlijning, stand van de kogels (als die van toepassing zijn) en toch verlagen.
Puma assen zijn niet geweldig af fabriek (typisch braziliaans), maar als je ze zelf goed aanpakt zijn ze prima.
Ikzelf heb steeds alle randen doorgelast, de schokbrekertorens vol gespoten met tectyl, de as goed vol met vet gezet en goed gespoten met beschermende lak (lak waar ze std in staan is maar een soort transportlak, is niks).
Lekker een asje zelf versmallen en verlagen, adjusters kosten geen drol en vind ik persoonlijk veel fijner dan die rasterplaatjes. een 63-er heeft nog geen fuseekogels right? Daar kun je dan zowieso al lekker laag mee zonder aan dropped spindels te moeten.
puma assen zijn trwns echt bagger, pisbakkenstaal, krom als een hoer en scheef in mekaar gelast....
mzzls Jens
vwcrewcab
07-01-2008, 17:48
Lekker een asje zelf versmallen en verlagen, adjusters kosten geen drol en vind ik persoonlijk veel fijner dan die rasterplaatjes. een 63-er heeft nog geen fuseekogels right? Daar kun je dan zowieso al lekker laag mee zonder aan dropped spindels te moeten.
puma assen zijn trwns echt bagger, pisbakkenstaal, krom als een hoer en scheef in mekaar gelast....
mzzls Jens
Dit laatste vomdt ik ook, maar ik dacht een beetje voorzichtig melden :D
Ben je weer terug aan het gaan naar je Breezer taal Jensie? Lekker subtiel!
Post was niet direct op jou gedoeld stijn, meer om de topicstarter een duwtje in de goede richting te geven ;)
Excuses voor de breezer taal, (ik weet wel beter...).maar soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt! :D
vwcrewcab
07-01-2008, 18:02
Ben je weer terug aan het gaan naar je Breezer taal Jensie? Lekker subtiel!
:D :woowoo: :D
Er zijn dus eigenlijk drie manieren:
1. -Je eigen as verstelbaar maken (zie voorbeelden hierboven, goedkoopste)
2. -Een verstelbare Puma as kopen (wat duurder, wel meteen een splinternieuwe vooras onder je auto)
3. -Dropped spindels plaatsen (duur, grote voordeel is dat veercomfort behouden blijft (iets wat zeker net van toepassing is bij het verlagen/verstelbaar maken van vooras)
En bij welke van de 3 manieren dienen de schokbrekers ook vervangen te worden door kortere exemplaren? :)
Wanneer alleen de as verstelbaar wordt gemaakt, hoever kan je dan omlaag?
bij verlaagde vooras moet je ook andere kortere schokdempers hebben.
als de as verstelbaar wordt gemaakt, kun je 10 cm omlaag.
een verlaagde as in combinatie met een laag bandje staat al best dik
10cm lijkt me voldoende trouwens ;)
Dus even voor de volledigheid; op wat voor manier je ook gaan verlagen, de dempers/brekers moeten ook vervangen worden door kortere..? :)
vwcrewcab
07-01-2008, 21:32
10cm lijkt me voldoende trouwens ;)
Dus even voor de volledigheid; op wat voor manier je ook gaan verlagen, de dempers/brekers moeten ook vervangen worden door kortere..? :)
Vaak wel, maar hangt af van hoever je hem wilt laten zakken. Vaak zijn wat stuggere dempers ook welkom.
LOL, kreeg ineens een flashback Jens :) Weet wel dat het niet tegen mij was hoor, was misschien een smiley vergeten...
Toch heb ik geen slechte ervaring met Pumas, als je ze aanpakt zoals beschreven....
ik had er ook een puma as onder onder, en dat ding was ook krom, kwaliteit is gewoon minder idd. het beste kun je, je eigen as verlagen en dat is niet al te veel werk.
Bussie komt zo
08-01-2008, 08:23
10cm lijkt me voldoende trouwens ;)
Dus even voor de volledigheid; op wat voor manier je ook gaan verlagen, de dempers/brekers moeten ook vervangen worden door kortere..? :)
als je een laag bandje neemt met dropped spindels, zou je uit de voeten kunnen met de originele schokbrekers.
