PDA

View Full Version : Golf 2 TD blok in Golf 1 Diesel?


marving60
19-01-2008, 19:17
Hallo mensen...

Ik ben van plan om een Golf 2 (sb) motor in mijn mk1 te zetten. Hier hangt ook een 5bak aan. Nu heb ik een aantal vraagjes m.b.t. het inbouwen.

Wat moet er verandert worden?
Kan ik de oude schakelstangen en schakelmechanisme van mijn cabbie gebruiken?
Wat moet ik aan de uitlaat aanpassen?
Past het schakelmechanisme in 1x?
Wat voor baksteunen moet ik gebruiken? (motorsteunen kunnen gewoon de orginele dacht ik)

Verder nog tips of how to's?


Alvast bedankt!!!!
Groeten Marvin

FolkertMk1
19-01-2008, 21:49
als er nu een 4 bak in ligt moet er een andere schakelhevel gemonteerd worden,
voor de rest past alles gewoon.
voor de uitlaat moet je bij mijn weten gewoon het spruitstuk overzetten, heb ik teminste wel gedaan en dat gaf geen problemen.
de golf 2 baksteun past gewoon, en de andere steunen moet je gewoon overzetten!

marving60
19-01-2008, 22:35
fftjes ter duidelijkheid. Het golf 2 blok is een Turbo Diesel blok. dus ik weet niet of dit nog veel verschil uit maakt m.b.t. uitlaat spruitstuk?
Er licht nu idd een 4 bak in. Kan ik het hele schakelmech van mijn cabrio (5bak) overzetten?
Hoe zit het verder met motormanegment? daar nog iets speciaals aan?



Gr marvin

golf mkII 16v
20-01-2008, 13:32
Spruitstuk gewoon laten zitten[zit de TURBO op]
Uitlaatdiameter van een TD is groter,denk wel dat er een hele nieuwe/andere onder moet
Baksteun van een 5bak nodig,die van de 4 bak past niet
Schakelmechanisme ook van een 5bak

Gijs
20-01-2008, 13:44
Wat voor motor had je auto origineel?

Ik ging van 1600D (CR) naar 1600TD (SB) en heb het volgende aangepast;

- Baksteun van een 5-bak (deze is anders dan de 4-bak). Rest is gelijk.
- Voorpijp van de uitlaat heb ik 2 a 3 cm in moeten korten, en de flens iets om moeten zetten.
- Er dient één schakelstang aangepast te worden (zelf verlengen, of een originele pakken)

Verschil in schakelstangen;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/Jetta-Schakelstang-5en4bak.jpg
Links; 5-bak
Rechts; 4-bak

Verder zul je wat moeten spelen qua koelslangen. Leuk werkje en stelt eigenlijk niet veel voor. :)

marving60
22-01-2008, 15:53
Ik heb ook nog het oude schakel mechanisme van mijn 1.8 cabrio mk1 cabrio liggen. kan ik dit er niet gewoon inzetten?

En wie kan mij uitleggen wat er nou precies met de uitlaat moet gebeuren. Vermogen winst maakt mij niet zo veel uit. Ik moet gewoon in +- 3 dagen een blok omleggen.
KAN DIT?

iig alvast bedankt voor alle reacties!!!

Greetz marvin

Stijn
22-01-2008, 16:22
Het spruitstuk is hetzelfde, slechts de downpipe vanaf de turbo is anders bij Golf 1 en 2 (andere bocht). Ook de voorpijp is anders, maar als je nu een uitlaat onder je Golf 1 hebt hangen met zo'n grote kom eraan, dan past dat waarschijnlijk wel.

Verder wat hier boven staat. Voor de duidelijkheid:
Motorsteun aan de achterzijde (aan differentieel) is over te zetten op de Golf 2 5-bak mits deze uistekende tapeinden heeft (is niet altijd zo).
De linker motorsteun (gezien vanachter het stuur uiteraard) is specifiek voor een Golf 1 5-bak, zul je dus naar op zoek moeten.

marving60
22-01-2008, 18:45
maar als je nu een uitlaat onder je Golf 1 hebt hangen met zo'n grote kom eraan, dan past dat waarschijnlijk wel.

Bedoel je zo'n grote flens? die met 2 klemmen aan het andere stuk komt?


En het schakelmechanisme is gewoon om te zetten?

alvast bedankt!

Greetz

Gijs
22-01-2008, 19:11
Ik denk wel dat Stijn deze bedoeld inderdaad. Bij mijn auto heb ik deze wel iets aan moeten passen zoals ik al beschreven had.

Schakelmechanisme zal hetzelde zijn (aangezien de 020 bakken ook op benzine motoren zijn geleverd) maar 100% zeker durf ik dat niet te zeggen :redface:

Stijn
22-01-2008, 19:36
Het hele schakelsysteem kun je behouden (plus die ene hevel verlengen, zoals goed op Gijs zn foto te zien), als je op dit moment tenminste een 1.5 of grotere motor hebt (daar hangt een 020 bak aan). De kleinere blokken met de bijbehorende bakken hebben een totaal ander schakelsysteem.

marving60
22-01-2008, 19:48
Ik heb momenteel een 1.6 diesel met een 4 bak.
Ik neem aan dat mijn schakelmechanisme niet het zelfde is als dat van een 5 bak?

