Log in

View Full Version : druklager koppeling

Dirtbag
07-01-2008, 20:16
Volgens mij is mijn druklager van de kopeling naar z'n grootje, hij (de auto) maakte al langere tijd een heel licht ruisend geluid als je in de vrij stond met de koppeling los. de laatste anderhalf week is het meer een geluid geworden dat me doet denken aan molenstenen. zodra ik de koppeling indruk is het geluid weg.

Als ik rij is het geluid er volnamelijk in de eerste en de tweede versnelling ook in de drie is het er af en toe ook (vier weet ik niet, niet meer geprobeerd)

af en toe voelde ik tijdens de laatste rit ook een soort van trekken, alsof het lager even helemaal vastsloeg voor een kort moment en daarna weer doordraaide. ik rij er nu even niet meer mee :)

ik neem eigenlijk aan dat mijn diagnose wel klopt, mocht ik de plank misslaan dan hoor ik dat graag spoedig, aangezien ik met een beetje mazzel morgen de bak er onderuit ga halen :)

nu is eigenlijk de vraag, wat kan ik het beste meteen doen?

ik heb onderstaande gevonden op duitse ebay, dan vervang ik dus het lager, drukgroep en plaat.

http://cgi.ebay.de/Kupplung-Satz-VW-Derby-Golf-2-Jetta-2-Polo-86C-1-3_W0QQitemZ160196620809QQihZ006QQcategoryZ148774QQtcZphotoQQcmdZViewItem

kent iemand die winkel? weet iemand of dit goed spul is, of is het eerste klas rommel?

M'n auto is trouwens een golf2 (duh) 1300 NZ met 4 bak uit 1990

nu kan ik ook tegelijkertijd m'n bak nakijken, ik wil onder andere de afdichtring van de schakelstang controleren. (ik heb het idee dat deze lekt) ik neem aan dat die gewoon bij de automaterialenzaak of de dealer te krijgen is? Weet iemand hoeveel dit kost?

Weet iemand anders nog delen waarvan het slim is om naar te kijken?

dus samengevat:

Is die koppelingsset goed spul?
wat kost een afdichting voor de schakelstang?
wat kan ik beter meteen kontroleren?

Bij voorbaat dank,

db

golf mkII 16v
07-01-2008, 23:51
Of het wat is geen idee?Ga meestal voor sachs of luc
Ongeveer 10euro
Controleren cq vervangen de keerring in de bak [ingaandeas]ong ook 10euro
en de krukas keerring

Jazzblue
08-01-2008, 08:53
Die site zegt mij ook niet zo veel, maar ik zou ook eerder voor Luc of Sachs gaan.
Ook is het wel belangrijk om alles goed gangbaar en schoon te maken;).
En inderdaad zou ik gelijk alles aanpakken waar je naderhand niet meer bij komt, het is zonde als je binnenkort je bak er weer af moet halen.

J-9A-N
08-01-2008, 12:59
Als ik het verhaal zo lees denk ik eerder dat je bak aan z'n einde is.

af en toe voelde ik tijdens de laatste rit ook een soort van trekken, alsof het lager even helemaal vastsloeg voor een kort moment en daarna weer doordraaide. ik rij er nu even niet meer mee

Dit gebeurt nml niet als je druklager defekt is

Gr Jan

Dirtbag
08-01-2008, 13:17
Als ik het verhaal zo lees denk ik eerder dat je bak aan z'n einde is.

Gr Jan

Ik wilde inderdaad ook even aan de binnenkant van de bak gaan kijken, maar volgens mij is het niet onmogelijk dat er tikjeste voelen zijn als het druklager ten einde loopt, het is een lager tussen de uitgaande as van de motor en het pedaal, en daar voelde ik de tikjes ook op, net alsof een kogeletje of kegeltje half door is en even blokkeerd.

mvg

db

/edit

misschien vergeten te zeggen, alle bijgeluiden zijn verdwenen als ik de koppeling intrap.

Dirtbag
08-01-2008, 16:53
ik heb nu de bak dus op de werkbank liggen. Het druklager rammelt aan alle kanten dus ik benoem die tot schuldige :)

bijkomende werkzaamheden:

priseas keering zal ik denk ik maar vervangen.
de schakelstang keering met bus vervangen.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/1/6/SP_A0251.jpg

(ik heb hier de zooi al ingespoten met ontvetter)

Dit is de de ruimte voor de koppeling en aangezien het vliegwiel zelf brandschoon is aan alle kanten ga ik ervan uit dat dit uit de bak komt.

Ik neem aan dat het vervangen van die keering niet meer is dan dit plaatje wegpakken, peuteren en terugzetten is?

Weet iemand wat de maat van die twaalfkant is? dat maakt het voor mij waarschijnlijk een stuk makkelijker :)

Bij voorbaat dank

db

golf mkII 16v
08-01-2008, 20:57
Ind daar zit de keerring achter
dacht 6

Dirtbag
14-01-2008, 13:41
Ik heb zaterdag de bak er weer onder gehangen nadat ik de keeringen heb vervangen, gekloot van hier tot tokio en terug, die waterpijp waarschijnlijk aangestoten want er druppelde op een gegeven moment koelvloeistof naar beneden.

alles weer in elkaar, start de motor.. zelfs met de wielen van de grond is het geluid er nog, dus het lijkt erop dat het toch de bak is. en dat terwijl de druklager er ook uitzag alsof die elk moment uit elkaar kon donderen.

dus ik ga rustigjes aan de bak er weer uit vissen, die waterpijp proberen te repareren. (hij staat nu droog). en dan maar eens kijken wat ik met die bak ga (laten) doen.

probleem: ik heb geen geld.

dus als er nog iemand een gezonde AKW, AKX of andere passende 4 bak, of 5 bak met schakelmechaniek heeft liggen voor een prikkie? ;)

mvg

db

Erik
14-01-2008, 17:16
waterpijp :crackpipe