Mits ze nog een beetje naar behoren werken.
bij alleen een verlaagde as, altijd kortere schokbrekers.
Soumensch
08-01-2008, 10:28
heeft iemand wat meer foto's van oude kevers die alleen zijn verlaagt met droped spindels
Soumensch
08-01-2008, 12:27
heb contact gehad met martijn van aircooled.. k ga eerst voor droped spindels en achter 1 tandje. In de toekomst komt er een versmalde as onder :D
Beetlefreak
09-01-2008, 15:01
Een combinatie van een versmalde verstelbare vooras met verlaagde spindels is natuurlijk helemaal super!
Hangt er ook een beetje af of je nog andere wielen gaat monteren.
Kevertje kan het iig wel hebben :thumbup:
http://i73.photobucket.com/albums/i224/corsaCsport/HPIM3567.jpg
Soumensch
09-01-2008, 17:13
In de toekomst wil ik wel andere wielen.. brm 5 gaats of enkei 5spoke. Dit meeting jaar blijven de standaart wielen er onder.. ik ben ze nu opnieuw aan t spuiten in 2 kleuren.
Soumensch
09-01-2008, 20:32
Ja smallere as moet ook ... ik kijk nu rond voor een verlaging.. mijn budget kan nu alleen dropped spindels hebben.. nog geen smallere as :tongue: vind t alleen minder dat de voorwielen zo naar buiten komen. oja zijn smartbanden echt een must?? ivm sturen?
Soumensch
09-01-2008, 20:35
Ja smallere as moet ook ... ik kijk nu rond voor een verlaging.. mijn budget kan nu alleen dropped spindels hebben.. nog geen smallere as :tongue: vind t alleen minder dat de voorwielen zo naar buiten komen. oja zijn smartbanden echt een must?? ivm sturen?
Zat even te zoeken op t forum en vond deze vette kever..
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/Afb010_885158.jpg
Zo werd hij met dropped spindels.. hoe is hij dan verlaagt op de foto hierboven?
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/DSC056521.JPG
Zat even te zoeken op t forum en vond deze vette kever..
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/Afb010_885158.jpg
Zo werd hij met dropped spindels.. hoe is hij dan verlaagt op de foto hierboven?
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/DSC056521.JPG
als ik jou was, zou ik eerst voor verlaagde as gaan. kun je zelf heel eenvoudig maken. staan zelfs nog bundbolzen asjes op marktplaats dia al verlaagd of verlaagd en al versmald zijn.
reken erop dat als je smartbanden en een verlaagde as neemt al een heel eind omlaag gaat. als je dan ook nog een dropped spindels neemt, leg je de as compleet op de grond. de onderkant van de shokdempertorens en de adjusters zullen dan over de grond gaan, waardoor je, na mijn mening de boel kapot rijdt( je moet het er voor over hebben. als je echt laag wilt gaan, moet je compleet zelf een as maken of 1 kopen.
zie foto hieronder. dit is een mooie oplossing als je echt laag wilt. adjuster aan de voorkant zodat ze niet over de grond gaan en geen schokdempertorens. dezelfde assen worden ook wel verkocht met schokdempertorens. scheelt je toch zo'n 2 cm meer bodemspeling.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/28454.jpg
de witte kever hierboven, vindt ik persoonlijk heel netjes. ik ben geen man van dat versmallen. ik denk dat deze een verlaagde as (niet versmald) heeft en dus (zoals al wordt vernoemt in de tekst) met dropped spindels. maar op deze foto heeft ie nog geen smartbanden en daarmee zou die dus nog lager komen. correct me if i'm wrong.
