PDA

View Full Version : Automatische shoke problemen?

Mitta
18-01-2008, 11:29
Ik heb met me Golf een probleem bij het starten met koude motor.

Type motor: 1588 FP motor,
Bouwjaar: 1977

Zodra ik de auto start blijft hij ongeveer 10 seconden keurig op ze automatische shoke lopen, dan zit hij rond de 1300 toeren. Daarna begint het gezeur, de auto begint rond de 400 toeren stationair te lopen en als ik geen gas geef slaat hij af.

Zodra de auto op temperatuur komt dan gaat hij goed stationair lopen rond de 900 toeren. Dan loopt de motor toppie...

Ik denk zelf dat het aan de automatische shoke ligt omdat het over is als de auto op temperatuur komt. (Dat de meter net uit dat vlakje onderaan komt :screwy: ) Wie kan mij vertellen hoe ik dit kan oplossen...

Stijn
18-01-2008, 11:41
Zit er een automatische choke op met zon ronde pot, met daarin een verwarmingselement?
Die kun je draaien (drie schroefjes losmaken) en origineel hoort een kerf op het ronde huis opgelijnd te zijn met een kerf op de carburateur. Check eens of die goed opgelijnd zijn, daar is nogal eens mee geknutseld bij veel carbs en dan klopt het tijdsverloop van de choke niet meer.

Mitta
18-01-2008, 11:48
Zit er een automatische choke op met zon ronde pot, met daarin een verwarmingselement?
Die kun je draaien (drie schroefjes losmaken) en origineel hoort een kerf op het ronde huis opgelijnd te zijn met een kerf op de carburateur. Check eens of die goed opgelijnd zijn, daar is nogal eens mee geknutseld bij veel carbs en dan klopt het tijdsverloop van de choke niet meer.

Oke, ik zal eens even kijken vanmiddag. Moet ik daarvoor me luchtfilter huis er af halen?

Stijn
18-01-2008, 12:52
is wel het makkelijkste.

Mitta
20-01-2008, 20:32
@ Stijn: ik zie wel een rond ding op de carberateur... maar weet niet of dat het is, heb je misschien een foto voor me?

gti-er
20-01-2008, 21:05
het zit als je de motorkap open doet links van de luchtfilter, waar zeg maar 2 rubberen slangen uit komt!! ;)
Let wel op als je 1 van die 2 eraf haalt komt er best wel wat koelvloeistof uit!! ;)

Mitta
20-01-2008, 21:28
@ gti-er: daar zit wel een soort lijn met een hendeltje die verbonden zit aan de gaskabel/carberateur...

Moet dat ding gelijk staan met een streep op de carberateur?

Stijn
21-01-2008, 00:01
Maak eens een foto, dan kan ik je beter helpen (hopelijk).

Mitta
21-01-2008, 23:35
Maak eens een foto, dan kan ik je beter helpen (hopelijk).

Oke zal ik morgen even maken...

Mitta
22-01-2008, 12:22
De foto's:

Linkerkant van carberateur:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SEV7KIK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBDQYPTM.jpg

Rechterkant van carberateur:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T8SQFZUM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3S6W3OSZ.jpg

gti-er
22-01-2008, 19:20
Je ziet het net niet op de 3de foto!! :tongue:
Maar ik zie daar een stukje slang die leidt naar het zogenoemde bi-metaaltje!! ;)

golf mkII 16v
22-01-2008, 20:59
Wat voor carburateur staat erop
Een 2B5? Die hoort op een 1600cc motor

Stijn
22-01-2008, 21:12
Volgens mij is het een PICT versie, toch?

Mitta
22-01-2008, 21:16
Volgens mij is het een PICT versie, toch?

Ja klopt...

golf mkII 16v
22-01-2008, 21:29
Zit een rond deksel op met een stroomdraadje /of 2 koelwaterslangen
Dat is de auto choke

Mitta
22-01-2008, 21:53
Zit een rond deksel op met een stroomdraadje /of 2 koelwaterslangen
Dat is de auto choke

Oke, maar wat moet ik doen om deze af te stellen?

golf mkII 16v
22-01-2008, 22:09
Luchtfilter eraf en dan dat ronde deksel opzoeken
3 Schroefjes losdraaien en zo als Stijn al vermelde de streepjes gelijk zetten
Lukt het niet is miss de veer gebroken

Mitta
22-01-2008, 22:10
Luchtfilter eraf en dan dat ronde deksel opzoeken
3 Schroefjes losdraaien en zo als Stijn al vermelde de streepjes gelijk zetten
Lukt het niet is miss de veer gebroken

Ronde deksel? zit die in de carberateur?

gti-er
22-01-2008, 22:28
Ronde deksel? zit die in de carberateur?

hij bedoelt de deksel waarin uit 2 slangen komen die je dus links van de carburateur ziet! ;)

golf mkII 16v
22-01-2008, 22:34
hij bedoelt de deksel waarin uit 2 slangen komen die je dus links van de carburateur ziet! ;)
:thumbup:
Of electradraad

Stijn
22-01-2008, 22:35

Zie je dat ronde huis waarvan je op bovenstaande foto nog net het onderste stukje ziet? Dat zit vastgezet met drie schroeven die een ring aandrukken.

