View Full Version : Garage aansprakelijk?
De aandrijfhoes van de (linker) binnenste homokineet van onze Polo moest vervangen worden. Nu ging de Polo zonder bijgeluiden de garage in en wij krijgen hem terug met een ”zingende” en resonerende versnellingsbak.
Vraag: Kan door verwijderen/vernieuwen van de hoes de versnellingsbak een tik hebben gehad?
Want wij snappen er niets van, want de Polo was goed toen we deze brachten voor de APK, maar we krijgen hem terug met een zingende bak...
Wie heeft hier ervaring mee...
Groet,
Gilbey
Probleem al voorgelegd aan de betreffende garage?
Ik heb het voorgelegd aan de garage, maar krijg te horen dat dit kan gebeuren (slijtage , ed). Maar het is gewoon heel frapant dat de auto op de brug staat, de aandrijfhoes wordt vervangen en dat ik met een kapotte versnellingsbak weer naar huis ga, terwijl ze nog naroepen dat ik hier gewoon mee kan door rijden met dat vreselijke irritante geluid in de auto.
Gilbey
Volgens mij is het laten repareren van wat so ever in een garage geheel op eigen risico.
Je kan eventueel kijken of je ze een beetje onder druk kan zetten maar ik denk niet dat je er veel uit kan halen. Als een garage jouw bak moet gaan vervangen kost dat hun een leuke smak centen en ze zullen alles doen om dat te voorkomen.
Wat bedoel je precies met zingen en resoneren? alsof er iets aanloopt? in alle versnellingen?
om wat voor polo gaat het? (zodat we de thread naar het juiste forum kunnen verplaatsen ;))
Ja, dat begrijp ik... dat zij er onder uit willen komen. Maar wie mag de schade gaan betalen...
Als men gaat sleutelen/repareren aan een auto doe je dat toch met beleid. Ik heb er niet om gevraagd om de hoes te vervangen. Dit moest vanwege de APK. Maar ook de distributieriem moest vervangen worden, multiriem, schokbreker, waterpomp en een kleine beurt... dus al met al loopt dit APK geintje al in de centen (800,-) en dan als klapper de versnellingsbak...
Gilbey
Marscki,
Het gaat om een Polo Atlanta 1.9 Diesel. En in alle versnellingen behalve de 1ste, zingt ie en resoneert het geluid hiervan op een hinderlijke wijze binnen in de auto. Komt boven de radio uit.
En als ik in het verkeerde gedeelte zit van het forum, sorry, maar ik wil graag zo snel mogelijk weten of de garage mede verantwoordelijk is voor ons probleem.
Gilbey
mk2 td driver
22-01-2008, 10:48
Ja, dat begrijp ik... dat zij er onder uit willen komen. Maar wie mag de schade gaan betalen...
Als men gaat sleutelen/repareren aan een auto doe je dat toch met beleid. Ik heb er niet om gevraagd om de hoes te vervangen. Dit moest vanwege de APK. Maar ook de distributieriem moest vervangen worden, multiriem, schokbreker, waterpomp en een kleine beurt... dus al met al loopt dit APK geintje al in de centen (800,-) en dan als klapper de versnellingsbak...
Gilbey
maar hoe zeker weet jij dat het de bak is die joelt, het kan namelijk ook zijn dat de homokineet gewoon droog staat, en dat ze er vergeten zijn om er vet in te doen.
maar dit zijn geen grapjes, ik heb met mijn peugeotje ook iets soortgelijks gehad, ze hadden bij garagebedrijf eef wessels in wierden de versnellingsbakolie van men peugeotje vervangen, dus ik afrekenen en rij weg, en een week later(inmiddels 400 km verder) hoor ik ook dat de bak rauw loopt en joelende geluiden maakte, ik keek dus onder de auto en de stop zat er maar een halve slag ingedraait, (de olie is er in die week dus vrolijk weer uitgelekt tijdens het rijden.
ik ben toen teruggegaan, maar die de garagehouder wou er niks aan doen, een versnellingsbak kon zo kapot gaan en die stop kon er ook wel uitgedraait zijn door 1 of andere grapjas :screwy: zei die kerel. Hij was ook niet lid van de bovag toen nog even met de anwb gebeld(een advocaat van de anwb aan de lijn gekregen) maar hun zeiden ook, lastig te bewijzen, doe je weinig aan.
ik heb hem toen ook nog onder druk gezet. maar hielp ook niet :( zat toen dus niks anders op, dan zelf een bakje van de sloop erachter te zetten
succes ermee
Volgens mij is het laten repareren van wat so ever in een garage geheel op eigen risico.
Jij dus.
martiepartie
22-01-2008, 13:56
Jij dus.
niet als je kan aantonen dat het defect ontstaan is door nalatigheid van de garage.
Vraag een second opinion bij een andere Bovag garage. Laat een monteur een rondje rijden, op de brug zetten en kijken wat het zou kunnen zijn. Is het wel een slechte homokineet, zit er geen/weinig vet in, dan kan je de garage aansprakelijk stellen.