Ik reed zelf ook met een verlaagde as en dropped spindels en smartbanden 135/70. ik moest de auto omhoog zetten omdat hij op de grond lag. hij kon dus veel lager, maar daarmee viel niet te rijden omdat de adjusters en de onderkant van de schokdempertorens over de grond gingen. de kever is zeker vergeleken met andere kevers niet laag, maar ik raakte nog van alles en ook de bandenbak raakte de drempels. nu zou je best erg laag kunnen gaan, maar dan moet je alleen een weg uitstippelen die niet al te veel drempels heeft ;) en die had ik in overvloed. persoonlijk vond ik het ook erg zonde van de kever.
zeker als je zo'n mooie hebt als de jouwe. maar zoals ik zei, je moet het er voor over hebben. nog een plaatje van me kefah
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/8/3/HPIM0175.jpg
Soumensch
09-01-2008, 23:11
Dit is mij verteld: zonder dropped spindels is de vering slechter,en komen de wielen naar voren tegen de koplamp potten aan.
Ik wil mijn kever graag zo als hieronder.. dus wat te doen.. alleen een verlaagde as?
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/Afb010_885158.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/Afb009_633695.jpg
Ja jou kever ligt ook mooi laag ja. ik wil zeker niet een super laag ding zoals je vaak ziet.
vwcrewcab
09-01-2008, 23:17
Ik ou een vertelbaar asje maken, dan kan je hem zo zetten als je zlef wilt, anders zit je vast aan de spindles.
Beetlefreak
10-01-2008, 00:11
reken erop dat als je smartbanden en een verlaagde as neemt al een heel eind omlaag gaat. als je dan ook nog een dropped spindels neemt, leg je de as compleet op de grond.
Tis natuurlijk niet zo dat als je een verstelbare as hebt dat je die op z'n laagst moet zetten.
Voordeel van een verlaagde as i.c.m. spindels is dat als je de verlaging van de
spindels net niet laag genoeg vind je de as maar een klein beetje hoeft te verstellen en je nog steeds je veercomfort behoud!
ff hoeren met mijn eigen auto
(versmalde verlaagde as met verlaagde spindels):
http://img.photobucket.com/albums/v65/Gerk83/Volkswagen/Cars/61-er%20Beryll/BF-01.jpg
WorkingClass
10-01-2008, 07:29
Ik heb een stapel met 5,5 inch assen gemaakt deze zijn verkrijgbaar via aircooled...check ff deze thread voor meer info
kliker de klik naar de thread (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=37638)
mooie kever trouwens :thumbup:
Tis natuurlijk niet zo dat als je een verstelbare as hebt dat je die op z'n laagst moet zetten.
Voordeel van een verlaagde as i.c.m. spindels is dat als je de verlaging van de spindels net niet laag genoeg vind je de as maar een klein beetje hoeft te verstellen en je nog steeds je veercomfort behoud!
klopt, daarom neem ik ook dropped spindels en een verlaagde as. maar wou reacties als "veercomfort is voor pussies" vermijden ;)
het rijdt idd wel lekker, een beetje veerweg.
danielle
10-01-2008, 09:13
Mijn ovaal is voor verlaagd met een verstelbare vooras. En nieuwe schokbrekers eronder. En heb best nog een klein beetje vering, in ieder geval genoeg om lekker te blijven rijden. Tevens andere banden voor en achter.... en zal ik dan ook maar ff plaatsen... Voorras is gemaakt door Bussie komt zo, hij heeft ook mijn kever verlaagd!
http://85.17.151.164/76900001-76950000/76917201-76917300/76917261_5_BLdN.jpeg
Soumensch
10-01-2008, 13:01
wat kost een verlaagde vooras dan en wat heb je er allemaal bij nodig.. schokbrekers bijv.?? en loopt er dan niets aan(met smartbanden)
nee, loopt niks aan met smartbanden. ook al is ie niet versmald. mocht je zoals je zei, andere velgen in de toekomst gaan monteren, zal ik voor een versmalde as gaan. wat ze kosten, geen idee?
persoonlijk vind ik dit ook mooi.
4 inch versmald en verlaagd en dropped spindels met empi 5 spokes met smartbanden 145/65
http://i179.photobucket.com/albums/w300/Beetlefreak_61/2007/2007-03-26%20VolksWorld%20Show/_DSC1949.jpg
Soumensch
10-01-2008, 17:30
voor mijn budget kan ik dropped spindels, ompersen fusseekogels en smatbandjes betalen.. nu zie ik dat een paruzzi verstelbare as 225euro kost.. dit wil dus ook wel .. is iets van 30euro duurder als spindels.