Dat huis zit ergens een merkteken op, zo ook op je carburateur zelf. Deze twee dienen opgelijnd te staan, controleer of dat het geval is. Zo niet: 3x schroef een paar slagen los en draaien.

Mitta
22-01-2008, 22:44

Zie je dat ronde huis waarvan je op bovenstaande foto nog net het onderste stukje ziet? Dat zit vastgezet met drie schroeven die een ring aandrukken.

Dat huis zit ergens een merkteken op, zo ook op je carburateur zelf. Deze twee dienen opgelijnd te staan, controleer of dat het geval is. Zo niet: 3x schroef een paar slagen los en draaien.

Oke, kijk dat is duidelijke uitleg :cool: Ik ga morgen is effe kijken of dat goed staat...

Zit daar koelvloeistof in :confused:

golf mkII 16v
22-01-2008, 22:45
Links boven

Mitta
25-01-2008, 23:13
oke, ik heb het er af gehad, gekeken en beetje gekloot maar geen resultaat... Verwarmings element staat ook goed opgelijnt met de carberateur...

Wat zou het dan kunnen zijn?

Stijn
26-01-2008, 05:12
Dan staat de verdere afstelling een beetje ziek...
Handleiding voor het afstellen van PICT carburateurs:

-Controleer of ontsteking in orde is en correct afgesteld. De handleiding gaat uit van een goed schone en functionerende carburateur zonder vacuum lekkages.

-Controleer de werking van de elektrische stationairklep. Trek hiervoor de zwarte draad los van het langwerpige ronde potje aan de zijkant van de carburateur. Tik nu, met ingeschakeld contact, de aansluitpool waar de stekker zojuist van losgetrokken is, met de stekker aan. Als je een -klik!- hoort is de klep in orde. Om nog beter te controleren: klep uit de carb draaien (zit meestal maar hand-vast), wegleggen op het blok met een goed massa contact, en bekijken hoe de uitstekende pin zichzelf met een -KLIK!- intrekt bij ingeschakeld contact (kijk uit voor kortsluiting/vonkvorming).

-De gasklep aanslag afstellen. De aanslag van de gasklep (dat is de stelschroef die door veel mensen wordt gezien als de 'stationair schroef') moet net NIET de getrapte hevel raken. Schroef de schroef dus helemaal uit, houdt de choke klep met de hand open, geef een keer gas zodat de gasklep helemaal terug kan vallen (en niet open wordt gehouden door de choke verhoging) en draai de schroef zo ver in dat hij net niet de getrapte aanslag raakt.

-Controleer de werking van de choke. Geef eenmaal volgas (met uitgeschakelde en koude motor), de choke klep bovenin de carburateur zal nu door de interne bi-metaal veer (in dat ronde potje) dichtvallen. Wanneer het gas losgelaten wordt valt de gasklep aanslag schroef op de getande hevel aan de zijkant waardoor de stationair loop verhoogd wordt. De klep moet zich langzaam aan openen, maar zal dit overigens alleen doen als af en toe gas wordt gegeven (om de spanning van de getande hevel te halen en zo de bimetaal veer even vrij spel te geven). Dit gebeurt door opwarming van het bimetaal, in sommige gevallen electrisch (vanaf ingeschakeld contact) of door de warmer wordende koelvloeistof.

-Aan de zijkant zie je twee afstelschroeven boven elkaar, een grote en een kleine. De grote is de 'luchtschroef', deze dient voor het stationair stellen. De kleine is de CO schroef, dient voor de brandstofhoeveelheid bij stationair lopen.
Schroef de kleine schroef helemaal IN (voorzichtig, niet lomp!), en dan twee-en-een-halve slag UIT. Schroef de grote schroef helemaal IN en twee slagen UIT.
Start de motor, als het goed is blijft deze ruw weg stationair lopen, zo niet, de grote schroef verder UIT draaien voor verhoging toerental.
Draai nu de kleine schroef verder UIT, en hoor hoe de motor als het goed is steeds sneller stationair gaat draaien. Vanaf een bepaald punt stopt de motor met verder accelereren, stop dan met UITdraaien en draai de kleine schroef een halve slag terug IN.
Stel het stationair toerental weer netjes af met de grote schroef (IN=langzamer, UIT=sneller).

Als je op deze manier niet eenvoudig een vrij nette basisafstelling kunt krijgen, dan is er een vacuumlek, vervuilde carburateur of is de ontsteking niet in orde.
Succes!

Mitta
26-01-2008, 19:44
@ Stijn... Bedankt voor deze uitleg, die zal ik v.d week is even gaan proberen!