Dan weet je in ieder geval waar het probleem waarschijnlijk zit en kan je dan verdere stappen ondernemen.
Ik heb gezien hoe ze e auto op de brug hebben gezet en freewheeled de motor laten lopen en geschakeld. Er kwam beduidend een ”schurend” geluid uit de versnellingsbak.
Het klonk ook een beetje rauw.
Ik trok gelijk de conclusie dat ze iewat enthousiast zijn bezig geweest met de binnenste aandrijfhoes te verwijderen/monteren zodat er iets met de lagering in de bak is gebeurd.
Maar in hoeverre kan het probleem hoes met de versnellingsbak te maken hebben...
Of iets met het differentieel...
Mijn gevoel zegt dat ze even behoorlijk hebben lopen ”kloten” om de oude hoes er af te krijgen en hierdoor inwendig de versnellingsbak hebben beschadigd.
Maar ik ga zeker even bij een andere garage langs.
martiepartie
22-01-2008, 15:20
tja, als je heeeeel erg lomp bezig gaat, kan je vast wel iets beschadigen. Homokineet kan het dan niet zijn, als je het geluid ook hoort als de auto stil staat.
Jurgen Santana
22-01-2008, 17:11
Eerst maar eens kijken wat er nu echt aan de hand is.
Speculeren op een forum zal de oplossing niet brengen.
robertjan007
22-01-2008, 17:16
Ja om echt te zien wat er aan de hand is zul je eerst de boel eens los moeten halen... Succes.
G-eert-40
22-01-2008, 17:38
misschien de uitlaat die verschoven is en ergens langs schuurt. heb ik al verscheidene malen gehad. met op de brug zetten en er weer af. garage deed dan ook niet moeilijk en zette de uitlaat weer goed.
mk2 stoo
22-01-2008, 19:31
Mijn gevoel zegt dat ze even behoorlijk hebben lopen ”kloten” om de oude hoes er af te krijgen en hierdoor inwendig de versnellingsbak hebben beschadigd.
Mijn gevoel zegt dat als ze een beetje monteurs zijn hebben ze deze eraf gesneden ;)
Ik heb er niet om gevraagd om de hoes te vervangen. Dit moest vanwege de APK. Maar ook de distributieriem moest vervangen worden, multiriem, schokbreker, waterpomp en een kleine beurt... dus al met al loopt dit APK geintje al in de centen (800,-) en dan als klapper de versnellingsbak...
waar heb je wel om gevraagd?
(en ja dit is een serieuze vraag ;) )
Erwin G60
22-01-2008, 22:05
Als je de koppeling in trapt is het geluid dan ook weg?
Golf_1_gts
22-01-2008, 22:44
Bij een ashoesje kun je weinig verkeerd doen eigenlijk in ieder geval m.b.t. de versnellingsbak dan. Misschien staat de distrubutieriem te strak en zingt de pomp?
Spanrol ook vervangen?
Berserker
23-01-2008, 09:05
Bij een ashoesje kun je weinig verkeerd doen eigenlijk in ieder geval m.b.t. de versnellingsbak dan. Misschien staat de distrubutieriem te strak en zingt de pomp?
Spanrol ook vervangen?
:D
VeeDubber
23-01-2008, 12:22
Eerst maar eens kijken wat er nu echt aan de hand is.
Speculeren op een forum zal de oplossing niet brengen.
Ik sluit me bij Jurgen aan, ga zelf eens kijken wat er aan de hand is. Ben je niet handig genoeg breng hem dan naar een andere garage. In mijn ogen is het vrijwel onmogelijk om bij het vervangen van een ashoes een bak te vernielen. Ik zou dan ook verwachten dat het probleem elders zit.
1982kameiX1
23-01-2008, 13:26
nou, heb ik er natuurlijk geen verstand van...
maar na alle reacties dat het niet moeilijk is om de bak te beschadigen bij het vervangen van een ashoes, wil ik toch even inhaken.
ik meen namelijk dat toen ik werkte bij de skoda dealer, dat wanneer je de aandrijfas los hebt gehad van de bak, je bij monteren na moet gaan of je geen speling uhebt op de bak flens. zo ja. dan moet je die op zijn plek zetten alvorens je de as monteerd.
maar goed, ik ben geen (actief) monteur dus het is maar een opmerking.
Golf_1_gts
23-01-2008, 18:05
De as haal je er meestal nieteens uit als je de buitenste ashoes vervangt...
Als je de koppeling in trapt is het geluid dan ook weg?
Yep!
Vanaf de 2e versnelling begint ie te zingen en begint de auto lichtelijk te trillen.
1982kameiX1
24-01-2008, 10:24
De as haal je er meestal nieteens uit als je de buitenste ashoes vervangt...
maar gilbey schrijft in zijn alleereerste post dat het om de binnenste gaat?
dan moet de as toch los?
Golf_1_gts
24-01-2008, 17:30
maar gilbey schrijft in zijn alleereerste post dat het om de binnenste gaat?
dan moet de as toch los?
Jups, maar dat was ik vergeten
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.