Ik wil niet heel laag gewoon iets van 6cm lager en achter 1 tandje en t liefst niet breder dan nu..(van dropped spindels word ie breder..7mm is dit zichtbaar)
Aircooled adviseerd dropped spindels. wat zouden jullie doen in dit geval als hij hier op moet gaan lijken?
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/Afb010_885158.jpg
danielle
10-01-2008, 19:47
Ik heb een asje via bussie komt zo, heeft ie goed gemaakt! En is prettiger dan een Paruzzi as, is mijn mening. Je ruilt je oude as in en met bijbetaling van rond 200 euro ontvang je een nieuwe as. Schokbrekers alleen voor vervangen was ik rond de 100 euro kwijt. En achter is ie bij mij 1 binnentand verlaagd. Wat nu de exacte prijzen hiervoor zijn??? Maar stuur ff een PM naar bkz en je weet het! En aangezien ik andere velgen onder de ovaal ga zetten, die iets naar buiten komen, geen dropped spindles gedaan. Mijn banden maten zijn voor 155 en achter 195!
Soumensch
10-01-2008, 21:24
Kunnen trouwens droped spindels en smartbanden samen met BRM's of Empi's?? Die hebben een offset van +12.. betekend dat dat die 12mm verder naar buiten staan als stalen velgen?
Deze heeft ook alleen dropped spindels.. alleen achter 1tandje nog en dan is ie wel gaaf
http://i73.photobucket.com/albums/i224/corsaCsport/1950groenbrilhoodride-002.jpg
http://i73.photobucket.com/albums/i224/corsaCsport/1950groenbrilhoodride-004.jpg
Beetlefreak
11-01-2008, 00:26
ompersen fusseekogels
:confused: :confused: Jij hebt toch een '63-er? Dan heb je nog fuseepennen als het goed is!
Dat moet je goed weten vanwege welke spindels je koopt.
Keuze wat je wilt zal je zelf moeten maken! Spindels passen ook later nog weer op een verlaagde as.
Andersom ook, je kunt ook eerst een verlaagde as doen en later spindels kopen.
Als ik jouw plannen zo bekijk dan lijkt mij deze volgorde het handigst:
- voor nu (standaard wielen) eerst dropped spindels
- later geld in een (versmalde) verlaagde as steken en de spindels hierop overzetten.
Dan kun je dan ook je wielkeuze definitief maken.
Voor wat betreft de Empi / BRM keuze: die komen naar buiten met een standaard as.
Dan is een versmalde as wel een uitkomst, zeker met verlaagde spindels.
Die zorgen er ook voor dat je wielen mooi centraal in de schermen staan.
Hier een Empi 5-spoke op een standaard as:
http://www.restowagenuk.com/gallery/albums/UK-Restos/alex_mine.gif
En hier het voorbeeld wat Levis ook al toonde (versmald, verlaagd + dr. spindels):
http://i179.photobucket.com/albums/w300/Beetlefreak_61/2007/2007-03-26%20VolksWorld%20Show/_DSC1949.jpg
It's up to you :)
ik zou even wachten, wat geld bijsparen en dan alles in 1 keer doen.. ben je gelijk klaar..en heb je geen dubbel werk,..
hier nog 1 met originele as en dropped spindels en smartbanden 145/65(als het goed is)
http://www.xs4all.nl/~martijnc/GL2800.jpg
zit wel echt veel ruimte tussen spartbord en band
Beetlefreak
11-01-2008, 13:05
ik zou even wachten, wat geld bijsparen en dan alles in 1 keer doen.. ben je gelijk klaar..en heb je geen dubbel werk,..
Das helemaal het mooiste natuurlijk :)
Soumensch
11-01-2008, 14:58
Ik denk dat ik de achterkant zo laat zoals ie nu is.. zal niet mooi staan als ineens t achterwiel helemaal krom staat zoals hier. Is dit 1 of 2 tandjes naar beneden?
http://i73.photobucket.com/albums/i224/corsaCsport/Afb295.jpg
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.