View Full Version : is dit de carter-ontluchting??
http://www.vag-united.nl/pic/div/carter-ontluchting.jpg
is dat slangetje in het rondje nou de carter-ontluchting van een Golf II 1,3L???
hmm raar, bij mij staat ie er wel...
dit is de link... (http://www.vag-united.nl/pic/div/carter-ontluchting.jpg)
volksaddiction
16-07-2004, 14:31
klopt, dat is de carter ontluchting
Nee, klopt niet!
Dat is niet de carterontluchting!
Dat is de klepdeksel ontluchting! Deze staat wel in verbinding met het carter, maar staat niet bekend als 'De carterontluchting'
Also lang verhaal maken:
Carterontluchting is de 'dop' die aan de achterkant van het blok zit. Daar zit een slang aan, dan een olie-afscheider, en dan weer een slang naar je luchtinlaat.
Bij de modellen met blikkenklepdeksel (zoals op foto), zit er ook nog een aansluiting op het klepdeksel. deze (veel dunnere) slang loopt naar beneden, en is op de slang onder de olie-afscheider aangesloten.
De noodzaak van de slang is discutabel. Immers; de ruimte onder je klepdeksel staat in open verbinding met je carter (in het blok zitten 3 grote open kanalen naar beneden), dus waarom 'buitenom' ook nog een aansluiting?
De exact gelijke motoren, maar met aluminium klepdeksel, hebben de slang niet, en werken er niet minder om. Ook latere (polo 6n/Ibiza/vento/golf/etc) blokken met aluminium klepdeksel hebben geen aansluiting voor klepdekselontluchting...
D'r is echter wel weer een 6N blok (of was het 6nf?) dat geen aansluiting heeft in de klepdeksel, maar een speciale holle bout met daaraan z'n slangetje..
Feit is wel dat de slang altijd gaat 'rotten', en vooral bij een NZ is dat vervelend, omdat de computer in de war raakt: de motor zuigt via de rotte slang lucht aan (vanuit het inlaatspruitstuk), die niet via de luchthoeveelheidsmeter is gekomen....
Feit 2 is dat een nieuwe slang met t-stuk voor klepdekselontluchting ongeveer 100 euro kost, en een nieuwe slang zonder t-stuk maar een euri of 20.. (en das nog te veel voor een zogenaamd olie-bestendige slang)
http://volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=534&stc=1
there you have it!
serge pot
16-07-2004, 15:25
linker pijl wijst benzine slang aan .carter ontluchting zit een 2 cm verder naar links en een 2cm naar boven in gele cirkel op het plaatje
ok, ik wou die slang op de eerste foto vervangen, die voeld erg sponsivg aan namelijk..
vandaar mijn vraag..
linker pijl wijst benzine slang aan .carter ontluchting zit een 2 cm verder naar links en een 2cm naar boven in gele cirkel op het plaatje
cirkeltje is misschien wat groot, maar je ziet volgens mij gewoon de bovenkant van de olie afscheider! (en die past aardig in de cirkel)..
Maar goed:
ok, ik wou die slang op de eerste foto vervangen, die voeld erg sponsivg aan namelijk..
vandaar mijn vraag..
Beste (en goedkoopste) optie:
- zoek een alu klepdeksel (op de sloop voor 20 euri of minder), of dop de aansluiting af.
-Volg de slang naar beneden, en knijp m daar ergens dicht. (Zie afbeelding hieronder: nummer 7 is de slang op jouw blok. Dat dunne 'tuutje' is de slang die helemaal naar boven, naar je klepdeksel loopt. Dat dunne tuutje dus op 8 cm afknippen, dubbelvouwen en een tie-wrap erom heen trekken!
Vervang eventueel het deel waar die dunne slang op de dikke aansluit door een nieuw stukkie slang ZONDER t-stuk. (op de afbeelding hieronder zie je de nummers 3 en 4 : die zijn iets anders qua lengte dan de 7 die jij hebt, maar goed: maken we wel pas! de nummer 3 heeft t hieronder vermelde onderdeelnummer. de nummer 4 is als nummer 3, maar dan voor motoren MET ontluchtings-slangetje aan het klepdeksel
052 103 493 G
http://volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=538&stc=1
Ochja: niet vervangen door benzineslang!! das niet olie bestendig, gaat oplossen (nog sneller dan de originele 'olie bestendige' slang), en zal in je motorolie oplossen.. NIET FIJN!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.