Het viel mij op dat de carberateur best vet was, net zoals het luchtfilter huis bij me karter ontluchting. Zoals ik in het verhaal lees kan het daar ook aan liggen, klopt dat?

Zo'ja, is het makkelijk om een carberateur schoon te maken?

(ook komen er uit de uitlaat kleine olie spatjes? kan dit er ook mee te maken hebben? ik denk zelf dat dat met een zuigerveer temaken heeft die niet meer goed is... De olie spatjes zijn ook weg als de auto op temperatuur komt)

Sjoes 85
27-01-2008, 12:01
Dan staat de verdere afstelling een beetje ziek...
Handleiding voor het afstellen van PICT carburateurs:

-Controleer of ontsteking in orde is en correct afgesteld. De handleiding gaat uit van een goed schone en functionerende carburateur zonder vacuum lekkages.

-Controleer de werking van de elektrische stationairklep. Trek hiervoor de zwarte draad los van het langwerpige ronde potje aan de zijkant van de carburateur. Tik nu, met ingeschakeld contact, de aansluitpool waar de stekker zojuist van losgetrokken is, met de stekker aan. Als je een -klik!- hoort is de klep in orde. Om nog beter te controleren: klep uit de carb draaien (zit meestal maar hand-vast), wegleggen op het blok met een goed massa contact, en bekijken hoe de uitstekende pin zichzelf met een -KLIK!- intrekt bij ingeschakeld contact (kijk uit voor kortsluiting/vonkvorming).

-De gasklep aanslag afstellen. De aanslag van de gasklep (dat is de stelschroef die door veel mensen wordt gezien als de 'stationair schroef') moet net NIET de getrapte hevel raken. Schroef de schroef dus helemaal uit, houdt de choke klep met de hand open, geef een keer gas zodat de gasklep helemaal terug kan vallen (en niet open wordt gehouden door de choke verhoging) en draai de schroef zo ver in dat hij net niet de getrapte aanslag raakt.

-Controleer de werking van de choke. Geef eenmaal volgas (met uitgeschakelde en koude motor), de choke klep bovenin de carburateur zal nu door de interne bi-metaal veer (in dat ronde potje) dichtvallen. Wanneer het gas losgelaten wordt valt de gasklep aanslag schroef op de getande hevel aan de zijkant waardoor de stationair loop verhoogd wordt. De klep moet zich langzaam aan openen, maar zal dit overigens alleen doen als af en toe gas wordt gegeven (om de spanning van de getande hevel te halen en zo de bimetaal veer even vrij spel te geven). Dit gebeurt door opwarming van het bimetaal, in sommige gevallen electrisch (vanaf ingeschakeld contact) of door de warmer wordende koelvloeistof.

-Aan de zijkant zie je twee afstelschroeven boven elkaar, een grote en een kleine. De grote is de 'luchtschroef', deze dient voor het stationair stellen. De kleine is de CO schroef, dient voor de brandstofhoeveelheid bij stationair lopen.
Schroef de kleine schroef helemaal IN (voorzichtig, niet lomp!), en dan twee-en-een-halve slag UIT. Schroef de grote schroef helemaal IN en twee slagen UIT.
Start de motor, als het goed is blijft deze ruw weg stationair lopen, zo niet, de grote schroef verder UIT draaien voor verhoging toerental.
Draai nu de kleine schroef verder UIT, en hoor hoe de motor als het goed is steeds sneller stationair gaat draaien. Vanaf een bepaald punt stopt de motor met verder accelereren, stop dan met UITdraaien en draai de kleine schroef een halve slag terug IN.
Stel het stationair toerental weer netjes af met de grote schroef (IN=langzamer, UIT=sneller).

Als je op deze manier niet eenvoudig een vrij nette basisafstelling kunt krijgen, dan is er een vacuumlek, vervuilde carburateur of is de ontsteking niet in orde.
Succes!

Waaw! Dat is nog eens een uitleg Stijn :thumbup:
ff opslaan en onthouden;)

Mitta
03-02-2008, 17:12
Stijn, thnx voor de info... nu loopt ie weer goed:D ik heb em op 1000 toeren stationair gezet. (draaid ie bij warm en koud), als ik lager ga dan begint het blok zo erg te trillen dat de het hele dashboard mee doet.

Ik kan weer in ieder geval normaal weg rijden:P Niet meer bang te zijn voor stoplichten omdat ie niet blijft lopen!!!:D

Stijn
04-02-2008, 09:53
Heh, da's mooi nieuws! :)

Mitta
04-02-2008, 18:21
Heeft dat eigenlijk effect op me brandstof gebruik tijdens het rijden? (het hoger stationair draaien)

Stijn
04-02-2008, 23:53
Nee, dat effect zal minimaal zijn.

Mitta
05-02-2008, 22:19
Nee, dat effect zal minimaal zijn.

Mooi dan zal ik op deze manier een tijdje rond rijden:P