Maaaar.. ik heb wel nog de pook + stangen (compleet) van mijn 5 bak cabrio (1.8)

Nu ben ik ook nog aan het twijfelen of ik de 5 bak van de mk2 moet nemen of een 5 bak van een mk1 moet halen.

En dan weer de vraag: past de 5 bak van een mk1 diesel op een SB blok (mk2)?
of moet er dan weer wat qua koppeling/vliegwiel of iets anders aangepast worden?

Greetzzzz

Stijn
22-01-2008, 19:57
Vrijwel al de vragen die je nu stelt zijn al beantwoord hierboven, maar ik zal het nog een keer samenvatten:

Het schakelmechanisme van jouw 4-bak is gelijk aan dat van een 5-bak, op die ene hevel na waar Gijs hierboven zo'n mooi voorbeeld heeft staan. Pas die aan, en je hebt een 5-bak systeem. Alle stangetjes en heveltjes die aan de 4-bak geschroefd en geklikt zitten passen zonder probleem op de Golf 2 5-bak.

Als je het hele schakelsysteem van een 5 versnellings Golf Cabrio hebt liggen, dan is dat meteen klaar natuurlijk. Als je echter goed kijkt, zit het enige echte verschil 'm in 'Gijs zn heveltje' en de pookknop.

Waar je wel op moet letten is of de 5-bak die aan het SB blok hangt lange uitstekende tapeinden heeft rond het differentieel, daar wordt bij een Golf 1 de achterste motorsteun aan vast gezet. Als ie die heeft, zit je goed.

Mocht je daar zin in hebben, dan past een Golf 1 versnellingsbak vice-versa ook prima op een Golf 2 motorblok. Ik zou, wat je ook doet, wel de koppeling&vliegwiel van het SB blok behouden.

Gijs
22-01-2008, 19:57
Ja, past.

Wat ik zou doen;
- schakelstang verlengen (zie hierboven), dan ben je daarmee klaar.
- 5-bak van je cabby eronder hangen. Past gewoon, zelfde type als MK1 en MK2 golf.

Een MK1 5-bak past ook op een SB blok. Koppeling, vliegwiel kan je gewoon van je 1600D blok gebruiken.

marving60
22-01-2008, 20:46
Ok Super Bedankt!!!

Het is nu allemaal duidelijk.
Ik ga nu op zoek naar een bak steun van een 5bak golf1. (moet diesel zijn?)
Stang kan ik denk ik gewoon overzetten. (misschien van de cabrio compleet met pook etc omdat dit nog z.g.a.n. is)
Rest van de steunen gewoon omschroeven.

Quote:
golf mkII 16v Spruitstuk gewoon laten zitten[zit de TURBO op]
Uitlaatdiameter van een TD is groter,denk wel dat er een hele nieuwe/andere onder moet

Hier ben ik dus nog niet helemaal uit. Ik heb ook gehoord dat je de uitlaat dan weer 3 cm in moet korten (niet dat dit een grote moeite is)
Maar ik was eigk niet van plan het hele uitlaat gebeuren te vervangen.
(motor kost al genoeg) en ik heb eigenlijk een ander project wat af moet.
(dit moet tussen de soep en aardappelen door ;) )

In ieder geval super bedankt voor jullie hulp. Ik krijg er steeds meer zin in

Nog een laatste vraag: :P Hoeveel vermogenswinst heb je bij zo'n td door een intercooler te monteren?

Greetzzzz

Gijs
22-01-2008, 21:19
5-bak steun = 5-bak steun :)

Ik heb de uitlaat aan moeten passen, had net alles nieuw en er is geen originele pijp voor een MK1 op SB blok omdat die er gewoon niet is. :redface:
Onder de flens heb ik een wigje uit moeten zagen, iets omgezet en weer vast gelast. Andere kan van de voorpijp idd 3 cm afgeslepen. Optimaal is het niet maar als de auto over een tijd nog niet verkocht is komt er een pijp naar achter met alleen een einddemper (bij Stijn heb ik al gezien hoe het moet ;))

Bij het monteren van een IC heb je ongeveer 4pk meer (heb ik van horen zeggen). Ook een groot voordeel van een IC is dat je de motor wat verder kan opvoeren. Standaard turbo druk is 0,6bar. Als ik me niet vergis zat Stijn over de 2 bar.
2 bar is sick veel, maar opschroeven naar 1 a 1,2 bar is goed heel te houden :)

Maar om te beginnen schroef de hele handel maar eens over. Opfokken kan altijd nog. Van D naar TD is zeker een merkbaar verschil :cool:

riendert
24-02-2009, 20:43
Gijs zou jij misschien de foto's van een paar posts hierboven zichtbaar kunnen maken. Ik moet dit namelijk aanpassen. :thumbup:

Bvd